MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Nu har öronpluggarna kommit, nice liten behållare i batteristorlek. Återstår att se vad de går för...
https://i.imgur.com/nQSy4Oc.jpg

MC:n var framme i Uppsala igår, tror det är där dom eftermonterar mina tillval (har butik i Uppsala samt Strängnäs). Vore fint om de levererar den på Fredag

I övrigt så är det bokat 4 timmar körning på lördag, ska bli riktigt kul...

Grymt!
Använder dem dagligen när jag kör och känner lite att jag inte kan köra utan dem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Grymt!
Använder dem dagligen när jag kör och känner lite att jag inte kan köra utan dem nu.

Hur länge håller de, samt hur rengör du dom?
Vill ju inte åka på någon öroninflammation eller nått

Permalänk
Medlem

Inhandlade lite kedjerengöring samt smörjning när man ändå inte har något speciellt att göra.

1 x Kedjerengöring Motul C1 Spray 400ml
1 x Kedjespray Motul C2 Road Plus 400ml

Väska på köpet, typ

Minne som en guldfisk, det ligger ett vattentätt telefonfodral/hållare där också, hur bra den funkar återstår att se.

Depåställ, bobiner, kedjeborste, stödplatta, ansiktsmask samt utility-bälte på ingång.

Risktvåan på onsdag.

MC:n levereras på fredag, woooh!

Permalänk
Medlem

Äntligen levererad!

Riskettan samt risktvåan är klara, teoriprovet inbokat till den 25:e

Permalänk
Medlem

Shit vad snygg den var

Blir en rolig sommar alltså!

Permalänk

Den var ju jäfligt snygg

Permalänk
Medlem

Man får gratulera, kör försiktigt sen när kortet är i hamn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Hur har det gått, kört första turen än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Hur har det gått, kört första turen än?

Inte ute på riktig väg nej, får försöka hejda mig till kortet
För de intresserade så hamnade försäkringen på 6 969 kr.

Nu har lite andra prylar rullat in, depåställ med olika anordningar, stödplatta, kedjeborste samt rånarluvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Och om man får fråga...

Vem är du att göra en sådan rekommendation om du själv också är nybörjare? Om jag inte misstolkar dig så har du precis fått din första motorcykel och gör redan rekommendationer åt andra nybörjare?

En rekommendation som går tvärt emot vad precis alla här säger, samt på alla andra forum såvitt jag vet, även rekommendationer av körskolor, guider, proffs etc? ^^

Han har dock inte fel.
Visst är en 600 i regel mer lätt körd och du kommer förmodligen ha en bättre körteknik när du byter upp dig men det finns många som har börjat på literhojjar.
Kör man med insidan av skallen och har lite vana sen tidigare så löper du knappast mer risk att råka ut för en olycka än på en 600, problemet ligger ju i att literhojjarna drar till sig en hel del adrenalinsökande och våghalsiga personer som lyfter statistiken rejält.

Permalänk
Medlem

schysst åk föresten ;P

Permalänk
Medlem

Då var teoriprovet avklarat, det närmar sig ☺

Permalänk
Medlem

Uppkörningen bokad till början av juli

Tänkte höra vad ni kör i på sommaren?
Inser nu att min skinnjacka kommer att bli ganska varv och kommer nog att satsa på en hoodie eller tunnare jacka.

(saxat från xlmoto)
Typ sådan modell fast med mindre blingbling

eller kanske sådan

eller sådan

Minns inte direkt vilken jag har (hänger på landet), den påminner mycket om detta (saxad från sulas)

Permalänk
Vila i frid

Bomber-jacka från 4bikers (släpper igenom lagom för att ventilera svett) och handskar i meshad kevlar. Byxor, whatever floats... ivfsh gör det gör ont att vurpa, med eller utan läder. Med eller utan skydd.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: För att citera min sparringinstruktör: "Får du ont har du gjort fel och smärtan lär dig göra rätt. Skydden är inte för att förhindra smärta, de är till för att förhindra allvarlig skada."

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Uppkörningen bokad till början av juli

Tänkte höra vad ni kör i på sommaren?
Inser nu att min skinnjacka kommer att bli ganska varv och kommer nog att satsa på en hoodie eller tunnare jacka.

Jag kör i tvådelat ventilerat skinnställ från Spyke. Ventilerat = panelerna på bröstet är perforerade och släpper igenom fartvind. Mkt skönt på sommaren, men under vår/höst behöver man oftast en tunn vindjacka över.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Han har dock inte fel.
Visst är en 600 i regel mer lätt körd och du kommer förmodligen ha en bättre körteknik när du byter upp dig men det finns många som har börjat på literhojjar.
Kör man med insidan av skallen och har lite vana sen tidigare så löper du knappast mer risk att råka ut för en olycka än på en 600, problemet ligger ju i att literhojjarna drar till sig en hel del adrenalinsökande och våghalsiga personer som lyfter statistiken rejält.

Jag tycker ordet "literhoj" är väldigt missvisande och det är tråkigt det blivit synonymt med skrevraketer.
Och det gäller i princip hela MC-communityt både inom Sverige och internationellt.

Själv kör runt med 1100cc som levererar 65hk och anses vara väldigt tråkig bland de som kört sporthojar.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Uppkörningen bokad till början av juli

Tänkte höra vad ni kör i på sommaren?

En välventilerad allvädersjacka med uttaget inre foder, single layer kevlarjeans, MC-skor (inte boots) och ventilerade MC-handskar. Funkar kalas. Hjälmen jag kör med har väldigt god ventilation den med, men alltsammans kräver ju att man har lite fart annars så kokas man ju levande.

Sen så använder ryggskydd i jackan och inte ett sånt som sitter som en ryggsäck (som man egentligen borde använda).

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 delat skinställ som jag sätter ihop med dragkedja. Ryggplatta på det och bra hjälm också

Varm som fan ibland på sommaren men hellre lite svettig i jämförelse med konsekvenserna som kan ske med dåliga skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jag tycker ordet "literhoj" är väldigt missvisande och det är tråkigt det blivit synonymt med skrevraketer.
Och det gäller i princip hela MC-communityt både inom Sverige och internationellt.

Själv kör runt med 1100cc som levererar 65hk och anses vara väldigt tråkig bland de som kört sporthojar.

Okej?

Jag kör med tvådelat perforerat alpinestars skinnställ, tycker det är helt ok, lite svettas man ju när man står stilla men inte så jag kokar.
Har även allvädersställ från lindstrand och jeans, kör jag bara småsträckor pallar jag aldrig ta på skinnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på att skaffa mc-kort, men det är dyrt om man är prylgalen och alltid nördar ner sig i nya intressen... xD Själva kortet är ju bara en bråkdel av totalkostnaden.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Anaii:

Själva kortet är ju bara en bråkdel av totalkostnaden.

Inte nödvändigtvis. Om du meckar själv och väljer en dussinhoj av lite äldre modell t.ex. Suzuki Bandit 600 får man mycket hoj för pengarna. 1200'an från 20k. Jag köpte min senaste Bandit 12'a -97 för 12k - som hade stått still i fyra år. Förgasarrengöring, luft & buller, 120 på-slangen-hästar brum brum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Se eller läs vilken artikel om hojar som helst (nästan) så är "literhoj" synonymt med en sporthoj, trots att det större delen av motorcyklar med 1000cc eller mer är touring, sporttourer, custom eller street.

Bara lite personligt gnällignäll från lilla mig.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Trevligt val, vill minnas att det var en av hojjarna jag rekommenderade att titta närmare

Ett annat tips på vägen, jag har köpt mig en skyddsjacka Knox

Tog ur alla klumpiga skydd som glider omkring i min vanliga mc-jacka. Otroligt mycket bekvämare och troligtvis lite säkrare, skydden sitter bättre på.

Kör försiktigt, en kille på min körskola som tog körkort en vecka efter mig, busade med hojen och omkom. Han hade körkortet i en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Se eller läs vilken artikel om hojar som helst (nästan) så är "literhoj" synonymt med en sporthoj, trots att det större delen av motorcyklar med 1000cc eller mer är touring, sporttourer, custom eller street.

Bara lite personligt gnällignäll från lilla mig.

Okej, då får jag väl uttrycka mig med supersport nästa gång

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: 12k för hojen + skydd och annan utrustning är mer än kortet. Sen tillkommer försäkringen och andra löpande kostnader. Jag tycker nog att jag har rätt i sak, men jag förstår vad du menar med att det inte behöver vara så dyrt som man tänker sig. Sen var det skrivet lite mer humor och ordet prylgalen är ganska viktigt i sammanhanget

Uppskattar tipset, men sporthoj är ointressant för mig. Är mer intresserad av veteranare och customs.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@hasenfrasen: 12k för hojen + skydd och annan utrustning är mer än kortet. Sen tillkommer försäkringen och andra löpande kostnader. Jag tycker nog att jag har rätt i sak, men jag förstår vad du menar med att det inte behöver vara så dyrt som man tänker sig. Sen var det skrivet lite mer humor och ordet prylgalen är ganska viktigt i sammanhanget

Uppskattar tipset, men sporthoj är ointressant för mig. Är mer intresserad av veteranare och customs.

Målet är ju att ha minst en av varje det vet du väl sen skulle jag väl inte vilja kalla banditen en sporhoj

Permalänk
Medlem

@kozmos: Kanske inte. Gjorde bara en snabb image googling för att se vad det var för något och den ser sportigare ut än något jag normal tittar på.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@kozmos: Kanske inte. Gjorde bara en snabb image googling för att se vad det var för något och den ser sportigare ut än något jag normal tittar på.

ja det är klart, beror ju på vad man jämför med.

Permalänk
Medlem

Oj vilket drag det vart här, undrar vart mina notifieringar tog vägen :/

Skrivet av Anaii:

Är riktigt sugen på att skaffa mc-kort, men det är dyrt om man är prylgalen och alltid nördar ner sig i nya intressen... xD Själva kortet är ju bara en bråkdel av totalkostnaden.

Det måste inte bli dyrt, men som du säger så drar det lätt iväg i tillbehör och utrustning. Kör man på begagnad hoj så minskar det drastiskt. Kör man privat har man en enorm fördel och kommer förmodligen undan med ca 16k för kortet. Jag som inte kör privat har nog redan överskridit 20k-gränsen.

Om någon är intresserad:
Note: Jag tittar väldigt sällan, om alls, på prislappen, ta inte dessa siffror som riktlinjer/fakta på något vis

Kläder samt tillbehör landade på ca 12 lappar med 15% rabatt, då var det handskar, stövlar, jacka + skydd, byxor + skydd, larmlås + vanligt lås och sedan utomhusöverdrag.

Hjälmen gick på ytterligare ca 6 lappar (valde bland de tystaste med möjlighet till integrerad com). Sena SRL kommunikation ytterligare ca 3 lappar.

MC: 92 500 inkl frakt samt framruta/vindavvisare (ej monterad)

Sedan lite annat smått som kedjeolja/rengöring/borste, depåställ, huvor, ryggsäck, utilitybälte, mobilhållare går väl på några hundringar.

Dock måste jag inhandla nått tunnare (jacka/hoodie) att ha på sommaren, likaså reflexväst när det är kolsvart.

Ligger nog på ca 135 lappar totalt, hittills.

Försäkring har jag redan nämnt, för just min modell: 6 969 kr
Skatt: ca 240 kr första gången, förmodligen någon startavgift