En it tekniker med frågor om jobb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

En it tekniker med frågor om jobb

Hej alla.

Jag ska försöka att inte göra detta för spretigt....

Den korta historien:
Började som it tekniker för 1.5 år sedan helt grön i branschen.
Idag ansvarig tekniker för swe/fin, vilket innebär att jag själv gör alltid inom it Operations, projekt, alternativt styr dem globala kollegorna i frågorna så vi får den hjälp vi behöver.
Jobbar jämt och tycker om att ha det så, men är helt klart underbetald och vet att jag kan få upp emot 10 tusen mera om jag byter.

Men jag är splittrad, frågan jag själv måste svara på är vad vill jag egentligen göra inom it.
Frågor jag dock kan behöva lite tankar kring är dessa:

Hur blir man egentligen Teamleader? Jag har på alla tidigare jobb haft någon form av roll där jag fått lägga fokus på att träna folk, hålla ihop grupper Eller kordinera jobb.
Men inget finns i min papper. När man också måste ha 3-5 års erfarenhet
Så hur tar man bäst steget över?

Hur blir man chef? (Det är inte för att jag tror jag ska bli chef idag utan mer av nyfikenhet, men vem vet vad som händer imorgon)
Hur får man sitt första chefs jobb?
Många chefs jobb jag ser stämmer ofta in ganska bra på mig som person, men alla kräver 5-10 års erfarenhet.
Hur kommer man dit?

Sist men inte minst så är jag lite nyfiken på att höra om någon har bra tips på var man hittar nya jobb.
Helst inte linkedin, monster och indeed dom använder jag redan.
Jag letar efter dem små okända sidorna eller tipsen

Tack på förhand för en givande diskussion

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Om du har tidigare erfarenhet av att leda team är du ju på något vis redan "chef". Om din tjänst, på pappret, inte säger just chef får du helt enkelt vara tydlig när du söker en ny tjänst och poängtera att: "Under min tid som DevOps hade jag ansvar för...." Sen är det min uppfattning att det är lättare att "jobba sig upp" inom ett företag än att byta från ett företag (där man inte är "chef") till ett nytt företag (och då bli chef).

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008

Kan bara tillägga att jag håller med GLaDER. Att ha det informella ansvaret som lead räcker långt. Du kan även prata med din chef/lead om att få vara interim/acting team chef när hen har semester, så att du kan få den erfarenheten på papper, kan vara bra att ta upp detta på medarbetarsamtal som ett utvecklingsmål när du har det. För arbetsgivaren är det något som är "gratis" att göra och som är givande för medarbetaren. Jag själv är idag chef och hade först informellt ansvar på min förra arbetsplats där jag sedan blev interim IT-direktör. När jag efter det tog klivet och bytte arbetsplats blev det till en chefspost. Det är också vanligt att gå från projektledarroller till chef.

That Yellow Bastard
CPU: i7 5820K - EKWB Supremacy EVO | GPU:SLI 2X EVGA Titan X SC
RAM: HyperX 32GB DDR4 2800 Mhz | PSU: EVGA G2 1600W
MB: MSI X99S XPOWER AC HDD1:PM961 M.2 SSD HDD2: Samsung 850 EVO 500GB
Case: LIAN LI PC-O7SX Screen: ASUS ROG SWIFT PG348Q 34" 3440x1440 @100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Ofta måste man byta jobb för att komma upp i lön och få nya, mer utvecklande arbetsuppgifter. Det stagnerar lätt på den befintliga arbetsplatsen, både vad gäller lön och arbetsuppgifter. Detta brukar i min erfarenhet ske efter 2-3 år. Har du bara jobbat 1,5 år är du fortfarande nästan "nyanställd", så det kan också helt enkelt vara så att de inte tycker du har tillräckligt med erfarenhet ännu för att officiellt bli kallad chef/teamleader. På mina arbetsplatser har teamleaders och chefer haft åtminstone 5-6 år i andra positioner, ofta 10+.

Som sagt har du ju redan erfarenhet av att vara Teamleader, även om det inte är officiellt på papperet. Men vad det står på papperet är inte alls lika viktigt som det du skriver i din ansökan och säger på intervjun, så du kan mycket väl söka denna typ av jobb och anpassa ansökan efter det.

När det gäller de "okända" jobben får man dessa via kontakter, snarare än via någon speciell sida på nätet.

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10
Emulering / Retro: Lotharek MiST 1.3+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi
NAS: DS218+, 4+8 TB HDD | Server: RPi 3, DietPi (VPN, DDNS, DNS, DHCP, Webb, SQL)