Permalänk
Medlem

Nån om provat RuneAudio?

^
Letar efter nåt som kan indexera min ID3-taggade musiksamling på NAS och som låter mig konfigurera hur samlingen presenteras för mig när jag ska välja vad jag vill lyssna på. Är bortskämd med egen konfig i foobar/gmusicbrowser och vill ha nåt liknande. Jag vill kunna definiera mina ingångar för visning av albumen i samlingen själv, till exempel vill jag kunna ha en nod baserad på taggarna composer > album, en annan genre > album, en tredje [if genre="classical"] artist > album. Inte direkt rocket science men jag hittar ändå inte något alternativ.

Se så fint det kan bli i foobar:

Det verkar inte gå att ha nåt i ett jail på FreeNASen som möter mina krav/förväntningar, så nu leker jag med tanken att skaffa en Pi för RuneAudio (eller kanske Kodi?). Men innan jag köper hårdvara vill jag gärna veta att mjukvaran kommer att lämpa sig för det jag vill uppnå.

Hela poängen är att kunna komma åt via smartphone när desktop eller laptop inte är påslagna. Har provat att köra Plex, Emby och Subsonic på FreeNASen med de fuckar upp med ID3-taggarna trots att alla taggar är i sin ordning och musikservrarna inställda enligt instruktioner för att först och främst använda mina taggar (och inget flumskit från internet som inte förstår hur klassisk musik skiljer sig från pop ).

Nån som erfarenheter att dela med sig av?

Permalänk
Medlem

@guermantes:

Jag kör nåt liknande. Hade även jag foobar men det funkade inge bra när jag bytte till linux. Så jag körde en egen variant med MPD (music player daemon), och sen valfri klient som styr den (jag kör ncmpcpp för den är skithäftig). Jag antar att du kör windows. Där finns inga vettiga klienter till MPD. Så då är en Raspberry Pi med RuneAudio en bra lösning. RuneAudio bygger på just MPD men de har även byggt på ett fint webb-ui samt paketerat det hela som ett färdigt OS för raspberry pi. Jättesmidigt att göra musikspelare av. Det finns många olika påbyggnadskort till raspberryn som ger bra D/A-omvandlare eller spdif outputs för bra ljudkvalle. Jag brukar jämföra med dyra hifi streamers som ju typ är samma sak fast där mjukvaran är låst, dvs vill du uppgradera i framtiden byter du bara operativsystem på din raspberry pi.

Jag skulle vilja tipsa om Volumio också. RuneAudio och Volumio kommer från samma projekt men har tagit lite olika vägar. Volumio klarar spotify t.ex. RuneAudio är i färd med en stor ombyggnad av hela koden, vilket gör att versionen som ligger ute just nu är lite gammal.

Utmärkta musikspelare båda två.

Hur dina taggar sköts har jag ingen aning om. Jag har själv använt Subsonic och hade aldrig problem med det. Jag tror MPD (och även Subsonic) indexerar efter filnamnet. Men man kan presentera efter artist, album, låtnamn etc. Har du windows10 kanske du kan installera virtualbox och testa som virtuell maskin?

https://volumio.org/ - finns även för x86 och det är antagligen den du får testa i en VM
http://www.runeaudio.com/

Men vill du ha MPD i ett jail på FreeNASen och spela musik direkt från den så bör det gå alldeles utmärkt. MPD (och ALSA) kräver lite konfiguration för att få igång ljudspelandet dock.

( https://i.imgur.com/JNswW.png hur ncmpcpp kan se ut <3 kommandorad )

Edit: jag googlade lite och börjar fatta ditt problem... MPD är nog lika bra som Subsonic där. Tror inget kommer i närheten av foobar som ju är en mycket speciell musikspelare
Du får googla hur andra gjort: https://www.reddit.com/r/classicalmusic/comments/43q4y3/how_d...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Jag kör nåt liknande...

Tack för svaret! Det blev en RuneAudio. Jag var nere på Inet imorse och köpte pajen som nu håller på att indexera för fulla muggar. Det verkar gå att tweaka så jag kan få sortering på composer också, och mitt andra scenario (sortera på artist men bara i genre classical) borde jag kunna komma runt genom att flytta över alla artister i classical genre till performer-taggen och helt enkelt sortera en vy på performer.

Kanske provar Volumio senare och lite mer avancerade lösningar i jail... tack för tipsen.