Kluven på om jag ska gå kvar eller byta utbildning helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Kluven på om jag ska gå kvar eller byta utbildning helt och hållet.

Jag pluggar första året till Civilingenjör inom Datateknik men går i princip varje dag och funderar på om det verkligen är detta jag vill jobba med i framtiden. Egentligen har drömmen alltid varit att bli pilot, har dock tyckt att utbildningen är alldeles för dyr tills jag nyligen upptäckte att vi i Sverige tydligen har skattefinansierade YH-utbildningar till just pilotyrket. Känner att intresset minskar för utbildningen jag går just nu för varje dag som går och intresset för pilotyrket bara ökar och ökar. Ja, vad fan gör man helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Vänta tills du kommer in på pilotutbildningen och kör hårt

Permalänk
Medlem

Är inte alls insatt men för ett tag sedan så googlade man lite och fick en rätt så sorglig insyn i hur dyrt och svårt det är att bli pilot... Verkar vara väldigt obalanserat både i arbetsförhållanden och lönemässigt, om man ens lyckas få jobb?

But again, inget proffs

https://www.flashback.org/t2237798 "Sanningen om att bli pilot"
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=...

osv osv

Permalänk

Pilotyrket

Som gammal pilot följer jag med i artiklarna om flyget. Om tio år flyger trafikflyget utan piloter och det har man kunnat göra de senaste 20 åren men hindrats av försäkringsbolagen som kräver bemannade flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Som gammal pilot följer jag med i artiklarna om flyget. Om tio år flyger trafikflyget utan piloter och det har man kunnat göra de senaste 20 åren men hindrats av försäkringsbolagen som kräver bemannade flygplan.

Finns tekniken idag för att helt utan någon människas ingripande lyfta och landa också?

Följer utvecklingen av självkörande bilar, men har ingen koll på övriga områden. Och när det gäller bilarna så lär det väl dröja längre nu med tanke på de senaste olyckorna som uppkommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kcce:

Jag pluggar första året till Civilingenjör inom Datateknik men går i princip varje dag och funderar på om det verkligen är detta jag vill jobba med i framtiden. Egentligen har drömmen alltid varit att bli pilot, har dock tyckt att utbildningen är alldeles för dyr tills jag nyligen upptäckte att vi i Sverige tydligen har skattefinansierade YH-utbildningar till just pilotyrket. Känner att intresset minskar för utbildningen jag går just nu för varje dag som går och intresset för pilotyrket bara ökar och ökar. Ja, vad fan gör man helt enkelt?

Ditt hjärta avslöjar svaret.
Grattis, du skall bli pilot.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Pilotyrket vet jag inget om. Men jag hade delvis samma problem som du och läste samma program som du för länge (typ 4 år), fastän jag börjat känna att jag kanske borde göra något annat, innan jag tillslut lade om mot mer humanvetenskap. De två sista åren på civ.ing (inriktning mot datorkommunikation) har jag i stort sett ingen nytta av idag, men de två första åren har jag däremot stor nytta av, då jag använder både matematik och programmering dagligen. Pilotyrket har vad jag förstår nytta av en del matematik, vet inte hur mycket dock. Men du kanske ska fråga dig om det bara är att du vill bli pilot som ligger bakom, eller om det mer generellt är så att du inte vill bli ingenjör. I det senare fallet så bör du tänka på alternativ oavsett om pilot visar sig vara ett alternativ i praktiken.

Just civ.ing ger både bredd och djup, och den delen som innebär bredd är sällan bortkastad. Så du har ännu inte investerat tid i något som går förlorat om du byter bana. Du kan ju också ta studieuppehåll och prova dig fram. Lånen ökas ju vid byte, men att stanna på nåt du kanske inte vill kan bli dyrare längre fram, och som sagt kan en del av en så pass bred utbildning "återanvändas" i andra studier och yrken.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Obemannade flyg och flygplatser

Skrivet av Kaine_Uro:

Finns tekniken idag för att helt utan någon människas ingripande lyfta och landa också?

Följer utvecklingen av självkörande bilar, men har ingen koll på övriga områden. Och när det gäller bilarna så lär det väl dröja längre nu med tanke på de senaste olyckorna som uppkommit.

Sedan några år har man testat att styra vissa flygplatser i Sverige utan någon personal i flygledartornen från en enda central. Trafikflyget har sedan länge kört på Autopilot ända fram till landning och starter fast det går utmärkt att både landa och starta med autopilot.

Permalänk
Medlem

@Kcce: Försvaret söker väldigt många piloter, både helikopter och transport/stridsflyg!

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

Om du bara är på första året och redan tappar intresset och är kluven så skulle jag nog hoppa av. Det är så tidigt så då förlorar du inte så mkt på det, istället för att gå 2-3år till och komma fram till det då istället.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inget om detta men är det inte så att alla inte kan bli piloter? Jag har fått för mig att man måste ha perfekt syn samt klara vissa hälso och psykundersökningar innan man ens blir kandidat?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Sök pilot utbildningen. Under tiden så går du all in i den utbildningen du för närvarande håller på med.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Sedan några år har man testat att styra vissa flygplatser i Sverige utan någon personal i flygledartornen från en enda central. Trafikflyget har sedan länge kört på Autopilot ända fram till landning och starter fast det går utmärkt att både landa och starta med autopilot.

Kom att tänka på denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kcce:

Jag pluggar första året till Civilingenjör inom Datateknik men går i princip varje dag och funderar på om det verkligen är detta jag vill jobba med i framtiden. Egentligen har drömmen alltid varit att bli pilot, har dock tyckt att utbildningen är alldeles för dyr tills jag nyligen upptäckte att vi i Sverige tydligen har skattefinansierade YH-utbildningar till just pilotyrket. Känner att intresset minskar för utbildningen jag går just nu för varje dag som går och intresset för pilotyrket bara ökar och ökar. Ja, vad fan gör man helt enkelt?

Om du har en realistisk chans att komma in på pilot så ska du satsa på det 100%. Livet är för kort för att inte följa sina drömmar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Livet är för kort för att inte försöka göra det man drömmer om säger jag

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm