Tycks som GFX kort priserna är på väg neråt:)

Permalänk

Tycks som GFX kort priserna är på väg neråt:)

Enligt Wccftech så har priserna på minskat med ~25% under mars månad (upp till 30% på highend kort). Då kanske man kan köpa sig ett nytt kort snart:)

/nvidia-amd-gpu-prices-down-25-in-march-beginning-to-normalize/

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Låter bra! Har tänkt köpa ett kort länge men inte blivit av, kanske man köper något snart.

Permalänk
Medlem

"The improvement in supplies seems to partially stem from news of the imminent release of the first ever ASIC miner for Ethereum, which would render mining Ethereum on GPUs almost entirely obsolete. Ethereum is the most popular cryptocurrency among GPU miners"
Då kanske marknaden fylls av billiga begagnade kort snart. Håller på att bygga ihop extra dator och behöver gpu
Är det idiotiskt att köpa ett kort som använts till mining? Tar de mycket stryk av det?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Det beror på hur kortet har körts, dvs, hög överklockning 24/7 kan ju eventuellt... göra nått med kortets prestanda? Men min uppfattning är:

Hur man tar reda på om ett kort är "hårt" kört eller inte kan jag inte svara på. Meen, har inte sett några trådar här på clockers ang "Köpte begagnat grafikkort som använts till mining, och det är skit" så...

Permalänk
Medlem

Har väl också att göra med att korten börjar bli med åldern och nytt påväg in så småningom.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

@jOnÄTÄn:
Jag har inte hållit på men mining själv men för att maximer vinsten så måste man jaga hög prestanda och låg strömförbrukning. Jag har för mig att man kör med speciella bios och att man inte vill övervolta eller överklocka dom eftersom effektförbrukningen ökar fortare än prestandan.

Sedan kanske korten slits ändå (som Overwatch skriver) eftersom dom inte är byggda för att gå kontinuerligt i flera år...

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

@Overwatch
@kdk_warhead

Ne jag har inte heller sett att det skulle vara något utbrett problem, men man ser ju alltid att folk frågar om korten använts till mining när man kikar på annonser. Så tänkte om det var något allmänt känt att de brakar ihop efter 6 månaders mining. Samtidigt är det ju svårt att se orsaken till varför kortet eventuellt dog.
Är nog värt att chansa om man hittar en bra affär datorn kommer bara bli extra dator i vilket fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@jOnÄTÄn: Det beror på hur kortet har körts, dvs, hög överklockning 24/7 kan ju eventuellt... göra nått med kortets prestanda? Men min uppfattning är:

Hur man tar reda på om ett kort är "hårt" kört eller inte kan jag inte svara på. Meen, har inte sett några trådar här på clockers ang "Köpte begagnat grafikkort som använts till mining, och det är skit" så...

Vad är Kapacitorer? Är det kondensatorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad är Kapacitorer? Är det kondensatorer?

Det är en försvenskning (ingen aning om den är "giltig" dock) av capacitor som är engelska för kondensator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Själv hade jag inte lagt så myclet pengar på en gpu som har använts i längre perioder för mining. Med längre period menar jag 6 månader+

Dålig jämförelse men det är som att använda en personbil i racing. Visst kan man bygga om den och så men bilen är inte byggd för de syftet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@jOnÄTÄn: Det beror på hur kortet har körts, dvs, hög överklockning 24/7 kan ju eventuellt... göra nått med kortets prestanda? Men min uppfattning är:

Hur man tar reda på om ett kort är "hårt" kört eller inte kan jag inte svara på. Meen, har inte sett några trådar här på clockers ang "Köpte begagnat grafikkort som använts till mining, och det är skit" så...

Engelska: Capacitor Svenska: Kondensator

Skrivet av aines:

Själv hade jag inte lagt så myclet pengar på en gpu som har använts i längre perioder för mining. Med längre period menar jag 6 månader+

Dålig jämförelse men det är som att använda en personbil i racing. Visst kan man bygga om den och så men bilen är inte byggd för de syftet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga att det finns två läger:
Kort som underklockas och körs på lägre effekt och då lägre temperatur t.ex. 480, 580, Vega och nVidias 10x0 serie = de slits MINDRE än om man spelar med dem.

Kort som överklockas för att ge högre prestanda och därmed drar mer effekt och går varmare. Går de dessutom 24/7 så sliter det på komponenter som kondensatorer m.m. Många nVidia kort överklockas. R9 290/390 korten är väldigt varma kort även på stock.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"The improvement in supplies seems to partially stem from news of the imminent release of the first ever ASIC miner for Ethereum, which would render mining Ethereum on GPUs almost entirely obsolete. Ethereum is the most popular cryptocurrency among GPU miners"
Då kanske marknaden fylls av billiga begagnade kort snart. Håller på att bygga ihop extra dator och behöver gpu
Är det idiotiskt att köpa ett kort som använts till mining? Tar de mycket stryk av det?

Det bästa vi kan göra är att bojkotta begagnade mining-kort.
Om man gör det blir avskrivningsvärdet för högt för miners och de tvingas ta med nollvärdet i sina ekonomiska kalkyler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det bästa vi kan göra är att bojkotta begagnade mining-kort.
Om man gör det blir avskrivningsvärdet för högt för miners och de tvingas ta med nollvärdet i sina ekonomiska kalkyler...

Går ju tyvärr inte se om det använts till mining. Man får lita på säljaren och försöka kontrollera så den inte har massor kort till salu i så fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

"The improvement in supplies seems to partially stem from news of the imminent release of the first ever ASIC miner for Ethereum, which would render mining Ethereum on GPUs almost entirely obsolete. Ethereum is the most popular cryptocurrency among GPU miners"
Då kanske marknaden fylls av billiga begagnade kort snart. Håller på att bygga ihop extra dator och behöver gpu
Är det idiotiskt att köpa ett kort som använts till mining? Tar de mycket stryk av det?

Liten artikell om detta här.
https://wccftech.com/nvidia-and-amd-graphics-cards-sales-thre...
Undvik deras komentarsfält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Själv hade jag aldrig köpt ett mining kort. Men svårt att veta. Man få leta på forumstrådar på den som säljer.

Men priserna på begagnade 1080ti verka gå ner? Eller är de bara intryck man fått. Såg ett 1080ti msi som gick för 6200. Kan tänka mig ge 6000 max för ett 1080 ti i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kanske man äntligen kan hoppa på Pascal-kort, ett Strix GTX1070 passar mina behov utmärkt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kdk_warhead:

Enligt Wccftech så har priserna på minskat med ~25% under mars månad (upp till 30% på highend kort). Då kanske man kan köpa sig ett nytt kort snart:)

/nvidia-amd-gpu-prices-down-25-in-march-beginning-to-normalize/

Hmm... Priserna i Sverige har väl sjunkit någe kanske. Mina Vega 64 kort har sjunkit med knappa 300 kr sen jag köpte dom. Betalade 9290 kr st!

Stavfel
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Kollade några vanliga kort och deras kurvor på prisjakt, MSI, ASUS och EVGA, både 1080 och 1080TI kort... Inte ett enda kort har nämvärt gått ner och några har bara ökat i pris sen en månad tillbaka istället.

Permalänk

Är ju inte direkt brist längre, ser helt hutlösa priser i marknaden på begagnade kort, när man kan beställa nya för ett par hundra nya, varför köpa ett 1060 för 2000+frakt när t.ex dustin hade nya 1060:n med dualfan för typ 2350? folk tror fortfarande att mining crazen är i full gång när i själva verket varenda miner väntar på 11 serien från nvidia och vill ha gddr6 minnen.

hade i dagsläget aldrig betalat över 1500 för ett 1060....

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Går ju tyvärr inte se om det använts till mining. Man får lita på säljaren och försöka kontrollera så den inte har massor kort till salu i så fall.

tror tyvärr många kommer använda fake acc eller så för att sälja flertalet kort om mining kort kommer "flooda" marknaden så småningom, 10 serien kommer dock inte bli olönsam än på ett tag så varför sälja något som drar in pengar?

Permalänk
Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W