Värme i chassit --> För varmt?

Permalänk

Värme i chassit --> För varmt?

Hej Sweclockare!

Har byggt min uppdaterade dator (är väl 10e datorn jag bygger) varpå jag inte lyckas få till temperaturen på chassit. Svårt att förklara, men känner jag på chassit, antingen ovanpå eller över glasrutan (framförallt kring grafikkortet) så är det nästintill så att jag bränner mig. Verkar lite extremt då jag aldrig varit med om denna temperatur tidigare. Någon som har en tanke vad det kan vara? Är det verkligen rimligt att chassidelarna blir så varma?

Specs:
Phantek P400S
Asus Strix Z370-e
Intel Core i7 8700K (ej överklockad, går i stock)
Corsair Platinum 4x8GB 3200mhz
Msi Gaming GTX 1080 Ti
Corsair AX860i

Kylning:
Front - Kraken X62 med dubbla 140mm fläktar, sitter i pull uppsättning
Top - NZXT Aer RGB 120MM x2
Back - NZXT Aer RGB 120MM x1

Temperaturerna enligt CAM (nzxt's fläktstyrning) samt i bios:
CPU 45-55 grader
Moderkort 50 grader
Grafikkort 65-85 grader beroendes på belastning

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Det är helt normala temperaturer. Troligen lite sämre luftflöde i burken på grund av radiatorn i front. Blåser fläktarna i topp och bak ut?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att dina temperaturer ser rimliga ut. Kolla en gång med hwmonitor, cpu-z eller liknande om du tror att något är felavläst. Här är en review med temps att jämföra dina med (400, ej S): https://www.youtube.com/watch?v=CqsaiYAjggk

Chassiet du har ser ganska tillslutet ut i framkant och då får man lite högre temperaturer generellt. Kanske kan hjälpa att ha någon fläkt där också? Vill du flytta stora luftvolymer är 140 mm betydligt bättre än 120 mm så du kanske vill ha en sådan och köra push-pull för bättre genomflöde?

Permalänk
Skrivet av n0rman:

Det är helt normala temperaturer. Troligen lite sämre luftflöde i burken på grund av radiatorn i front. Blåser fläktarna i topp och bak ut?

Oke men att chassit blir så varmt är inte orimligt? Yes både topp och bak blåser ut medans front drar in

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

Jag tycker att dina temperaturer ser rimliga ut. Kolla en gång med hwmonitor, cpu-z eller liknande om du tror att något är felavläst. Här är en review med temps att jämföra dina med (400, ej S): https://www.youtube.com/watch?v=CqsaiYAjggk

Chassiet du har ser ganska tillslutet ut i framkant och då får man lite högre temperaturer generellt. Kanske kan hjälpa att ha någon fläkt där också? Vill du flytta stora luftvolymer är 140 mm betydligt bättre än 120 mm så du kanske vill ha en sådan och köra push-pull för bättre genomflöde?

Menar du att jag ska ha fläkt både framför och bakom radiatorn? tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du jordfelsbrytare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av snapoutofit:

Oke men att chassit blir så varmt är inte orimligt? Yes både topp och bak blåser ut medans front drar in

Jag tycker du ska sätta radiatorn i toppen om du vill ha lägre temp inne i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snapoutofit:

Hej Sweclockare!

Har byggt min uppdaterade dator (är väl 10e datorn jag bygger) varpå jag inte lyckas få till temperaturen på chassit. Svårt att förklara, men känner jag på chassit, antingen ovanpå eller över glasrutan (framförallt kring grafikkortet) så är det nästintill så att jag bränner mig. Verkar lite extremt då jag aldrig varit med om denna temperatur tidigare. Någon som har en tanke vad det kan vara? Är det verkligen rimligt att chassidelarna blir så varma?

Specs:
Phantek P400S
Asus Strix Z370-e
Intel Core i7 8700K (ej överklockad, går i stock)
Corsair Platinum 4x8GB 3200mhz
Msi Gaming GTX 1080 Ti
Corsair AX860i

Kylning:
Front - Kraken X62 med dubbla 140mm fläktar, sitter i pull uppsättning
Top - NZXT Aer RGB 120MM x2
Back - NZXT Aer RGB 120MM x1

Temperaturerna enligt CAM (nzxt's fläktstyrning) samt i bios:
CPU 45-55 grader
Moderkort 50 grader
Grafikkort 65-85 grader beroendes på belastning

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Helt ok grader men låter som att burken inte släpper ut värmen som den ska. Först och främst låter det som att du bör vända på fläktarna så det blir en push, du vill få ut varm luft ur chassit - nu tror jag du trycker in värmen från kylningen i chassit. Sedan så om ditt grafikkort bara viftar runt på värmen som vanliga tredjepartskylare gör så behöver du ha bra ventilation, kanske en fläkt som blåser rakt på kortet för att få fart på luften och sedan ut i toppen. Jag kör två fläktar för insug i fronten och en på sidan. I toppen sitter en vanlig ensam fläkt och bakåt sitter en Corsair Hydro för processorn och mitt chassi är om inte kallt så åtminstone svalt även under stress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tycker du ska sätta radiatorn i toppen om du vill ha lägre temp inne i chassit.

Plus ett på den.
Vattenkylning flyttar bort värmen, från i detta fallet CPU. Energin försvinner inte, du flyttar bara den någon annan stans. I detta fallet till fronten, där du trycker in den i chassit med två fläktar.

Montera radiatorn i taket, att suga ut luft, genom radiatorn. Komplettera med två till 140mm fläktar i fronten och sätt dem att blåsa in frisk luft in i chassit. Sätt alla på att blåsa lika mycket. PÅ det sättet får du ett övertryck i chassit, iom att de två utsugen drar luften igenom radiatorn, som bromsar. Du minimerar mängden dam i chassit.

Du kan även montera en av de medföljande 120mmfläktarna att blåsa in luft över grafikkortet (Om du vill behålla övertryck i chassit. Annars kan den suga ut.) för att hjälpa grafikkortet att hålla tempen. Även med luft är det viktigt att tänka på flödet, så att varmluft åker ut lätt.

Hela idén med att kyla med vatten, är att frakta bort värmen och sedan blåsa bort den där den inte tillför värmen till datorn igen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Nu försöker jag förstå det hela rätt - ni önskar att jag sätter den i toppen istället? Dessvärre enligt specsen ska det inte gå och jag tror det kommer bli för tight vid ramminnena.
Gör det stor skillnad att sätta front fläktarna på att pusha genom radiatorn istället för att suga igenom. Dvs sätta fläktarna ytterst och inte innanför radiatorn?

Både bak och topp är inställda på att blåsa ut värmen

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@snapoutofit Fläktar innanför eller utanför radiatorn gör väldigt lite skillnad för temperaturen. Däremot så fastnar det betydligt mer dam mellan fläkt och radiator om du har fläktarna innan radiatorn i luftens riktning.

Det många redan är inne på, (som jag även stödjer) är att du borde placera radiatorn så att den dumpar ut den varma luften ur chassiet. luften som passerar radiatorn tar ju upp värmen från den (det är så komponenterna kyls). Därmed dumpar du just nu uppvärmd luft rakt in i chassiet. Det hjälper inte direkt...

Det du ska ha är fläktar i fram (där dammfiltret oftast sitter) som drar in kall frisk luft utifrån. Sen ska du ha fläktar i den bakre övre platsen och/eller i taket av chassiet som drar ut den luft som komponenter värmer upp ut ur chassiet. Det är på dessa platser du ska ha radiatorn så att luften den värmer upp försvinner ut ur chassiet och inte värmer upp dina andra komponenter.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

@snapoutofit Fläktar innanför eller utanför radiatorn gör väldigt lite skillnad för temperaturen. Däremot så fastnar det betydligt mer dam mellan fläkt och radiator om du har fläktarna innan radiatorn i luftens riktning.

Det många redan är inne på, (som jag även stödjer) är att du borde placera radiatorn så att den dumpar ut den varma luften ur chassiet. luften som passerar radiatorn tar ju upp värmen från den (det är så komponenterna kyls). Därmed dumpar du just nu uppvärmd luft rakt in i chassiet. Det hjälper inte direkt...

Det du ska ha är fläktar i fram (där dammfiltret oftast sitter) som drar in kall frisk luft utifrån. Sen ska du ha fläktar i den bakre övre platsen och/eller i taket av chassiet som drar ut den luft som komponenter värmer upp ut ur chassiet. Det är på dessa platser du ska ha radiatorn så att luften den värmer upp försvinner ut ur chassiet och inte värmer upp dina andra komponenter.

Enda problemet jag ser där dessvärre är att radiatorn och fläktarna inte ryms tillsammans med ram-minnena i toppen samt några delar på moderkortet som sticker ut. Är det enda lösningen tror du?

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Är du säker att det inte ryms?
Moderna chassin, vilket ju ditt är, brukar vara anpassade för att kunna montera en radiator just i taket. Det blir säkert inte mycket plats över, men borde gå.
Jag skulle gissa att rad/fläkt bygger ca 55-60mm, utan att googla spec på den. Klip till en bit papp 60mm hög och prova om den går att stoppa in ovanför ram minnena där fläkt platserna i taket sitter.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

@snapoutofit: Antingen får du byta ut AIO kylaren till en Tornkylare eller byta chassi, båda alternativen är lika dyra. Phanteks har gjort en designmiss med P400/s, toppen sticker ut 2cm i toppen vilket hämnar luftflödet markant.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@snapoutofit: Är du säker att det inte ryms?
Moderna chassin, vilket ju ditt är, brukar vara anpassade för att kunna montera en radiator just i taket. Det blir säkert inte mycket plats över, men borde gå.
Jag skulle gissa att rad/fläkt bygger ca 55-60mm, utan att googla spec på den. Klip till en bit papp 60mm hög och prova om den går att stoppa in ovanför ram minnena där fläkt platserna i taket sitter.

Det kommer inte gå, TS har höga Dominator minnen. Även om TS skulle kört på lågprofils minnen så kommer moderkortets VRM kylning ta i radiatorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snapoutofit:

Enda problemet jag ser där dessvärre är att radiatorn och fläktarna inte ryms tillsammans med ram-minnena i toppen samt några delar på moderkortet som sticker ut. Är det enda lösningen tror du?

Nae, alltså om dina temperaturer under belastning är se du redovisade i första posten:

"CPU 45-55 grader
Moderkort 50 grader
Grafikkort 65-85 grader beroendes på belastning
"
Så behöver du egentligen inte oroa dig. Inget tar skada av det. Grafikkortet ditt klockar ner sig för att hålla sig till max 85 grader. Så du tappar lite prestanda, men vi pratar antagligen inte om särskilt många procent.

Det ända du tjänar på att fixa det är ytterst marginellt med prestanda samt lite tystare dator då grafikkortets fläktar inte kommer behöva jobba lika hårt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Har kört flera benchmarks och det verkar lugnt, komponenterna håller rimliga temperaturer. Flyttade även fläktarna till radiatorn så att det blir push istället för pull och chassit blir inte i närheten av lika varmt. Varmaste punkten är i höjd med GPU på glasrutan vilket inte är orimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av snapoutofit:

Har kört flera benchmarks och det verkar lugnt, komponenterna håller rimliga temperaturer. Flyttade även fläktarna till radiatorn så att det blir push istället för pull och chassit blir inte i närheten av lika varmt. Varmaste punkten är i höjd med GPU på glasrutan vilket inte är orimligt

Den enda skilnaden den manövern KAN åstadkomma, är jobbigare städning för dej, när det är dags att rengöra från damm nästa gång.
Men det märker du själv när du kommer dit om 3-12 månader (Beror på miljön datorn står i.)

Vi är många här på forumet som tagit reda på det den hårda vägen.
Inte så jobbigt med en AIO kylare. Jag som har dragit rör i datorn, skulle behöva demontera ganska mycket för att komma åt att rengöra en push-konfiguration. Med pull, fastnar dammet där man kommer åt. Med push, fastnar det på den sidan fläkten sitter, så en demontering är oftast nödvändig för en nogrannare rengörning.

Temp skillnaden mellan push och pull i sig, är inte ens mätbar. Radiatorn utgör ett precis lika stort motstånd, oavsett vilken sida av fläkten den sitter på. Den lilla skillnad som blir, är en minimal skillnad på trycket, för luften som befinner sig i radiatorns kylflänsar.
Om man komprimerar en gas, ökar den i temp. Så luften du komprimerar med fläkten, för att övervinna motståndet i radiatorn är någon hudradels grad varmare, när den passerar radiatorn. Om man istället suger igenom luften, får man en trycksänkning över radiatorn. En gas som expanderar sjunker i temp. och du har någon hundradels grad kallare luft som passerar över radiatorn. Som sagt knappast mätbart.

Om du upplever så stor skillnad på temps efter att du lossat och vänt på fläktarna, kan man kanske misstänka att en av dem var felvänd, om det gjorde så stor skillnad?

Huvud saken är dock att du är nöjd!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Den enda skilnaden den manövern KAN åstadkomma, är jobbigare städning för dej, när det är dags att rengöra från damm nästa gång.
Men det märker du själv när du kommer dit om 3-12 månader (Beror på miljön datorn står i.)

Vi är många här på forumet som tagit reda på det den hårda vägen.
Inte så jobbigt med en AIO kylare. Jag som har dragit rör i datorn, skulle behöva demontera ganska mycket för att komma åt att rengöra en push-konfiguration. Med pull, fastnar dammet där man kommer åt. Med push, fastnar det på den sidan fläkten sitter, så en demontering är oftast nödvändig för en nogrannare rengörning.

Temp skillnaden mellan push och pull i sig, är inte ens mätbar. Radiatorn utgör ett precis lika stort motstånd, oavsett vilken sida av fläkten den sitter på. Den lilla skillnad som blir, är en minimal skillnad på trycket, för luften som befinner sig i radiatorns kylflänsar.
Om man komprimerar en gas, ökar den i temp. Så luften du komprimerar med fläkten, för att övervinna motståndet i radiatorn är någon hudradels grad varmare, när den passerar radiatorn. Om man istället suger igenom luften, får man en trycksänkning över radiatorn. En gas som expanderar sjunker i temp. och du har någon hundradels grad kallare luft som passerar över radiatorn. Som sagt knappast mätbart.

Om du upplever så stor skillnad på temps efter att du lossat och vänt på fläktarna, kan man kanske misstänka att en av dem var felvänd, om det gjorde så stor skillnad?

Huvud saken är dock att du är nöjd!

Ingen av fläktarna var felvända utan sitter exakt lika, vet faktiskt inte varför det skulle göra någon skillnad med push men chassit blir av någon anledning inte likt varmt i bakkanten. Dno why eftersom det säkert är som du säger.
Hjälper det att köra push n pull något ytterligare eller blir det overkill?

Permalänk

Stort tack alla för er hjälp förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snapoutofit:

Ingen av fläktarna var felvända utan sitter exakt lika, vet faktiskt inte varför det skulle göra någon skillnad med push men chassit blir av någon anledning inte likt varmt i bakkanten. Dno why eftersom det säkert är som du säger.
Hjälper det att köra push n pull något ytterligare eller blir det overkill?

Beror på vad du har för fläktar på radiatorn.
Förr hjälpte det, men det var för att det inte fanns fläktar som var optimerade för luft tryck. Jag skulle tro att fläktarna som kommer med en modern AIO lösning är optimerade för luft tryck. Då hjälper en fläkt på andra sidan ingenting. (Mindre än 1%)
I så fall hjälper det mera att byta till en effektivare fläkt. Men givetvis då, precis som med dubbla, på bekostnad av ökad ljud nivå.
Jag tycker, så länge dina fläktar inte rusar på max varv, kan du nog släppa den uppgraderingen. Pengar i sjön!

Om det inte blir lika varmt i bak kant, med fläktarna i framkant som Push, har jag en teori.
När fläktarna sög luften igenom radiatorn, spred de luften i en tratt form efter fläkten (De flesta fläktar gör det, om de inte har fenor som styr upp luften efter.)
Nu har du dem i push och då fungerar radiatorns fenor som styrning för luften, luften går rakt bak, där du upplever att det är kallare. Troligen på bekostnad av att andra delar nu är lite varmare, då luften inte sprids dit.
Om du har ett moderkort med temp sensorer, kan du kolla tillverkarens program hur tempen för VRM och PCH ligger. Det är igentligen viktigare än luft tempen i bak kant av chassit. De är dock konstruerade för att gå varmare, så bli inte orolig om du ser högre temps där än resten av systemet uppvisar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Kan bara uppdatera tråden och säga att jag till slut bytte chassi helt, ledsnade på temperaturen i chassit och ljudnivån det medförde, nybyggt i ett In Win 303 och temperaturerna är mycket bättre både på komponenterna och i chassit.

Tack alla för era inputs!