Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips på tjänster för säkerhetskopiering till molnet

Permalänk
Medlem

Tips på tjänster för säkerhetskopiering till molnet

Hej,

Jag letar efter en molntjänst för säkerhetskopiering och vill höra lite om era erfarenheter och vad ni tipsar. Jag vill att en av mina diskar ska automatiskt och regelbundet säkerhetskopieras till molnet.

Jag vill dock att säkerheten ska vara hög för att förhindra intrång men även att sekretessen är hög. Exempelvis förstår jag att det är lite svårt att permanent radera filer från Drive.

Vad säger ni?

Edit: Vill lagra runt 250 GB om det är möjligt att ställa in så att tidigare säkerhetskopior skrivs över vid varje säkerhetskopiering.
Annars behöver jag runt 500GB för att göra det manuellt.

Permalänk
Medlem

Du kanske bör speca vilket lagringsutrymme som du är ute efter. Snackar vi MB, GB, eller TB?

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Du kanske bör speca vilket lagringsutrymme som du är ute efter. Snackar vi MB, GB, eller TB?

Tack, har lagt till det!

Permalänk
Medlem

Sync.com har hyffsat bra säkerhet utan att det kostar skjortan. Lagrar i Kanada.
SpiderOak är väl känt bland de som lägger säkerhet och integritet högt men jag tyckte det var för dyrt.
Tresorit har också hög säkerhet och lagrar data i schweiz har jag för mig.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Jottacloud kör jag kostar 69kr mån och ligger i Norge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Backblaze B2 kör jag (pga. linux). Deras vanliga backuptjänst verkar dock supersmidig och prisvärd.

Permalänk
Medlem

Har man tröga linor (läs ADSL) så är ingen molntjänst smidig - och en sak som folk ofta glömmer bort att kolla, hur lång tid tar det att göra en full återställning och hur mycket extra kostar det (en del tjänster som Amazon S3 och Blackblaze B2 har asymmetrisk prissättning beroende om man skickar upp eller hämta tillbaka data)

Permalänk
Medlem

Jag, liksom flera andra, började kolla på alternativ när CrashPlan annonserade att dom lämnar konsumentmarknaden. Jag fastnade till slut för iDrive som jag tyckte erbjöd rimliga priser, farter, möjligheter att kryptera med egen krypteringsnyckel (dvs ingen hos leverantören kan se filerna). Men framförallt, dom erbjöd en prisplan med fokus lagringsutrymme och inte på antal enheter, vilket passar bra för mig som har hyfsat lite data men utspritt på ett antal enheter.

Permalänk
Medlem

Krypteringen löser man lokalt med lokala nycklar oavsett - all server-provided kryptering kan man utgå ifrån har bakvägar in och definitivt om det är amerikanska företag då NSA med olika vägar och med myndighetens kraft helt enkelt kan stänga ned företaget om de inte lyder - med 'cloud act' som klubbades ned av USA Trump-regering den 23 mars i år så kan inte amerikanska företag hindra tillträde och utlämning av data ens om data lagras utanför USA:s gränser...