nytt chassi,behöver hjälp omgående!

Permalänk

nytt chassi,behöver hjälp omgående!

hej!

Jag har ett specialbygge med en väldigt litet chassi, dock är det uppet väldigt mycket både uppåt, samt helt öppet på båda sidorna, och jag kan inte ens röra mitt grafikkort för det är så varmt, antar det är på brist av fläktar, och just för att det står helt öppet. skulle gärna vilja ha ett nytt chassi, kanske med 2 extra fläktar på, gärna med dammfilter då jag har hund, men har inte jättemycket att lägga, någon som kan komma med tips? vore ytterst tacksamt!

Moderkortet är ett Z71 stinger, CPU's är 6700K oclockad på 4ghz, och ett GTX980TI, och det har tillcohmed hänt att den blivit så överhettad att den stängts av. har just nu fått knyta upp den i fönstret för att den ska stå lite nära kylan, men snart är vår/sommar här och då är jag lite rädd, då jag läst många clockat upp denna till 4,5-5ghz UTAN någon ostabilitet, och det är märkbar prestandaloss på den p.ga värmen.

help!

Mvh

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad får du för temperatur på grafikkort? Posta bilder och info om delarna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

utan nån större belastning så kommer det upp i 89grader på grafikkortet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpedimp:

hej!

Jag har ett specialbygge med en väldigt litet chassi, dock är det uppet väldigt mycket både uppåt, samt helt öppet på båda sidorna, och jag kan inte ens röra mitt grafikkort för det är så varmt, antar det är på brist av fläktar, och just för att det står helt öppet. skulle gärna vilja ha ett nytt chassi, kanske med 2 extra fläktar på, gärna med dammfilter då jag har hund, men har inte jättemycket att lägga, någon som kan komma med tips? vore ytterst tacksamt!

Moderkortet är ett Z71 stinger, CPU's är 6700K oclockad på 4ghz, och ett GTX980TI, och det har tillcohmed hänt att den blivit så överhettad att den stängts av. har just nu fått knyta upp den i fönstret för att den ska stå lite nära kylan, men snart är vår/sommar här och då är jag lite rädd, då jag läst många clockat upp denna till 4,5-5ghz UTAN någon ostabilitet, och det är märkbar prestandaloss på den p.ga värmen.

help!

Mvh

Jag tror inte du läst att folk klockat processorn i ett sånt custom-chassi som du har va?
Om datorn stänger av sig pga överhettning så måste du verkligen göra någonting åt det.
Har du fixat ett nytt chassi? Eller vill du ha ett tips på nytt chassi?

Permalänk
Medlem

Behöver du ett relativt billigt chassi med liten volym så titta på Fractal Design Nano S

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3492557

Permalänk
Medlem

@nadirian:
Han vill ha tips på nytt chassis, men vi har ingen info om nuvarande lösning.

@limpedimp
Kanske några kort på hur det ser ut i dag.
Ett litet chasis kan vara itx eller matx.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

...tills du bytt chassie, så...

Är det konstaterat att det är grafikkortets värme som stänger av datorn ?
Grafikkortet jobbar normalt i 80-90 grader. Vad har du för temperatur på processorn ?

Grafikkortet i fråga har ju inte behov av intern kylning eftersom utblåset är utanför chassiet.
Själv har jag haft problem med att processorkylaren hettat upp baksidan av grafikkortet.
Detta åtgärdades genom att flytta grafikkortet (vilket du inte kan ?).
Du kan placera en extra fläkt vid grafikkortets baksida.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Det måste vara Grafikortet, har läst att det under spel ska ligga på 60-65 grader på sin höjd (cpu ligger på 50 så de är inget problem med den) laddade ner MSI Afterburner nu och sänkte allt max och kör auto på fläkten, speccar ett game dota2 och har diablo igång i bakgrunden o de kommer upp i 73 grader då, och då har jag sänkt allt jag kan förutom fläkten då som är på auto i MSI AFTERBURNER programmet (se print: https://imgur.com/a/JNVUy ) innan jag sänkte allt va de uppe i 84c som mest, och det kan fan inte vara normalt något av det. har en stor fläkt uppe på chassit (vanligt i storlek med ett Refine R4) som jag fick tag på idag, och en stor fläkt som sitter bak på datorn, och på locket man öppnar på sidan är 2st ventilationshål med dammfilter i storlek av en mobiltelefon ungefär, alla fläktar är Noctua så de är inga skitfläktar heller. är väldigt duktig på datorer men sånt här har jag aldrig pillat med, tweaka/clocka etc etc, mer felsöka etc men det finns ju inget jag kan felsöka direkt i detta fallet, har rengjort grafikkortet så de är som nytt, men för o ha spel igång som inte ens är så superkrävande och komma upp i 80 grader e ju sjukt, 75-80 nu kanske när jag clockat ner det så mycket jag kan i programmet.....

Ja gfx't sitter nära CPU'n så de värmer säkert upp baksidan lite grann, men den e 45-MAX 55 grader vid belastning av dessa spel, så
de bör inte göra någon direkt skillnad, och nej jag kan inte flytta grafikkortet, moderkortet är sjukt litet.....

Känns sjukt dumt när de är prylar som kostade närmare 30 lax vid inköp för 2 år sen ska va knas för o spela lite jävla dota/diablo...