Datorn stängs ner och startar om efter några minuter spelande i *vissa* spel

Permalänk
Medlem

Datorn stängs ner och startar om efter några minuter spelande i *vissa* spel

Hej alla ni härliga swec medlemmar,

Under en periods tid, kan inte säga exakt hur länge, men i alla fall någon veckas tid, har jag haft en konstigt problem med min egenbyggda stationära dator.

I vissa spel, som Fortnite och Witcher 3, så stängs datorn abrupt av efter några minuters spelande. Får inga felmeddelanden eller dylikt vid booten, utan den går direkt till att starta om som vanligt, bara att det tar lite längre tid än vanligt för den att komma igång.
Det som är konstigt är att den flyter på hur bra som helst med andra spel så som cs:go och overwatch, där jag kan spela i timmar utan att något händer.

Alla temps ser ut att vara ok (cpu och gpu ligger båda på ~70c) så överhettning bör inte vara boven i dramat.

Mitt grafikkort är nerklockat med 75mhz i både core och memory då den hade en tendens att krascha om man körde med fabriks oc'n. Tvivlar på att problemet har med detta att göra men det är värt att nämna. Processorn är även klockad till 4ghz.

Witcher 3 verkade funka ganska bra när jag bytte från fullscreen till windowed fullscreen, men när jag försökte det med fortnite hann jag inte ens spela 2 minuter innan datorn startade om...

Jag misstänker att det är något lurt med mitt nätagg, men har inte tillräckligt med "bevis" för att vilja lägga pengarna på ett nytt och sen inse att problemet kvarstår. Så är det någon som har haft liknande problem eller några tips på vad man ska testa så får ni gärna lägga en kommentar.

Är det något ni undrar över så är det bara att fråga.
Mina specs ser ni i min signatur.

All respons och hjälp uppskattas enormt mycket!
Tack på förhand!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Update: Verkade som att det var drivrutinerna till grafikkortet som strulade. Efter en clean install av dom senaste har fortnite kört på utan problem i ~30 minuter.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Update: Inte löst...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Prova med processorn i stock-clock.

Kör memtest ett dygn eller så.

Låna ett nätaggregat att prova med om du misstänker att det är det som är problemet.

F.ö. borde du skicka tillbaka grafikkortet om det inte klarar av "stocköverklockningen".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Update: Det vissa sig vara några extensionsladdar till gpu sladdarna på nätaggregatet som strula till det. Tog bort dom och sen funkade allt perfekt...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |