MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Har också lyckats med att ta mc-kort. Tog mitt 10 augusti i Gävle. Köpte hojen förra året och övningskörde med polaren ca 400 mil den sommaren. (Även om jag har mycket vana på två hjul sedan tidigare).

Tog två lektioner på Hässlö trafikskola som jag nog egentligen inte behövde men skönt att träna på låg och högfart på bana, även om det inte var på min egen motorcykel. Så allt som allt kostade det mig ca 10 000:- men hade nog kunnat komma undan billigare. körde upp med min egen hoj.

Hojen jag åker på är en Yamaha XSR900 årsmodell 2016 med lite mods.

https://i.imgur.com/MyN6bOs.jpg

Stort grattis och välkommen till församlingen!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

In other news, mina nya öronproppar kom med posten igår. Ska provköra dem imorgon tänkte jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag kör med samma pluggar. Funkar bra. Har inte så mycket att jämföra med

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Någon som har Cardo black och kan komma med ett utlåtande? Hör man ens något ~100km/h om man kör utan ruta?

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Någon som har Cardo black och kan komma med ett utlåtande? Hör man ens något ~100km/h om man kör utan ruta?

Har packtalk bold med jbl och har inga problem med att höra musik eller gps, även på motorvägen. Kör alltid med hörselskydd.
Tycker den har funkat bra, batteriet håller för en hel dags körning. Appen funkar bra och det är lätt att koppla upp mot andra grupper eller skapa nya. Har inte testat någon annan med har aldrig varit missnöjd med den.

Permalänk
Medlem

Någon mer som ska köra Mälaren runt i morgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Någon som har Cardo black och kan komma med ett utlåtande? Hör man ens något ~100km/h om man kör utan ruta?

Jag har inte en Cardo black men en Sena 30k så det är väl samma nivå teknik och prismässigt. Det som är avgörande är att man kör med proppar i öronen, det tar bort 90-95% av vindljudet.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

In other news, mina nya öronproppar kom med posten igår. Ska provköra dem imorgon tänkte jag.

Kom gärna med en review

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Kom gärna med en review

Gärna det. Jag har testkört både touring- och racepropparna nu, ca 2 timmar per par. Båda dämpar bra och sitter skönt. Jag har aningen trånga hörselgångar (brukar köpa skumproppar i storlek small) och många andra proppar blir obekväma efter ett tag, men alpinepropparna känns knappt alls även efter en längre tids användande. De tar bort vindbrus men släpper igenom precis lagom mycket motorljud och man hör tal bättre än med skumproppar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Gärna det. Jag har testkört både touring- och racepropparna nu, ca 2 timmar per par. Båda dämpar bra och sitter skönt. Jag har aningen trånga hörselgångar (brukar köpa skumproppar i storlek small) och många andra proppar blir obekväma efter ett tag, men alpinepropparna känns knappt alls även efter en längre tids användande. De tar bort vindbrus men släpper igenom precis lagom mycket motorljud och man hör tal bättre än med skumproppar.

Har du intercom? Om ja hur fungerar öronproppar ihop med musik / samtal genom en sån?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jejk0b:

Har du intercom? Om ja hur fungerar öronproppar ihop med musik / samtal genom en sån?

Inga problem för mig, tycker google-maps-rösten är lite klenare än intercom/musiken bara.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Har du intercom? Om ja hur fungerar öronproppar ihop med musik / samtal genom en sån?

Nej, men jag har precis beställt en Packtalk Bold. Kan uppdatera när jag har fått den monterad och testat.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om att sälja hoj såhär på sensommaren? Är det bättre att vänta till våren? Syftar förstås på hur mycket betalt man får.

Har en MT-09 från 2014 som rullat kanske 50 mil i år varav 20 var till och från service 😢

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Står i kvalet och valet att handa helt ny KTM 890 Adventure R, värt att slå till nu när Norden väntar runt hörnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Står i kvalet och valet att handa helt ny KTM 890 Adventure R, värt att slå till nu när Norden väntar runt hörnet?

Har du provkört den? Jämfört med ex triumph tigers 850-900, och en multistrada 950? Vet en bekant körde 1290 men tyckte den var för tung i när han kör 75-80% grus. 890 lär ju dock vara mycket smidigare, men gillar du den kör till! Säkert en suverän hoj.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Har du provkört den? Jämfört med ex triumph tigers 850-900, och en multistrada 950? Vet en bekant körde 1290 men tyckte den var för tung i när han kör 75-80% grus. 890 lär ju dock vara mycket smidigare, men gillar du den kör till! Säkert en suverän hoj.

Vikten är inte så jävla kul, älskar Tenere 700 ergo som är lik cross/enduro men avsaknaden av allt annat gör mig tveksam samt finns inga på lager. Det finns bara några KTM 890 R kvar och de är minst sagt bitiga och kompetenta. Samt roliga tillbehör som farthållare är inte fyskam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Någon som har Cardo black och kan komma med ett utlåtande? Hör man ens något ~100km/h om man kör utan ruta?

Vi har 3st Cardo Packtalk Bold https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?channable=018fd56964003... och är supernöjda. Jag kör utan ruta och lyssnar på musik snackar i telefon över 100km/h.
Fördelen är att man kan även ansluta till mot andra bluetooth headset så har du en kollega som kommer med ett billigare så fungerar det. Dock inte lika bra räckvidd eller kvalité då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Även om jag bokar så att jag skriver teorin ett datum efter risktvåan ska göras?

Vet inte om facit har kommit fram men jag fick typ 10 SMS om att jag var tvungen att göra risktvåan innan teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Står i kvalet och valet att handa helt ny KTM 890 Adventure R, värt att slå till nu när Norden väntar runt hörnet?

Vänta tills de slutgiltiga specifikationerna för Norden.

Men det kommer säkert bli dyrare och kanske tyngre. Men förhoppningsvis får den bättre fjädring och längre fjädringsväg. Sätter Husqvarna på WP xplor pro runtom då de skriver att en modell ska få längre fjädringsväg så valet ganska enkelt. Har haft en 790 Adventure R och numera en 790 Rally med xplor pro med WP cone-valve och de går liksom inte att jämföra.

Permalänk
Medlem

Ktm 500 exc-f sixdays 2014 som jag kom över till ett bra pris. Blir motardbygge i vinter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Har du intercom? Om ja hur fungerar öronproppar ihop med musik / samtal genom en sån?

Har monterat och varit ute och brassat en timme i helgen. Intercomen funkar faktiskt bättre med propparna i, utan proppar så försvinner mycket av ljudet i vindbruset. Ytterligare en anledning att alltid köra med propparna i.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Har monterat och varit ute och brassat en timme i helgen. Intercomen funkar faktiskt bättre med propparna i, utan proppar så försvinner mycket av ljudet i vindbruset. Ytterligare en anledning att alltid köra med propparna i.

Cool! Tack! Då vet jag vad jag ska köpa till mig själv i 30års present i vår!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Tjena jag funderar på mc kort till nästa år. Finns det någonstans man kan börja plugga teorin online? Tänkte plugga allt som jag behöver lära mig över vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Tjena jag funderar på mc kort till nästa år. Finns det någonstans man kan börja plugga teorin online? Tänkte plugga allt som jag behöver lära mig över vintern.

Om det duger med en app kan jag rekommendera iKörkort MC. Den räckte för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Tjena jag funderar på mc kort till nästa år. Finns det någonstans man kan börja plugga teorin online? Tänkte plugga allt som jag behöver lära mig över vintern.

Jag köpte mig en inloggning till STR appen (den ”officiella teoriportalen”) genom en körskola.

Var fantastiskt bra och teorin är skriven på ett sätt att man lär sig tänka i rätt mönster för hur provet är utformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Om det duger med en app kan jag rekommendera iKörkort MC. Den räckte för mig i alla fall.

Det låter ju helt klart intressant och smidigt tack

Skrivet av Cerb:

Jag köpte mig en inloggning till STR appen (den ”officiella teoriportalen”) genom en körskola.

Var fantastiskt bra och teorin är skriven på ett sätt att man lär sig tänka i rätt mönster för hur provet är utformat.

Okay tack, får ta och kolla upp det. 👍

Permalänk

Rekommenderar också iKörkört MC till din telefon. Hade både STR och iKörkort, upplevde att STRs var tung läsning medans appen var mycket mer lätthanterlig och gjorde mig mer engagerad till pluggandet. Läs igenom alla kategorier och nöta slutprovet i appen gjorde jag.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om ett par handskar som är lite varmare?
Har bara ett par tunna sommarhandskar och det börjar bli lite för kallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Tjena jag funderar på mc kort till nästa år. Finns det någonstans man kan börja plugga teorin online? Tänkte plugga allt som jag behöver lära mig över vintern.

Som tidigare skrivit, iKörkort.. perfekt o dra 20-30 frågor på muggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Någon som kan tipsa om ett par handskar som är lite varmare?
Har bara ett par tunna sommarhandskar och det börjar bli lite för kallt.

>

Skrivet av Nauie:

Som jag sa innan i tråden, uppvärmda hantag! Fått många "extra" dagars åkande tack vare dem

Kör mest med Halvarsson Beast, men när det är lite väl kallt och blött använder jag deras Splitz, funkar riktigt bra!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3