Permalänk
Medlem

Alternativ till slips

Jag har tyvärr ganska många vänner som gillar att arrangera "formella" fester, där det är krav med slips, eller om man är riktigt "wild and crazy" så kan man ha fluga..

Jag hatar detta och tänkte börja med ett mer western inspirerat alternativ, ni vet den där grejen när man har ett läderband som går ihop i någon sorts amulett och sedan hänger ner nedanför kragen. Som en riktigt cool cowboy alltså.

Jag har googlat lite men kommer tyvärr inte på vad det heter på svenska. Vad ska jag söka på för att hitta detta fantastiska alternativ till den tråkiga slipsen?

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Disagio: Har för mig den heter ”bolo”

Edit: japp

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Bolo Tie tycks stämma

Snarlikt på temat; vad heter såna där vita grejer som mafiosos har?

De har också nån fluffigare variant. Kravatt?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Disagio: Har för mig den heter ”bolo”

Edit: japp

Sweet, det verkar stämma! En sån passar mig perfekt! Nu ska jag f*n köpa en sådan "Make America Great Again, Vote Trump" variant så alla mina (eller om jag ska vara ärlig, tjejens) tråkiga kompisar får något att prata om

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kravatt är som en typ av snusnäsduk som man har runt halsen innanför skjortan. Men jag tror jag vet vad du menar, en hel typ haklapp i vitt tyg som man har runt halsen så man slipper både skjorta och slips, tyvärr vet jag inte vad ett sådant plagg kan heta, även fast jag gärna skulle vilja ha ett...

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Knark

Permalänk
Medlem

@Disagio: Ja precis!

Plastrong var den andra grejen jag tänkte på, men den är tydligen snarlik kravatten. Men den där styvare tyg-grunkan vettefasen vad den heter.

EDIT: Det heter tydlig hakklapp (bib).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Disagio: Ja precis!

Plastrong var den andra grejen jag tänkte på, men den är tydligen snarlik kravatten. Men den där styvare tyg-grunkan vettefasen vad den heter.

Ah, en Plastrong är faktiskt väldigt stiligt om man vill sticka ut lite på en formell fest, har nog aldrig sett någon sådan irl.
Det kan vara ett bra tips att vända sig till när min tjej är asförbannad på mig för att jag gick på senaste festen i min nya stiliga "Make America Great, Trump" bolo.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Jag fegade ur lite och skippade "Trump, Murica!" grejen för husfridens skull och tänkte mjukstarta lite med denna stilrena Bolo som faktiskt går att beställa i Sverige

Åh vad jag längtar till nästa j*vla "slipsfest"
Tjejen kommer vara så stolt över mig!

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Ett rejält krås kanske?
Som målbild: Meatloaf I videon "Dead ringer for Love"

Permalänk
Medlem

En redig spetskrage är också ett alternativ.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Två halvseriösa förslag:

Yngwie Malmsteen är rätt klassisk och elegant med ett "no holds barred" i sitt utförande:

Alt med väst:

Och även en fiktionell figur (bonus om du agerar som han gör i filmen, passar bra på de typer av fester har jag hört):

Permalänk

Slips är för mig något man har på sig på begravning och på kontoret. Att ha slips på fritiden för att vara "uppklädd" är fan helt fel, överlåt det till fastighetsmäklare och annat patrask. Vill man ha formella, uppklädda middagar/fester hemma skriver man "black tie" som dress-code på inbjudan, det vill säga smoking med svart fluga. Inom det begreppet ryms det mycket plats för kreativitet och uppfinningsrikedom, tycker jag. Ta bara inlägget ovan med tre olika smoking-stilar, alla tre är givetvis gångbara alternativ med sådant tema, framför allt om man ska ut på stan efter middagen. Sammetsmoking i mörkblått/vinrött är jävligt snyggt.

Fuck slips

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Panzerfister:

Ett rejält krås kanske?
Som målbild: Meatloaf I videon "Dead ringer for Love"

https://i.pinimg.com/originals/d8/2d/db/d82ddbecf914b98f1549e36edc87a8fa.jpg

I think you nailed it!

Annars finns ju knytblusen om du vill vara lite modernt gränsöverskridande HBTQ:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bär kimono så slipper du kvävas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.