Hårddisk till freenas vad är skillnaden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jan 2013

Hårddisk till freenas vad är skillnaden?

Hejsan! Har blivit dags att installera freenas istället för windows server 2016 på server datorn, så sitter o skall välja hdd, tänker mig 1 st 4tb till o börja med. O har därför ett par frågor. Hur stor är skillnaden i skrivhastighet etc i denna mot denna Är det värt dem extra 200:- eller är det ingen märkbar skillnad? Eller har ni andra förslag?

Ha en go lördag!

/Kevin

/////Mvh Kevin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av buskevin:

Hejsan! Har blivit dags att installera freenas istället för windows server 2016 på server datorn, så sitter o skall välja hdd, tänker mig 1 st 4tb till o börja med. O har därför ett par frågor. Hur stor är skillnaden i skrivhastighet etc i denna mot denna Är det värt dem extra 200:- eller är det ingen märkbar skillnad? Eller har ni andra förslag?

Ha en go lördag!

/Kevin

baracudan har ju mer cache men när den är fylld bör de ha samma prestanda. jag skulle rekommendera att du kör med den för nas bruk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Största skillnaden är väl att ironwolf disken är gjord för 24/7 användning och mycket mer skrivningar per år än standard disken.
Om du bygger en NAS så kör på ironwolf eller wd red.

Main: i7-3820 - 4x4GB DDR3-1600 - AMD 290X - Samsung 850 500GB
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb - pfSense 2.3.4
ESXi: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB@RAIDZ2 -
Acer XF270HUA - Dell U2311H - Mionix Naos 7000 - CM Quickfire TK (MX Red) - Sennheiser PC350

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Jag köpte dessa, har aldrig varit mer nöjd än nu. Dock köpte jag paketet med 2x4TB.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/sata-35...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Börja inte med en disk, minimum är 2 i mirror eftersom ZFSs största styrkor förutsätter redundans.

När det gäller val av disk vill du en en som inte spinner ner för aggressivt, men så länge du har redundans är ZFS väldigt förlåtande.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jan 2013

Tack för svar, blev 2 st Ironwolf 4tb

Ha en trevlig söndags natt!

/////Mvh Kevin