Passat, V70, bensin/diesel? 150k.

Permalänk

Passat, V70, bensin/diesel? 150k.

Hallå!

Får tillskott i familjen och behöver en större bil. Har ett tak på 150 tusen, gärna under om det inte skiljer väldigt mycket gällande vad man får för pengarna.

Anledningen till att vi kikar på just Passat och V70 är dels storleken(bagaget), rykten att de ska vara bra samt i våra ögon fina bilar.
Vi kommer köra ca 1-2 mil per dag till vardags, längre turer görs inte ofta. Varannan månad kanske vi kör sträckor längre än 10 mil. Därav funderar jag på om det är mest vettigt med bensinare? Vill även ha det så billigt som möjligt, tänker förbrukning, försäkring, skatt osv.

Har ni andra förslag som skulle passa in efter våra önskemål så tas de gärna såklart. Vi har även 2 hundar så de ska även få plats i bagaget(små hundar).

Tar även andra tips att saker man ska tänka på osv.

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Diesel är det väl knappt någon som tar i med tång nu?
Och som det var innan (något år sedan eller mer) kan man räkna med om man kör 2000 mil år eller mer lönar det sig med diesel, allt under är bensin.
Värt att tänka på:
Diesel
-Drar mindre soppa (oftast). En modern bil kanske drar 0,5-0,6 l/mil, bensin kanske 0,6-0,8 l/mil
-Diesel kostar mer än bensin
-Dieselskatt är högre
-Försäkring diesel är oftast högre än bensin
-Service och reparation oftast dyrare diesel

Dock är marknaden full med dieselbilar då folk i storstäderna dumpar bilarna på grund av nya reglerna. Man kan antagligen göra klipp.

Har du tänkt på allt detta, kanske du kan göra bedömning om du vill ha bensin eller diesel

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Diesel är det väl knappt någon som tar i med tång nu?
Och som det var innan (något år sedan eller mer) kan man räkna med om man kör 2000 mil år eller mer lönar det sig med diesel, allt under är bensin.
Värt att tänka på:
Diesel
-Drar mindre soppa (oftast). En modern bil kanske drar 0,5-0,6 l/mil, bensin kanske 0,6-0,8 l/mil
-Diesel kostar mer än bensin
-Dieselskatt är högre
-Försäkring diesel är oftast högre än bensin
-Service och reparation oftast dyrare diesel

Dock är marknaden full med dieselbilar då folk i storstäderna dumpar bilarna på grund av nya reglerna. Man kan antagligen göra klipp.

Har du tänkt på allt detta, kanske du kan göra bedömning om du vill ha bensin eller diesel

Tack för bra svar! Blir nog en bensinare då! Någon som kan tala för V70 eller Passat?

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Äger en V70 2010 och har haft den i 2 år. Aldrig åkt så skönt
En svåger har Passat -09 och den känns bra mycket plastigare inuti. Mer vägbuller och inte lika bekväma stolar.
Hela inredningen på V70 känns lyxigare men detta är en högst subjektiv åsikt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Kolla på Ford Focus modellerna (bensin). Dom är billiga i skatt och drift, har själv inte åkt i en så kan inte uttala mig om komforten men skulle inte tro att den är så illa.

En 2017 manuell demobil passar din budget, är det automat som gäller får du gå ner någon årsmodell. Dom ligger lite högre i pris.

Men det bästa i ditt fall är att åka till alla olika bilhandlare och provköra de bilar du tror kommer passa dig, annars kommer det vara som att köpa en skrivbordsstol utan att provsitta den först.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

Ska kika på Ford då också! Glömde skriva det, men det är Automat som gäller.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Sedan finns ju BMW också om du vill åka som en kung.
Ska nog finnas BMW 5 serie från 2010 och framåt för 150 eller lägre beroende på miltal och tillval. Jämfört med den kan väl varken Volvo eller VW säga till om något, i något (OCH de är toksnåla bensin också, 0.5 l/mil med 180-190 hk).

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=&p...

https://www.blocket.se/dalarna/Bmw_523_77128518.htm?ca=17&w=3

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Diesel är det väl knappt någon som tar i med tång nu?
Och som det var innan (något år sedan eller mer) kan man räkna med om man kör 2000 mil år eller mer lönar det sig med diesel, allt under är bensin.
Värt att tänka på:
Diesel
-Drar mindre soppa (oftast). En modern bil kanske drar 0,5-0,6 l/mil, bensin kanske 0,6-0,8 l/mil
-Diesel kostar mer än bensin
-Dieselskatt är högre
-Försäkring diesel är oftast högre än bensin
-Service och reparation oftast dyrare diesel

Dock är marknaden full med dieselbilar då folk i storstäderna dumpar bilarna på grund av nya reglerna. Man kan antagligen göra klipp.

Har du tänkt på allt detta, kanske du kan göra bedömning om du vill ha bensin eller diesel

Så, nu lugnar vi oss lite.
Det finns inga nya regler än, och det som diskuteras gäller äldre dieslar (men visst bör man se till att det är en euro 6 man köper).
Diesel kostar inte mer än bensin. Det varierar lite upp och ner vilken som är dyrast, men det handlar om ören och oftast ligger diesel lägre.

Däremot instämmer jag om bensin till TS pga de korta sträckorna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Sedan finns ju BMW också om du vill åka som en kung.
Ska nog finnas BMW 5 serie från 2010 och framåt för 150 eller lägre beroende på miltal och tillval. Jämfört med den kan väl varken Volvo eller VW säga till om något, i något (OCH de är toksnåla bensin också, 0.5 l/mil med 180-190 hk).

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=&p...

https://www.blocket.se/dalarna/Bmw_523_77128518.htm?ca=17&w=3

BMW har jag hört av flera att de kostar mer att laga, försäkra, el går sönder osv osv. Kanske inte stämmer?

Skrivet av Json_81:

Så, nu lugnar vi oss lite.
Det finns inga nya regler än, och det som diskuteras gäller äldre dieslar (men visst bör man se till att det är en euro 6 man köper).
Diesel kostar inte mer än bensin. Det varierar lite upp och ner vilken som är dyrast, men det handlar om ören och oftast ligger diesel lägre.

Däremot instämmer jag om bensin till TS pga de korta sträckorna.

Okej. Hörde nämligen något att om man inte kör längre sträcker så är inte diesel att föredrar. Då de bilarna mår bra av att sträcka på sig med jämna mellanrum?

Visa signatur

Citera!

Permalänk

@TheMuffinMan:

Finns måndagsex av alla bilmodeller och inte billigt att reparera någon bil.
Jag har en BMW 330xi 2007 och har lagt ca 10.000 på den på slitgrejer under 3 års tid. Köpte vid 11000 mil, nu 18000 drygt.
Kan ju naturligtvis inte generalisera baserat på min bil. Det handlar om motor modell mm inom samma bilmärke också.
Men visst, köper du en ny bil ska den ju hålla och du har garantier. Dock får du ju världens största värdeminskning. Begagnad kommer slitage, men mindre värdeminskning.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@Json_81:

Det är inte fråga OM det händer, utan NÄR det händer. Stora städer börjar, därefter mindre. Länder förbjuder, biltiverkare slutar utveckla dieselmotorer.
Känns faktiskt dumt att ens fundera på en diesel 2018, enligt mig.

Lätt att man stirrar sig blind på soppaförbrukning och det är den "lilla" kostnaden i sammanhanget. Drar bilen 05 diesel eller 07 bensin, får du givetvis en lite högre bränslekostnad för bensin, men har å andra sidan lägre skatt, lägre försäkring, och mindre reparation/servicekostnader. Sammanfattningsvis så har jag svårt att tänka mig att någon sparar något på en diesel som kör mindre än 2000 mil/år. Dessutom andrahandsvärde i soptunnan nu med alla förbud som är här för att stanna.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Har just nu en Passat diesel och tidigare kört Volvo men då V60 och V50. Volvon slår Passaten med hästlängder på funktioner och förarmiljö.
Satsa på V70:n.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Köpte en diesel Kia ceed sportswagon gtline och är extremt nöjd årsmodell 2016 för 135k privat. Den är klassad eurp6 och du får extremt mycket bil för pengarna

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Att döma på dina frågeställningar och ditt ursprungsinlägg så verkar det som att ditt bilintresse överlag är ganska lågt, att bilen framförallt ska vara en praktisk "hjälp" i vardagen. Med det i åtanke finns det absolut ingen anledning att köpa en bil som kostar 150 000 SEK. Du kan köpa en äldre Peugeot, Toyota eller kanske tom en trött Ford Mondeo för halva det beloppet och klara dig galant. Bilar med små motorer och inte så mycket lull-lull har dessutom tendens att strula mindre. Du behöver som sagt absolut inte lägga 150 000.

Tycker du ska vara försiktig med att ta råd från BMW-propraren också. BMW:s eftermarknad för privatpersoner är ett skämt, hela deras organisation är uppbyggt på att serva tjänsebilåkare som ger blanka fan i vad saker kostar eftersom de inte betalar själv.

Permalänk
Skrivet av kvaxdack:

Att döma på dina frågeställningar och ditt ursprungsinlägg så verkar det som att ditt bilintresse överlag är ganska lågt, att bilen framförallt ska vara en praktisk "hjälp" i vardagen. Med det i åtanke finns det absolut ingen anledning att köpa en bil som kostar 150 000 SEK. Du kan köpa en äldre Peugeot, Toyota eller kanske tom en trött Ford Mondeo för halva det beloppet och klara dig galant. Bilar med små motorer och inte så mycket lull-lull har dessutom tendens att strula mindre. Du behöver som sagt absolut inte lägga 150 000.

Tycker du ska vara försiktig med att ta råd från BMW-propraren också. BMW:s eftermarknad för privatpersoner är ett skämt, hela deras organisation är uppbyggt på att serva tjänsebilåkare som ger blanka fan i vad saker kostar eftersom de inte betalar själv.

Stämmer! Köper enbart bil för att vi är tvungna. Ser det bara som en extra kostnad och är inte ett dugg intresserad av det. Men dock så vill jag ju att den ska vara säker, stor(bagaget), enkel att laga/billig. Och vad jag läst runt så passar v70 och passat bra till de kriterierna? En bmw skulle jag aldrig köpa av de jag hört.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Enligt det nyligen presenterade förslaget om miljözoner, så kommer bilar som inte uppfyller Euro5 (både bensin och diesel) kunna förbjudas i miljözon klass 2, från 2022 kommer även diesel som inte uppfylller Euro6 att förbjudas i denna zon.

Så vi talar ju ändå om 4 år innan dieselbilar inom TS budget kommer att förbjudas. Med det sagt så kan det kanske ändå vara en bra idé att se till att ha en Euro6 om man köper en dieselbil. Men det beror också mycket på vart man bor. Bor man inte i någon av våra största städer så kommer det antagligen inte spela så stor roll. Läste förresten att Blocket just nu exploderat med dieselbilar. Så om man inte är så känslig för eventuella miljözoner i storstäder, så kan det definitivt vara köpläge nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Json_81:

Det är inte fråga OM det händer, utan NÄR det händer. Stora städer börjar, därefter mindre. Länder förbjuder, biltiverkare slutar utveckla dieselmotorer.
Känns faktiskt dumt att ens fundera på en diesel 2018, enligt mig.

Lätt att man stirrar sig blind på soppaförbrukning och det är den "lilla" kostnaden i sammanhanget. Drar bilen 05 diesel eller 07 bensin, får du givetvis en lite högre bränslekostnad för bensin, men har å andra sidan lägre skatt, lägre försäkring, och mindre reparation/servicekostnader. Sammanfattningsvis så har jag svårt att tänka mig att någon sparar något på en diesel som kör mindre än 2000 mil/år. Dessutom andrahandsvärde i soptunnan nu med alla förbud som är här för att stanna.

För det första äger jag en diesel, en v60 som jag hade kunnat rekommendera, har haft en passat och tyckte även den var väldigt trevlig att köra men gillar Volvos känsla (op borde välja bensinare då han inte kör längre sträckor).

Försöker inte få någon att ändra sig men vissa saker är inte helt rätt.
Skatterna är inte högre för en diesel utan det beräknas mycket på co2 vilket diesel bilar ofta har låga värden på (därför den var klassade som miljöbil). Pratar man om mycket äldre bilar så är det en annan historia.
Har inte ens kollat men varför skulle försäkringen var högre för en dieselbil? Om något så borde den vara lägre då de oftast har lägre antalet hk.
Förbuden är såklart påväg men förbudet för Euro 5 kommer 2022 och även då så säger MP själva att det inte gäller i landsbygden utan om vissa gator i Stockholm. Så att köpa en Euro 6 bil kommer inte vara några problem (både diesel och bensin kommer förbjudas i framtiden).
Många gillar inte diesel och man kan därför spara några tusen på att få en fin dieselbil (tyvärr har inte andrahandsvärdet gått i soptunnan ännu).

Jag tycker du ska provköra en Passat och en v70 och sedan välja den bil som ger dig bäst känsla. Det låter som du redan har kollat upp de siffror som spelar roll för dig.

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan: En V70 eller Passat är inte större i bagaget än andra mellanklass-kombibilar. Det som skiljer premiummodeller är att de är lite tystare, har lite bättre stolar och en allmänt högre kvalitetskänsla. Att sätta sig i en Peugeot och sen i en bil i Premiumsegmentet är ungefär som att jämföra första och andra klass i ett SJ-tåg. Mer skillnad än så är det inte. Praktiskt sett, hur mycket du kan lasta och hur säkra det är skiljer sig det inte nämnvärt på en äldre bil. På de nya modellerna där man kan köpa till autobroms, automatiska system som håller bilen i filen om man håller på att somna etc så talar vi utökad säkerthet men på en äldre bil som finns lanserad på den svenska marknaden är det väldigt små skillnader på alla som klarat krocktesterna som krävs för att få saluföras i Sverige. Att Volvo ska vara överlägset säkrast är mest en sak som lever kvar sen länge och som de marknadsför sig hårt på. Konkurrenterna har kommit ikapp.

Jag kör själv en sprillans Passat GTE och den är såklart jättetrevlig att köra. Det är en tjänstebil, skulle dock aldrig i livet köpa den för egna pengar. Farsan har en gammal Peugeot-kombi som är 15 år gammal. Den lastar betydligt mer och går att mecka med. Nu säger jag inte att du ska köpa en Peugeot men är du enbart inne på att det ska vara billigt och praktiskt tror jag du gör en tabbe genom att välja bort allt förutom V70 och Passar. Det bästa är om du går runt i några beg-handlare och tittar på lite olika modeller i olika prisklasser. Tror du blir förvånad hur lite det skiljer i helhetskänsla mellan om du betalar 90 000 eller 150 000.

Permalänk

@Nihilas:

Generellt är skatt för diesel mycket högt. Försäkring kan du själv kolla och jämföra så får du se. Service och reparation är inget påhittat utan fakta från sakkunniga och mekaniker.

Volvo v70 T4 2016: skatt 1086 kr/år, försäkring på mig 4553 kr/år hel
0-100 = 7,6 s / 7,6 s
Volvo v70 D4 2016: skatt 1416 kr/år, försäkring på mig 5255 kr/år hel
Acceleration 0-100 km/h 8,6 s

Detta är NYA bilar. Backa ett par år och jämför bensin och diesel från kanske 2010 eller så, och skillnaderna är ännu större.

Volvo V70 2,5 FT 2010: skatt 1438 kr/år, försäkring på mig 5 631 kr/år hel
Fartresurser*
Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,1 s.

Volvo V70 II 2,4D 2010: skatt 4648 kr/år, försäkring 5516 kr/år hel
Acceleration 0-100 km/t 9.5 c.

Och till detta dyrare service, och "kass" prestanda i jämförelse med motsvarande bensin.
Finns ingen mening om man kör 2000 mil eller mindre med diesel helt enkelt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@kvaxdack:

Den där diskussionen med bilar kan vi ju ta någon annan stans.
De flesta bilar i mitt tycke är sopor som inte är tyska (BMW, Audi eller Mercedes). Allt är tycke och smak. Franska bilar skulle jag inte ta i tång med en gång. Men visst, köper man en bil som transportmedel och 0 för känsla och upplevelse, köp en Mazda eller KIA så har du en bil som aldrig går sönder.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jag kan återkomma med recension om nån vecka när jag hämtat min avensis som jag köpte igår för 150kkr med ganska exakt samma syfte och samma brist på intresse...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så, nu lugnar vi oss lite.
Det finns inga nya regler än, och det som diskuteras gäller äldre dieslar (men visst bör man se till att det är en euro 6 man köper).
Diesel kostar inte mer än bensin. Det varierar lite upp och ner vilken som är dyrast, men det handlar om ören och oftast ligger diesel lägre.

Däremot instämmer jag om bensin till TS pga de korta sträckorna.

Än finns det inte, men vi vet alla att det snart är förbjudet i städer och snart hela land (all disel, inte bara äldre bilar).
Tillverkare har börjar lägga ner disel och man är hatad efter vägarna pga lukten (sen fungerar ju inte adblue under halva året här pga kyla). Knappast bra läge att köpa in sig på disel om man inte är redo att sälja bilen för skrotvärdet om några år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för Skoda Octavia! Har för snart två månader sedan skaffat en 2017 Skoda Octavia 1.6 TDI Ambition Greenline. Då Octavian har fått en Facelift med 2018 års modell så kan man få denna ett år gamla bil för ett riktigt bra pris.

Mellan 150-160.000 kr för en bil som gått 1500-3000 mil.

Min hade gått 1745 mil. Den är inte topputrustad för det priset, den har den större stereon med bluetooth och mirrorlink, tonade rutor från B-stolpen samt p-sensorer bak. En 1.6 liters dieselturbo som släpper ut 90gr och då enligt de nya reglerna blir opåverkad. Jag kör flera korta sträckor då jag bara har en mil enkel till jobbet men snittar 0.5 l per mil enligt uträkning vilket jag tycker är riktigt bra.

Stort bagage och riktigt stort baksäte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Än finns det inte, men vi vet alla att det snart är förbjudet i städer och snart hela land (all disel, inte bara äldre bilar).
Tillverkare har börjar lägga ner disel och man är hatad efter vägarna pga lukten (sen fungerar ju inte adblue under halva året här pga kyla). Knappast bra läge att köpa in sig på disel om man inte är redo att sälja bilen för skrotvärdet om några år.

Nu tycker jag att du slår lite för hårt i domedagsklockan... Diesel är inte alls utdött. Det de vill är att få bort alla bilar som kom före partikelfiltren kom till. Med andra ord de gamla skrotbilarna som sprutar ut avgaser. Nya dieslar är ju mer miljövänliga än bensinare i samma klass...

Permalänk
Medlem

Ts borde välja bensin, pga korta körsträckor, prisklass, samt att aktuella bilar bör vara i riskzonen för partikelfilterbyte vilket blir en till sak att hålla koll på priset (kostar allt mellan 4-24k beroende på bil, om det behövs bytas). Sen så slipper man inte framstå som ett totalt stolpskott som köper diesel och tror att det är bra för miljön "Vadå staten har sagt att det är en miljöbil, då måste det ju stämma". Tillägg: Är väl samma stolpskott som tror att koldioxid är den enda skadliga ämnet som bilar släpper ut.

Överlagt är det väl att köra på något som räknas som tryggt köp. Då snackar vi toyota (avensis blir det väl?), volvo v70 eller VW Passat. Om du vill ligga i toppen av din budget så kan man även kolla på små-suvar, typ XC60 eller VW Tiguan. Då kan då få en topputrustad Xc60 T6 med AWD för runt 150k från 2011.

Spontant tycker jag att v70 känns gammal. Jag slår nog ett slag för Passat, Du verkar kunna få en från årsmodell 14/15 inom budget.

Om du vill ner i budget så kan man även kolla på franska bilar som citroen C5 med gashydralisk fjädring, Opel insignia, eller Skoda Superb (fast då kan du nog kolla på passat igen då det är samma bil). Endast opel insignia kan du få i modernare modell och bensinmodell av dessa, resten verkar ha slutat med bensin runt 2013..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ts borde välja bensin, pga korta körsträckor, prisklass, samt att aktuella bilar bör vara i riskzonen för partikelfilterbyte vilket blir en till sak att hålla koll på priset (kostar allt mellan 4-24k beroende på bil, om det behövs bytas). Sen så slipper man inte framstå som ett totalt stolpskott som köper diesel och tror att det är bra för miljön "Vadå staten har sagt att det är en miljöbil, då måste det ju stämma". Tillägg: Är väl samma stolpskott som tror att koldioxid är den enda skadliga ämnet som bilar släpper ut.

Överlagt är det väl att köra på något som räknas som tryggt köp. Då snackar vi toyota (avensis blir det väl?), volvo v70 eller VW Passat. Om du vill ligga i toppen av din budget så kan man även kolla på små-suvar, typ XC60 eller VW Tiguan. Då kan då få en topputrustad Xc60 T6 med AWD för runt 150k från 2011.

Spontant tycker jag att v70 känns gammal. Jag slår nog ett slag för Passat, Du verkar kunna få en från årsmodell 14/15 inom budget.

Om du vill ner i budget så kan man även kolla på franska bilar som citroen C5 med gashydralisk fjädring, Opel insignia, eller Skoda Superb (fast då kan du nog kolla på passat igen då det är samma bil). Endast opel insignia kan du få i modernare modell och bensinmodell av dessa, resten verkar ha slutat med bensin runt 2013..

Eller så tar man en Skoda Octavia som är i klass med V70 och Passat i storlek, till och med större än någon av dem minns inte vilken, och så får du en 2017 års modell som gått 1500-3000 mil för samma pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Eller så tar man en Skoda Octavia som är i klass med V70 och Passat i storlek, till och med större än någon av dem minns inte vilken, och så får du en 2017 års modell som gått 1500-3000 mil för samma pengar.

I klass med dom i storlek men inte komfort och ljudnivå ( dock inte åkt i en nyare än 2014 )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Nihilas:

Generellt är skatt för diesel mycket högt. Försäkring kan du själv kolla och jämföra så får du se. Service och reparation är inget påhittat utan fakta från sakkunniga och mekaniker.

Volvo v70 T4 2016: skatt 1086 kr/år, försäkring på mig 4553 kr/år hel
0-100 = 7,6 s / 7,6 s
Volvo v70 D4 2016: skatt 1416 kr/år, försäkring på mig 5255 kr/år hel
Acceleration 0-100 km/h 8,6 s

Detta är NYA bilar. Backa ett par år och jämför bensin och diesel från kanske 2010 eller så, och skillnaderna är ännu större.

Volvo V70 2,5 FT 2010: skatt 1438 kr/år, försäkring på mig 5 631 kr/år hel
Fartresurser*
Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,1 s.

Volvo V70 II 2,4D 2010: skatt 4648 kr/år, försäkring 5516 kr/år hel
Acceleration 0-100 km/t 9.5 c.

Och till detta dyrare service, och "kass" prestanda i jämförelse med motsvarande bensin.
Finns ingen mening om man kör 2000 mil eller mindre med diesel helt enkelt.

Det du skriver är inte det man får fram och det finns sakfel.

Hur hittade du en Volvo v70 2016? De gjordes inte ens då.
Kollade tillverkningsår 2013 modellår 2014 vilket är rimligt med en 150tkr budget.
Volvo v70 d2 0,4 l skatt 1100 kr försäkring: 745
Volvo v70 d4 0,45 skatt 1520 kr försäkring: 867
Volvo v70 t4 0,7 l skatt 1372 kr försäkring: 735
Kollade även upp kostnad för service och underhåll för v70 mellan diesel och bensin vilket är 200kr/år.
Alltså är kostnaden för diesel vs bensin försumbar, 300kr/året?

Sen om vi ska prata kraft så kan diesel va roligare att busköra med då de har mer kraft i lägre varv, det är ju ofta då man behöver kraften, känna att det händer något när man gasar. Inte ofta man buskör 0-100 och även då var det inte någon större skillnad.

Men jag håller med att kör man så lite som ts gör så är bensin rätt val.
För de flesta i denna prisklass om man inte bor i sthlm så är diesel ett vettigt alternativ speciellt om man kommer upp i 2000mil/år.

Uppgifterna kommer från biluppgifter.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I klass med dom i storlek men inte komfort och ljudnivå ( dock inte åkt i en nyare än 2014 )

Med den senaste uppdateringen inför Faceliften nu 2018 års modell så tycker jag den definitivt har komforten! Definitivt i klass med Golf och Passat. Var och spanade och provkörde de båda inför köpet av min Octavia. Angående ljudnivån så är den bättre än Golf men ja lite sämre Passaten, men det kanske var pga att Passaten jag testkörde hade friktionsdäck och den Octavia jag körde hade dubbdäck. Dock inte så extrem skillnad.

Alla bilar jag körde hade tygklädsel på säten så de alla var exakt likadana. Ratten på Octavian var mycket skönare än Golf och Passat, kändes sportigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Det du skriver är inte det man får fram och det finns sakfel.

Hur hittade du en Volvo v70 2016? De gjordes inte ens då.
Kollade tillverkningsår 2013 modellår 2014 vilket är rimligt med en 150tkr budget.
Volvo v70 d2 0,4 l skatt 1100 kr försäkring: 745
Volvo v70 d4 0,45 skatt 1520 kr försäkring: 867
Volvo v70 t4 0,7 l skatt 1372 kr försäkring: 735
Kollade även upp kostnad för service och underhåll för v70 mellan diesel och bensin vilket är 200kr/år.
Alltså är kostnaden för diesel vs bensin försumbar, 300kr/året?

Sen om vi ska prata kraft så kan diesel va roligare att busköra med då de har mer kraft i lägre varv, det är ju ofta då man behöver kraften, känna att det händer något när man gasar. Inte ofta man buskör 0-100 och även då var det inte någon större skillnad.

Men jag håller med att kör man så lite som ts gör så är bensin rätt val.
För de flesta i denna prisklass om man inte bor i sthlm så är diesel ett vettigt alternativ speciellt om man kommer upp i 2000mil/år.

Uppgifterna kommer från biluppgifter.se

2016 var sista tillverkningsåret för V70.