Alienware AW2518H – 25-tumsskärm med Nvidia G-Sync och 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du menar att det inte är skillnad mellan olika TN-paneler? Skämtar du nu?

Ta bara Viewsonic och BenQs som exempel. Skillnaden är markant. Precis som det finns olika tillverkare av 144 Hz paneler så finns det olika tillverkare av 240 Hz paneler. Och skillnaden mellan dessa tillverkare kan vara stora.

Herregud människa, läser du ens?

"Klart det är skillnad mellan alla miljontals tn paneler. Men nu handlade det om just det som sitter i dom väldigt få 240hz skärmarna."

Vart skrev jag att det INTE är skillnad mellan olika TN paneler?

Och du visar NOLL information om att det finns fler tillverkare utav dessa 240hz paneler som sitter i dessa få skärmarna.
Och det var det hela min fråga handlade om, OM det är samma tillverkare eller inte.

Men du verkar ju inte bemöda dig att läsa ett dugg så jag struntar i detta med dig, orkar inte bemöda mig att svara dig mer.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding Då är min 19" 5:4 en 18.5"? Den känns som 19". 👻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De kunde inte ansträngt sig lite till och göra den lite fulare ändå? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med en spelskärm som inte är ful som stryk, men foten är alldeles för stor för min smak, har ett ganska smalt skrivbord och det skulle ge alldeles för lite plats på djupet för att vara praktiskt. Vet inte riktigt varför de har gjort foten på det sättet med massa plåt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En TN-panel och även många VA-paneler är pärlor till svin att "kalibrera". Oftast handlar det om profilering, där man mäter upp skärmen och via en icc-profil och grafikkortet kompenserar för felen. Detta sker genom att förändra signalen och med endast 8 bitars precision blir det snabbt en stor försämring, framför allt posterisering i skuggtoner.

Så även om AW2518H är en bra skärm för att vara TN och spelanpassad kommer den hängmattan till tonkurva som den visar upp resulterar i ganska mycket sämre färgprecision om man försöker sig på en profilering på en skärm som från början är så avvikande.

Plus då förstås att med TN och VA så räcker det att flytta huvudet ett par centimetrar för att det blir större förändringar, särskilt i skuggtoner, än vad man lyckas pricka med en mätare. Därav den ständigt återkommande liknelsen om att ha huvudet i ett skruvstäd för konsekvent färgåtergivning.

Är man ute efter gaming och vettiga färger är det premiumskärmarna som gäller. Dels kan man i mycket högre grad göra skärmen "just enough" från början i färgprecisionen. Vill man ta till profilering för extra precision så är felnivån från början så mycket lägre att posterisering inte nödvändigtvis blir samma problem.

Är det inte också så att ICC-profilen inte används när man kör i 3D-läge? Då tar windows inte hänsyn till profileringen som har gjorts. Till skillnad från skärmar där kalibreringen sparas direkt i skärmens hårdvara.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Kör man fullskärms-läge brukar programvaran/spelet ta över allt alstrande av signal och då ignoreras normalt färghanteringssystemen i Windows och liknande. Möjligt att Windowed-mode och borderless faktiskt gör det, men har inte satt mig ned och testat.

Det är i alla fall ett extra steg av inveckling att gå via icc-profiler som riskerar försämra bilden. Bättre då att ha en skärm som från början ger rätt ljus och färg som respons på RGB-data från grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Kör man fullskärms-läge brukar programvaran/spelet ta över allt alstrande av signal och då ignoreras normalt färghanteringssystemen i Windows och liknande. Möjligt att Windowed-mode och borderless faktiskt gör det, men har inte satt mig ned och testat.

Det är i alla fall ett extra steg av inveckling att gå via icc-profiler som riskerar försämra bilden. Bättre då att ha en skärm som från början ger rätt ljus och färg som respons på RGB-data från grafikkortet.

Med andra ord är det nästan helt meningslöst att profilera en gaming-skärm, om den inte har helt åt helskotta fel bild i vanligt desktop-läge. Ljusstyrkan bör ju dock hålla sig på rätt nivå oavsett då det setälls in på hårdvarunivå.

Har själv en vanlig billig IPS @60hz som är kalibrerad med DispCal, vilket gav mycket bättre kontrast och svärta än utan kalibrering, som jag tyvärr inte kan utnyttja när jag spelar p.g.a. detta problemet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Ljusstyrkan kan ju sjunka efter en profilering. Eftersom det handlar om att reglera signalen och inte skärmen är det lätt hänt att det blir fel. Säg att skärmen lyser med 200 nits och man vill ha 120 nits. Men ställer inte in bakgrundsbelysningen till 120 nits, utan väljer att profilera mot 120 nits, samt D65, Rec.709, gamma 2.2.

Då måste ljusstyrkan sänkas genom att man ankrar vitt mot en annan signalnivå. Istället för ett 0-255-omfång arbetar profilen med 0-196-omfång (RGB 202/202/202 är 120 nits vid gamma 2.2 ifall 255/255/255 är 200 nits.) och vipps har man halverat mängden tillgängliga nyanser och sänkt kontrastförhållande från 1000:1 ned till 600:1.

Faktiskt en ganska vanligt problem med den mjukvara som ofta används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Ljusstyrkan kan ju sjunka efter en profilering. Eftersom det handlar om att reglera signalen och inte skärmen är det lätt hänt att det blir fel. Säg att skärmen lyser med 200 nits och man vill ha 120 nits. Men ställer inte in bakgrundsbelysningen till 120 nits, utan väljer att profilera mot 120 nits, samt D65, Rec.709, gamma 2.2.

Då måste ljusstyrkan sänkas genom att man ankrar vitt mot en annan signalnivå. Istället för ett 0-255-omfång arbetar profilen med 0-196-omfång (RGB 202/202/202 är 120 nits vid gamma 2.2 ifall 255/255/255 är 200 nits.) och vipps har man halverat mängden tillgängliga nyanser och sänkt kontrastförhållande från 1000:1 ned till 600:1.

Faktiskt en ganska vanligt problem med den mjukvara som ofta används.

Kanske därför jag alltid tycker att jag har så dålig kontrast måste undersöka detta närmare, vet inte om jag förstod exakt hur du menade nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Försöker förklara lite tydligare.

Omfånget på en 8-bitars RGB-signal är 0=svart och 255=vitt. Så långt allting klart.

Lyser skärmen med 200 nits så är RGB=255=vitt med 200 nits

Vill man då ha skärmen till att lysa med 120 nits genom att ändra signalen finns det bara en sak att göra, skära ned omfånget på signalen. Det vill säga att ankra vitt på lägre signalnivå än RGB=255.

120 nits är 60% av 200 nits. Då omvandlingen från signal till ljus (EOTF, tonkurvan, "gamma") följer ett icke-linjärt förhållande, närmare bestämt en potensfunktion om ^2.2. Då kommer RGB=202 ge motsvarande 120 nits ljusstyrka. RGB=202=vitt med 120 nits efter profilering.

Allt utan att man påverkar skärmen någonting. Man låter helt enkelt signalen arbeta med ett snävare omfång 0=svart och 202=vitt. Samma sak uppnås om man drar ned kontrastreglaget på skärmen.

202x202x202 = 8,24 miljoner möjliga nyanser av vad som normalt är 255x255x255=16,7 miljoner nyanser.

Nu har man fått tydligare steg mellan nyanserna (det är ju endast hälften så många) vilket ger mer posterisering. Men skärmen är också oförändrad och LED:arna lyser fortfarande lika starkt. Med 1000:1 i kontrastförhållande och 200 nits lyser svart med 0,2 nits.

Ändrar vi signalen förblir svart 0,2 nits eftersom lysdioderna är oförändrade. Men windows räknar nu RGB 202 som vitt. Kontrastförhållandet är då 120/0,2=600:1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Försöker förklara lite tydligare.

Omfånget på en 8-bitars RGB-signal är 0=svart och 255=vitt. Så långt allting klart.

Lyser skärmen med 200 nits så är RGB=255=vitt med 200 nits

Vill man då ha skärmen till att lysa med 120 nits genom att ändra signalen finns det bara en sak att göra, skära ned omfånget på signalen. Det vill säga att ankra vitt på lägre signalnivå än RGB=255.

120 nits är 60% av 200 nits. Då omvandlingen från signal till ljus (EOTF, tonkurvan, "gamma") följer ett icke-linjärt förhållande, närmare bestämt en potensfunktion om ^2.2. Då kommer RGB=202 ge motsvarande 120 nits ljusstyrka. RGB=202=vitt med 120 nits efter profilering.

Allt utan att man påverkar skärmen någonting. Man låter helt enkelt signalen arbeta med ett snävare omfång 0=svart och 202=vitt. Samma sak uppnås om man drar ned kontrastreglaget på skärmen.

202x202x202 = 8,24 miljoner möjliga nyanser av vad som normalt är 255x255x255=16,7 miljoner nyanser.

Nu har man fått tydligare steg mellan nyanserna (det är ju endast hälften så många) vilket ger mer posterisering. Men skärmen är också oförändrad och LED:arna lyser fortfarande lika starkt. Med 1000:1 i kontrastförhållande och 200 nits lyser svart med 0,2 nits.

Ändrar vi signalen förblir svart 0,2 nits eftersom lysdioderna är oförändrade. Men windows räknar nu RGB 202 som vitt. Kontrastförhållandet är då 120/0,2=600:1

Vi kanske bör göra en separat tråd för detta. Men förvarandet med dispcal är ju att man ställer in nits först genom att sätta kalibratorn på skärmen och sen vrida på skärmens brightness reglage på hårdvarunivå. När det är gjort så kör den kalibreringen med R G B där den testar massa olika färger. Efter det gör man en kontroll och får ett resultat. I ditt exempel menar du att man hoppar över steget med att kontrollera brightness direkt på skärmen och låter kalibreringen ändra i RGB kanalerna för att uppnå den ljusstrykan man eftersträvar, då förstår jag att man tappar massa kontrast.

Nu kände jag att vi kanske skulle behöva en ny tråd för jag är orolig att jag inte gjort kalibrering på rätt sätt med DispCal möjligtvis och kan kanske få ut bättre kontrast. Antar dock att det finns risk att man för att få maximal kontrast från skärmen riskerar att tappa rätt färgåtergivning och täckning i de mörka och ljusa nyanserna nära svart och nära vitt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Då kör Displaycal rätt från början med att få användaren att dra i bakgrundsbelysningen först.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt skaffa denna skärm, men verkar redan ha utgått hos flera återförsäljare :/

Dustin har den inte längre i sortiment, ingen har den enligt prisjakt på lager (och de som har den har den ändå inte kvar i sortimentet).

Känns väldigt skumt att bara lägga ner en relativt ny modell så snabbt...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Bildexpert 📺

@High1ander: Kolla ifall du kan beställa direkt från Dell:

http://www.dell.com/sv-se/shop/den-nya-spelskärmen-alienware-...

Ifall jag googlar "Dell Alienware aw2518h" får jag en annan länk och då kostar skärmen ca 2000 kronor mindre (4406 kr) än i länken ovan. Tills man väljer "anpassa och köp", då är den endast ca 1500 kronor billigare, (5035 kr) och har då kortare leveranstid i länken ovan.

Dell har alltid haft en tydlig och konsekvent online-butik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@High1ander: Kolla ifall du kan beställa direkt från Dell:

http://www.dell.com/sv-se/shop/den-nya-spelskärmen-alienware-...

Ifall jag googlar "Dell Alienware aw2518h" får jag en annan länk och då kostar skärmen ca 2000 kronor mindre (4406 kr) än i länken ovan. Tills man väljer "anpassa och köp", då är den endast ca 1500 kronor billigare, (5035 kr) och har då kortare leveranstid i länken ovan.

Dell har alltid haft en tydlig och konsekvent online-butik...

Tackar!

Hade flyt ändå och där jag beställde fick de in ett sista exemplar nu, kosta ca 4600kr så nöjd så.

Hursom, skumt att den skärmen nu inte finns överallt, men kanske är Dell/Alienware som ändrat något.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Funderar på att köpa den här skärmen. Läste recensionen men är verkligen ingen expert på bildskärmar. Om man är ute efter 240 Hz och kan leva med utseendet (och skärmfoten och eventuellt pris) - skulle du säga att det här är den bästa 240hz-skärmen i dagsläget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem

Har denna skärm verkligen större fot än dom andra, dvs är totala yttermåtten större? Att den sen visuellt känns större osv är väl en annan sak.