Permalänk
Medlem

Bredband2 Sappa IPTV VLAN ID = 300

Hej, efter att ha meckat en del. Chattat en hel del, så har jag fått fram att Bredband2 använder VLAN ID 300 för IPTV. Detta fungerar fint med IPTV från Sappa. Tänkte att jag skriver det här då någon annan person kanske sitter med samma dilemma

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Hej, efter att ha meckat en del. Chattat en hel del, så har jag fått fram att Bredband2 använder VLAN ID 300 för IPTV. Detta fungerar fint med IPTV från Sappa. Tänkte att jag skriver det här då någon annan person kanske sitter med samma dilemma

Tack, hoppas att de nu, fyra år senare, inte har ändrat. Jag ska ge mig på ett projekt till helgen. Ska bara googla fram hur jag ska konfigurera mina nyinköpta unifiswitchar, upptäckte nyss att det är bäst med igmp snooping men det stöder inte de flex mini jag införskaffat. Hoppas det går lika bra med vlan.

Permalänk
Medlem

Osäker på hur Sappa gör idag. Fler och fler kommunikationsoperatörer går över till free-seating, vilket ändrar saker lite.
Om du har free-seating, så kör du IPTV VLAN:et otaggat mot CPE switchen (som illustrerat nedan), annars testa taggat VLAN 300 som föreslaget i TS inlägg.

Vad gäller IGMP snooping så är det en jättebra funktion, men blir bara relevant om du kör flera IPTV boxar på samma VLAN eller andra enheter som inte behöver boxarnas multicast strömmar. Syftet med IGMP snooping är att minska mängden multicast strömmar som går till enheter som inte behöver det, men eftersom du kör all IPTV trafik i ett eget VLAN, så hålls den trafiken redan separat. Om du däremot kör trunk portar (inkl. IPTV VLAN:et), till switchar som inte har en IPTV box ansluten till sig så kan du få onödig trafik på switchen.
Oavsett så tror jag du klarar dig utan IGMP snooping, förutsatt att du kör specifika VLAN och enbart har en TV-box. På mitt IPTV VLAN går det omkring 1-15Mbit/s, beroende på hur många boxar som är igång och vad de kollar på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sigrun:

Tack, hoppas att de nu, fyra år senare, inte har ändrat. Jag ska ge mig på ett projekt till helgen. Ska bara googla fram hur jag ska konfigurera mina nyinköpta unifiswitchar, upptäckte nyss att det är bäst med igmp snooping men det stöder inte de flex mini jag införskaffat. Hoppas det går lika bra med vlan.

Det fungerade sist jag hade tv-boxen inkopplad på det viset iaf, det var i mars i år.
Kul om informationen kommer till användning

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts