Permalänk
Medlem

4k HEVC 265 Plex Android tv laggar

Hej,

Jag har satt upp en plex media server på min windows maskin:
i5-3470 3.20 ghz
12 GB ram
GTX 970

Nu försöker jag streama 4K HEVC 265 filmer till min TV: Philips POS9002: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4231526

Problemet är att det laggar till och från. Vissa filmer går bra, vissa inte, det som händer är inte att det konstant laggar utan filmen rullar ofta på fint i 3-5 minuter och sedan fryser det sig i kanske 20 sekunder och sedan fortsätter det så.

Har kollat min cpu och den jobbar för fullt vilket jag antar betyder att den transcodar, detta tycker jag är väldigt underligt då min tv har stöd för HEVC 265 så jag tycker det hela borde lösas utan någon transcoding.
Har läst att det kan vara subtitles som är problemet, om dom inte är kompatibla med Plex klienten så kommer servern att bränna in det och då sker en transcoding, men detta bör väl enbart ske om man har på subtitles? Lagget uppstår nämligen oavsett.

Har även kollat mitt nätverk och felet ligger inte där.

Här är information om en av filmerna som laggar:

Audio Info

Codec................: DTS MA / Core
Bitrate..............: 3 831 Kbps / 1 509 Kbps
kHz/bit..............: 48.0 KHz / 24 bits
Channels.............: 6
Language.............: English
Subtitles............: English (SDH), Spanish, Danish, Dutch, Finnish, German, Italian, Norwegian, Swedish,
Subtitles............: Czech, Polish, French. Hardcoded English on foreign parts.

Video Info

Codec................: HEVC
Type.................: 2160p UHD BluRay Remux
Format Profile Level.: Main 10@L5.1@High
Resolution...........: 3840x2160
Aspect Ratio.........: 16:9
Bitrate..............: 51.8 Mbps
Framerate............: 23.976 (24000/1001) FPS

Någon som har några förslag på lösning för att få detta att lira? Det hade varit helt strålande om detta gick att lösa utan någon som helst investering av hårdvara.

Permalänk

Din prolle är för klen för att transcodea 4k material. Har samma bekymmer själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Din prolle är för klen för att transcodea 4k material. Har samma bekymmer själv

Yes, är med på att den är det, men den skall ju inte behöva transcoda, min tv kan ju spela upp formatet. Eller sker det alltid transcoding?

Permalänk
Medlem

Prova det som står här
https://forums.plex.tv/discussion/178516/how-can-i-disable-tr...
ingen aning själv tyvärr, lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Yes, är med på att den är det, men den skall ju inte behöva transcoda, min tv kan ju spela upp formatet. Eller sker det alltid transcoding?

Jag ska inte säga det för säkert, men min erfaring blev att den oftast villa transcoda när det var undertexter.

Själv gillade jag konceptet som betalande och att så månge apparater har stöd för Plex, men gick tillbaka till Kodi, inte allt fungerar like smidigt där, men filmer spelas åtminstone upp utan transcode.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Att din TV kan spela upp formatet gäller nog bara om du kör videofilen på usbsticka direkt in i TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Prova det som står här
https://forums.plex.tv/discussion/178516/how-can-i-disable-tr...
ingen aning själv tyvärr, lycka till.

Snyggt hittat tack, skall testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jag ska inte säga det för säkert, men min erfaring blev att den oftast villa transcoda när det var undertexter.

Själv gillade jag konceptet som betalande och att så månge apparater har stöd för Plex, men gick tillbaka till Kodi, inte allt fungerar like smidigt där, men filmer spelas åtminstone upp utan transcode.

Grymt, skall testa detta!

Permalänk
Medlem

Skaffa en Pascal GPU (eller en CPU) med stöd för hårdvaruavkodning

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Att din TV kan spela upp formatet gäller nog bara om du kör videofilen på usbsticka direkt in i TVn.

va fannnnnn....... tack för infon...

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Sjukt osugen på att investera i mer prylar nu... Men är ju en lösning.

Permalänk
Medlem

Har du dubblekollat att TV'n är inställd i plex appen att köra klippet i orginal upplösning, och inte någon av de andra alternativen? Rätt vanligt att dom som standard har typ 10mbps/1080p. Och då är det transcode som gäller istället för att köra direct play.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Att din TV kan spela upp formatet gäller nog bara om du kör videofilen på usbsticka direkt in i TVn.

@anderjo4: Jag spelar upp 4k x265 HRD material på min LG oled b7 från en hårddisk kopplad till min router utan några problem. Trådat och trådlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@anderjo4: Jag spelar upp 4k x265 HRD material på min LG oled b7 från en hårddisk kopplad till min router utan några problem. Trådat och trådlöst

Tror mer att det som menades var just direktuppspelning av fil, och inte via Plex.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Tror mer att det som menades var just direktuppspelning av fil, och inte via Plex.

Yes! Precis vad jag menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror mer att det som menades var just direktuppspelning av fil, och inte via Plex.

Jag lade bara till att det fungerar utmärkt att spela 4k x265 HDR även via nätet.
@aydentist86: fick det att låta som man BARA kan spela 4k x265 HDR från USB. Vilket inte stämmer

Permalänk
Medlem

Även jag har samma problem.
En sjuk djungel att lyckas förstå vilken typ av fil som går att köra med direct play, det mesta jag försökt med kräver transcode, och då ligger jag på full load på 6/8 trådar på min xeon CPU i servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Hej,

Jag har satt upp en plex media server på min windows maskin:
i5-3470 3.20 ghz
12 GB ram
GTX 970

Nu försöker jag streama 4K HEVC 265 filmer till min TV: Philips POS9002: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4231526

Problemet är att det laggar till och från. Vissa filmer går bra, vissa inte, det som händer är inte att det konstant laggar utan filmen rullar ofta på fint i 3-5 minuter och sedan fryser det sig i kanske 20 sekunder och sedan fortsätter det så.

Har kollat min cpu och den jobbar för fullt vilket jag antar betyder att den transcodar, detta tycker jag är väldigt underligt då min tv har stöd för HEVC 265 så jag tycker det hela borde lösas utan någon transcoding.
Har läst att det kan vara subtitles som är problemet, om dom inte är kompatibla med Plex klienten så kommer servern att bränna in det och då sker en transcoding, men detta bör väl enbart ske om man har på subtitles? Lagget uppstår nämligen oavsett.

Har även kollat mitt nätverk och felet ligger inte där.

Här är information om en av filmerna som laggar:

Audio Info

Codec................: DTS MA / Core
Bitrate..............: 3 831 Kbps / 1 509 Kbps
kHz/bit..............: 48.0 KHz / 24 bits
Channels.............: 6
Language.............: English
Subtitles............: English (SDH), Spanish, Danish, Dutch, Finnish, German, Italian, Norwegian, Swedish,
Subtitles............: Czech, Polish, French. Hardcoded English on foreign parts.

Video Info

Codec................: HEVC
Type.................: 2160p UHD BluRay Remux
Format Profile Level.: Main 10@L5.1@High
Resolution...........: 3840x2160
Aspect Ratio.........: 16:9
Bitrate..............: 51.8 Mbps
Framerate............: 23.976 (24000/1001) FPS

Någon som har några förslag på lösning för att få detta att lira? Det hade varit helt strålande om detta gick att lösa utan någon som helst investering av hårdvara.

När du skall välja filmen så kan du väl välja om du vill köra Direct Play, Direct Streaming, eller Transcoding? Prova någon av de två första alternativen.

Alternativt kan du börja gräva i preset-filerna för Plex. Den matchar en av dem till din TV, och i den filen står det vad din TV klarar av. Det kan vara så att den inkorrekt identifierar din TV som något annat som inte klarar av HEVC och därav omkodningen. Detta går att ändra i filen.

Permalänk
Medlem

Plex har haft skitkasst stöd för 4K UHD material. Det är precis nyligen de ens lagt till stöd för 3840x2160 HEVC, innan hade de enbart AVC. Även med den nya HEVC stöder så är det fortfarande väldigt hårda och dumma krav. Troligen smäller det på bit depth för dig.

Här är kraven för att den ska spela upp utan att behöva köra transcode. Rekommenderar MediaInfo för att kolla vad dina videos har för specifikationer.

Skrivet av Plex:

Container: MP4
Resolution: 3840×2160 or smaller
Video Encoding: HEVC (H.265)
Video Frame Rate: 30fps
Video Bit Depth: 8

4K content not matching the above properties will be transcoded to 1080p.

Min rekommendation för att få det att fungera bra är att köra en parallell mediaserver för just material som kräver mer än vad Plex klarar av. Personlig rekommendation är UMS med community skapade Media Renderers, eller om man vill skapa sin egna som man gärna får dela med sig av på forumet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@aydentist86:
@niclasc:

Som Niclas sa det är inge tproblem att spela upp h.265 om tvn är kompatibel med formatet. Nu har jag konfigurerat min plex klient så att den hanterar det. Jag kan med andra ord nu se 4k HDR med högbitrate utan att transcoda materialet.
I Plex klienten på android TV finns det en inställning för det, den var lite kryptisk och kommer tyvärr inte ihåg vad den heter (Sitter på jobbet). Den ligger under Inställningar, video, där finns en inställningar där det finns massor av alternativ för att styra vad som skall konverteras och inte. alternativen är uppmärkta typ 5.2, 5.1, 5.0 osv neråt. min var inställd på det högsta vilket tydligen betydde H.264, stänger man av den (även det alternativet finns) så transcodar den inte längre 265. Min cpu load minskade från 100% till 5%. @aydentist86: Hoppas detta löser problemet för dig med. Hojta om du inte får till det så kan jag kika på vad jag har för övriga inställningar i min klient och server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

va fannnnnn....... tack för infon...

Skrivet av m4gnify:

Tror mer att det som menades var just direktuppspelning av fil, och inte via Plex.

Skrivet av anderjo4:

@aydentist86:
@niclasc:

Som Niclas sa det är inge tproblem att spela upp h.265 om tvn är kompatibel med formatet. Nu har jag konfigurerat min plex klient så att den hanterar det. Jag kan med andra ord nu se 4k HDR med högbitrate utan att transcoda materialet.
I Plex klienten på android TV finns det en inställning för det, den var lite kryptisk och kommer tyvärr inte ihåg vad den heter (Sitter på jobbet). Den ligger under Inställningar, video, där finns en inställningar där det finns massor av alternativ för att styra vad som skall konverteras och inte. alternativen är uppmärkta typ 5.2, 5.1, 5.0 osv neråt. min var inställd på det högsta vilket tydligen betydde H.264, stänger man av den (även det alternativet finns) så transcodar den inte längre 265. Min cpu load minskade från 100% till 5%. @aydentist86: Hoppas detta löser problemet för dig med. Hojta om du inte får till det så kan jag kika på vad jag har för övriga inställningar i min klient och server.

Jag kör en setup där jag streamar trådlöst 4K HEVC till min Philips Android TV från en NUC. Fungerar klockrent med direct play med allt jag kastar på den. Dock transcodar den DTS HD ljudet om man inte väljer AC3 så det löste mina problem att alltid välja den ljudströmmen.
Dock kör jag hw-transcoding så det var egentligen inget problem, men skönt att slippa fläktljudet iallafall

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Shamzin: Bra där. missade ljudet. även jag måste välja samma ljudkälla för att det skall lira.

Permalänk
Avstängd

@philipborg: Åh nä, det där stämmer definitivt inte längre.

Jag har ett...urval av diverse 4K-filmer i olika format, upplösning, container och framerate och allting spelas direkt till min Shield utan transcode.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@philipborg: Åh nä, det där stämmer definitivt inte längre.

Jag har ett...urval av diverse 4K-filmer i olika format, upplösning, container och framerate och allting spelas direkt till min Shield utan transcode.

Såg att de nyligen uppdaterat den ytterligare (efter min ovanstående kommentar skrevs) med bland annat den nedstående notisen som inte fanns innan. Testade runt en hel del för kanske ett halvår sedan (osäker som tusan när) med massor olika bpc, encodings, upplösningar (2K, 4K & 8K), levels etc. och kom då fram till att även om enheten stödjer uppspelning enligt specifikation och DLNA så vägrade Plex väldigt ofta göra det utan Transcode.

Skrivet av Plex:

Tip!: This article is about our Smart TV app. It does not apply to the Plex app running on Android TV, Fire TV, Roku TV, or similar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.