Permalänk
Medlem

Byta ut router

Hej!

Går i tankarna att byta ut skräpet bbb och comhem skickar ut till konsument (router). Jag bor idag i lägenhet med fiber och tänkte kolla om det finns några smidiga och bra lösningar för oss som endast surfar wifi och som även är hållbart när man spelar. Vill ha så lite kablar som möjligt här hemma.

Behöver jag ha Bredbandsbolagets Router inkopplad eller kan jag i så fall skrota den helt och endast ha en router av bättre kvalite?

Hastighet 500/500

Tacksam för tips!

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

du har 500/500 men vill använda WIFI?
Då kan du lika gärna gå ner till 200 istället och spara pengar.

I annat fall, vilken router somhelst för 1500+ duger. Köp en google WIFI (enbart en enhet) om du vill ha häftiga grejer.

Permalänk
Avstängd

Jo nu måste du definiera vad du menar med "skräp".....?

"Skräpet" består oftast av en användare som inte fattar att man behöver flera accesspunkter!

Det spelar ingen roll om man köper routern "Rolls Royce"...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

du har 500/500 men vill använda WIFI?
Då kan du lika gärna gå ner till 200 istället och spara pengar.

I annat fall, vilken router somhelst för 1500+ duger. Köp en google WIFI (enbart en enhet) om du vill ha häftiga grejer.

Nä nu är du negativ! Betalar samma pengar för 500 som för 200 så spelar ingen roll.

Jag är inte låst till att använde deras router då antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo nu måste du definiera vad du menar med "skräp".....?

"Skräpet" består oftast av en användare som inte fattar att man behöver flera accesspunkter!

Det spelar ingen roll om man köper routern "Rolls Royce"...

Det jag menar med skräp är att deras router är dålig? Typ strular hela tiden, dålig signalstyrka, säkerhetshål osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Det jag menar med skräp är att deras router är dålig? Typ strular hela tiden, dålig signalstyrka, säkerhetshål osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Gernellt så rekommenderar folk ubiquitis APs, så jag gör väl inget undantag deras AP ac-lite/Pro kan jag rekommendera. Möjligen 2 st om du behöver. Så kan du stänga av wifit på din befintliga router. Det är i regel wifi delen som sänker konsumentprylarna. Bara köra med sladd fungerar bättre iaf, om man inte är ute efter inställningar och konfa själv.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

Hej!

Går i tankarna att byta ut skräpet bbb och comhem skickar ut till konsument (router). Jag bor idag i lägenhet med fiber och tänkte kolla om det finns några smidiga och bra lösningar för oss som endast surfar wifi och som även är hållbart när man spelar. Vill ha så lite kablar som möjligt här hemma.

Behöver jag ha Bredbandsbolagets Router inkopplad eller kan jag i så fall skrota den helt och endast ha en router av bättre kvalite?

Hastighet 500/500

Tacksam för tips!

Är det Comhems/Tele2 tre hål i väggen/Coaxial fiber så måste du använda deras router. För Bredbandsbolaget/Telenor behöver du ingen operatörsbunden router, då det är ett vanligt RJ-45 uttag.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Är det Comhems/Tele2 tre hål i väggen/Coaxial fiber så måste du använda deras router. För Bredbandsbolaget/Telenor behöver du ingen operatörsbunden router, då det är ett vanligt RJ-45 uttag.

Grymt tack!

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Gernellt så rekommenderar folk ubiquitis APs, så jag gör väl inget undantag deras AP ac-lite/Pro kan jag rekommendera. Möjligen 2 st om du behöver. Så kan du stänga av wifit på din befintliga router. Det är i regel wifi delen som sänker konsumentprylarna. Bara köra med sladd fungerar bättre iaf, om man inte är ute efter inställningar och konfa själv.

Detta verkar väldigt intressant!

Ska grotta ner mig lite i detta så får vi se vart det leder.

Tack!!!

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

Det jag menar med skräp är att deras router är dålig? Typ strular hela tiden, dålig signalstyrka, säkerhetshål osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men hur då?.... storlek på boende?

Min erfarenhet är att routern är helt ok men man måste fatta det här med WiFi-räckvidd.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

En accesspunkt, om den är i taket och en bit från väggen, täcker lätt upp en normal 3'a såvida du inte har betongväggar.

Google WIFI är skoj. Den agerar router och accesspunkt så har du ett RJ45 uttag så kan du köra med en sådan. Köpa 3-pack är onödigt, då du inte vill köra mesh mellan dom hursom. Mesh funkar bra för täckning men inte hastighet.

Har själv en Edgerouter Lite och en Unifi AP AC Pro. Har även en Unifi In-wall AC, men den är inte igång just nu då jag måste ordna nånstans o sätta den då jag inte direkt kan sätta den infält i betongväggen

Tanken med InWall-ap är att jag har den satt på väggen (jag sätter en dosa som jag sätter IW på, sen i på väggen. Mao ytmonterad), sen har jag kabel till den sen kabel till stationära.. typ en AP och Switch i ett.