Vilken mediaspelare använder ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2006

Vilken mediaspelare använder ni?

Tja!

På jakt efter ny mediaspelare då jag märker att med VLC så hänger ljudet inte med ibland och är flera sekunder före/efter. Samma filer fungerar utmärkt i till exempel Ubuntus inbyggda spelare eller MPV eller annat.

VLC är normalt sett bäst med alla dess inställningar man kan ha, samt streaming till sin Kodi osv.

Testat de flesta som finns att finna genom google men inte nöjd med någon direkt. Saknar gamla goa MPC-HC (mpc-be) från WIndows.

Såå, vad använder ni? Kör just nu själv med ExMplayer (men den är inte fullt så konfigurerbar som VLC men har en nice preview funktion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2009

Använder folk mediaspelare fortfarande? Kör browsern till allt.
Skulle jag mot förmodan ha lite lokalt så lägger jag det i ett share för Plex så har jag ju tillgång till det vart jag än är.

ASUS P9X79 | RX 580 | Corsair DDR3 XMS3 8x8Gb | Intel I7 3820 | 2x Samsung 840 Pro 256Gb + 1 Intel 520 256 + 1 Crucial M500 256Gb
DELL XPS 15 | I7 | 512GB | 16GB ram | 4K EYEFINITY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

@ITViking: Finns inställningar i vlc för ljud-förskjutning, kontrollera så att det inte är något knasigt med dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av orig_rejser:

Skulle jag mot förmodan ha lite lokalt så lägger jag det i ett share för Plex så har jag ju tillgång till det vart jag än är.

Kör en salig blandning med Plex, Kodi, Netflix, lokala filer samt youtube

Skrivet av Overwatch:

@ITViking: Finns inställningar i vlc för ljud-förskjutning, kontrollera så att det inte är något knasigt med dom.
https://www.megaleecher.net/sites/default/files/images/fix-audio-sync-vlc.png

Borde inte vara någon sådan inställning då det bara är vissa filer som strular, långt ifrån alla. Vill inte pilla med synkronisering med de som strular.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2004

VLC och Audacious i winamp mode.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

MPC-HC alla dagar i veckan, även fast stödet nu är nedlagt och inga nya versioner kommer. Annars kör jag Kodi.

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2010

Raspberry Pi med osmc fungerar hur bra som helst till tvn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

För video använder jag SMPlayer, fungerar med både mplayer och mpv som backend.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

Kör med den inbyggda i eOS, tror den heter Audience.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

VLC till största del och ibland den som följer med Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2011

Winamp classic för musik och MPC med CCCP för video.

Fractal Design Define R5 White

SABERTOOTH Z170 S | i7 6700K @ 4.5Ghz | ASUS GeForce GTX 1080 STRIX
Corsair 16GB DDR4 | 850 Pro 512GB & 840 Pro 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

Jag kör med mpv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002

Kör med boxeen än så följer denna tråd då den lämnar mkt att önska

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsängen
Registrerad
Nov 2014

Ps 4
Plex

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
New album "Reborn" out now!
Swedish Black/Death Metal

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Austrått, Norge
Registrerad
Sep 2005

Rese/jobb pc kör kodi phs klrn hårdvara. Drn hackar med vlc i 1080p kvalitet.
Stor 💻 kör vlc

Fractal Design Define R6, Asus P9X79, Xeon E5-2670@3.150Ghz all cores, 32gb Corsair Vengeance@1866Mhz, EVGA 970GTX, Nvidia Quadro 5000

Stacker STC-01, Asus Rampage, Xeon 5460@4.20Ghz, 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-=Sthlm=-
Registrerad
Sep 2004

Kodi alla dagar i veckan...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2006

Till de som kör kodi osv på raspberry. Beställde hem odroid xu4 för ett tag sen men fick precis hem den. Underbara grejer! Retropie på "vanliga" eMMC kortet o sen med Android TV på SD-kort. Netflix o hela köret. Hallonet får gå i pension nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

VLC och MPV, beroende på vilken dator jag streamar till.
Fast just nu är det mest Play kanaler, YouTube och Netflix i Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: I5-3570K | RAM: 16GB (4x4GB) Corsair LP | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Crucial MX300 750GB | Monitor: Yamakasi Catleap 2B Extreme | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nybro
Registrerad
Maj 2005

Kör med VLC och Mirillis Splash, tycker det fungerar bra för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Smplayer/mpv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Kör personligen Kodi på en HTPC med dessa specifikationer:
Intel Core i5 6400 2.7 GHz 6MB
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti 4GB

Fungerar super för 4K @ 60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av ITViking:

Till de som kör kodi osv på raspberry. Beställde hem odroid xu4 för ett tag sen men fick precis hem den. Underbara grejer! Retropie på "vanliga" eMMC kortet o sen med Android TV på SD-kort. Netflix o hela köret. Hallonet får gå i pension nu

Får du ett val vid boot vilket OS du vill starta?

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Kör GOM Player!

Gratis och helt utan reklam om man kör med rätt skins Betydligt resurssnålare och bättre optimerat än VLC.

http://player.gomlab.com

Just nu kör jag med en modifierad version av standard-skinnet. Finns på länken nedan om någon än intresserad:
https://ufile.io/xezd6

Har enbart plockat bort reklam, språk (enbart på engelska numera) och ett par "onödiga" knappar från originalet. Annars är det identiskt med "GOM 2016".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Mr_Lazy:

Får du ett val vid boot vilket OS du vill starta?

Ne det sitter en liten brytare på som man kan ändra mellan eMMC och SD-kort. Finns säkerligen andra dualboot funktioner också likt BerryBoot, men har inte undersökt det ämnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jul 2001

Kör MPC-HC med madVR och LAV codecs från datorn kopplad till TVn. Funkar helt fantastiskt bra och bättre kvalitet på bilden och ljudet jämfört med VLC enligt mig och min sambos inte så kritiska ögon.

Lite meckigt att ställa in optimalt första gången men när man väl trimmat det perfekt så är det riktigt grymt.

Kör bitstreamat ljud till min receiver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av PsyCor:

Kör MPC-HC med madVR och LAV codecs från datorn kopplad till TVn. Funkar helt fantastiskt bra och bättre kvalitet på bilden och ljudet jämfört med VLC enligt mig och min sambos inte så kritiska ögon.

Lite meckigt att ställa in optimalt första gången men när man väl trimmat det perfekt så är det riktigt grymt.

Kör bitstreamat ljud till min receiver.

Har inte MPC-HC lagt ner sin support?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Bruce Wayne:

MPC-HC alla dagar i veckan, även fast stödet nu är nedlagt och inga nya versioner kommer. Annars kör jag Kodi.

Samma här är också kvar på MPC-HC och KODI, sen har du även MPC-HC BE som är en vidare utvecklad version av ursprunget.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av ITViking:

Har inte MPC-HC lagt ner sin support?

Vad är det för support du tänker behövs? Använder en build från 2015 som fortfarande utklassar VLC när det gäller bild och ljudkvalité

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av orig_rejser:

Vad skulle jag annars köra MKV filerna i? Inte fan tänker jag använda chrome eller valfri webläsare för det i alla fall

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av PsyCor:

Vad är det för support du tänker behövs? Använder en build från 2015 som fortfarande utklassar VLC när det gäller bild och ljudkvalité

Är nog detta han syftar på https://m.sweclockers.com/nyhet/24135-mediaspelaren-mpc-hc-la...
Edit. Misstolkade ditt inlägg en aning, men det som svider lite är att det inte kommer nya versioner, i dagsläget behövs det ju inte direkt då den stöder allt man slänger på den. Men tekniken står ju inte direkt still, så i värsta fall kanske den hamnar på efterkälken om några år.
Är inte heller vän med VLC utöver det faktum att den spelar "högre by default" och att man kan höja volymen utan att öka volymen i sina högtalare.
Gillar också att man enkelt kan få ut ljudspåret ur en video och spara som en ljudfil, hjälpt mig många gånger då det inte är så praktiskt att behöva föra över en hel film till sin Mp3-spelare bara för att man gillar soundtracket.

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X