Värdera min speldator. Hjälp!

Permalänk

Värdera min speldator. Hjälp!

Hejsan,

Det är såhär köpte en speldator från Alina sommaren 2015, och då köpte jag den för 13,000 kr. NU undrar jag hur mycket är den värd? För vill sälja den för har inte tid för spelande. Det här är kanske fel tråd så ber om ursäkt!

Processor: Intel® Core™ i5 4690K 3,5 GHz
Grafikkort: GeForce GTX 960 2 GB
Minne: 16 GB
Lagring: 2 240 GB
Turbo Intel Turbo Boost 2.0
Turbo Maxfrekvens 3,9 GHz
Lastbegränsning: Intel SpeedStep
PSU-tillverkare: Cooler Master
-Anslutningar
DVI 1 st
HDMI 1 st
DisplayPort 3 st
USB 2.0 portar 8 st
USB 3.0 portar 6 st
PS/2 Tangentbord Ja
Serieport 1 st

För mer information kolla här: https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=HADES-15V1-ATX#prodinfo

Så nu min fråga är, hur mycket skulle ni värdera den här speldatorn till? Den funkar skit bra, funkar grymt bra med alla moderna spel som GTA V, Black Ops 3, CoD: WWII , Rainbow Six: Siege och andra kraftfulla spel. Så hut mycket ska jag sälja den för? Vad värderar ni?

Permalänk
Medlem

Jag tror runt 5000 på sin höjd max 6000-6500kr beroende på hur glad köparen är i datorn. Men jag skulle betala max 5000. Men jag är nog lite snål.

Visa signatur

I7-5820K @4.7ghz, EVGA1080,Ram 16gb 2400mhz, 27" Curved Samsung 144hz

Permalänk
Medlem

Får du 5 lax så ska du vara nöjd imo.
Du kan ju alltid lägga ut den på annons här som intressekoll så ser du vad folk de facto är villiga att ge.

Edit: Gtx 960 får väl spö i de flesta spel av ett gammalt 680 så det är ju inget herrejösses prestandamonster direkt vilket sänker värdet en del om man har nya spel i siktet.

Permalänk

Jag har fått erbjudande om 5000, men vet inte om det är rätt eller för lågt? Som sagt köpte ju för 13,000kr hos Alina sommaren 2015 och den är felfri och funkar skit bra med alla moderna spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjauMjau21:

Jag har fått erbjudande om 5000, men vet inte om det är rätt eller för lågt? Som sagt köpte ju för 13,000kr hos Alina sommaren 2015 och den är felfri och funkar skit bra med alla moderna spel

Jag vill inte regna på din parad, men vad du köpte den för är ju oväsentligt.
Det är nu den ska säljas och det är mot det som finns på marknaden idag som den värderas mot.

Men med det sagt, klart man vill få så bra betalt som möjligt för de saker man säljer! Vid en bra affär blir ju båda nöjda, vill du inte sälja den för 5" så är det bara behålla och försöka hitta en annan köpare.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Jag vill inte regna på din parad, men vad du köpte den för är ju oväsentligt.
Det är nu den ska säljas och det är mot det som finns på marknaden idag som den värderas mot.

Men med det sagt, klart man vill få så bra betalt som möjligt för de saker man säljer! Vid en bra affär blir ju båda nöjda, vill du inte sälja den för 5" så är det bara behålla och försöka hitta en annan köpare.

Ja haha förstår Men 5 lax är rimlig eller går det och få mer? Som sagt den är ju i bra skick

Permalänk
Medlem

Skulle värdera din burk runt 4-5k,. Ta 5k budet!

Permalänk
Medlem

@MjauMjau21: Tycker du borde ta 5000kr, själv köpte jag en dator med i princip identiska specs till farsgubben för 3000kr (nedprutat från 4000kr). 5000kr är ett bra pris imo, personligen hade jag inte köpt den för det.

Permalänk

Så jag borde acceptera budet på 5k? Har även lärt mig läxa, köp aldrig dator från Alina, överdrivna priser haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjauMjau21:

Så jag borde acceptera budet på 5k? Har även lärt mig läxa, köp aldrig dator från Alina, överdrivna priser haha

5K är löjligt bra...

Hade satt 4000, höga 3000kr i värde långt ifrån några monster specs. Är väl främst grafikkortet som drar ned ordentligt. Gpu är väl värt 8-900 kr.

Permalänk
Medlem

Det är för mig svårt att tro att du skulle få ett bud som överstiger 5000 kr. Med hänsyn till att datorn är några år och utvecklingen som gått framåt så är ju inte datorn direkt attraktiv om man inte har en väldigt pressad budget. Oavsett om du väljer att acceptera budet eller inte så var medveten om att det kommer innebära ekonomisk förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjauMjau21:

Så jag borde acceptera budet på 5k? Har även lärt mig läxa, köp aldrig dator från Alina, överdrivna priser haha

Om du skulle känna dig nöjd med det priset så ja. Som många här har sagt, det är ett bra pris, men ingen har ju en kristallkula att titta i, kanske hade du kunnat få max en tusenlapp mer genom att lägga ut den på marknaden, men mer troligt är att så inte skulle ske.

Man ska inte älta köp i efterhand, du har ju haft en dator du varit supernöjd med i ~3 år för pengarna!
Som en vän till mig brukar säga till mig hela tiden när jag bara köper saker som strular: Buy quality, cry once!

Permalänk
Skrivet av MjauMjau21:

Så jag borde acceptera budet på 5k? Har även lärt mig läxa, köp aldrig dator från Alina, överdrivna priser haha

Tror det var ett rätt ok pris du fick ge. Inte överdrivet iaf.

däremot kanske du lärt dig att datorkomponenter faller i pris med åldern, det har dock blivit mycket "bättre" nu. För 10-15 år sedan kunde en nyköpt dator gå från 20 000 kr till 0kr på tre år, pga att utvecklingen gick så fort framåt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Tack alla för all hjälp! Nu vet jag hur mycket datorn är värd och ska godta 5K

Permalänk
Medlem

Sälj den fort innan budgivaren läser på om Hashwells IPC-förlust i samband med Spectre och Meltdown patcharna.

Permalänk
Skrivet av madz9007:

Sälj den fort innan budgivaren läser på om Hashwells IPC-förlust i samband med Spectre och Meltdown patcharna.

vad är det?

Permalänk
Medlem

@MjauMjau21: Betyder att man får sämre prestanda med de äldre generationerna av processorer.

Permalänk

@Laktos:

Jaha, aa ska sälja så snabtt det går

Permalänk
Medlem

Får du 5 K är det helt OK!

Permalänk