Permalänk

IP-adress/bärbar dator/nätverk

Kan min arbetsgivare se var jag arbetar i från rent geografiskt?
Jag kopplar upp mig med hjälp av ett sk SAM-konto för att komma åt företagets server för att kunna arbeta hemifrån, då kopplar jag även (förstås) upp mig till hemmets wifi.
Kan jag sitta exempelvis i en annan stad utan att arbetsgivaren ser det? Får de ta reda på det?

Ursäkta för dum fråga.

Permalänk
Medlem

dom kan via en geolocation databas se var din ip hör hemma. beror helt på vad du har för ip med andra ord. så vill du gömma var du sitter kan du använda tex en vpn. och vad jag vet så finns det inget som hindrar företaget att kolla varifrån en ip adress är.

Jag undrar dock varför de tär ett problem? får du jobba "hemifrån" så spelar det ju ingen roll var det är, och har du kopplat upp dig så har du ju jobbat, så då är ju inte det eller ett problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Om du har en arbetsgivare som spårar din IP-adress så behöver du nog byta arbetsgivare.

OM arbetsgivaren mot förmodan skulle göra det, och konfrontera dig kan du alltid säga att du tunnlar din trafik via nån polares / whatever / nånting-tjänst/server, och därefter fråga varför dom har spårat vilken IP du använder. Dom har nog svårare att svara på den frågan.