Frågor om montering av komponenter i Corsair 200R (distanser, inkoppling av fläktar osv)

Permalänk
Medlem

Frågor om montering av komponenter i Corsair 200R (distanser, inkoppling av fläktar osv)

Sitter och monterar in moderkortet i chassit och är lite sådär om jag endast har upphöjningar i chassit eller det är distanserna från när jag köpte den. Har ett Corsair 200R och kollar jag upp chassit så kan jag inte notera några upphöjningar

Problemet är att jag saknar både upphöjning och fästet i mitten av moderkortet. Hur viktigt är det att alla distanser är i? Känns iofs lite svajigt där det skulle suttit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevino92:

Sitter och monterar in moderkortet i chassit och är lite sådär om jag endast har upphöjningar i chassit eller det är distanserna från när jag köpte den. Har ett Corsair 200R och kollar jag upp chassit så kan jag inte notera några upphöjningar

Problemet är att jag saknar både upphöjning och fästet i mitten av moderkortet. Hur viktigt är det att alla distanser är i? Känns iofs lite svajigt där det skulle suttit.

Du kan skippa distanser men kanske inte bra att skippa för många
Har en som saknas nere i högra hörnet där man sätter i kontakterna/kablarna för chassit " Power/Reset"
Funkar som det ska, men sen kanske det inte är så smart att skippa distansterna till moderkortet

Permalänk
Medlem

@Kevino92: Det är oerhört viktigt att distanserna sitter rätt om man i värsta fall inte vill kortsluta hela datorn. Har du kollat i moderkortsmanualen hur många distanser som ska sitta i? Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

@Kevino92: Det är oerhört viktigt att distanserna sitter rätt om man i värsta fall inte vill kortsluta hela datorn. Har du kollat i moderkortsmanualen hur många distanser som ska sitta i? Vad har du för moderkort?

Där ska vara 6, har ett Prime Z370-P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kevino92: Dubbelkolla i chassimanualen att du har satt distanserna på rätt ställe, om det kan vara det som orsakar de upphöjningar du beskriver. Kolla också om det finns några extra distanser som inte ska vara där utöver de 6 st. För övrigt så kan du kolla att distanserna sticker upp/synliggörs i hålen på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

@Kevino92: Dubbelkolla i chassimanualen att du har satt distanserna på rätt ställe, om det kan vara det som orsakar de upphöjningar du beskriver. Kolla också om det finns några extra distanser som inte ska vara där utöver de 6 st. För övrigt så kan du kolla att distanserna sticker upp/synliggörs i hålen på moderkortet.

Saken är att det är ett gammalt chassi så har ingen manual. Men där är 6 hål för skruvar i moderkortet. Upphöjningar sticker inte upp ur hålen på moderkortet. Tittade på en video om chassit och då satt upphöjningarna där vid uppackning men han sa att man kunde montera av dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kevino92: Det komplicerar saken. Då jag inte har någon personlig erfarenhet av just det chassit vet jag inte hur insidan ser ut. Har du möjlighet att ta en bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

@Kevino92: Det komplicerar saken. Då jag inte har någon personlig erfarenhet av just det chassit vet jag inte hur insidan ser ut. Har du möjlighet att ta en bild?

Ja, men hur infogar jag bilder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kevino92: Du får ladda upp bilden på t.ex. www.forumbilder.se, kopiera länken (brukar använda "Hotlink för forum alt.1") och sedan trycka på ikonen "Länka bild" ovanför skrivfältet. Där klistrar du in länken till bilden, sen är det klart.

Permalänk
Medlem

@Kevino92: På de bilder jag kan hitta ser det ut att vara vanliga fastskruvade distanser som gäller, men plåten runt omkring dem är lite upphöjd av någon anledning. Men allt verkar tyda på att du behöver distanser i alla fall, upphöjningarna ser för låga ut för att effektivt undvika att moderkortet nuddar chassiplåten och kortsluter. I/O-panelen på moderkortet borde inte passa rätt på baksidan av chassit heller om det är så.

Om du inte har några distanser så finns det att köpa hos t.ex. Netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

@Kevino92: Du får ladda upp bilden på t.ex. www.forumbilder.se, kopiera länken (brukar använda "Hotlink för forum alt.1") och sedan trycka på ikonen "Länka bild" ovanför skrivfältet. Där klistrar du in länken till bilden, sen är det klart.

Trodde dem hade en inmatad. Får nog köpte ett nytt chassi ändå. Saknar upphöjningen till den i mitten och det hålet är för stort för att fästa en distans. Så tror det är dumt att krydda med sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Corsair 200R

Precis installerar moderkortet i mitt chassi, men mitten distansen är fast och går inte att skruva i. Läste något om att det inte är någon fara då den fortfarande håller moderkortet uppe.

Dem andra distanserna är även fasta och är brevid moderkortet, en bit ifrån.
Behövs dem plockas bort?

http://www.forumbilder.se/H6HM5/73ffc629-df09-4130-9677-9ea36...

Permalänk
Medlem

Mittendistansen är för att hjälpa till att få moderkortet rätt och "hålla det på plats". Mycket trevlig feature I många chassin idag! 😊 dom resterande kan du låta sitta. Dubbelkolla så att inga andra distanser eller så under moderkortet inte sitter som dom ska, kan kortsluta I värsta fall.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Moderkort + fläktsladdar

Har ett litet problem då det är 4 spöt på moderkortets fläktkontakt medan mina sladdar endast har 3 uttag. Hittar ingen annanstans där dem nämner detta eller olika sladdar.

Kan det kopplas annorlunda?

http://www.forumbilder.se/H6HM7/6499c0de-c49a-4a76-becc-ececb...

http://www.forumbilder.se/H6HM7/47f375f1-81c3-4064-8670-ef4b3...

http://www.forumbilder.se/H6HM7/aec8d750-4a14-416f-b62f-ccb7f...

Permalänk
Medlem

4 pin = pwm
3 pin = inte pwm

Skillnaden är om du kan styra fläkhastigheten, vilket du kan med 4 pins.
Annars får man skjustera spänningen för att ändra hastigheten och det har de flesta moderkort ej stöd för.
Hur som så passar 3 pins kontakter i moderkortets 4 pins kontakter.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Bara att sätta dit. 3pins passar på 4pins.

3pins är vanliga fläktar, de går då i 100%.
4pins fläktar är pwm.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tack boys!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Kevino92 *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...