Permalänk

Dator till mormor

Tjenare!

Nu är det så att mormor min har bett mig att köpa en bra dator till henne. Jag tänkte att jag kunde bygga ihop en fin burk till henne. Tyvärr är sanningen sådan att jag inte är speciellt insatt i datorer. Jag vet hur man bygger en dator så det är ett problem ur vägen, däremot har jag ingen aning om vilka delar jag ska köpa och det är där jag ber er om hjälpa mina kära vänner. Datorn måste starta snabbt så en SSD är ett måste, en storlek på 120GB bör räcka. Det enda datorn kommer att användas till är internet och e-mail. Alltså är ett bra grafikkort väldigt onödigt.

Har ni några tips? Tacksam för alla svar. Budgeten ligger för övrigt på runt 4000kr.

Glad påsk!

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Har ni övervägt om inte en ipad skulle tillfredställa behovet bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle kolla på en NUC, alternativt någon annan färdigbyggd dator i kompakt format. I denna prisklassen när man inte har några speciella krav så är det nästan alltid billigare att köpa något färdigt.

Ett förslag:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-vivopc-k20cd-nr050t...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du hört med din mormor om hon inte vill ha en laptop istället.
Lätt att ställa undan när man behöver plats, tar inte så mycket plats och kan flyttas från köket till vardagsrummet väldigt lätt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Har ni övervägt om inte en ipad skulle tillfredställa behovet bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Använda och underhålla en dator kräver betydligt mer kunskap än en IPAD. Det är mer som kan gå snett med en dator och TS kommer förmodligen behöva agera telefonsupport betydligt oftare.

Med en IPAD kan man dessutom använda den som portabel TV, läsa tidningar, lyssna på radio och spela enklare spel med touch skärmen etc var man vill i huset. Då man kan ta med den och enkelt hålla i den när man sitter i soffan, köket t.ex.

Allt hänger på om TS mormor är nybörjare när det kommer till datorer och vad hon vill göra med den.

Permalänk
Hedersmedlem

Denna är kanske intressant om vi snackar bärbara. Väldigt mycket dator för pengarna.
https://www.dustinhome.se/product/5010996139/lifebook-a555

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Denna är kanske intressant om vi snackar bärbara. Väldigt mycket dator för pengarna.
https://www.dustinhome.se/product/5010996139/lifebook-a555

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Måste verkligen stämma in i att föreslå en surfplatta, och då främst iPad. Detta av flera skäl:

  • Jag vet inte hur duktig din mormor är på datorer, men det kan vara svårt för en ovan – i synnerhet äldre – person att dels styra muspekaren dit man vill och dels hålla den still när man klickar. Det är i allmänhet avsevärt enklare att interagera direkt med innehållet på skärmen än att göra det indirekt via en mus.

  • En dator för 4 000 kr är ofta skräp på många punkter: skärm, musplatta, tangentbord, byggkvalitet etc. För samma peng får man däremot en genuint schysst surfplatta.

  • En surfplatta kan med fördel användas som kamera, och det är väldigt enkelt att skicka bilder via e-post eller chatt på iOS jämfört med på till exempel Windows.

  • Hemskärmen på iOS är ett väldigt naturligt utgångsläge för mindre datorvana användare.

  • iOS håller verkligen användaren i handen; det ska jämförelsevis mycket till för att klanta till något.

Min mormor har en iPad, och den är totalt överlägsen en PC för henne.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Som gammal kan det vara svårt att lära sig nya system. Är hon van vid Windows men inte vid IOS skulle jag köpt en NUC, alternativt en billig lapotop. Köpte en lapotop för typ 2500kr till min farmor med 128gb ssd och en celeron. Hon är supernöjd. Skulle aldrig orka lära mig hur en iPad funkar om jag var 82 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för alla svar! Hon har redan en IPad men tycker att det är enklare att exempelvis kolla resor, beställa böcker och maila på datorn. NUC låter intressant, men får man verkligen samma prestanda som en dator i en så liten låda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

@Whitesound: För att surfa på nätet krävs ju ingen speciell prestanda, och dessa fallen så är ju en SSD viktigare för att få ett mer responsivt system än ren processor prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Tack för alla svar! Hon har redan en IPad men tycker att det är enklare att exempelvis kolla resor, beställa böcker och maila på datorn. NUC låter intressant, men får man verkligen samma prestanda som en dator i en så liten låda?

Skickades från m.sweclockers.com

Seriöst, vilken "prestanda" (GPU/CPU) tror du folk har nytta av för att beställa böcker och maila? Viktigast av allt är väl SSD så att systemet startar upp och uppdaterar snabbt isåfall.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/966013/datorer/datorer-statio...
G4560, 8gb ram och 256gb ssd, 4490kr

G4560 är en 2kärnig 4trådars pentium på 3,5ghz och kommer ge bra fart ihop med övriga specs.

Skickades från m.sweclockers.com