Postnord anmäls till konkurrensverket

Permalänk
Medlem

Det känns som att Mats Ericsson inte riktigt har skött räkenskaperna som han bör när han gissar sig till vad en tulldeklaration kostar... Skulle skatteverket få syn på detta så skulle nog hans privata importfirma granskas med lupp.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Det känns som att Mats Ericsson inte riktigt har skött räkenskaperna som han bör när han gissar sig till vad en tulldeklaration kostar... Skulle skatteverket få syn på detta så skulle nog hans privata importfirma granskas med lupp.

Hur lång tid tar det att göra en tulldeklaration för en van postanställd? Avgiften är 60 kr exklusive moms och om vi antar att lönekostnaden för en anställd är 400 kr/timme, betyder det att man måste utföra importdeklarationen på 9 min. Är lönekostnaden 300 kr/timme, får man 12 minuter på sig. Hinner man på den tiden? Betänk även att man i vissa fall måste skicka ut en pappersavi som alltså måste skrivas ut och hanteras av brevbäraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Hur lång tid tar det att göra en tulldeklaration för en van postanställd? Avgiften är 60 kr exklusive moms och om vi antar att lönekostnaden för en anställd är 400 kr/timme, betyder det att man måste utföra importdeklarationen på 9 min. Är lönekostnaden 300 kr/timme, får man 12 minuter på sig. Hinner man på den tiden? Betänk även att man i vissa fall måste skicka ut en pappersavi som alltså måste skrivas ut och hanteras av brevbäraren.

Med tanke på att kostnaden innefattar trasportkostnader mellan arlanda och örebro, lön för de som hanterar försändelserna, lokalhyra, maskininköp samt kostnaden för tulldeklarationen, tullens hanteringsavgift av tulldeklarationen och även moms + eventuell miljöskatt etc. så börjar dessa hundratals kronor i timmen se rätt bleka ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

för att göra det lite mer lättsamt. https://www.youtube.com/watch?v=2ZOvoRRIXAo

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Med tanke på att kostnaden innefattar trasportkostnader mellan arlanda och örebro, lön för de som hanterar försändelserna, lokalhyra, maskininköp samt kostnaden för tulldeklarationen, tullens hanteringsavgift av tulldeklarationen och även moms + eventuell miljöskatt etc. så börjar dessa hundratals kronor i timmen se rätt bleka ut.

Är inte transportkostnaden till Örebro i princip noll? En maskin sorterar förmodligen paketen och det värsta är kanske att man får skicka en extra järnvägsvagn till Örebro.

Lokalhyra hade man nog ändå fått betala en tid framåt även om man inte inrättat ett tullager i lokalen.

Kostnaden för maskininköp får man slå ut på samtliga försändelser och då blir det nog inte så mycket.

Vad är Tullverkets hanteringskostnader? De får väl bara en tulldeklaration elektroniskt från Postnord och en banköverföring, så allt kanske kan registreras automatiskt? De kan förstås behöva kontrollera vissa saker så att de ser att Postnord sköter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Är inte transportkostnaden till Örebro i princip noll? En maskin sorterar förmodligen paketen och det värsta är kanske att man får skicka en extra järnvägsvagn till Örebro.

Lokalhyra hade man nog ändå fått betala en tid framåt även om man inte inrättat ett tullager i lokalen.

Kostnaden för maskininköp får man slå ut på samtliga försändelser och då blir det nog inte så mycket.

Vad är Tullverkets hanteringskostnader? De får väl bara en tulldeklaration elektroniskt från Postnord och en banköverföring, så allt kanske kan registreras automatiskt? De kan förstås behöva kontrollera vissa saker så att de ser att Postnord sköter sig.

Denna extra järnvägsvagn kan mycket väl istället innebära ett extra tåg istället, vilket betyder extra spårhyra och kostnader från GreenCargo.
Dessutom så binder det upp lastbilar mellan terminalerna och tågen, vilket resulterar i bränslekostnader och föraravgifter. Maskinerna har svårt att hantera dessa små plastfickor som majoriteten av paketen består av, så de måste hanteras manuellt. Tulldeklarationen är relativt dyr, dels på grund av postnords hanteringsprocess, och dels för att tullverket tar ut en hanteringsavgift när de ska hantera dom. Det man måste tänka på i en leveranskedja är att varje steg kostar pengar, men varje steg behöver inte nödvändigtvis generera intäkter som täcker upp utgifterna som genereras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Avgiften får gärna vara kvar, och höjas! Dessa Kinapaket är miljöförstöring och slår dessutom mot Svensk handel vilket innebär färre jobb för vår egen nation. Men det tänker väl folk inte på bara de får köpa sina snorbilliga mobilskal?? SKÄMS ta mig fan!

Sen ska inte Postnord fungera som svenskt importvärn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Bengt-Arne:

Om nägon beställer från kina så borde det vara Kina med mellanhänder tills det hamnar hos Postnord.
Planering, kontakter, upphandlingar mm. Men då Postnord tar över har de sinna bitar och de borde egentligen bara vara en del i kedjan och är inte ansvariga för hela kedjan. Då är det den du beställde ifrån och Postnord att klaga på om Postnord fått försändelsen. Men leverantören har största ansvaret de du beställde ifrån.

Men om om du skickar något till kina med postnord är det ju dem du anlitade och de som ska gå igod för att vad du nu skickat kommer fram och deras avtal med sinna mellanhänder som är grejen. I detta fall ber jag Postnord skicka något till Beijing och sedan Postnord ber någon annan leverantör leverera det hela så är det ju fortfarande Postnord som är min leverantör. Om deras leverantörer klantar till det så är det fortfarande Postnord jag anlitade så jag klagar på dem och sista leverantören.

Men får att återgå till sakfrågan. Är det inte lättare att ta emot ett paket som andra har fixat leveransen med än att själv fixa så alla vägar fungerar an att de bara kan ta emot och sortera. Överdrivet så klart. Misstänker att detta inlägg gjorde det ännu mer kufiskt.

Edit1:

Ja lite rörigt blev det men men
Har själv anlitat postnord för frakt från Kina för avsevärt lägre kostnad än vad samma frakt från Sverige till Kina, då hade postnord verksamhet i Kina med postnords spårningsnummer direkt från Kina.

Nu är det Direct Link (100% ägt av postnord)
http://www.swedcham.com.hk/members/direct-link/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja lite rörigt blev det men men
Har själv anlitat postnord för frakt från Kina för avsevärt lägre kostnad än vad samma frakt från Sverige till Kina, då hade postnord verksamhet i Kina med postnords spårningsnummer direkt från Kina.

Nu är det Direct Link (100% ägt av postnord)
http://www.swedcham.com.hk/members/direct-link/

Intressant, så man kan alltså beställa saker via Direct Link i Kina till ett fast pris som sedan Postnord i Sverige tar extra betalt för då det tar emot det. Direct Link skickar iofs inte bara till SV.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Att de måste subventionera paket från Kina är en del av deras avtal med Världspostföreningen. Passar det inte får de helt enkelt gå ur Världspostföreningen. Dessutom tar de ut sin skyhöga avgift från alla länder utanför EU, väldigt få av dem är subventionerade.

Permalänk
Medlem

A propå fraktkostnader:
Jag läste nyligen en artikel där Maersk, en av världens största speditörer, förklarar att för många av de försändelser de transporterar så står fraktsedelshanteringen för den enskilt största kostnaden. Mer än drivmedel, löner, fordon, hamn- och flygplatskostnader, etc.
Postnords posthanteringen kostar nog mer än de flesta tror...

Permalänk
Medlem

Det ligger mer bakom detta än skatteindrivning och postnords vinstintressen...

Sverige är ett av två länder i hela EU som tar ut moms från första kronan på ehandelspaket från icke-EU länder (det andra landet är Polen)
Samtliga andra länder har gränser på mellan 10 Euro (Danmark) till 12 Euro (Majoriteten) upp till 22 Euro.

"VAT is not due when the total value of all goods in a consignment (value not inclusive of customs duties or transport costs) is less than a threshold. The threshold may vary from 10 euros to 22 euros, depending on the EU country. For an overview see the pie chart below (information available for 24 Member States). Certain countries (like Sweden and Poland) however, exclude mail orders from the exemption."
Källa: https://ec.europa.eu/taxation_customs/individuals/buying-good...

Så staten vill kräva in dom korvörena som ett par kalsonger från AliExpress kostar?
Knappast troligt. Kollar man lite närmare på hur turerna gått vid Världspostföreningens kongresser runt dom subventionerade portopriserna Kina så har där varit mycket väsen från Svensk Handel och finansdepartementet. Minst två gånger har förslag om slopade subventioner röstats om, och varje gång har förslaget röstats ner.
Det känns lite som att det gått något såhär:
- Attans också, det gick inte att på det sättet stoppa ofoget med att folk skippar mellanhänderna som inte tillför något värde utan bara gnuggar händer och hovar in pengar, stackars svenska handlare svälter ju nu när alla köper sina kalsonger direkt från tillverkaren!

Så Svensk Handels lobby jobbar satan för att pressa fram en annan lösning att bara få oss idioter som inte vill handla till överpriser från lokala handlare som jobbat så hårt med att beställa samma kalsonger från samma tillverkare och sen satt på nollor i slutet på prislappen?

- Bara att få dom att betala momsen från första kronan är ju inte nog, kostar ett par kalsonger 10kr från AliExpress så blir det 12,50 med moms, det är ju fortfarande billigare än dom 99,95 som jag vill ha!

- Ah! Vi har ju ett ganska - I EU unikt krav på att man ska betala moms från första kronan! (Vi och Polen!)
Då sätter vi PostNord på att dra igång ett helvetes pappersvändande för varje paket, och så får dom ta betalt så att det blir lagom dyrt för idioterna! 10Kr för kalsongerna + 75Kr för pappersvändandet + 2.50 Kr Moms ... vad blir det? 87.50 Kr det blir bra!

Så förbannat trångsynt och korkat. Svensk Handels lobby lyckades, men om dom idioterna tror att jag kommer sluta handla från Kina och lägga mina pengar hos dom så är dom mer än lovligt korkade.
Dom pengar jag kan spara genom att beställa från Kina (mycket som inte finns att köpa inom EU) betalar snabbt en biljett till Shanghai så kan dom giriga grisarna sitta här och gnida sina klövar och vänta på att dom stekta sparvarna ska flyga in i munnen på dom.
Företag som Hobbex har väl sålt billigt kinesiskt skit till dyra priser i alla år, så dom är såklart skit nöjda.
PostNord är lika ingrodda dom, dom skulle titta på hur PostNL gjort istället och slutit avtal med Kinesiska handlare och därmed växa med den kinesiska e-handeln istället för att försöka avgiftsbelägga den. Om dom på allvar tror att dom ska tjäna 150000 x 75Kr per dag så är dom ju mer än lovligt korkade.

Detta är fulspel på högsta nivå.

Men jag vill inte spela...
Jag har nu satt upp ett konto hos ett postlådeföretag (den bokstavliga varianten) i ett mer handelsvänligt EU land och för några Euro i månaden samlar dom ihop min momsfria "kinapost" packar ner det i en låda och skickar den hem till mig. Inte ett öre till varken staten, PostNord eller Svensk Handel, helt lagligt! Mer lagligt än tidigare faktiskt, när jag egentligen skulle betalat moms på allt det jag fick skickat till mig i Sverige. Kostade runt 250Kr att sätta upp och sen ca 50Kr i månaden för tjänsten + frakten till sverige beroende på hur tungt och skrymmande, men företaget kollar vilken leverantör som har bäst pris.
Har redan fått första skeppningen och det funkade hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traste:

Sverige är ett av två länder i hela EU som tar ut moms från första kronan på ehandelspaket från icke-EU länder (det andra landet är Polen)
Samtliga andra länder har gränser på mellan 10 Euro (Danmark) till 12 Euro (Majoriteten) upp till 22 Euro.

"VAT is not due when the total value of all goods in a consignment (value not inclusive of customs duties or transport costs) is less than a threshold. The threshold may vary from 10 euros to 22 euros, depending on the EU country. For an overview see the pie chart below (information available for 24 Member States). Certain countries (like Sweden and Poland) however, exclude mail orders from the exemption."
Källa: https://ec.europa.eu/taxation_customs/individuals/buying-good...

Så staten vill kräva in dom korvörena som ett par kalsonger från AliExpress kostar?
Knappast troligt. Kollar man lite närmare på hur turerna gått vid Världspostföreningens kongresser runt dom subventionerade portopriserna Kina så har där varit mycket väsen från Svensk Handel och finansdepartementet. Minst två gånger har förslag om slopade subventioner röstats om, och varje gång har förslaget röstats ner.
Det känns lite som att det gått något såhär:
- Attans också, det gick inte att på det sättet stoppa ofoget med att folk skippar mellanhänderna som inte tillför något värde utan bara gnuggar händer och hovar in pengar, stackars svenska handlare svälter ju nu när alla köper sina kalsonger direkt från tillverkaren!

Så Svensk Handels lobby jobbar satan för att pressa fram en annan lösning att bara få oss idioter som inte vill handla till överpriser från lokala handlare som jobbat så hårt med att beställa samma kalsonger från samma tillverkare och sen satt på nollor i slutet på prislappen?

- Bara att få dom att betala momsen från första kronan är ju inte nog, kostar ett par kalsonger 10kr från AliExpress så blir det 12,50 med moms, det är ju fortfarande billigare än dom 99,95 som jag vill ha!

- Ah! Vi har ju ett ganska - I EU unikt krav på att man ska betala moms från första kronan! (Vi och Polen!)
Då sätter vi PostNord på att dra igång ett helvetes pappersvändande för varje paket, och så får dom ta betalt så att det blir lagom dyrt för idioterna! 10Kr för kalsongerna + 75Kr för pappersvändandet + 2.50 Kr Moms ... vad blir det? 87.50 Kr det blir bra!

Så förbannat trångsynt och korkat. Svensk Handels lobby lyckades, men om dom idioterna tror att jag kommer sluta handla från Kina och lägga mina pengar hos dom så är dom mer än lovligt korkade.
Dom pengar jag kan spara genom att beställa från Kina (mycket som inte finns att köpa inom EU) betalar snabbt en biljett till Shanghai så kan dom giriga grisarna sitta här och gnida sina klövar och vänta på att dom stekta sparvarna ska flyga in i munnen på dom.
Företag som Hobbex har väl sålt billigt kinesiskt skit till dyra priser i alla år, så dom är såklart skit nöjda.
PostNord är lika ingrodda dom, dom skulle titta på hur PostNL gjort istället och slutit avtal med Kinesiska handlare och därmed växa med den kinesiska e-handeln istället för att försöka avgiftsbelägga den. Om dom på allvar tror att dom ska tjäna 150000 x 75Kr per dag så är dom ju mer än lovligt korkade.

Detta är fulspel på högsta nivå.

Men jag vill inte spela...
Jag har nu satt upp ett konto hos ett postlådeföretag (den bokstavliga varianten) i ett mer handelsvänligt EU land och för några Euro i månaden samlar dom ihop min momsfria "kinapost" packar ner det i en låda och skickar den hem till mig. Inte ett öre till varken staten, PostNord eller Svensk Handel, helt lagligt! Mer lagligt än tidigare faktiskt, när jag egentligen skulle betalat moms på allt det jag fick skickat till mig i Sverige. Kostade runt 250Kr att sätta upp och sen ca 50Kr i månaden för tjänsten + frakten till sverige beroende på hur tungt och skrymmande, men företaget kollar vilken leverantör som har bäst pris.
Har redan fått första skeppningen och det funkade hur bra som helst.

Det har redan tagits upp i tråden. Så länge paketet säljs från Kina så kommer du åka på denna avgift. Så det postlådeföretaget lurar dig på pengar. Så du skjuter bara dig själv i foten med andra ord eftersom du åker på extra utgifter utöver denna avgift.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Traste: Vad är det för slags företag som du använt? Jag tänkte att det skulle kunna uppstå företag som liknar dem som hjälper en med att köpa saker från Yahoo Auctions i Japan, men det verkar alltså som att det redan finns alternativ.
@Xinpei: Han sa själv att han redan tagit emot det första paketet utan problem. De packar ju om allting i ett EU-land, att det sedan innehåller paket som kommer från Kina har inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traste:

Så staten vill kräva in dom korvörena som ett par kalsonger från AliExpress kostar?
Knappast troligt. Kollar man lite närmare på hur turerna gått vid Världspostföreningens kongresser runt dom subventionerade portopriserna Kina så har där varit mycket väsen från Svensk Handel och finansdepartementet. Minst två gånger har förslag om slopade subventioner röstats om, och varje gång har förslaget röstats ner.
Det känns lite som att det gått något såhär:
- ... stackars svenska handlare svälter ju...

Jag tror du missar lite här. Det är knappast den "tappade" försäljningen för svensk handel som är kärnproblemet.

* Svenska (och danska) staten äger Postnord.
* Postnord har extremt dålig lönsamhet, beroende på att...
a. Danska staten spelade fult och slutade i princip helt att anlita Postnord strax efter sammanslagningen. (Övergått till elektroniska försändelser.) Postnords intäkter i Danmark störtdök och vi svenska skattebetalare får stå för förlusterna.
b. Avtalet med Kina gör att Postnord går med förlust på i princip varje försändelse därifrån. Den förlusten måste också täckas med skattemedel.
* Den hårda inställningen till momsdebitering förväntas bidra till att förlusterna, både för Postnord och oss svenska skattebetalare/aktieägare minskar.

Jag har ingen som helst lust att via skattesedeln hårdsubventionera (fraktkostnaden för) dina kinesiska kalsonger!

Permalänk
Skrivet av Traste:

Sverige är ett av två länder i hela EU som tar ut moms från första kronan på ehandelspaket från icke-EU länder (det andra landet är Polen)
Samtliga andra länder har gränser på mellan 10 Euro (Danmark) till 12 Euro (Majoriteten) upp till 22 Euro.

Källa: https://ec.europa.eu/taxation_customs/individuals/buying-good...

Där finns det en länk till en PDF som anger värdet i olika EU-länder (men 4 EU-länder saknas). Det står i PDF:en att även Frankrike tar ut moms från första kronan (men regeln verkar inte tillämpas av vad jag förstått av andra sidor). Storbritannien (saknas i PDF:en) tar ut moms från första kronan om man skickar något från Kanalöarna, men sätter gränsen till 15 pund från andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K0DD4Z:

@Xinpei: Han sa själv att han redan tagit emot det första paketet utan problem. De packar ju om allting i ett EU-land, att det sedan innehåller paket som kommer från Kina har inget med saken att göra.

Det har allt med saken att göra. Det är ursprungslandet (om jag förstått det rätt) som bestämmer om man åker på denna avgift eller inte. Om paketet kommer från Kina så spelar det ingen roll om det ompaketeras i säg Nederländerna. Du åker ändå på avgiften. Däremot skulle ett företag köpa från Kina och sedan sälja det vidare till slutkund så kommer man bara behöva betala moms. Iallafall som jag har förstått det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

... Det är ursprungslandet (om jag förstått det rätt) som bestämmer om man åker på denna avgift eller inte. Om paketet kommer från Kina så spelar det ingen roll om det ompaketeras i säg Nederländerna. ...

I det här fallet ska man betala (holländsk) moms vid importen till Holland.
Därefter blir det en helt ny försändelse till Sverige, med ursprung i Holland.

Givet att ompackningen sker på kommersiell basis ska den holländske aktören även ta in (och redovisa) moms från den svenska slutkunden.
Görs det ideellt i mindre skala får slutkunden ändå (via mellanhanden) betala holländsk moms på importen och vidare frakt.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

I det här fallet ska man betala (holländsk) moms vid importen till Holland.
Därefter blir det en helt ny försändelse till Sverige, med ursprung i Holland.

Givet att ompackningen sker på kommersiell basis ska den holländske aktören även ta in (och redovisa) moms från den svenska slutkunden.
Görs det ideellt i mindre skala får slutkunden ändå (via mellanhanden) betala holländsk moms på importen och vidare frakt.

Jag tror att man kan göra på två sätt. Antingen ompacketerar man på ett tullager i Nederländerna och skickar vidare och då räknas det som en oförtullad försändelse från Kina som ska förtullas vid ankomst till Sverige. Alternativt köper någon i Nederländerna varan av säljaren i Kina och säljer vidare till köparen i Sverige och då får mellanhanden i Nederländerna betala antingen svensk eller nederländsk moms på försäljningen. Mellanhanden i Nederländerna kan också få betala nederländsk importmoms, som dock får dras av mot den moms som tas ut vid vidareförsäljningen till Sverige. I det första fallet åker man på Postnords avgift. I det andra fallet slipper man denna, men man åker istället på motsvarande avgift i Nederländerna om värdet överstiger 22 euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

... Antingen ompacketerar man på ett tullager i Nederländerna och skickar vidare och då räknas det som en oförtullad försändelse från Kina som ska förtullas vid ankomst till Sverige. ...

Knalla in på ett tullager och ompaketera varor kan nog inte vem som helst göra.
Kostnader för ompaketering och vidare transport tillkommer.

Skrivet av Kommenterande:

Alternativt köper någon i Nederländerna varan av säljaren i Kina och säljer vidare till köparen i Sverige och då får mellanhanden i Nederländerna betala antingen svensk eller nederländsk moms på försäljningen. Mellanhanden i Nederländerna kan också få betala nederländsk importmoms, som dock får dras av mot den moms som tas ut vid vidareförsäljningen till Sverige.

Gäller bara om "köparen" i nederländerna är en kommersiell (och därmed momsregistrerad) aktör.
Om en icke momsregistrerad privatperson agerar mellanhand betalar denne alla avgifter (moms och tull) för importen till Nederländerna.
Därefter tillkommer nederländsk moms (som betalas till speditören) på frakten vidare till Sverige.
Ytterligare moms för påslag utöver de direkta utgifterna ska då inte betalas.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Knalla in på ett tullager och ompaketera varor kan nog inte vem som helst göra.
Kostnader för ompaketering och vidare transport tillkommer.

Visst, men nu är det ju tydligen redan någon som ompacketerar i Nederländerna och då kan man väl lika gärna göra det på ett tullager.

Skrivet av Olle P:

Gäller bara om "köparen" i nederländerna är en kommersiell (och därmed momsregistrerad) aktör.
Om en icke momsregistrerad privatperson agerar mellanhand betalar denne alla avgifter (moms och tull) för importen till Nederländerna.
Därefter tillkommer nederländsk moms (som betalas till speditören) på frakten vidare till Sverige.
Ytterligare moms för påslag utöver de direkta utgifterna ska då inte betalas.

En privatperson kommer säkert snabbt upp i gränsen för vad som krävs för momsregistrering. Är det en privatperson som inte är momsregistrerad går det för övrigt att skicka utan att moms betalas för frakten eftersom det finns en EU-regel som säger att man inte får ta ut moms på försäljning av oanvända frimärken som säljs till rätt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

En privatperson kommer säkert snabbt upp i gränsen för vad som krävs för momsregistrering.

Beror helt på förutsättningarna. En kompis som någon gång om året paketerar om varor till ett sammanlagt värde av någon tusenlapp eller två behöver inte betala moms.
Skickar man till många mottagare många gånger om året så blir det affärsverksamhet.

Citat:

Är det en privatperson som inte är momsregistrerad går det för övrigt att skicka utan att moms betalas för frakten eftersom det finns en EU-regel som säger att man inte får ta ut moms på försäljning av oanvända frimärken som säljs till rätt värde.

Om det inte är moms på porto inom EU spelar det ingen roll om köparen/säljaren är momsregistrerade eller inte.

Permalänk
Medlem

Snubben har ju stake iallafall

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Om det inte är moms på porto inom EU spelar det ingen roll om köparen/säljaren är momsregistrerade eller inte.

Det gör det visst det. Den som packar om i Nederländerna köper frimärken momsfritt (d.v.s. det blir ingen ingående moms för den i Nederländerna). Den i Sverige som köper tjänsten ompacketering och vidaresändning köper dock inte några frimärken och därför får den i Nederländerna lägga på utgående moms oavsett om det är någon ingående moms eller ej. Om den i Nederländerna inte är momsregistrerad blir det dock ingen utgående moms.