Bäst kontroll för PC-racing?

Permalänk
Medlem

Bäst kontroll för PC-racing?

Ja, jag vet, egentligen skall man ha en ratt.

Men jag har kommit fram till att det inte riktigt är värt det för mig. Det blir en extra tröskel när jag kommit hem från jobbet och bara köra lite, att behöva plocka fram och koppla i en ratt och fästa den vid skrivbordet, bara för behöva stuva undan den en halvtimme senare. Och då är det heller inte värt 4000 spänn som är ungefär vad en vettig ratt kostar.

Då återstår frågan:

Vilken kontroll är bäst för racing: en PS3-kontroll eller en xbox-kontroll?

Det gäller spel på dator, och steam-kompabilitet är viktigt, då det mest kommer att bli Dirt Rally och Assetto Corsa.

Permalänk
Skrivet av SweGer:

Ja, jag vet, egentligen skall man ha en ratt.

Men jag har kommit fram till att det inte riktigt är värt det för mig. Det blir en extra tröskel när jag kommit hem från jobbet och bara köra lite, att behöva plocka fram och koppla i en ratt och fästa den vid skrivbordet, bara för behöva stuva undan den en halvtimme senare. Och då är det heller inte värt 4000 spänn som är ungefär vad en vettig ratt kostar.

Då återstår frågan:

Vilken kontroll är bäst för racing: en PS3-kontroll eller en xbox-kontroll?

Det gäller spel på dator, och steam-kompabilitet är viktigt, då det mest kommer att bli Dirt Rally och Assetto Corsa.

Som du säjer så är ratt helt kalrt att föredra, har inte använt annat på många år. Gällande kompatibilitet så fungerar PS4, XBOX One, XBOX 360 och Steam Controller i Steam. Dock är alla spel byggda för Xbox 360 så det är den som Steam får emulera. Det handlar altså mest om vilken handkontroll du föredrar. Själv kör jag med en DS4 eftersom att jag har ett PS4.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

xbox kontrollerna är att föredra då man ej kan bromsa o gasa samtidigt med dosering för vänsterbroms i rally

Visa signatur

Asus P8Z77-V LX2 i5 3470 Corsair H80 Fractal Design 1000w
8GB DDR3 1600 Corsair
Asus GTX 770 2GB