Tappade en bit aluminiumfolie på mitt grafikkort som dog.. Laga?

Permalänk
Medlem

Tappade en bit aluminiumfolie på mitt grafikkort som dog.. Laga?

Som rubriken antyder flög en bit aluminiumfolie in i datorn och landade på grafikkortet medan det var igång. Fläktarna gick upp i max och vid omstart bootade inte datorn. Vad finns det för möjligheter att lokalisera skadan och reparera, vad krävs? Är van vid datorer men håller inte på och löder och skruvar alltförmycket till vardags.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kortet är ett MSI geforce GTX 970 för den som är nyfiken

Permalänk
Medlem

@bregen: Utan att veta vad du har för grafikkort så tror jag felsökning och lagning kommer att kosta mer än vad det smakar!

Är nog bara att bita i det sura äpplet och lära dig av misstagen

Edit:
så han du skriva vad det var för kort medan jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av bregen:

Som rubriken antyder flög en bit aluminiumfolie in i datorn och landade på grafikkortet medan det var igång. Fläktarna gick upp i max och vid omstart bootade inte datorn. Vad finns det för möjligheter att lokalisera skadan och reparera, vad krävs? Är van vid datorer men håller inte på och löder och skruvar alltförmycket till vardags.
Tack på förhand

Tror det enda du kan hoppas på att skadan läker om får står strömlöst nåt dygn. Men chansen för det är väl max 5%.

Har du ett annat kort så prova med det... kan ju ha dragit med moderkortet också om du har otur.

Permalänk
Medlem

Ja det var minsann ett surt äpple..
Får väl avvakta lite och köpa nytt kort såsmåningom, funderar på ett 1060. Som tur var hade jag ett gammalt gtx 650 som låg och skräpade så ingen panik. Ska nog ta och meka lite med 970n nu ändå för skojs skull

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste ju vara maximal otur! Beklagar sorgen men min nyfikenhet kittlar mig! Berätta mer, hur började aluminiumfolie flyga och hur tog den sig in i datorn? Det är ju inte ofta det är fritt fram till fläktarna ens.

Permalänk
Medlem

Hejsan bregen,

Skrivet av bregen:

Som rubriken antyder flög en bit aluminiumfolie in i datorn och landade på grafikkortet medan det var igång. Fläktarna gick upp i max och vid omstart bootade inte datorn. Vad finns det för möjligheter att lokalisera skadan och reparera, vad krävs? Är van vid datorer men håller inte på och löder och skruvar alltförmycket till vardags.
Tack på förhand

Ta ut kortet och undersök området där folien landade/fastnade på grafikkortet.
Med största risk har folien orsakat kortslutningar.
Se om du kan hitta spår efter överslag, brända områden.
Lukta även.

Har du tur ligger en flisa kvar och orsakar kortslutning.

Rengör kortet ordentligt med luft.

Stoppa in och hoppas...

Du får gärna utveckla hur aluminiumfolie kan flyga in i en dator
Det finns damfilter och annat som skall hindra, tja dam. Aluminiumfolie känns spontant som att det är lite större.
Vad var det som orsakade att du hade aluminiumfolie vid datorn? Kexchocklad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan bregen,
Ta ut kortet och undersök området där folien landade/fastnade på grafikkortet.
Med största risk har folien orsakat kortslutningar.
Se om du kan hitta spår efter överslag, brända områden.
Lukta även.

Har du tur ligger en flisa kvar och orsakar kortslutning.

Rengör kortet ordentligt med luft.

Stoppa in och hoppas...

Du får gärna utveckla hur aluminiumfolie kan flyga in i en dator
Det finns damfilter och annat som skall hindra, tja dam. Aluminiumfolie känns spontant som att det är lite större.
Vad var det som orsakade att du hade aluminiumfolie vid datorn? Kexchocklad?

Förutom detta kan han ju testa ugnsbakning (finns trådar om det i denna forumsdel).

Att hålla damer utanför datorn är antagligen rätt bra, men ännu bättre är att hålla dammet borta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Äter man en kebabrulle så flyger det ju gärna lite aluminumfolie lite hipp som happ

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Äter man en kebabrulle så flyger det ju gärna lite aluminumfolie lite hipp som happ

Vafan, använder du chassit som köksbord eller??

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att kortet är förstört, kanske även moderkort och/eller nätaggregat beroende på var aluminiumbiten hamnade.

Vad är det för system i övrigt?
Har du en Intel processor (alternativt AMD med inbyggd grafikdel) så skulle du kunna köra systemet utan ditt stora grafikkort och se om det fungerar.

Dock är ju första testet att starta nätaggregatet som det beskrivs här: #17334100

Om det startar, är nästa steg att koppla in spänningen moderkortet och se om det startar.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men med ett nyare och dyrare grafikkort undrar jag om inte hemförsäkringen täckt.. Eller rättare sagt, varit värd att punga självrisk för.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyNik:

Vafan, använder du chassit som köksbord eller??

Hehe, naaa, har ju en NUC och kör på så jag är nog inte så farligt utsatt, får som mest plats med ett glas/en kopp på den! Men jag tänker mer på de som spelar långa sessioner (alternativt LAN:ar), då lär ju både mat och dryckjom finnas i närhet av datorerna

Permalänk
Medlem

@videopac: Ja men inte är en dator öppen så att en bit aluminiumfolie kan åka in i den.