MacPro1.1 som server

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Nov 2008

MacPro1.1 som server

Har tillgång till en macpro1.1 och har mina funderingar över att köra in glftpd på den och även kanske en web/mailserver.
Mina funderingar är om *nixen i macosx duger för ändamålet/är kompatibelt, eller om någon vet lite närmare vilka linux distar som funkar bra på en gammal macpro1.1.

Känns lagom onödigt att en sådan maskin inte används till något vettigt nämligen.

Moderkort: ASUS PRIME Z370-P - Cpu: Intel Core i7-8700K - Cpu kylare: Cryorig H5 Ultimate - Gpu: MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8GB - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + Corsair 650W PSU - Hårddisk: Samsung 960 EVO 250GB m.2 SSD - Minne: Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4 3000mhz - Skärm: AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Pga 32 bitars firmware kan du inte boota vilken dist som helst. Ubuntu har en speciell för just 1.1. Sen idlar den på strax under 200W vilket inte gör den ideal som server. Jag har en hemma som jag tänkte göra samma sak med, men det blev ett HD7970 win10 istället, använder den som budget speldator.

En Dell T20/30 eller HP Microserver är både kraftfullare och betydligt energieffektivare, något som inte är trivialt vid 24/7 drift...

Skickades från m.sweclockers.com