En AC för lägenhet utan ventil att föra slangen i

Permalänk
Medlem

En AC för lägenhet utan ventil att föra slangen i

Tjena!

Har letat som en tok efter någon lösning för att kyla ner varma sommardagar i en lägenhet för 64kvm. Någon slagsportabel AC borde ju fungera. Men då kommer min största fundering i det hela... Det går ju inte att föra slangen som värmen kommer ifrån om man inte har en ventil i väggen, vilket jag inte har. Då måste jag ha öppen balkongdörr eller fönster. Då kommer det verkligen inte göra någon skillnad då jag släpper ut varmluften ur slangen men släpper då in varmluft från fönstret/balkongen där slangen går ut... Det säger emot sig själv. Hur sjutton ska jag göra?? Vanliga fläktar fungerar inte.

Någon kreativ person som kan hjälpa ett frågetecken?

Tack i förhand!

Permalänk

Jag har exakt samma problem som dig. Tyvärr verkar det vara den enda lösningen att hänga ut en släng genom fönstret och dylikt. Men jag har också sett att det finns som "kilar" som man kan sätta i glipan som lämnas i fönstret, vilket borde åtgärda problemet!

Permalänk
Medlem

Jag har sett lösningar med en plywood eller plyfaskiva med en utsågat/borrat hål för slangen, som alltså täcker över den öppna delen av fönstret eller balkongdörren
Om jag är otydlig så säg till så försöker jag förklara bättre vad jag menar

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Jag har exakt samma problem som dig. Tyvärr verkar det vara den enda lösningen att hänga ut en släng genom fönstret och dylikt. Men jag har också sett att det finns som "kilar" som man kan sätta i glipan som lämnas i fönstret, vilket borde åtgärda problemet!

Vad är det för slags kilar, du pratar om. Kan det länkas, för det låter som en bra lösning!

Permalänk
Medlem

Antingen skaffar du en enhet med två slangar eller en split-enhet. Då slipper du problemet med att luft utifrån sugs in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jag har sett lösningar med en plywood eller plyfaskiva med en utsågat/borrat hål för slangen, som alltså täcker över den öppna delen av fönstret eller balkongdörren
Om jag är otydlig så säg till så försöker jag förklara bättre vad jag menar

Låter som en bra plan för den händiga. Känns krångligt i mitt huvud hehe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Antingen skaffar du en enhet med två slangar eller en split-enhet. Då slipper du problemet med att luft utifrån sugs in.

Jag vet inte riktigt vad som menas med det?

Permalänk
Medlem

Finns inte så mycket att välja på idag - du får täta till springan med något som kan köpas i byggvaruhandeln.

Det finns/fans större maskiner med dubbelslang (en som suger in och den andra som blåser ut) och den vägen gör att man inte suger in varmluft utifrån på okontrollerad sätt.

ytterligare lösning är att hitta en delad aggregat med kyldelen som kan placeras utanför på balkong via en smal slang - dom är ganska svårfunna och rätt dyra (>10 papp). här har man tänka på att inte kondens och/eller buller stör grannar från uteenheten.

förr i tiden fanns vattenskylda maskiner - dvs. maskinen värmde upp vatten sådär 20-30 grader och sedan lät det gå ut i avloppet - men där krävs fast installation när det gäller rör mm. och betalar man själv för vatten så är det dyr historia.

---

ytterligare att titta efter är att minska på mängden varmluft som blåses ut genom slang (och motsvarande mängd luft utifrån tar sig in på ibland okontrollerat sätt) och då finns det få märken (vart fall i sverige) där man har en skubber som förångar vatten från evaporatorn och kyler den mer och ångan tillsammans med luften blåses ut ur slangen - man måste fortfarande skicka ut luft genom slangen men inte i samma mängd som annars (läs ger bättre kyla, och i regel drar lite mindre med ström för samma kylmängd) och är det inte avhärdarpatron (som måste bytas då och då) så kalkar maskinen så småningom igen och med större regöringsbehov med avkalkningsmedel (syror) då och då.

Ett problem är att det bara finns den billigaste skräpet i Sverige att välja på, mer kvalificerade maskiner (och därmed dyrare) är sällsynta och i regel måste man importera dessa själv och det är dyra frakter för dessa då dessa väger en del

Permalänk
Medlem

Men det räcker inte med en vanlig golvfläkt/takfläkt? Ibland kan detta vara lösningen då du får större cirkulation på luften (än ditt vanliga vent system) så att det upplevs svalare.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@thu3n: Köra sticksåg i en träbit är väl inte så komplicerat?

Tar du måtten och går till en brädgård så fixar de det säkert för några hundralappar utöver själva materialkostnaden.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

Tjena!

Har letat som en tok efter någon lösning för att kyla ner varma sommardagar i en lägenhet för 64kvm. Någon slagsportabel AC borde ju fungera. Men då kommer min största fundering i det hela... Det går ju inte att föra slangen som värmen kommer ifrån om man inte har en ventil i väggen, vilket jag inte har. Då måste jag ha öppen balkongdörr eller fönster. Då kommer det verkligen inte göra någon skillnad då jag släpper ut varmluften ur slangen men släpper då in varmluft från fönstret/balkongen där slangen går ut... Det säger emot sig själv. Hur sjutton ska jag göra?? Vanliga fläktar fungerar inte.

Någon kreativ person som kan hjälpa ett frågetecken?

Tack i förhand!

För många år sedan köpte jag en bra golv AC, och den har precis det "problem" du nämner.

Men... det fungerar faktiskt bättre än man tror. Det jag gjort för att bättra det är:
- Ordnat en typ av kil att sätta för balkongdörrens öppning. Typ en större plastbit jag sågat till med sticksåg så den kan klämmas mellan.
- Satt en svart sopsäckspåse på utblåset, så att luften som kommer ut där, kan ledas om längre ut och inte sugs in igen.

Har inga problem att få <20 grader i en 80m2 lägenhet på sommaren nu, trots spel-dator och allt. Tom så det är för kallt ibland

En viktig sak är att inte snåla på kylkapaciteten. Detta mäts i BTU oftast och tyvärr är många billiga AC bara på 5000-6000 BTU, som inte kommer räcka vidare väl för 60m2+ om det blir varmt ute. Du kan ju ev stänga av vissa rum osv, men titta hellre på en med runt 10k BTU iaf. 9000/12000 eller så finns en del, och det borde ge dig märkbart bättre kapacitet. I längden blir förbrukningen av el inte mer, då kompressorn kan stanna mer ofta om den inte är på max nivå (håller då längre också).

Tänk också på att AC låter.... mycket. Vissa har nattläge, som egentligen "snålkör" kompressorn bara och låter tempen gå ner mer. Så istället för att satsa på en med det, satsa på en med mer kapacitet och kyl ner hela lägenheten till bra temp, och sedan stäng alla fönster och AC, så somnar du svalt, och inte får oljud. Man sover rätt bra när det varmt ändå, bara man har rätt sängkläder. Svåra är att somna i värmen, vilket ovan råd löser.

Sista biten är typ av AC. Vissa har gas, vissa har vatten. Vissa har kondensbehållare, vissa tar den med ut med varmluften. Mitt råd, om du har råd... Gas + fukten ut med varmluften. Annars kommer du behöva tömma den vattenbehållaren rätt ofta på fuktiga sommardagar och gasen är mer effektiv än vatten baserade ACn.

Nackdelen är ju att precis som en bils AC med gas, så läcker den sakta men säkert ut. De med vatten bas kan fungera i många... många år. Har släktingar som har 20+ år gamla sådana. Medan jag märker att gasen i min behövs bytas nu efter lite över 10 år. Vet inte (än) om det går att lämna in för påfyllning.

Permalänk
Skrivet av thu3n:

Vad är det för slags kilar, du pratar om. Kan det länkas, för det låter som en bra lösning!

Det var bra länge sedan jag kollade efter sådana, och tyvärr kan jag inte hitta dem längre. Ser att vissa AC kommer med ett "fönsterkit", men om det är samma sak eller inte kan jag tyvärr inte svara på. Men annars borde det vara en ganska enkel sak att göra på egen hand. Det är ju egentligen bara att ta en bit skumgummi eller vad som helst och sätta i springan, samtidigt som du drar slangen igenom eller under. En handduk borde ju egentligen också fungera bra!

Permalänk
Medlem

Hur är lägenheten placerad? Ligger solen på en stor del av dagen? Går det på något sätt att skugga husväggen/fönster med hjälp av exempelvis vegetation? Tänker mig att det är just solljus som värmer upp din lägenhet och att det eventuellt går att stoppa en del av värmen innan den kommer in.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@thu3n: Om du bor i norrköping får du gärna plocka mina grejer använt en sommar bor för litet, om du har grejer komplettera med ett fönsterkit blir inte helt tätt men fungerar och går ju att täta själk. Jag gjorde även så att jag köpte påmig en längre slang och adapter och tryckte ut det via frånluften i toan istället (har en egen kanal ut, ska eg inte göras om man har gemensam fungerade bra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För många år sedan köpte jag en bra golv AC, och den har precis det "problem" du nämner.

Men... det fungerar faktiskt bättre än man tror. Det jag gjort för att bättra det är:
- Ordnat en typ av kil att sätta för balkongdörrens öppning. Typ en större plastbit jag sågat till med sticksåg så den kan klämmas mellan.
- Satt en svart sopsäckspåse på utblåset, så att luften som kommer ut där, kan ledas om längre ut och inte sugs in igen.

Har inga problem att få <20 grader i en 80m2 lägenhet på sommaren nu, trots spel-dator och allt. Tom så det är för kallt ibland

En viktig sak är att inte snåla på kylkapaciteten. Detta mäts i BTU oftast och tyvärr är många billiga AC bara på 5000-6000 BTU, som inte kommer räcka vidare väl för 60m2+ om det blir varmt ute. Du kan ju ev stänga av vissa rum osv, men titta hellre på en med runt 10k BTU iaf. 9000/12000 eller så finns en del, och det borde ge dig märkbart bättre kapacitet. I längden blir förbrukningen av el inte mer, då kompressorn kan stanna mer ofta om den inte är på max nivå (håller då längre också).

Tänk också på att AC låter.... mycket. Vissa har nattläge, som egentligen "snålkör" kompressorn bara och låter tempen gå ner mer. Så istället för att satsa på en med det, satsa på en med mer kapacitet och kyl ner hela lägenheten till bra temp, och sedan stäng alla fönster och AC, så somnar du svalt, och inte får oljud. Man sover rätt bra när det varmt ändå, bara man har rätt sängkläder. Svåra är att somna i värmen, vilket ovan råd löser.

Sista biten är typ av AC. Vissa har gas, vissa har vatten. Vissa har kondensbehållare, vissa tar den med ut med varmluften. Mitt råd, om du har råd... Gas + fukten ut med varmluften. Annars kommer du behöva tömma den vattenbehållaren rätt ofta på fuktiga sommardagar och gasen är mer effektiv än vatten baserade ACn.

Nackdelen är ju att precis som en bils AC med gas, så läcker den sakta men säkert ut. De med vatten bas kan fungera i många... många år. Har släktingar som har 20+ år gamla sådana. Medan jag märker att gasen i min behövs bytas nu efter lite över 10 år. Vet inte (än) om det går att lämna in för påfyllning.

Tack för den enorma men bra informationen att veta! Tackar så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Det var bra länge sedan jag kollade efter sådana, och tyvärr kan jag inte hitta dem längre. Ser att vissa AC kommer med ett "fönsterkit", men om det är samma sak eller inte kan jag tyvärr inte svara på. Men annars borde det vara en ganska enkel sak att göra på egen hand. Det är ju egentligen bara att ta en bit skumgummi eller vad som helst och sätta i springan, samtidigt som du drar slangen igenom eller under. En handduk borde ju egentligen också fungera bra!

Förstår nu precis vad du menar. Funderar på att skumgummi är den ultimata och formbara lösningen för att täta igen fönster! Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Hur är lägenheten placerad? Ligger solen på en stor del av dagen? Går det på något sätt att skugga husväggen/fönster med hjälp av exempelvis vegetation? Tänker mig att det är just solljus som värmer upp din lägenhet och att det eventuellt går att stoppa en del av värmen innan den kommer in.

Lägenheten plockar på sig solen från morgon runt 9-10 på dagen ända fram till 18 på kvällen. Så det kommer värme från solen under hela dagarna. Går tyvärr inte att göra någon slags skuggning utan att grannar stör sig. Men bra tänkt där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@thu3n: Om du bor i norrköping får du gärna plocka mina grejer använt en sommar bor för litet, om du har grejer komplettera med ett fönsterkit blir inte helt tätt men fungerar och går ju att täta själk. Jag gjorde även så att jag köpte påmig en längre slang och adapter och tryckte ut det via frånluften i toan istället (har en egen kanal ut, ska eg inte göras om man har gemensam fungerade bra)

Hade varit suveränt att köpa dina grejer. Men bor lite för långt ifrån norrköping. Har tänkt tanken att köpa mig en längre slang för smidigare kunna föra bort värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

Lägenheten plockar på sig solen från morgon runt 9-10 på dagen ända fram till 18 på kvällen. Så det kommer värme från solen under hela dagarna. Går tyvärr inte att göra någon slags skuggning utan att grannar stör sig. Men bra tänkt där!

Jag köpte solfilm på biltema, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-till...
och satte upp dessa i det yttersta glaset av 3-glasfönstren(fuktade enbart hörnen då det bara ska sitta temporärt).
Ser ut som skit då man inte monterar dom "ordentligt" men sänkte temperaturen inne med över 4 grader i snitt under sommaren.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns även vattenkylda ac, både med tank och för anslutning mot vatten och avlopp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@thu3n:

Bara en observation från en som gått igenom två portabla AC i inte billigaste men långt ifrån dyraste prisklassen, runt 3-4 k per styck.

Min erfarenhet är att båda fungerade hyffsat för att kyla ned t ex ett sovrum om man körde slangen genom fönstret och stängde dörren.
De är dock hyffsat högljudda så de är ingen njutning att ha igång.

Båda dog efter ca 2 år var då kompressorerna vägrade gå igång. Oklart om man kan kasta pengar på kvalitets och ljudproblemen för att komma undan dem.

När de båda dött hade jag ingen lust att köpa en ny utan blev mer strikt med att stänga alla fönster och dörrar om det var riktigt varmt ute och se till att ha persienner nere när solen gassade på som mest. Jag saknade dem aldrig.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

För några år sedan bodde jag i en lägenhet med samma problem, konstant sol rakt in med följd att lägenheten blev snuskigt varm.
Löste detta delvis med en solfilm jag köpte på Biltema, fördelen med just den solfilmen var att den väldigt enkelt gick att både ta ner och sätta upp igen, om och när det behövdes. Åtgärden sänkte den totala tempen i lägenheten med mellan 5-8 grader lite beroende på om filmen satt på insidan eller utsidan av fönsterna, bäst blev det på utsidan (kanske inte särskilt förvånande).

Tror att det var den här filmen jag använde:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-till...

Permalänk
Medlem

Fönsterkiten brukar vara någon plastig skena med ett hål i som de lika bra kunnat skippa att skicka med och sänkt priset med de fem kronor de kan kostat att tillverka. Tror det är bättre att köpa byggplast och tejpa fast över hela fönstret man öppnar och trä slangen genom om man vill gå genom fönstret men det är dock otestat.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

@thu3n:

I princip alla lägenheter har utsug i badrummet, om du inte kan få ut luften ur lägenheten så tryck in den i badrummet. Du kan behöva borra och sätta in en ventil till badrummet så att du kan ha AC'n utanför och stängd dörr, men det är nog enklare än att borra i husväggen. Kommer visserligen bli som en bastu i badrummet men det gör kanske inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Vet att till Elgigantens större portabla AC som heter Sandström så får man med en "fönsterpåse" typ. Väldigt stort vitt i nylon/tyg med dragkedja i mitten som man lägger slangen i.
Duken sätts fast med kardborreband som man också får med, funkar prima för mig!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@thu3n:

I princip alla lägenheter har utsug i badrummet, om du inte kan få ut luften ur lägenheten så tryck in den i badrummet. Du kan behöva borra och sätta in en ventil till badrummet så att du kan ha AC'n utanför och stängd dörr, men det är nog enklare än att borra i husväggen. Kommer visserligen bli som en bastu i badrummet men det gör kanske inte så mycket.

Det tänkte jag också. Men då har man en sån där gammeldags ventil som inte är rund utan den ser ut såhär ungefär haha https://imgur.com/a/q5FcS så drar man i snörerna för att dra igen och öppna.. den svarta delen är solid, och mellanrummen är så små så man kan inte stoppa in något där. Det är med andra ord inge bra ventilation där.

Permalänk
Medlem

Det finns färdiga lösningar. Här är den första jag hittade via en googling men finns andra, både billigare och dyrare.
https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Vet att till Elgigantens större portabla AC som heter Sandström så får man med en "fönsterpåse" typ. Väldigt stort vitt i nylon/tyg med dragkedja i mitten som man lägger slangen i.
Duken sätts fast med kardborreband som man också får med, funkar prima för mig!

Vad jag ser så har recensionerna fått bygga lösning, ingen som sagt att de har fått med en fönsterpåse eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Det finns färdiga lösningar. Här är den första jag hittade via en googling men finns andra, både billigare och dyrare.
https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni...

den där har jag sett också, ser ut att vara den ultimata lösningen. inte så snygg, men kyla före utseende i detta fall.. dock lite dyr tyckte jag

Edit hittade billigare med sökning AC fönstertätning

Permalänk
Medlem

@thu3n:
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...
Det är den jag har, ska följa med samma till den större som heter SAC12 enligt säljaren förra året
Läser du recensionerna på den jag länkade så pratar en om ett tygsjok, funkar dock perfekt för mig!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |