Måste man vara full för att vinna i spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Måste man vara full för att vinna i spel?

Har spelat doom nu i ett år (spelar inte så ofta) och har märkt att jag förlorar hela tiden mot bossar/många fienden när jag är nykter. Men efter en vinare är jag typ nästan odödlig. Jag är alltså en jävel på att döda fienden när jag druckit. Är jag nykter dör jag hela tiden men inte när jag druckit. What? Någon som kan förklara? Jag kan skriva långa noveller o shit på diverce forum (här), blir superkreativ efter några glas vin ... men....inte när jag är nykter. Hm. Är superskärpt efter ett par glas vin. Va. Normalt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

När du är nykter kanske du tänker för mycket, när du druckit gör du av bara farten utan att tänka på konsekvenserna. Men vem vet

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Det kan nog stämma för vissa. Jag blir bättre på både spel och biljard när jag har några öl innanför västen. Tror att man slappnar av mer och därför presterar lite bättre.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag blir bättre på fps-spel när jag precis har börjat att dricka. När man sitter och suger på 5-6e ölen så går det neråt och neråt rätt snabbt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Speciellt i doom så blir du belönad av att vara aggressiv och för de flesta så hjälper alkohol att dra ner de normala överlevnadsinstinkterna.
Skjuta en demon med ett plasma gevär är ju bara slöseri på ammo när man istället kan stoppa in näven i munnen och dra ut ryggraden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Nov 2009

Efter 2 longcans med bira så är man som bäst, efter det dalar skillnivån. Detta kommer snart klassas som doping inom gaming misstänker jag; innan man startar spelet kommer man bli tvungen att blåsa 0.0 😂

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair 2400Mhz 8gb | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aberration
Registrerad
Jan 2010

Brukar bli bra mycket mer fokuserad och fraggar mer efter ett par klunkar vodka i CS:GO. Vet inte varför, men antar att drickande kombinerat med aggressiva ryssar i voicechat gör en till en bättre spelare?

i7 8700K 4.6GHz|ASUS TUF Z370-PLUS GAMING|GTX 1070| Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz| SanDisk Ultra Plus 256GB| Kingston SUV400 120GB| WD Blue 1TB 7200RPM| Corsair RM850i| SolusProject Linux x64| IGN: Kattmat | Discord: Kattmat#0001 Hittas oftast i PUBG kanalerna på Geeks Discord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jul 2009

Stämmer inte alls för min del.

6700K & MSI GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008

Nä, jag blir otroligt mycket sämre. Speciellt snabba spel som kräver kort reaktionstid och strategiska spel.
Jag kan dock tro att jag är världsbäst, men inser efter ett tag att jag förlorar ju!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2011

Två fyror med rom/whisky gör att jag spelar bättre.
Efteråt går det utför.

//C

Fractal Design C Mini l Asus Prime B350M-A l Ryzen 2600X l Corsair Vengeance LPX 2x8Gb 3000MHz l GTX 1070Ti FE

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Samma sak för mig i cs.

Efter 5-6 öl spelar man grymt och kan ligga på 20-5 i KD.
sen går det utför med för många 😁

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Jag kan bli lite adrenalinstinn och få en puls på 400 när jag spelar ibland, så för mig blir det ganska mycket bättre efter 1-5 öl (beroende på storlek och alkoholhalt) eftersom att det dämpar.

Man skall ju inte vara full utan bara "take the edge off" så att säga

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Att spela CS:GO eller Fortnite alkoholpåverkad är bland det roligaste som finns. Man gör saker och tänker på helt andra sätt än om man är nykter. Personligen så har jag svårare för att bli lack när jag är påverkad utan garvar mest åt allt :D. Även betydligt lättare att hålla nerverna i schack när man exempelvis ska clutcha i CS eller spela solo i Fortnite.

Men om man ska besvara din fråga då. Måste man vara full för att vinna i spel?
- Nej, jag vinner betydligt mer nykter, men jag har oftast betydligt roligare när jag lirar med alkohol i blodet

Nu låter jag som värsta alkoholisten, men detta händer ytterst sällan, typ när man varit ute på krogen och kommer hem lite tidigare än vad man tänkt.

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | BenQ 2420Z 24" 144hz | Corsair K65 RGB MX Red | Zowie FK1 | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Stayup:

Har spelat doom nu i ett år (spelar inte så ofta) och har märkt att jag förlorar hela tiden mot bossar/många fienden när jag är nykter. Men efter en vinare är jag typ nästan odödlig. Jag är alltså en jävel på att döda fienden när jag druckit. Är jag nykter dör jag hela tiden men inte när jag druckit. What? Någon som kan förklara? Jag kan skriva långa noveller o shit på diverce forum (här), blir superkreativ efter några glas vin ... men....inte när jag är nykter. Hm. Är superskärpt efter ett par glas vin. Va. Normalt?

Finns väl nån forskning som visar att rätt mängd alkohol är bra för en. Men du ska ju stanna där med ^^

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2008

i film/Tv serier så dricker de alltid i krig så då måste det vara sant

Desktop: i7-6700k @ 4.5GHz | 32GB RAM | 500GB SSD | 2x 1TB HDD | R9 290X | Define R5
Laptop: Macbook Pro Retina -15 i5| 8GB |256GB
Mobil: Oneplus 3
Surfplatta: Nexus 10 & Ipad Air 64GB 4G
konsol: PS4 slim 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av ClintBeastwood:

När man sitter och suger på 5-6e ölen så går det neråt och neråt rätt snabbt.

Tru dat. Och man retar sig mer och mer på ryssarna. (CS:GO)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

Jag tycker mig känna av en rejäl Ballmer Peak i Rocket League, men likt många andra här går det väldigt snabbt utför när man passerat den faktiska toppen

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
Toshiba Satellite L855-10U
P5QL, E5300@3640Hz, GTX275, 4GB kingston 800MHz cl4, Threehundred, Zalman 500W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Nov 2013

Så länge man inte spelar på toppnivå är det viktigare att ha nerverna i kontroll and ren reaktionsförmåga. Detta hjälper alkoholen till med.

ASUS G750JX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2010

2-4 öl så brukar jag prestera bäst.
Sen går det stadigt nedåt
Satt och "gubb-lanade" med polarna för ett par veckor sedan och efter 12h konstant drickande gick det inte så bra

CPU: Core i7-7700k @ 4GHz Cooling: Noctua NH-D14 MB: Asus ROG STRIX Z270H Ram: Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU: KFA2 NVIDIA GeForce GTX 1080 EXOC SSD: Samsung 830 Pro 512Gb / Kingston SSD 128Gb / Corsair Force 3 120Gb HDD:Seagate Barracuda 500GB, Seagate Barracuda 2TB Audio: Creative Sound Blaster Z Case: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design 1000W OS: Windows 10 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Enda anledningen det skulle bli bättre är samma anledning vissa behöver alkohol för prata med folk ute på baren. Nerver.

Jag själv dricker extremt sällan, går lika bra att spela och prestera, eller prata med random folk ute ändå.

Fixa sin nervositet istället är bättre än någon band-aid fix som sprit imo

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Vet att jag sätter stöt efter stöt i biljard med lite gott i magen... och glas i handen. Är man nykter kan jag knappt ens sätta enkla lägen. Svåra är att hålla sig "lagom" berusad

Tror att man slappnar av och inte får panik över småsaker gör mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Nivity:

Enda anledningen det skulle bli bättre är samma anledning vissa behöver alkohol för prata med folk ute på baren. Nerver.

Jag själv dricker extremt sällan, går lika bra att spela och prestera, eller prata med random folk ute ändå.

Fixa sin nervositet istället är bättre än någon band-aid fix som sprit imo

Exakt!
Kan man hålla sig i schack så är man betydligt bättre nykter, även jämfört med bara lite alkohol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

Kan stämma in lite typ.. Finns en hårfin gräns där jag blir mycket bättre men väldigt väldigt enkelt att gå över den gränsen och allt blir skit... Men skulle säga att jag är above average i vanliga fall ändå.

CPU: Intel i9 7900X @ 4.6Ghz Mobo: MSI X299 Sli Plus GPU: GeForce GTX 1080Ti Ram: G.Skill 64GB (8x8GB) DDR4 3600Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: NZXT Kraken X62 Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ower the rainbow
Registrerad
Sep 2006

För mig går det sämre när jag är påverkad, men litet kan nog göra en mer avslappnad, jag sitter alltid stel som en pinne i början av konversationer men något symboliskt glas kan hjälpa ibland.

Jag rekommenderar dock INTE sprit till någon som inte redan använder och redan har full kontroll över och känner sig bekväm med användandet.
Mans kall inte heller dricka sprit varje dag tycker jag, gränsen går vid någon öl till maten om det är dagligen.

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Jag dansar då betydligt mycket bättre efter några öl, enligt mig själv.

Skämt åsido, tror man blir aggressivare i spelet och därför blir lite bättre efter lite alkohol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Förstår verkligen inte de som känner att de presterar bättre under alkoholpåverkan. Jag spelar aldrig CS på min main när jag druckit, utan kör alltid på min smurf för att inte tappa rank pga dålig prestation. Blir fruktansvärt risig när jag druckit

Edit: av någon anledning presterade jag däremot bättre i PvP i SWTOR när jag var så pass hög av cannabis att jag inte visste vad jag hette. Slutade dock med sånt för 5 år sedan så vet inte hur jag skulle prestera på det i CS. Antagligen sämre med tanke på att jag blev fullkomligt IQ-befriad under ruset

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Jonny Myran:

Det kan nog stämma för vissa. Jag blir bättre på både spel och biljard när jag har några öl innanför västen. Tror att man slappnar av mer och därför presterar lite bättre.

Det är ju en gammal sanning att dartspelare förbättras efter att ha druckit någon öl. Dock kanske det inte finns direkt forskning på om det beror på avslappning eller av andra effekter som små mängder alkohol har på hjärnan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

Så mycket vet jag i alla fall att jag är en usel sniper i Battlefield och liknande när jag är nykter. Med några öl i magen så är det däremot headshot efter headshot. Varför vet jag inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010

SPORTBLADETtis 05 aug 2008
Först drack idrottarna två pilsner var – sedan tävlade de med skarpladdade vapen om OS-medaljer.
För svensk del innebar det en förlorad medalj när femkamparen Hans-Gunnar Liljenvall bedömdes ha passerat den tillåtna alkoholgränsen.

"Året är 1968, platsen är Mexiko och OS ska avgöras.
Internationella olympiska kommittén har inför detta OS satt upp regler för dopning för första gången någonsin. Ett av preparaten som står på förbudslistan är alkohol.
Att tävla med alkohol i kroppen var tillåtet – så länge man höll sig under den högst svårdoserade graden av 0,5 promille alkohol i blodet."

"”Fransmännen drack vin”
Alkoholen gör nämligen skyttarna mer avslappnade och stadigare på handen.
– Alla visste om den där gränsen och det var okej med alkohol så länge man låg under gränsen. Det här visste ju alla om. Jag kan inte säga att precis alla drack någonting innan skyttet, men det var många som gjorde det i alla fall. Fransmännen kunde exempelvis dricka ett glas vin, berättar Hans-Gunnar Liljenvall."

Detta säger ju allt
Om elitidrottare gör det så måste ju även jag bli bättre

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/tidernasos/arti...

Tjoho, jag har lärt mig ett nytt ord, ojailbreakead, måste ha något med något att göra :)