Sony Playstation VR prissänks

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation VR prissänks

Sonys VR-headset Playstation VR prissänks nu för andra gången på mindre än ett år, där det nya priset hamnar på cirka 3 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är detta ni som vet och har andra att jämföra med?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet när de nya uppdaterade Sony VR släpps i Sverige? Har tänkt skaffa Sony VR men avvaktar tills det nya headsetet släpps.

Det nuvarande heter CUH-ZVR1 och det nya CUH-ZVR2, men det har inte släppts i Sverige än och det har en rad förbättringar. Känns dumt att köpa den äldre versionen nu.

https://www.youtube.com/watch?v=XREsEL8vb_0&t=1s

FZ: skrev om det här
https://www.fz.se/nyhet/274512-sony-visar-upp-nytt-playstatio...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur är detta ni som vet och har andra att jämföra med?

Har inte testat det, men vad jag vet har det ett bra spelutbud men sämre upplösning, spelyta och tracking än Rift/Vive.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Det ser ut som de gamla även på den bilden som du länkade till Inet trots de skrivit "VR Worlds v2" på slutet.

Dom nya brilorna har uttag för hörlurar på sidorna bla och det står inget om att det ska vara den nya versionen CUH-ZVR2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Det är fruktansvärt dålig information från i princip alla återförsäljare, om det är gamla eller nya versionen de säljer. Hade första versionen ett tag, men eftersom den inte hade HDR passthrough, var den ju helt hopplös att ha att göra med. Tänker då inte riva ut hela tv bänken varje gång jag skall använda det.
Skulle kunna tänka mig att köpa en ny, om det kommer något bra erbjudande på den nya versionen, men då skall det stå klart och tydligt att det är CUH-ZVR2 som man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur är detta ni som vet och har andra att jämföra med?

This!

Undrar precis samma.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag har ett HTC Vive och har haft ett PSVR V1.
PSVR satt mycket bekvämare på mig än Viven, som jag får ont av att använda.

PSVR känns som den sitter på huvudet, medans HTC Vive känns som den hänger framför huvudet i ett gummiband, IMO.

Mycket smidigare att komma igång, med PSVR, om man inte som jag, var tvungen att koppla ur det varje gång p.g.a. ingen HDR passthrough i första versionen. För att köra med Viven måste vardagsrummet möbleras om varje gång.

Sämre tracking av huvud och hand rörelser, på PSVR. Blir mer ryck i rörelser på grund av detta.

Lägre upplösning och lite suddigare bild på PSVR. Dock mycket mindre screendoor effekt än på Viven, som jag tycker är fruktansvärt störande. Vilket gjorde att jag ändå nästan föredrog PSVR framför Viven.
Screendoor effekt= svart rutnät mellan pixlarna.

Varken PSVR eller Viven känns väl egentligen som en färdig produkt. Man kommer att vilja ha en ny, när det kommer en rejäl uppdatering. Upplösningen är för låg, för att det skall se bra ut på någon av dem. Men visst är det en otrolig inlevelse, jämfört med att spela på en TV. Räkna med att den ligger på soptippen om några år dock. Vill man prova VR nu, kan man dock lika gärna köpa en PSVR som en Vive. Inlevelsen blir i princip samma, och ingen av dem kommer att kännas modern om några år.

Permalänk
Medlem

Glad att jag köpte PS VR v2 Skyrim Bundle på Black Friday från Amazon.com förra året. 3000 kr är dock ett väldigt bra pris förstås så om man inte bryr sig om småsakerna som v2 innebär så kan man lika gärna köra på v1.

Känns som PS VR har flest unika spel samt även flest "AAA". Använder det även fast jag har en 1080 Ti-dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur är detta ni som vet och har andra att jämföra med?

Enligt mig så är HTC vive och PS VR inte i samma liga. Jag äger inget av dem, men provkörde bägge systemen på samma dag.
Först PS VR som kändes suddigt och halvfärdigt, men visst var en del saker coola, sedan körde jag HTC och jösses WOW..en helt annan upplevelse i tracking och skärpa..går inte att jämföra...men så kostar HTC dubbelt så mycket också.
Jag kan dock mycket väl tänka mig att köpa PS VR till det nya priset som en plojgrej (har svårt att se VR som en seriös sak jag skulle använda för gaming oavsett kvalite...de flesta spel upplevs nog fortfarande bäst på en stor "riktig" skärm)