Permalänk
Inaktiv

Google Apps, eller byta?

Jag har kört med Google Apps för mail med eget domännamn i ganska många år nu.
Har nu börjat fundera på att gå över till någon annan tjänst för detta.

Det har fungerat felfritt, så inte därför jag vill byta. Är väl helt enkelt bara nyfiken på andra tjänster och även för att se om man kan komma ner i pris, utan att tappa i kvalite.

Någon som kan rekommendera något bättre? Och motivera med varför man ska använda detta istället för Google Apps.
Eller motivera varför jag ska stanna kvar hos Google Apps.

Permalänk
Medlem

Vad är det du betalar för?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

en gång i tiden var gapps gratis.. Då var det värt att köra som privatperson.

Men i dag när det kostar så kan jag inte anse att det är värt det, bara för att få mailen på en egen domän. E-post går att lösa på andra sätt som inte kostar något, eller iaf inte lika mycket.

Allt annat i googles ekosystem tenderar på att fungera bättre med "gratis", då GApps tenderar ligga efter i tjänster.

Vad exakt använder du Gapps till? Är det bara en glorifierad mail?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haptic:

Vad är det du betalar för?

Skrivet av boibo:

en gång i tiden var gapps gratis.. Då var det värt att köra som privatperson.

Men i dag när det kostar så kan jag inte anse att det är värt det, bara för att få mailen på en egen domän. E-post går att lösa på andra sätt som inte kostar något, eller iaf inte lika mycket.

Allt annat i googles ekosystem tenderar på att fungera bättre med "gratis", då GApps tenderar ligga efter i tjänster.

Vad exakt använder du Gapps till? Är det bara en glorifierad mail?

När jag en gång i tiden satte upp det så var tanken att använda "alla" tjänster.
Men det visade sig att det enda som används är mailen.

Så ja, använder endast Google apps för att köra deras mail med min egna domän.

Finns det bättre lösningar på.detta så är jag intresserad.

Permalänk
Medlem

google suite?

Kör du bara mail så varför inte bara gmail? Det är gratis.

Permalänk
Medlem

Jag använder gmail för att maila från, och ta emot mail via min egna domän. betalar inte ett öre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv

Ok, visste inte att Google lät.mig skapa egna mailadresser med mitt domännamn, helt utan kostnad.
Hur gör man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Ok, visste inte att Google lät.mig skapa egna mailadresser med mitt domännamn, helt utan kostnad.
Hur gör man detta?

Det kan du inte längre. Ett tag var det gratis med apps för privatpersoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boibo:

Det kan du inte längre. Ett tag var det gratis med apps för privatpersoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som jag misstänkte. Därav min förvåning.
Jag började använda det när det var gratis nämligen.

Permalänk

Jag kör Google Gsuit 5€ månaden. Tycker absolut det är värt att kunna köra mittförnamn@mindomän.se
Antar att Apps är nutida Gsuit? Med Gsuit får du ju även unlimited google drive vilket för mig bara det är värt 5€

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Jag kör Google Gsuit 5€ månaden. Tycker absolut det är värt att kunna köra mittförnamn@mindomän.se
Antar att Apps är nutida Gsuit? Med Gsuit får du ju även unlimited google drive vilket för mig bara det är värt 5€

Hur får du unlimited google drive? Jag har Google Apps (GSuit) och jag har bara 30GB per användare.

Permalänk
Skrivet av anon170706:

Hur får du unlimited google drive? Jag har Google Apps (GSuit) och jag har bara 30GB per användare.

Jag vet inte, dom verkar inte enforca den regeln. Testat gå över?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@Garderoben: Du har antagligen business eller enterprise modellen.

https://gsuite.google.com/compare-editions/

Hittar dock ingen information om det skulle skilja något i pris.

EDIT: hittade info.. https://gsuite.google.se/intl/sv/pricing.html?tab_activeEl=ta...

Permalänk
Medlem

@anon170706 Här framgår det hur du lägger till en custom domän till din gmail: https://www.hostinger.com/tutorials/email/how-to-set-up-gmail...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon170706:

Jag har kört med Google Apps för mail med eget domännamn i ganska många år nu.

Skrivet av anon170706:

Så ja, använder endast Google apps för att köra deras mail med min egna domän.

Skrivet av anon170706:

Precis som jag misstänkte. Därav min förvåning.
Jag började använda det när det var gratis nämligen.

Vad är det du har för typ av konto egentligen? betalar du något eller ej?

Om man skaffade Apps (som det hette då) när det var gratis så är det fortfarande gratis och man har fortfarande tillgång till alla funktioner, inklusive att skapa mail-alias. Den gamla typen av konton kallas för legacy och vilka funktioner det har finns listat här:
https://support.google.com/a/answer/2855120?hl=en
Information om hur man skapar mail-alias finns under "Addresses and mailing lists": https://support.google.com/a/answer/33327

Iomed att du nämner att du betalar för ditt konto, har du uppgraderat ditt legacy-konto till någon av de tre g suit-varianterna då? oavsett om du har det så ska alias gå att fixa, hjälpsidan är samma för apps och g suit.

Du kan även sätta upp en så kallad catch-all-adress, då kan du exempelvis ge ut olika adresser till olika sidor för att sen kunna se vem som läckt din mailadress till spamlistor: https://support.google.com/a/answer/2685650

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv

@hunden:

Jag betalar ja, 50 USD per användare/år.
Det är G Suite Basic.

Nej det stämmer ej. Jag skaffade det när det var gratis. Och har ej uppdaterat något, har bara låtit det "flyta på" så att säga.
En dag fick jag information om att de skulle börja ta betalt. Då de skulle ta bort gratisvarianten. Då var det bara att börja betala. Men ingen uppdatering skedde i mitt fall.

Orkar inte leta fram detta mail nu. Så du får helt enkelt tro mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

@hunden:

Jag betalar ja, 50 USD per användare/år.
Det är G Suite Basic.

Nej det stämmer ej. Jag skaffade det när det var gratis. Och har ej uppdaterat något, har bara låtit det "flyta på" så att säga.
En dag fick jag information om att de skulle börja ta betalt. Då de skulle ta bort gratisvarianten. Då var det bara att börja betala. Men ingen uppdatering skedde i mitt fall.

Orkar inte leta fram detta mail nu. Så du får helt enkelt tro mig.

Jag tecknade mitt Google Apps-konto i början av 2009, har haft det gratis sedan dess. Kan det ha funnits olika gratis-varianter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör Microsoft Office 365, typ 70kr/mån och då ingår 1TB OneDrive samt lite credits i Skype

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon170706:

@hunden:

Jag betalar ja, 50 USD per användare/år.
Det är G Suite Basic.

Nej det stämmer ej. Jag skaffade det när det var gratis. Och har ej uppdaterat något, har bara låtit det "flyta på" så att säga.
En dag fick jag information om att de skulle börja ta betalt. Då de skulle ta bort gratisvarianten. Då var det bara att börja betala. Men ingen uppdatering skedde i mitt fall.

Orkar inte leta fram detta mail nu. Så du får helt enkelt tro mig.

Jag har kvar gratis-varianten och breakman skriver ju samma sak så visst är det möjligt. Kanske uppfattade du det som att man var tvungen att uppgradera och råkade göra det, Google vill väl att alla gör det. Har man uppgraderat går det tyvärr inte att gå tillbaka till gratis-varianten igen.

2012-08-11 har jag ett mail från där Google säger att gratis-varianten försvinner men att jag fortfarande kan fortsätta använda min.

Oavsett så finns ju som sagt alias-funktionen ändå utan extra kostnad men det kanske var att få bort all kostnad helt du egentligen var ute efter? Blev bara fundersam på vad du hade för sorts konto.

Skrivet av breakman:

Jag tecknade mitt Google Apps-konto i början av 2009, har haft det gratis sedan dess. Kan det ha funnits olika gratis-varianter?

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligt men jag hittar inget om det, Google nämner bara en gratis-variant här exempelvis: https://support.google.com/a/answer/7126147

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv

@Dhanjel: Hur många mailadresser (alias) kan du använda dig utav då? Och fungerar det som med Google, att du får tillgång till deras webmail-tjänst, med mail med ditt domännamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag kör Microsoft Office 365, typ 70kr/mån och då ingår 1TB OneDrive samt lite credits i Skype

Office 365, större skräp måste man söka efter som gör allt svårt för en.
Bara att skapa enkel alias för att dumpa alla mail till ett område om de inte går till en existerande adress är omöjligt med exchange -365 lösning...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.