Kluven på om jag ska gå kvar eller byta utbildning helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Kluven på om jag ska gå kvar eller byta utbildning helt och hållet.

Jag pluggar första året till Civilingenjör inom Datateknik men går i princip varje dag och funderar på om det verkligen är detta jag vill jobba med i framtiden. Egentligen har drömmen alltid varit att bli pilot, har dock tyckt att utbildningen är alldeles för dyr tills jag nyligen upptäckte att vi i Sverige tydligen har skattefinansierade YH-utbildningar till just pilotyrket. Känner att intresset minskar för utbildningen jag går just nu för varje dag som går och intresset för pilotyrket bara ökar och ökar. Ja, vad fan gör man helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Vänta tills du kommer in på pilotutbildningen och kör hårt

Permalänk
Medlem

Är inte alls insatt men för ett tag sedan så googlade man lite och fick en rätt så sorglig insyn i hur dyrt och svårt det är att bli pilot... Verkar vara väldigt obalanserat både i arbetsförhållanden och lönemässigt, om man ens lyckas få jobb?

But again, inget proffs

https://www.flashback.org/t2237798 "Sanningen om att bli pilot"
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=...

osv osv

Permalänk

Pilotyrket

Som gammal pilot följer jag med i artiklarna om flyget. Om tio år flyger trafikflyget utan piloter och det har man kunnat göra de senaste 20 åren men hindrats av försäkringsbolagen som kräver bemannade flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Som gammal pilot följer jag med i artiklarna om flyget. Om tio år flyger trafikflyget utan piloter och det har man kunnat göra de senaste 20 åren men hindrats av försäkringsbolagen som kräver bemannade flygplan.

Finns tekniken idag för att helt utan någon människas ingripande lyfta och landa också?

Följer utvecklingen av självkörande bilar, men har ingen koll på övriga områden. Och när det gäller bilarna så lär det väl dröja längre nu med tanke på de senaste olyckorna som uppkommit.

Permalänk
Medlem