Permalänk

CPU 100% use.

Tjenare clockers. Bytte nyss nätagg i min dator och nu när jag startar upp datorn så är det något galet.. CPU ligger mellan 75%-100% hela tiden och datorn laggar satan. Kollade temps i Speedfan och det ser helt ok ut förutom cpu som ligger på 70 grader vid surfläge.. Lägger in en länk till bild nedanför. Tacksam för snabb hjälp här! Och har jag lagt tråden på fel ställe så får Moderator gärna omdirigera mig

https://gyazo.com/d57ba5bc52654de96be26621fc276e5d

Permalänk
Medlem

Nummer 1 är väl att kolla vilken process som maxar CPU.
Öppna aktivitetshanteraren och gå till fliken "Information" och sortera efter CPU

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk

@askmyrenn: ska tilläggas att jag inte fyllt på kylpasta sedan jag byggde datorn för 3 år sedan.. Kan det vara en orsak? Kollade lite på CPU innan och där låg lite torr pasta kvar

Permalänk
Sötast

Som ovan nämt, börja med att kolla vilken process det är som belastar processorn.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Spontant så ser ju det där helt OK ut.
Det enda som ser lite mysko ut är dwm.exe som tar ovanligt mycket CPU.

DWM fyller typ ingen funktion utan är bara till för att windows ska se "snyggare" ut.
Här finns guide om hur man slår av den tjänsten
https://techworld.idg.se/2.2524/1.208940/det-har-ar-dwmexe

Du nämnde att du hade gammal kylpasta på processorn, känns vettigt att byta ut det för att se om det hjälper.
Kolla ifall CPU-fläkten spinner. Kan vara så att det står fel i programmet som visar RPM.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

@askmyrenn: Kollade lite på CPU innan och där låg lite torr pasta kvar

Du lyfte alltså på kylaren och kollade? Utan att applicera ny pasta?

...

Lyfter du på kylaren ska du applicera ny pasta, ta bort den gamla med något härligt medel typ, isopropanol, och lägg dit en klick ny pasta.

Permalänk

@Overwatch: Hade ju ingen pasta hemma och närmsta ställe var 8mil iväg..

Permalänk

@Bmannu: Fläkten spinner som den ska.
Det med DWM så hittar jag ingen "Desktop Window Manager Session Manager" bland mina tjänster

Permalänk
Medlem

@askmyrenn: Då skulle du inte lyft på kylaren till att börja med! You live n learn

Permalänk

@Overwatch: Får väl klicka hem lite pasta och låta datorn stå ett par dagar tills det anlänt då!

Permalänk

Det kan inte vara så att det nya nätaggregat fördelar ut mer ström än det gamla och därav blir CPU varmare och datorn segare? Om det är fallet, någon som är sugen på att linka en turtorial till hur man sänker ström försörjningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

Det kan inte vara så att det nya nätaggregat fördelar ut mer ström än det gamla och därav blir CPU varmare och datorn segare? Om det är fallet, någon som är sugen på att linka en turtorial till hur man sänker ström försörjningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter otroligt orimligt. Problemet just nu är 100% sannolikt pga att du lyfte på kylaren vilket antagligen helt förstörde kontakten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Blir den 70 grader vid surf är det kontakten med kylaren som är dålig.

Man kan tycka det ser bra ut men ändå har man för mycket/förlite kylpasta på. Gör om och gör rätt :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Blir den 70 grader vid surf är det kontakten med kylaren som är dålig.

Man kan tycka det ser bra ut men ändå har man för mycket/förlite kylpasta på. Gör om och gör rätt :).

Har klickat hem ny pasta så får vänta tills den anlänt innan jag startar upp den igen..

Skickades från m.sweclockers.com