Snabbtest: Grafikprestanda i Far Cry 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

MCE kan bara ge 5% i fall som är 100 % CPU bundna och använder minst 5C 100 % av tiden. Detta är inte ens närheten att uppfylla de kriterierna (se t.ex. ditt eget inlägg med skalning med kärnor).

Det betyder att MCE absolut inte ger 5 %, det vet du naturligtvis redan eftersom ingen överklockning av CPU ger i närheten av linjär skalning med frekvens när det handlar om GTX1070 i 1920x1080 ultra.

Men visst, jag är den ”ohederliga” här 🤔.

Vad jag inte kan säga är exakt hur mycket MCE ger, men det har jag inte heller hävdat.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä du hävdar bara 0-2%, baserat på siffror tagna ur arslet...

"Så om lägsta FPS uppstår p.g.a en enkeltrådad flaskhals så är effekten från MCE 0-2 %."

Vart i FC5 uppstår en enkeltrådad flaskhals, visa mig den

"Sedan lade jag till att det blir strax över 2 % om kretsen inte lastas mer än att den kör på 4,2 GHz i stock (vilket är fallet när inte mer än 4C lastas fullt ut)."

Vart ser man att FC5 lastar endast 4 trådar?

"Är sannolikt att lägsta FPS är mer påverkad av enkeltrådprestanda jämfört med genomsnittlig FPS i denna titel då prestandadelta är mycket större för lägsta FPS."

Vad baserar du detta på? Om nu deltat är större så lär väl ändå MCE komma mer till nytta vilket tyder på en icke enkeltrådad last? Speciellt eftersom XFR annars skulle kicka in och minska gapet.

"Det betyder att MCE absolut inte ger 5 %, det vet du naturligtvis redan eftersom ingen överklockning av CPU ger i närheten av linjär skalning med frekvens när det handlar om GTX1070 i 1920x1080 ultra."

Att du sedan endast vill prata om 1080p Ultra är intressant, nu testade swec ända från low till ultra i den upplösningen, hur mycket tror du att det är gpu bundet på 1080p low? Eller ska vi helt enkelt bortse från dom resultaten och absolut inte ta med MCE i beräkningen där?

Kika på dessa bilder och fundera sedan på om 1080p low är mer cpu bundet än 1080p ultra eller rent av 1080p low mot 4k ultra, är den ena mer cpu bunden än den andra?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Nä du hävdar bara 0-2%, baserat på siffror tagna ur arslet...

"Så om lägsta FPS uppstår p.g.a en enkeltrådad flaskhals så är effekten från MCE 0-2 %."

Vart i FC5 uppstår en enkeltrådad flaskhals, visa mig den

"Sedan lade jag till att det blir strax över 2 % om kretsen inte lastas mer än att den kör på 4,2 GHz i stock (vilket är fallet när inte mer än 4C lastas fullt ut)."

Vart ser man att FC5 lastar endast 4 trådar?

"Är sannolikt att lägsta FPS är mer påverkad av enkeltrådprestanda jämfört med genomsnittlig FPS i denna titel då prestandadelta är mycket större för lägsta FPS."

Vad baserar du detta på? Om nu deltat är större så lär väl ändå MCE komma mer till nytta vilket tyder på en icke enkeltrådad last?

"Det betyder att MCE absolut inte ger 5 %, det vet du naturligtvis redan eftersom ingen överklockning av CPU ger i närheten av linjär skalning med frekvens när det handlar om GTX1070 i 1920x1080 ultra."

Att du sedan endast vill prata om 1080p Ultra är intressant, nu testade swec ända från low till ultra i den upplösningen, hur mycket tror du att det är gpu bundet på 1080p low? Eller ska vi helt enkelt bortse från dom resultaten och absolut inte ta med MCE i beräkningen där?

Kika på dessa bilder och fundera sedan på om 1080p low är mer cpu bundet än 1080p ultra eller rent av 1080p low mot 4k ultra, är den ena mer cpu bunden än den andra?
https://i.imgur.com/bx6y4l6.png
https://i.imgur.com/NYLBvLX.png

Noter ordet ”om” lägsta FPS beror på enkeltrådat flaskhals. Om så är fallet ger MCE noll, det är ett faktum.

Vidare, många inställningar på högre grafikinställningar drar mer GPU och mer CPU kraft. Exakt fördelning beror på effekt, finns saker som t.ex. vissa fysikbaserade effekter som är primärt CPU-tunga, ofta skalar de inte heller superbra.

Det kan möjligen vara en nyhet för sig. Är inte själv speciellt förvånad givet vad jag sett från dagligt användande av min R5-1600 och i7-6770HQ (som precis som R5-1600X och i5-8600K är ungefär lika högt klockade).

Inte alls ovanligt att 6770HQ är 25-30 % snabbare i saker som jobbar primärt med heltal, än större skillnad om det handlar om SSE/AVX vilket ofta är fallet för moderna fysikalgoritmer. Mindre om man kör Cinebench 🙂

Detta är som sagt om flaskhalsen beror av enkeltrådprestanda.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Noter ordet ”om” lägsta FPS beror på enkeltrådat flaskhals. Om så är fallet ger MCE noll, det är ett faktum.

Skickades från m.sweclockers.com

Jamen va bra, då kan vi sluta bencha flertrådade laster då så blir det rättvist i alla fall xD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Bloopy:

Perfekt för er, men jag är inte den enda, denna som jag snubblade över fick mig då å le mer än din troll kommentar.
https://gfycat.com/MessyUglyBufeo

Vadå trollkommentar? Du bemöter inte min fråga utan skickar en gif på någon random udda NPC.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Att köra dessa inbyggda testslingor ger enligt mig inte en korrekt bild. Har nu kört cirka 15-20 timmar med ett GTX 1070(överklockat), i7 6700K och 16GB ram, FPS:n dippar i vissa delar ner till runt 55-60. Kan hända när man springer runt i skogen eller om man ibland närmar sig en outpost.

Så jag säger att normalt ligger fps:n runt 70-100. 1920x1080, Ultra med FOV på 100.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Att köra dessa inbyggda testslingor ger enligt mig inte en korrekt bild. Har nu kört cirka 15-20 timmar med ett GTX 1070(överklockat), i7 6700K och 16GB ram, FPS:n dippar i vissa delar ner till runt 55-60. Kan hända när man springer runt i skogen eller om man ibland närmar sig en outpost.

Så jag säger att normalt ligger fps:n runt 70-100. 1920x1080, Ultra med FOV på 100.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en del som råkar ut för lite stutter/fps drops vid inladdning/streaming av assets, har du spelet på HDD eller SSD? En bra boost för din minimum FPS vore annars ett 3200Mt minneskit, lite trist att minne är en smula dyrt nu bara.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Spelet är installerat på en samsung 850 evo ssd.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Gifen är precis svaret, där AI ballar ur är bara en av sakerna.
Jag står klart fast vid min första kommentar nu, har varvat spelet å gjort allt.
I absolut första minuterna fick man en riktig överlevnadskänsla.
Körde spelet på Hard å tyckte till en början att det var vettigt, men så fick jag tag på bättre drop å där tog motståndet slut.
Det handlade numera bara om att kötta runt. Köpte mig heli med k-pist ... *suck* klart ovärt å spela så.
Den är så fruktansvärt obalanserad.
Nu till buggarna då. Heli bladen dödar en ibland om du är för snabb ut ur den. Du dödar civila å fiender med dessa blad direkt *nähä*
Men... heli tar ABSOLUT ingen som helst skada så att sik/saka i skog med heli å höra bladen smattra mot träden vart bara rent ut sagt löjligt.
I Co-op så kan man inte vara för långt ifrån varandra, för gud nåde om man skulle göra det mera effektivt.
Spelet är ABSOLUT inte skapat för co-op miljö då de lilla motstånd som finns är totalt borta.
Det enda motstånd du stöter på är AI´ns "know where" där stealth ibland är fruktaniskt irriterande då din mätare ibland står på 0 medans du smyger omkring rakt bakom deras arslen för att i nästa veva vara 25-50m bort å du är spottad som en fårskalle.
Civila som kör ihjäl dina följeslagare stup i jävla kvarten. Aptera en bomb på en fiende bil å löper, vänder dig om å ser hur civila .. vad är detta för nåt som piper??? *kaboom* "döda inte civila" bla bla bla.... sköt ner varenda jävla pucko som var ens i närheten. Far iväg te närmsta tillhåll för samhällen existerar inte i detta spel. Wohoo våran hjälte .. eh va? Hjälte?! Ja slaktade nyss 20 av er :/
Mission, håll efter fordon, tar en genväg å spelet startat om, sen när blev de ett jävla krav att du ska prompt tvingat gå en kordinerad rutt?
AI´ns kunskaper i att köra/flyga är katastofala, nästan så att dom beställt keloggs med postorder från närmsta EA studio.
Åker med en AI som vill visa nåt, för köra själv går inte, å vi stöter på en patrull längre fram som står å mejar lite på andra civila.
Vad gör detta pucko? Kör runt? Nopp vi far ner för en slänt ut i skogen å stannar där. Där försöker den febrilt back/fram i tametusan i minst 10m för å vända fordonet istället för att bara köra nalta på gräse å sen upp igen.
Ladda vapen.. du trycker på R å den kastar bort gamla lägger nya å du skiftar nytt vapen innan den har gjort klart skiten.
Aja bara göra om de sista då. Nopp kasta bort å tryck dit nytt gör animation att den drar bak slutstycket.
Serisöst? Har dom ens försökt att få det verkligt? Värt å sikta medans du håller ner avtryckaren? Verkligen inte, då är de mer värt å bara löpa runt med avtryckaren nere, för du har absolut ingen direkt kontroll på eldspridningen fastän du har sikte upp å drar en mindre salva på 3-5 skott. Påtal om kontroll så är de roligt att tvingas slå ne sin "partner" för den klåpen står alltid ivägen. Värst var en gång ja skulle ut från en bunker å helvete stå mitta vägen igen, men bakom dörren.... gu förbannade skit jävel, flytt dig bort. Å där rann tålamodet slut, hunden va min enda hjälpreda som jag använde mera som fusk verktyg då den gav autospot, men fick inte sätta han passiv å bara ta de lungt så öppna ja eld så slutade alltid att ja fick klappa han lite på magen så han inte skulle passera till efterlivet i 10minuter.
Men så länge allt var lungt så var de abolut inga hinder å skicka in han rakt in i en bas å alla stod å titta på denna underbara lilla varelse som ingen ägde å var verkligen no fucks given.

Summering
Föremål som fastnar, fordon som agerar ologiskt. Vapen som är obalanserade, Fordon som knappt är lönt å titta på.
Konsollportat så tgb hotbinds är gjort för åsnor, ljud är på max innan den läst in profil ... osv osv osv beta spel osv osv osv.
Det blir mitt sista FARCRY!

Ps. Endgame klarat, å ska dra igång story pånytt, 2sek senare kastar ut mig i lobbyn igen.
Febrilt letar info, hittar nästa dag där en ifrån studion "We are aware that somepeople cant continue to play after endgame and looking up for a solution"
Den där textremsan som rullar som visar alla namn, den tar EVIGHETER, men ingen har tydligen upptäckt nånting fel nånstans. Detta är verkligen ett skitbra spel. Undra om jorden är platt också?
Fruktansvärt dåligt är bara va ja kan säga.
Ni som vill köpa/spela, se om ni inte kan låna av kompis eller se nå klipp först om detta faller er in i smaken.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Att köra dessa inbyggda testslingor ger enligt mig inte en korrekt bild. Har nu kört cirka 15-20 timmar med ett GTX 1070(överklockat), i7 6700K och 16GB ram, FPS:n dippar i vissa delar ner till runt 55-60. Kan hända när man springer runt i skogen eller om man ibland närmar sig en outpost.

Så jag säger att normalt ligger fps:n runt 70-100. 1920x1080, Ultra med FOV på 100.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som problemet Digitalfoundry beskriver i sitt test (vid 13.15)
https://www.digitalfoundry.net/2018-04-03-far-cry-5-pc-settin...

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Bloopy:

@Snorjaers: Gifen är precis svaret, där AI ballar ur är bara en av sakerna.
Jag står klart fast vid min första kommentar nu, har varvat spelet å gjort allt.
I absolut första minuterna fick man en riktig överlevnadskänsla.
Körde spelet på Hard å tyckte till en början att det var vettigt, men så fick jag tag på bättre drop å där tog motståndet slut.
Det handlade numera bara om att kötta runt. Köpte mig heli med k-pist ... *suck* klart ovärt å spela så.
Den är så fruktansvärt obalanserad.
Nu till buggarna då. Heli bladen dödar en ibland om du är för snabb ut ur den. Du dödar civila å fiender med dessa blad direkt *nähä*
Men... heli tar ABSOLUT ingen som helst skada så att sik/saka i skog med heli å höra bladen smattra mot träden vart bara rent ut sagt löjligt.
I Co-op så kan man inte vara för långt ifrån varandra, för gud nåde om man skulle göra det mera effektivt.
Spelet är ABSOLUT inte skapat för co-op miljö då de lilla motstånd som finns är totalt borta.
Det enda motstånd du stöter på är AI´ns "know where" där stealth ibland är fruktaniskt irriterande då din mätare ibland står på 0 medans du smyger omkring rakt bakom deras arslen för att i nästa veva vara 25-50m bort å du är spottad som en fårskalle.
Civila som kör ihjäl dina följeslagare stup i jävla kvarten. Aptera en bomb på en fiende bil å löper, vänder dig om å ser hur civila .. vad är detta för nåt som piper??? *kaboom* "döda inte civila" bla bla bla.... sköt ner varenda jävla pucko som var ens i närheten. Far iväg te närmsta tillhåll för samhällen existerar inte i detta spel. Wohoo våran hjälte .. eh va? Hjälte?! Ja slaktade nyss 20 av er :/
Mission, håll efter fordon, tar en genväg å spelet startat om, sen när blev de ett jävla krav att du ska prompt tvingat gå en kordinerad rutt?
AI´ns kunskaper i att köra/flyga är katastofala, nästan så att dom beställt keloggs med postorder från närmsta EA studio.
Åker med en AI som vill visa nåt, för köra själv går inte, å vi stöter på en patrull längre fram som står å mejar lite på andra civila.
Vad gör detta pucko? Kör runt? Nopp vi far ner för en slänt ut i skogen å stannar där. Där försöker den febrilt back/fram i tametusan i minst 10m för å vända fordonet istället för att bara köra nalta på gräse å sen upp igen.
Ladda vapen.. du trycker på R å den kastar bort gamla lägger nya å du skiftar nytt vapen innan den har gjort klart skiten.
Aja bara göra om de sista då. Nopp kasta bort å tryck dit nytt gör animation att den drar bak slutstycket.
Serisöst? Har dom ens försökt att få det verkligt? Värt å sikta medans du håller ner avtryckaren? Verkligen inte, då är de mer värt å bara löpa runt med avtryckaren nere, för du har absolut ingen direkt kontroll på eldspridningen fastän du har sikte upp å drar en mindre salva på 3-5 skott. Påtal om kontroll så är de roligt att tvingas slå ne sin "partner" för den klåpen står alltid ivägen. Värst var en gång ja skulle ut från en bunker å helvete stå mitta vägen igen, men bakom dörren.... gu förbannade skit jävel, flytt dig bort. Å där rann tålamodet slut, hunden va min enda hjälpreda som jag använde mera som fusk verktyg då den gav autospot, men fick inte sätta han passiv å bara ta de lungt så öppna ja eld så slutade alltid att ja fick klappa han lite på magen så han inte skulle passera till efterlivet i 10minuter.
Men så länge allt var lungt så var de abolut inga hinder å skicka in han rakt in i en bas å alla stod å titta på denna underbara lilla varelse som ingen ägde å var verkligen no fucks given.

Summering
Föremål som fastnar, fordon som agerar ologiskt. Vapen som är obalanserade, Fordon som knappt är lönt å titta på.
Konsollportat så tgb hotbinds är gjort för åsnor, ljud är på max innan den läst in profil ... osv osv osv beta spel osv osv osv.
Det blir mitt sista FARCRY!

Ps. Endgame klarat, å ska dra igång story pånytt, 2sek senare kastar ut mig i lobbyn igen.
Febrilt letar info, hittar nästa dag där en ifrån studion "We are aware that somepeople cant continue to play after endgame and looking up for a solution"
Den där textremsan som rullar som visar alla namn, den tar EVIGHETER, men ingen har tydligen upptäckt nånting fel nånstans. Detta är verkligen ett skitbra spel. Undra om jorden är platt också?
Fruktansvärt dåligt är bara va ja kan säga.
Ni som vill köpa/spela, se om ni inte kan låna av kompis eller se nå klipp först om detta faller er in i smaken.

Denna raljerande utläggningen är alltså ditt svar på att jag frågade dig vad det är som är inkonsekvent med demo-cykeln samt att jag ifrågasatte att desynk skulle vara ett problem i co-op?

Spelet är inte i närheten perfekt och NPC:er beter sig udda och märkligt ibland men du kan söka på andra open world-spel som GTA V, Witcher 3, Assassins Creed med mera och hitta massor av liknande problem med NPC:er och saker och ting som beter sig udda.

Sist men inte minst så har du inte besvarat frågan varför du ansåg att min kommentar var en troll-kommentar. Man måste kunna svara på kritik om man kastar ur sig förolämpningar mot personer. Istället så orerar du kring alla saker du tycker är dåligt med Far Cry 5 och hur du minsann inte kommer köpa Far Cry igen.

God dag yxskaft.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

@tellus82:

Spelet är installerat på en samsung 850 evo ssd.

Jag skulle dock satsa en slant på att det är asset streaming som spökar för dig även om du har det på SSD då det verkar vara ett vanligt förekommande problem, tidigare far cry lir hade även de samma typ av streaming problem där tillfälliga drops/stutter vart värre vid "transportsträckor", i tidigare versioner kunde man slå av swapfil användning och det hjälpte konstigt nog (-disablepagefilecheck som startargument). En annan sak som hjälper är att ha corepark avstängt. Glöm inte heller att Spectre/meltdown fixarna har satt en del käppar i hjulen för intel i titlar med just streaming av data i realtid där tapp på 10-20 fps under streaming är att vänta (se tester av witcher 3 som exempel), dock kan en del av detta mildras genom att se till att man har senaste uppdateringar i form av eufi & drivare då det sägs att de sista uppdateringarna skulle mildra effekterna något. Sen hjälper tyvärr inte 2133Mt minneshastighet, FC5 är förvånansvärt tungt på bandbreddskrav.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Spelet är inte i närheten perfekt

Tack då är vi på samma plan om spelets defekter då.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Bloopy:

Tack då är vi på samma plan om spelets defekter då.

Tack!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt