Permalänk
Medlem

1000Mbit router med Ownit bredband

För en tid sedan hade jag 100/100 Mb/s ifrån Ownit & jag bytade upp mig till 1000/1000 istället.

Jag har två routrar, den ena är en Linksysy AC1900 & den andra är en Netgear Nighthawke R7000.

Testade att sätta kabeln direkt i väggen för 1v sedan och då kom jag upp i 850/790 när jag testade speeden och det var riktigt trevligt faktiskt men här kommer problemet?

Ingen utav mina routrar vill komma upp över 100 så jag undrar vilken router skall jag köpa för att kunna klara komma upp till speeden som man kan bli glad av igen.

Jag har kollat in två Asus routrar & det är ASUS RT-AC5300 & ASUS RT-AC88U, men de är riktigt dyra så jag undrar om någon kan detta.

Vill naturligtvis få ut den största speeden jag kan naturligtvis med en router som passar börsen haha

Tack, RFM

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem

Båda dina routrar bör kunna klara av i alla fall 900+ megabit.

Men om du nu vill köpa nytt så rekommenderar jag någon EdgeRouter
https://www.ubnt.com/edgemax/comparison/

Kör själv med en EdgeRouter X SFP som router och en EdgeRouter X som switch. Har också Ownit gigabit genom bostadsföreningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RFM:

För en tid sedan hade jag 100/100 Mb/s ifrån Ownit & jag bytade upp mig till 1000/1000 istället.

Jag har två routrar, den ena är en Linksysy AC1900 & den andra är en Netgear Nighthawke R7000.

Testade att sätta kabeln direkt i väggen för 1v sedan och då kom jag upp i 850/790 när jag testade speeden och det var riktigt trevligt faktiskt men här kommer problemet?

Ingen utav mina routrar vill komma upp över 100 så jag undrar vilken router skall jag köpa för att kunna klara komma upp till speeden som man kan bli glad av igen.

Jag har kollat in två Asus routrar & det är ASUS RT-AC5300 & ASUS RT-AC88U, men de är riktigt dyra så jag undrar om någon kan detta.

Vill naturligtvis få ut den största speeden jag kan naturligtvis med en router som passar börsen haha

Tack, RFM

Båda routrarna klarar av mer än 100Mbit routing wan > lan så det är nått konfigurationsfel eller kabelbrott om du fastnar på 100Mbit.
https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7...
.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge:
Ja den routern ser rätt avancerad ut så jag skall kolla på en sådan närmare, jag behöver wi-fi till resten utav familjen med fast jag hade velat ha en kabel direkt i väggen & nät-värk är min dåliga sida faktiskt....

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RFM:

@MarcusHuddinge:
Ja den routern ser rätt avancerad ut så jag skall kolla på en sådan närmare, jag behöver wi-fi till resten utav familjen med fast jag hade velat ha en kabel direkt i väggen & nät-värk är min dåliga sida faktiskt....

Här har du för wifi
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Permalänk
Ownit Broadband AB
Skrivet av mrqaffe:

Båda routrarna klarar av mer än 100Mbit routing wan > lan så det är nått konfigurationsfel eller kabelbrott om du fastnar på 100Mbit.
https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7...
.

Hejsan Marcus!

Om du vet att din router ska klara GIG via WAN så ska det inte vara några problem att nå dom hastigheterna.
Så det jag rekommenderar att du gör är att:
1. Testa byt kabeln mellan CPE/ Rotuer och väggen.
2. Funkar det fortfarande inte? Koppla in din router som vanligt i väggen och dra iväg ett meddelande till oss med kundnummer eller adress och namn så gör via några tester från switchen och ser vad det kan vara för fel!

Med vänliga hälsningar,
Kevin - Ownit broadband

Visa signatur

Öppettider kundtjänst:
Vardagar: 08:00 - 20:00
Helger: 10:00-18:00
Växelnummer: 08 525 07 300
#InItToOwnit

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, vet inte varför men mitt problem löstes genom fabriksåterställning på routern.

Gick från 250 till 1000 och routern vägrade öka hastigheten, körde jag kabeln till datorn direkt från väggen så fick jag 1000

Permalänk
Medlem

Din R7000 är en mycket bra router som klarar gigabit utan problem. Du behöver ingen ny. Det skulle kunna vara glapp i någon av dina kablar. Vad är det för status på kontakterna på routern? Synkar de upp i 1gbit eller bara 100?

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Byt kabel. Risken är att kabeln du har är en 4 trådad kabel, ofta får man med sånt till saker som inte behöver gigabitt. Det är det enda felet jag kan se, båda routers du har ska ha gigabitt portar på WAN porten, så dom borde åtminstonde gå *över* 100mbps, kanske inte 1000 rent utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownit Broadband:

Hejsan Marcus!

Om du vet att din router ska klara GIG via WAN så ska det inte vara några problem att nå dom hastigheterna.
Så det jag rekommenderar att du gör är att:
1. Testa byt kabeln mellan CPE/ Rotuer och väggen.
2. Funkar det fortfarande inte? Koppla in din router som vanligt i väggen och dra iväg ett meddelande till oss med kundnummer eller adress och namn så gör via några tester från switchen och ser vad det kan vara för fel!

Med vänliga hälsningar,
Kevin - Ownit broadband

Varken @mrqaffe som du citerade eller mig som du nämnde är TS.
Tror nog det är @RFM du är ute efter (som tydligen heter Merlin)