sig blir mindre sunkigt.
Nu vet jag inte var du bor men kan du ta dig till Lelles i Uppsala så gör det. Du får hjälp med att prova ut allting av personal med kompetens. Det är viktigt med passformen på all utrustning, inte minst hjälmen.
Har man råd med en motorcykel så har man råd med ett bra ställ med tillbehör även om det kostar bit över 20 papp när du kliver ut genom butikdörren igen. - eller om man vill, har man inte råd med bra ställ, hjälm,stövlar, handskar så kan man strunta helt i motorcykeln...
Det handlar om att köpa saker som passar dig bra och inte att titta efter den lägsta prislappen eller senaste mode. Den dagen du ofrivilligt lägger hojen och kasar på asfalten så vill du inte ha skitgrejor på dig...
Skor/stövlar och hjälm är typisk saker man får betala vad det kostar om de passar bra på foten/huvudet - ofta är det inte mer än 3 val i hela sortimentet av kanske fler hundra som faktiskt passar huvudet/foten och där handlar det mer om att vara glad att hitta någon alls som passar.
Till detta är det viktigt med kunnig personal som assisterar - en hjälm som passar bra senare när inredningen satt sig efter huvudet, upplevs ofta trång när man provar och kanske ratar om man själv bestämmer - det är sådana saker som personalen vet bättre än du som kund och hjälper till att köpa rätt saker. Det är också sådant som gör det vanskligt med katalog/webbköp om det inte handlar om att ersätta redan beprövade och använda produkter.
Saker att tänka på är att du tex. skall kunna ha glasögon när du kör. utrymme för proppar och inline-hörproppar mm. till olika com-set mellan MC om man åker i grupp, tänker du använda mer tonade visir så skall dessa vara lätt utbytbara till helt klar dito (och köp båda!!) och helst kunna göra det lätt på vägkanten utan verktyg - även en ganska lätt rökfärgad visir är ganska otäck på nattkörning eller när man kör ned i tunnlar som tex. dåligt belysta sådana i Norge. - att köra med öppen visir på natten för att visiret är för mörk inge kul - och det vet du definitivt efter den första stora skalbaggen som landat hårt i ansiktet på dig - eller stickade insekten/bi/getingen som landade på kanten av glasögonen vid näsroten och stack dig... (gissa hur jag vet det...) - vidare titta på hur ventilationen är utförd - marginalerna för att hålla visiret imfritt när man kör i regn och kyla är mycket små och det är viktigt att andningsluften inte når visiret och immar ned det.