Permalänk
Medlem

Trasigt nätagg?

Hej, nu har jag gått bet o behöver hjälp.
Min gamla dator i sign slutade fungera, fick en felkod på moderkortet och ingen bild, dock var felkoden bara trams och hade inget att göra med att den ej startade. Datorn var ju gammal så tänkte att moderkort hade gett upp.
Nu har jag nya komponenter, allt utom mina ssd diskar o mitt hx750.
Allt ser ut att fungera, det lyser o blinkar om moderkortet men jag får ingen bild till skärmen.
Kan det vara mitt HX750 som packat ihop?
Har även testat olika skärmar o olika grafikkort.

Edit: nya moderkortet är ett asus tog strix z370-h med en i7-8700k. Testat båda amd o nvidia grafikkort

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem

Fråga ett lyder: Snurrar nätaggsfläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rman:

Fråga ett lyder: Snurrar nätaggsfläkten?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem

Har du bytt ut allt annat verkar ju nätagget misstänkt men som alltid måste man använda uteslutningsmetoden vid sådana här fall. Lättast vore om du kunde låna ett fungerande nätaggregat.

Annars rekommenderar jag checklistan på Tom's Hardware. Se till att följa listan metodiskt och inte bara skumma igenom den. Det kan vara så att någon de nya komponenterna var DOA ''dead on arrival''

http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt Corsair RM750x, fortfarande ingen bild. Fan va less man blir.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Skrivet av cARLBOM:

Köpte ett nytt Corsair RM750x, fortfarande ingen bild. Fan va less man blir.

Med tanke på att du bytte från ett modulärt nätagg, till ett annat modulärt...bytte du ut alla kablar, för kör du med de gamla, så är risken för kortslutning stor.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Med tanke på att du bytte från ett modulärt nätagg, till ett annat modulärt...bytte du ut alla kablar, för kör du med de gamla, så är risken för kortslutning stor.

Yes tog alla nya kablar från det nya nätaggregat för att utesluta just gamla kablar med eventuellt glapp. Köper ett nytt 600krs grafikkort imorgon, att båda mina grafikkort är trasiga som tidigare fungerat är otroligt liten risk men det är de sista som inte är bytt.
Jag har byggt många datorer i mitt liv men fungerar det inte imorgon med ett nytt grafikkort ger jag fan upp o köper en färdig dator. Jag har börjat misstänka att det spökar i den där datorn.

Edit: alla delar jag bytt hittills har ju inte löst mitt problem, så troligtvis har jag två kompletta och fungerande datorer i delar här hemma nu.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem

Köpte det billigaste grafikkortet webhallen hade, petade i det fortfarande svart...
Men hittade felet till slut, ett av Corsairs DDR4 minnen var trasigt, tryckte på memcheck knappen på moderkortet o de lös bara gult. Sen tog jag ut den ena stickan och skiten startar....
Synd att man inte hittade det tidigare då hade jag sparat några tusenlappar, men nu har jag en ny burk med bara nya delar så känns rätt ok endå

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av cARLBOM:

Köpte det billigaste grafikkortet webhallen hade, petade i det fortfarande svart...
Men hittade felet till slut, ett av Corsairs DDR4 minnen var trasigt, tryckte på memcheck knappen på moderkortet o de lös bara gult. Sen tog jag ut den ena stickan och skiten startar....
Synd att man inte hittade det tidigare då hade jag sparat några tusenlappar, men nu har jag en ny burk med bara nya delar så känns rätt ok endå

Reklamera minnena till butiken du köpt de ifrån så du får de utbytt med. Går de inte via butik så hjälper jag dig.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan