Någon som gått Mirois vuxenutbildning?

Permalänk
Medlem

Någon som gått Mirois vuxenutbildning?

Hej.

Jag håller för tillfället på att läsa upp några gymnasiebetyg genom min hemkommun.
De använder sig av ett utbildningsföretag för näst intill alla kurser.
Jag har fram tills min senaste kurs läst genom NTI vilket jag tycker fungerade super bra.
Men nu har det visat sig att skolan skrivit ett nytt avtal med Miroi och således får jag inte gå genom NTI längre.

Tänkte mest höra om det är någon annan här på forumet som har studerat distans genom Miroi?

Jag är nu klar med min första kurs och jag skulle knappt vilja påstå att företaget bedriver en skolverksamhet.
Här är några av mina upplevelser.

  • Återkopplingen jag fått på mina inlämningsuppgifter är väldigt dålig och känns mer som ett standardsvar.

  • Lärarna har inget telefonnummer man kan nå det på utan det är enbart via meddelande.

  • Kontaktpersonen går inte få tag på varken via meddelande eller telefon.

  • Jag tycker även kursens upplägg är opedagogisk då varje dag går ut på att läsa i läroboken och svara på dess frågor.

  • Deras kunskapsprov hade både stavfel, felaktiga meningsuppbyggnader och de hade blandat engelska och svenska. Vissa frågor var svåra att ens förstå på grund av alla fel.

  • Lärarna rättar inte uppgifterna. Senast jag hörde något från en lärare var den 17 mars. Så de tre sista veckorna har de inte ens tittat på.

  • Det går inte boka tid för slutprovet. Då det inte finns några provtillfällen upplagda och det går inte få tag på någon som kan lösa detta.

  • Och deras studieplattform är en katastrof, vilket kanske är det minsta bekymret.

  • Sammanfattningsvis väntar jag fortfarande på att någon från Miroi ska höra av sig. Då jag blivit lovad detta under senaste veckan av både kursens lärare och personal i deras växel.

Detta är bara några av de problem jag stött på under min första kurs. Har jag bara haft otur eller är det någon annan som upplevt samma sak när de studerat på distans via Miroi? Är orolig över hur de andra kurserna kommer att vara, då jag ska gå ytterligare två kurser via Miroi. Nästa kurs börjar på måndag och de har inte låtit mig avsluta min nuvarande kurs.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

@KentBrack: Jag läste datorkurser för några år sedan på gymnasienivå. Detta var på Miroi. Överlag funkade det bra med den kontakten jag hade, men kursmaterialet var gammalt och dåligt. Och av en slump där upptäckte jag att de hade kopierat en text från 64bits.se rakt av till böckerna som ges ut av Thelin Läromedel. En kursdel som skulle ta en vecka gjorde jag på några timmar.

Läste också webserverprogrammering på NTI-Skolan och då var kontakten bra och även kursmaterialet.

Sambon har nyss läst en kurs på NTI som heter Grafiskt illustration. Hon fick köpa en dyr bok som hon inte egentligen behövde lära sig. kändes som de var tvungna att hitta någon bok som de kunde koppla till kursen. Hon var tvungen att betala medlemskap på Moderskeppet för att kunna gå kursen. Tror att 99% av det hon lärde sig var genom att titta på Moderskeppet, så hon skulle inte behövt gå NTI-skolan alls. kontakten som hon hade påminde om din på Miroi, när hon hade en fråga så svarade läraren kortfattat och luddigt efter flera dagar.

Känns som mycket av de gymnasiekurser på distans som finns är bra pengar för företagen, de utnyttjar kommunerna och staten genom att "utbilda" människor som vill läsa in olika saker. Givetvis är det inte alltid så, beror nog mycket på läraren. Kommunerna betalar nog mycket pengar till dessa läroverk på distans.

Förstår hur du känner, att man försöker vara seriös och utbilda sig och sedan så känns företagen oseriösa. Båda företagen enligt mig.

Jag hade hoppats på att kunna få datorrelaterat jobb efter mina kurser, men är för gammal och de kurserna var inte meriterade nog.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@KentBrack: Japp jag har läst någon lättare historia kurs distans på Miroi, var endast under 4 veckor. Två arbeten man fick lämna in och sedan ett slutprov man fick gå på. Jag hade inte speciellt mycket kontakt med någon lärare, jag lämnade in mina uppgifter och fick ganska korta utvärderingar tillbaka. Utvärderingarna tyckte jag dock stämde in med mina förväntningar på arbetet jag hade gjort och provet.

Jag missade faktiskt att boka in mig på slutprovet och det ordnade sig med hjälp från en admin trots att det endast var 24-48h till provet. Att deras studieplattform är lite undermålig kan jag hålla med om. Kursens upplägg tyckte jag var okej, dem hänvisade precis som du sa till visa sidor i en bok och skickade sen studiematerial med frågor man skulle lämna in, längre uttömmande frågor där man skulle granska, jämföra osv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagers:

Jag hade hoppats på att kunna få datorrelaterat jobb efter mina kurser, men är för gammal och de kurserna var inte meriterade nog.

It kurser ska man aldrig någonsin läsa utanför gymnasiet på gymnasienivå. Gymnasiet är mer till för skoltrötta elever och lärarna som har dessa kurser utanför gymnasiet, är mer såna som ej kunde få ett annat jobb.

YH IT utbildning är en helt annan nivå, så högskola är inget tvång.

Nå företaget som nämns är ett konstigt bolag om man ser på deras ekonomiska historia, men det handlar kanske om offentliga upphandlingar och förlorar man såna så får man minska personalen: https://www.allabolag.se/5565352688/miroi-ab De har blivit mindre i år. De får mycket pengar från staten/kommun som ej kan hantera andras pengar.

Nå mitt råd är folkuniversitet och enbart läsa upp så ni får de betyg ni vill ha för kommande studier, att läsa något på gymnasienivå utanför gymnasiet med undantag undersköterska ser jag som bortkastat. Att ni känner bristande kvalite på utbildningarna, så har de problem med lönsamheten och då gäller det att låta elever arbeta mer självständigt.
Mycket inom gymnasiet är dessutom sånt som man nästan själv kan lära sig det och göra några prov.

*edit*
Jag tror alltså inte på lata lärare, snarare så att skolans ekonomiska situation inte är den bästa och de drar ner på lärartid. Missförstå mig inte det är inte superdåligt och jag ser ingen risk att läsa där.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Visst är YH IT utbildning det bästa, om jag skulle vara minst 10 år yngre så skulle det vara något jag vågade satsa på. Visst går det att få jobb som snart 50-åring efter en YH IT utbildning, men mycket mindre chans än för en som är 23 år.

Tror inte heller på lata lärare, bara lärare som inte ger en bra service när det behövs. Lärarna extraknäcker säkert som distanslärare och då är de säkert trötta efter en hel dag och sedan ska ta hand om distans-elever. Då kan det säkert bli bristande engagemang på epost-svaren.

Men att kurs-materialet är bristfälligt är ju sorgligt, på distans så är ju kurs-materialet det viktigaste eftersom det är där man ska hämta den mesta kunskapen för kursen.

Och vad TS har skrivit så brister ju det mesta just nu på Miroi och det är tråkigt att skatten ska gå till företag som gör att personen inte får någon bra utbildning. De enda som vinner på detta är nog Miroi. Bättre att satsa på mer utspridda universitet och högskolor så fler kan få en bra utbildning i närkommunen.

Skulle nog behöva gå en distanskurs i svenska.
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Ja, det känns mycket tråkigt att detta är vad kommunen har att erbjuda en efter all skatt man betalt.
Försökte prata med rektorn om att Miroi's undervisning har allvarliga brister på samtliga punkter, men han påstod att det inte fanns något han kunde göra. Vilket antagligen är sant, dock förstår jag inte hur det kan låsa sig till en skola på det sättet.
Jag fick inte ens läsa kurser på en annan skola trots att Miroi inte har dem i sitt utbud.

Även jag upplevde att Miroi's uppgifter gick väldigt fort att göra och när man väl är klar finns det inget mer material att läsa.
Ska försöka få tag på någon som kan boka in ett prov till en nästa vecka, annars får jag väl ringa och skrika på någon i deras växel igen.

Jag upplevde klar lite problem på NTI med. Fast deras kursmaterial, återkoppling och uppgifter/projekt var en helt annan nivå än lekplatsen jag går på idag.

Ska bli skönt att lägga detta bakom sig om någon månad.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

@KentBrack: Sambon, och även jag fick genom våran kommun söka genom en annan kommun och sedan ska den godkännas av hemmakommunen ifråga. Men det beror ju på kommunen ifråga.

Jag läste t.ex nätverksteknik, m.m. Läste på 150% och hade hur mycket fritid som helst.

Ska du fortsätta att utbilda dig efter detta? och vilka kurser läser du?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Lagers

Jag frågade även rektorn om interkommunala studier. Först sa han att de inte ville bekosta de och senare ändrade han sig till att säga att de inte kan bevilja det på grund av kontraktet med Miroi.

Ja, jag tänkte läsa vidare på högskola efteråt. För tillfället läser jag administration 1, jag bara valde något random. Miroi hade inga kurser som intresserade mig som jag inte redan har sedan innan.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

@KentBrack: Inte så bra rektor där inte, tror inte de har gjort ett avtal där miroi har monopol. Skulle vara konstigt och dumt för en kommun att skriva på ett sådant kontrakt.

Lycka till på högskolan! Där kommer det säkert bli mycket bättre.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Miroi är ett företag som har haft stora problem och förlorat flera upphandlingar som de tidigare haft. Inget fel på dem i sig dock utan lider nu säkerligen bara av konsekvenserna. Ett av mina företag var tidigare konkurrent med Miroi så hade rätt bra koll på dem 2016 när det skedde.

Permalänk

MIROI är ett s.k "vuxen dagis". Bland det oseriösaste aktör av alla där ute...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

Jag har studerat på Miroi i Stockholm, flera kurser. Det var inga problem och hemsidan man använde till distanskurserna var jättemodern och bra. Jag försökte dock inte kontakta lärarna, så vet inget om det.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

MIROI har även vuxendagis för folk i FAS 2 o 3 o det va kasst.
Man trodde ju att ett gymnasieprogram/komvux de driver skulle va bättre men där ser man....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag gick miroi via arbetsförmedlingen för att få "hjälp" med jobbsök osv.
Dock innan jag började där så fixade jag ett jobb själv som skulle börja efter två veckor. Då försökte handledaren få en kopia på mitt kontrakt för att få det till att det är dem som hjälp mig att få ett jobb och på så vis få betalt av arbetsförmedlingen, samt att de tyckte att min timanställning på heltid var en dålig deal och ville därför ringa arbetsgivaren och få det till en praktik i sex månader följt av en provanställning = de får betalt från af i sex månader eftersom jag är inskriven där, samtidigt som jag inte får pröjs av att jobba.

Hjälpen med att få jobb bestod för övrigt i att sitta vid datorn 9-16 och leta jobb. Jag fick nog efter två dagar och bad dem fara och flyga efter deras påtryckningar om att få se mitt kontrakt osv. Handlar bara om pengar för dem.

Detta var dock en 4-5 år sedan säkert

Visa signatur

asd