Permalänk

Misslyckad delid 7700k

Efter att ha kollat på 20 tutorials, så fixade jag ett delidverktyg och satte igång.
Men när allt var klart och conductonaut samt packning var applicerat, så startade inte datorn upp..
Öppnade upp allt igen och rengjorde, testade efter det att montera processorn utan ihs, för att göra en snabb check o se om ja kom förbi post, men icke...

Har jag verkligen pajat cpun nu, eller finns det mer jag kan göra.

Finns det någon här som köper defekt cpu?

Permalänk
Hjälpsam

Kontrollera sockeln så du inte råkat kvadda moderkortet med alla i/ur monteringar av CPU.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hände mig med med brorsans 6700k, var väldigt väldigt svårt att se men till slut upptäckte jag att det handlade om böjda pins. Sjukt vanligt och sjukt lätt hänt efter att jag lyckats pajja typ 3 moderkort.

Så ha det i åtanke väldigt väldigt känsligt kan jag tillägga.

mvh

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk

Har kontrollerat

Skrivet av Fluf:

Kontrollera sockeln så du inte råkat kvadda moderkortet med alla i/ur monteringar av CPU.

Skrivet av shejtan:

Hände mig med med brorsans 6700k, var väldigt väldigt svårt att se men till slut upptäckte jag att det handlade om böjda pins. Sjukt vanligt och sjukt lätt hänt efter att jag lyckats pajja typ 3 moderkort.

Så ha det i åtanke väldigt väldigt känsligt kan jag tillägga.

mvh

Har kontrollerat, inga böjda pins. Felkod 55 på moderkortet.
Misstänker att jag råkat kortsluta cpun eller något vid deliden.
Finns väl inga sett att rädda detta antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av junologue:

Har kontrollerat, inga böjda pins. Felkod 55 på moderkortet.
Misstänker att jag råkat kortsluta cpun eller något vid deliden.
Finns väl inga sett att rädda detta antar jag?

En sak som är rätt lätt hänt, är att det kommer minimalt med kylpasta på undersidan av CPUn, på en av kontakt ytorna. Får man det, så blir det ingen kontakt mot moderkortet, och det kan bli hel knas. Har du det, så kolla även pinnarna på moderkortet, så dom inte fått på sig också.
Det räcker verkligen med en minimal prick för att det ska bli fel.

Om det inte är det, använde du liquid metal? Är du säker på att du inte fått något utanför chipset?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Felkod 55 är väl att det inte finns RAM?

Permalänk
Medlem

Vad betyder felkod 55? Googla så borde du få en bättre ledtråd till vad som är fel 😊

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av junologue:

Har kontrollerat, inga böjda pins. Felkod 55 på moderkortet.
Misstänker att jag råkat kortsluta cpun eller något vid deliden.
Finns väl inga sett att rädda detta antar jag?

Har du några minneskretsar nära kärnan så räcker det att det glidit,runnit av en droppe så kortsluts dom o på såvis code 55.
Gör rent av. Kretsar som ligger intill kärnan med pastaremoval och gör om så kan det lösa sej
https://www.komplett.se/product/849984/datorutrustning/pc-kom...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Testade med ett identiskt moderkort nu, helt fabriksnytt och även där fick jag error 55, så jag misstänker att den är kaputt.
***bort/mod***

Skickades från m.sweclockers.com

§9ish /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Om du tar bort all LMetal igen då, får du code55 då med så är den iaf kaputt
Finns några kretsar men inte värst nära så borde inte vara kortslutet där isf. På annat ställe
https://www.nordichardware.se/nyheter/intel-core-i7-7700k-ska...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Tappar hoppet

Skrivet av fAkkFejz:

Om du tar bort all LMetal igen då, får du code55 då med så är den iaf kaputt
Finns några kretsar men inte värst nära så borde inte vara kortslutet där isf. På annat ställe
https://www.nordichardware.se/nyheter/intel-core-i7-7700k-ska...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag testat allt. Och behöver lite råd och stöttning.

Jag köpte nytt moderkort eftersom jag hade böjt några pins på det gamla, klantighet antar jag. Snabb och ivrig..
Hur som helst! Nytt men identiskt moderkort isatt, och testar igen, då fick jag som sagt också error 55.
Då insåg jag att processorn måste vara kaputt, så iväg till netonnet för att köpa en ny 7700k istället för att sitta och gråta över spilld mjölk.
Men ÄNDÅ error 55!

Kan det vara så jävligt att den misslyckade deliden, kortslöt moderkort nummer 1, och sen även kortslöt moderkort nummer 2, som i sin tur kortslöt cpu nummer 2?

beställer nu nytt moderkort + cpu samtidigt,

MEN, frågan är. Vågar jag ens prova med mina tidigare klockrena interminnen? eller kommer dom också kortsluta hela faderullan?

Blir snart sugen på att slänga hela datorn på tippen, och sätta mig på en stubbe i skogen och tälja istället.........

Permalänk
Medlem

Prova med bara 1 RAM i. Fungerar det inte, byt till en annan RAM-modul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junologue:

Kan det vara så jävligt att den misslyckade deliden, kortslöt moderkort nummer 1, och sen även kortslöt moderkort nummer 2, som i sin tur kortslöt cpu nummer 2?

Har begärt ångerrätt på både moderkort och cpu, och beställer nu nytt moderkort + cpu samtidigt,

MEN, frågan är. Vågar jag ens prova med mina tidigare klockrena interminnen? eller kommer dom också

Okej, du har kommit fram till att du inte får dina nyköpta komponenter att fungera och att du eventuellt har förstört dom. Då begär du ångerrätt...

Permalänk
Medlem

hoppas att INTE din ångerrätt går igenom

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Okej, du har kommit fram till att du inte får dina nyköpta komponenter att fungera och att du eventuellt har förstört dom. Då begär du ångerrätt...

Skrivet av storPutte:

hoppas att INTE din ångerrätt går igenom

Bra poäng. Får helt enkelt använda mig av min allriskförsäkring istället. Ursäkta tåtrampet.

Permalänk

Min fråga kvarstår dock, finns det någon risk att den nya processorn nu är paj? Eller är bara det nya moderkortet det, från den första processorn?
Hade ju varit skönt att bara behöva köpa 1 nytt moderkort och inte en hel uppsättning cpu, moderkort och ram igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@junologue: testa ta bort ett ramminne och viseversa, se till att fästa processorkylaren ordentligt.

Permalänk
Avstängd

@junologue: Holy shit hur otur kan man ha! Jag har en böjd pin på mitt moderkort, och jag var klumpig nog att sätta kylpasta under cpun. Rengjorde sen fungerade det. Men vadå har du fått hem din 7700k och den fungerar inte med din din nya cpu? :/

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Låter ju som att det blev ett billigt äventyr det här.
Detta illustrerar varför "det är bara att delidda" inte alls är en lösning för alla för att fixa Intels dåliga kylning.
Alternativ är att köpa en redan deliddad och verifierad CPU, alternativt köpa AMD och slippa tänka på sådant här.:p
Får hoppas Intel tänker annorlunda nästa gång. Någon som vet hur det är på de nya processorerna de "släppte" häromdagen?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av junologue:

Min fråga kvarstår dock, finns det någon risk att den nya processorn nu är paj? Eller är bara det nya moderkortet det, från den första processorn?
Hade ju varit skönt att bara behöva köpa 1 nytt moderkort och inte en hel uppsättning cpu, moderkort och ram igen.

Skickades från m.sweclockers.com

enda sättet du kan sumpa moderkort2 på är ju om du spillt metall på undersidan av cpun åsen satt i den i moderkort2.
dvs. du spiller metall på undersidan på cpu1 som du haft i moderkort1, sedan tror du moderkort1 är kaputt o sätter i cpu1 i moderkort2.
Annars utan spillt metall så ska inte nåt moderkort vara kaputt.
code55 ska ju visas vid minnesfel enl. manual, men kan även visas om minneskontrollern är kortsluten mha metall.
Är din cpu slät på undersidan så är det bara att göra rent den, blir värre att göra rent moderkorts-socket full med piggar.
Nya cpun lär inte vara kass men ligger det spilld metall i moderkortens sockets då vet man ej.
Är den nya cpun standard nu med normal kylpasta?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så jäkligt att den första delidden med flytande metall kortslöt minnena på något vänster (kan ha fått på tok för hög spänning som exempel), alternativt att du slog av någon SMD komponent nära kärnan på första cpu som i sin tur orsakade fel på minnena & därför visas felkod 55 även på runda två. Prova andra minnesmoduler med cpu 2 & moderkort 2. Kan hända att moderkort 1 är OK men CPU 1 däremot skulle nog jag undvika att testa på saker du är rädd om.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

enda sättet du kan sumpa moderkort2 på är ju om du spillt metall på undersidan av cpun åsen satt i den i moderkort2.
dvs. du spiller metall på undersidan på cpu1 som du haft i moderkort1, sedan tror du moderkort1 är kaputt o sätter i cpu1 i moderkort2.
Annars utan spillt metall så ska inte nåt moderkort vara kaputt.
code55 ska ju visas vid minnesfel enl. manual, men kan även visas om minneskontrollern är kortsluten mha metall.
Är din cpu slät på undersidan så är det bara att göra rent den, blir värre att göra rent moderkorts-socket full med piggar.
Nya cpun lär inte vara kass men ligger det spilld metall i moderkortens sockets då vet man ej.
Är den nya cpun standard nu med normal kylpasta?

Cpun har jag rengjort många gånger med isopropanol, speciellt innan test med moderkort 2.
Den nya cpun är helt orörd.

Men som sagt, det var ju ingen spilld metal på cpu 1 när jag satte den i moderkort 2, så kan det då vara så att moderkort 2 är helt, men minnena är kass.
Blir yr i huvudet när jag tänker på i vilken ordning jag ska göra detta.

Borde jag testa nya ram + cpu 2 i moderkort 2.
Istället för att testa gamla ramminnena med cpu3 + moderkort 3?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Kan ju vara så jäkligt att den första delidden med flytande metall kortslöt minnena på något vänster (kan ha fått på tok för hög spänning som exempel), alternativt att du slog av någon SMD komponent nära kärnan på första cpu som i sin tur orsakade fel på minnena & därför visas felkod 55 även på runda två. Prova andra minnesmoduler med cpu 2 & moderkort 2. Kan hända att moderkort 1 är OK men CPU 1 däremot skulle nog jag undvika att testa på saker du är rädd om.

Okej! Men om jag testar andra minnen med moderkort 2 och cpu 2, finns det ingen risk att jag pajar dom också då, ifall moderkort 2 konstigt nog skulle vara kortslutet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av junologue:

Okej! Men om jag testar andra minnen med moderkort 2 och cpu 2, finns det ingen risk att jag pajar dom också då, ifall moderkort 2 konstigt nog skulle vara kortslutet?

Skickades från m.sweclockers.com

Risk finns det alltid men det bör vara ganska låg risk på moderkort två med cpu två.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

paja också pins på mitt moderkort vanligt men väldigt jobbigt

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av junologue:

Okej! Men om jag testar andra minnen med moderkort 2 och cpu 2, finns det ingen risk att jag pajar dom också då, ifall moderkort 2 konstigt nog skulle vara kortslutet?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju blandat in för många komponenter utan att riktigt veta vad felet är, börja om från början med alla original delar. Ta isär, rengör, sätt tillbaka, byt plats på minnen osv osv. När du gjort allt, tänkt efter en liten stund, sen så tar du och byter ut EN komponent om inget fortfarande fungerar.

Permalänk
Skrivet av nedrans:

Du har ju blandat in för många komponenter utan att riktigt veta vad felet är, börja om från början med alla original delar. Ta isär, rengör, sätt tillbaka, byt plats på minnen osv osv. När du gjort allt, tänkt efter en liten stund, sen så tar du och byter ut EN komponent om inget fortfarande fungerar.

Tro mig. Jag har tagit ur allt, till och med ur chassit.
Rengjort, provat alla minnesmoduler med ett enda minne, 2 minnen.
Jag misstänker ju att komponenterna slår ut varandra, och gör dom det, och jag fortsätter med att byta ut EN komponent i taget, kan jag ju sitta i veckor och till slut ha 14 trasiga moderkort, 10 cpuer, och 48 minnen, osv.

Men tackar ändå ödmjukast för idéerna.
Ska bli spännande att se hur detta slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junologue:

Efter att ha kollat på 20 tutorials, så fixade jag ett delidverktyg och satte igång.
Men när allt var klart och conductonaut samt packning var applicerat, så startade inte datorn upp..
Öppnade upp allt igen och rengjorde, testade efter det att montera processorn utan ihs, för att göra en snabb check o se om ja kom förbi post, men icke...

Har jag verkligen pajat cpun nu, eller finns det mer jag kan göra.

Finns det någon här som köper defekt cpu?

hur gjorde du delidden ? rakkniv eller der8auer Delid-Die-Mate 2 verktyg ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Händer ibland och din garanti är tyvärr röjd.
Det är risken med Delid vilket jag personligen inte trycker är värt risken.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället