MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

En bil.
Jag har testat Hondas NC750, Yamaha XJ6 samt min nuvarande V-strom -1050 som jag köpte fabriksny ifjol.
Ingen är en som jag vill åka längre än 50km med.
Sjukt ont i röven, fingrar som domnar.
Hämtade min V-strom i skövde, turen till sthlm var en ren mardröm.

Men jag kanske är felbyggd.

Tredjepart-säte? Eller fårskinn har jag sett några göra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Eftersom jag själv letat nya brallor och nya jacka/hoodie ett tag så kanske mina val kan hjälpa någon annan
Totalt värdelöst att försöka hitta något med modern standard eftersom butikerna inte skriver detta? Dom har helt missat det viktigaste av allt när man köper skyddsutrustning? Helt jävla obegripligt. Lägg också till att jag vill ha "civila kläder" med lite speciell stil så blir det många timmars grävande innan man hittar vad man söker.

Brallor

https://www.ridejohndoe.com/en/mjdc5001-defender-mono-black.h...

EN17092-2:2020 AAA

Skydden är EN 1621-1:2012 Level 1
EN 1621-1:2012 Level 2 skydd finns att köpa
https://www.ridejohndoe.com/en/pair-knee-protectors-a-level-2...
https://www.ridejohndoe.com/en/pair-knee-protectors-b-level-2...
https://www.ridejohndoe.com/en/hip-protectors-level-2.html

Oklart om dem ska ha A eller B (storlekskillnad) gissar att detta beror på vilken storlek plagget har.

Hoodie

https://www.handelsboden.com/herr/jackor/kevlar/kevin-svart-f...

EN17092-2:2020 AA
EN 1621-1:2012 Level 2 i axlar och armbågar.

Kikade även på dessa
https://www.handelsboden.com/herr/jackor/kevlar/harry-svart
https://www.handelsboden.com/herr/jackor/kevlar/bad-bomber-gr...
Båda två var EN17092-2:2020 AA
Dem har inte skrivit ut varken standard eller standarden på skydden men gissningsvis är dem EN 1621-1:2012 Level 2 i axlar och armbågar (Drog inte ur skydden och kollade när jag var i butiken då jag testade den jag köpte först)

Sanslöst jävla värdelösa är MC bolag på att sälja skyddsutrustning. Det finns inte en enda butik jag hittat där jag kan sortera på skyddsstandarder. Flera hemsidor skriver skit som "CE godkända" som om det betydde något alls. Vissa plagg är certade till bra standarder men det missar dem att nämna?

Alla ovan länkar saknar extremt relevant information.
Byxorna saknar standard för skydden.
Skydden saknar sin relevanta standard "Level 2" Level 2 vad då? Jonas på sälj tyckte dessa var next level och präntade dit Level 2?
Båda hoodiesarna saknar standard på skydd.
Jackan saknar standard för skyddsplag och standard för skydd.

Det är som dem aktivt inte vill att jag handlar av dem. Helt jävla obegripligt.

Hur är det att köra med en sådan huvtröja?
Är luvan irriterande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Hur är det att köra med en sådan huvtröja?
Är luvan irriterande?

En huva känns/märks knappt alls bakom hjälmen Iaf inte i motorvägsfart.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Snubb1:

Hur är det att köra med en sådan huvtröja?

Hoodie, det är ju bara 1% och mopedister som använder sådana. För en motorcyklist som KÖR hoj är det ju bara i vägen och otympligt. Balaklava på huvudet vid kyla eller snusnäsduk runt halsen mot getingar är annars standardutrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Hur är det att köra med en sådan huvtröja?
Är luvan irriterande?

Har kört med hoodie varmaste månaderna i 4 år, man märker aldrig av luvan, däremot kan snörena piska hjälmen så dom åkte bort fort. Har kört i över 200 utan att känna av luvan men om det nu räknas som att verkligen KÖRA hojj vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Tog mitt kort 2015, 7000kr kostade det, inkl 70mil ToR för uppkörning
lånade kläder och MC.
Övningskörde med polare 4ggr, sen körde jag lite kryp på egen hand.
Tog inte en enda körlektion.

Fick frågan på min uppkörning om jag ngnsin kört manöverbanan innan då jag körde helt fel.
Dock inget krav att kunna manöverbanan, bara att du kan hantera en MC.
X antal mil på moped samt trial som ungdom hjälpte nog till.

väldigt liknande som för mig då. bara priset för kortet landar nånstans runt 6000-8000kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hoodie, det är ju bara 1% och mopedister som använder sådana. För en motorcyklist som KÖR hoj är det ju bara i vägen och otympligt. Balaklava på huvudet vid kyla eller snusnäsduk runt halsen mot getingar är annars standardutrustningen.

Skulle dock våga påstå att hoodie är helt underbart att påstå att det bara är i vägen och otympligt så har du uppenbarligen aldrig provat. köpte mig en ordentlig kevlar hoodie och som det nämnts innan så är det ända man eventuellt märker av snörena men dom är lätta att ta bort så är inget direkt problem

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av norrby89:

Skulle dock våga påstå att hoodie är helt underbart

...så du har hoodien på under hjälmen?

Permalänk
Avstängd

Kör också en del med hoodie, tycker det är rätt nice.
Man får stoppa bort snörena bara annars piskar de hjälmen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...så du har hoodien på under hjälmen?

varför skulle man ha det ? ? ? det folk syftar på är snarare om den blir irriterande när den "viftar av vinden" vilket den inte gör eller inget man märker av..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av norrby89:

varför skulle man ha det ? ? ?

Vet inte hur det är i dina trakter men här är det bara 1%, brottslingar och wannabes som använder hoodies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vet inte hur det är i dina trakter men här är det bara 1%, brottslingar och wannabes som använder hoodies.

*använder hoodie och mjukisbyxor dagligen* Am i the baddie?
Komfort kommer först. Klär såklart upp mig vid behov, sambon är likadan. På MC kör jag ingen hoodie (ännu).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vet inte hur det är i dina trakter men här är det bara 1%, brottslingar och wannabes som använder hoodies.

Öhm? Jag har då tagit mitt körkort den lagliga vägen och använder hoodie för att fånga upp så mycket kryp som möjligt, så jag skall slippa tvätta skinnstället varje gång. Wannabe kanske jag är på min gsxr, men vem fan bryr sig

Drar alltså min hoodie över mitt skinnställ, har inget problem med luva. Har Inte luva under hjälmen på huvudet lol

Tycker du verkar gammalmodig eller bara har svårt att folk gillar/tycker olika.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lolrazz:

Tycker du verkar gammalmodig eller bara har svårt att folk gillar/tycker olika.

Jag ÄR gammalmodig och struntar i vad folk har på sig. Berättade bara om observationer i mina trakter.

Åker själv så anti-PK man bara kan göra. Ecco-skor, fladdrande arbetsbyxor och bomberjacka och korvätarhjälm. +15 till +30 och sol är mitt körväder. Insektsrester visar att man kört istället för att posera. Jänkarna kör med "BH" på sina fordon för det. Hiskeligt ogrannt. Andra motorcyklister ser på en som nåt katten släpat in när men grenslar av hojen för en korv-fika. Nej, jag har varken VIT hjälm eller VIT hoj. Röda hojar är snabbast och snyggast, bara så du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag ÄR gammalmodig och struntar i vad folk har på sig. Berättade bara om observationer i mina trakter.

Åker själv så anti-PK man bara kan göra. Ecco-skor, fladdrande arbetsbyxor och bomberjacka och korvätarhjälm. +15 till +30 och sol är mitt körväder. Insektsrester visar att man kört istället för att posera. Jänkarna kör med "BH" på sina fordon för det. Hiskeligt ogrannt. Andra motorcyklister ser på en som nåt katten släpat in när men grenslar av hojen för en korv-fika. Nej, jag har varken VIT hjälm eller VIT hoj. Röda hojar är snabbast och snyggast, bara så du vet.

Haha tur det, korv är gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vet inte hur det är i dina trakter men här är det bara 1%, brottslingar och wannabes som använder hoodies.

Antingen är detta bara totalt idiotiskt eller rasistiskt... Jag använder uteslutande hoodie på sommaren för att det är bekvämt, speciellt när jag är ute och åker jämfört med skinnställ alternativt allväder stället.

gör det mig till brottsling eller wannabe? bara för att jag vill åka bekvämt..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Antingen är detta bara totalt idiotiskt eller rasistiskt... Jag använder uteslutande hoodie på sommaren för att det är bekvämt, speciellt när jag är ute och åker jämfört med skinnställ alternativt allväder stället.

gör det mig till brottsling eller wannabe? bara för att jag vill åka bekvämt..

Japp!!!!!

Permalänk
Medlem

Klädesdiskussioner är så tröttsamt och leder aldrig någon vart... det räcker väl med tips på prisvärda och bra kläder snarare än subjektiva åsikter om vad de representerar eller hur snygga de är?

Tar hellre emot tips på motorcyklar samt tillbehör till dem.

Själv har jag en, nu får jag ändå säga äldre, VFR800 från 2003 som jag fortfarande tycker går helt okej. Lite törstig och klumpig, men man sitter bekvämt och den är skön att åka medellångt på. Köpte en ny tuta förra året som jag kan rekommendera - Denali Soundbomb. Finns även att köpa i två delar, där kompressorn och ljudhornet är separerade om man har ont med plats (jag lyckades klämma in denna under mina kåpor).

Låter brutalt mycket högre än min originaltuta och har eventuellt redan hjälpt mig från ett par prekära tillfällen då bilar och fotgängare inte sett mig så att jag sluppit att bromsa hårt. Kan tänka mig att den fyller en ännu större funktion om man har en elmotor eftersom motorcykeln då knappt låter något och ännu fler riskerar att missa en.

Permalänk
Skäggig legend

På torsdag ska jag ta min leksak CB1000R till jobbet. Ska bli najs!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag puttrar fram på en Svartpilen 401 (2022). Smidig hoj för San Franciscos gator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Jag puttrar fram på en Svartpilen 401 (2022). Smidig hoj för San Franciscos gator.

Jag också ! Sjukt trevlig liten knallert. Blir mobbad av mina MC kompisar pga kubiken, men det rör på sig och är sjukt lättmanövererad. Fast utseendet var faktiskt den avgörande biten. Love it !

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Jag puttrar fram på en Svartpilen 401 (2022). Smidig hoj för San Franciscos gator.

Är det en Husqvarna? Visste inte ens de gjorde mcar längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Är det en Husqvarna? Visste inte ens de gjorde mcar längre

Jodå! Husqvarna kör med KTMs motorer etc men med egna chassin.

"Köpare av Husqvarna Motorcycles är Pierer Industrie AG. Ägare till detta bolag är Stefan Pierer som i dagsläget är vd för KTM Sportmotorcycle AG, ett företag som under många år har varit hård konkurrent till just Husqvarna."
https://www.husqvarna-motorcycles.com/en-se.html

Mer vanliga MC är deras Norden 901 och svart/vitpilen i olika storlekar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

snart dags igen!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19562910" userid="187312"

Mer vanliga MC är deras Norden 901 och svart/vitpilen i olika storlekar.
[/quote]

Lite illa att bo i Huskvarna utan att veta att de ens gör det 😅

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hallå,

Det finns säkert många MC-intresserade här på swec så jag tänkte ställa några frågor ifall ni känner er villiga att svara.

Först och främst så tänkte jag (med största sannolikhet) försöka mig på MC-kort (A-behörighet) i sommar då jag rent av inte kan slita mina tankar från motorcyklar, friheten och allt vad det är. Som tidigare bilintresserad så har det nu spridit sig även till motorcykel, därav har jag redan börjat skumma på motorcyklar jag kan tänkas vilja ha när kortet är taget, dock med frågor och gärna rekommendationer från er som har mer koll.

Först var jag inne på lite mer touringstuk (sitter rakare) men nu när det närmar sig så lutar det mer åt det sportigare hållet (sportighet/väghållning och drag), dock inte ända fram till banmodellerna (supersport/hypersport). Anledningen till att jag utesluter de extrema modellerna är att jag antar att de är riktigt tokdyra när saker väl behöver bytas, slitagedelar med mera, men också försäkring. Det känns som man kan hitta en sweetspot däremellan.

Exempel på supersport (enligt mig) är exempelvis
Kawasaki Ninja ZX-10R SE samt Ninja ZX-10RR
200 000 kr
998 cm³
0-60 mph: 2.8
Quarter mile: 10.1
162 g/km
runt 17 liter tank
runt 200 kg
Länk

Samt en lite mindre sport
Kawasaki Ninja 650/650 Performance
100 000 kr
649 cm³
0-60 mph: 3.5
Quarter mile: 12.0
107 g/km
runt 15 liter tank
runt 200 kg
Länk

Jag vet inte alls vad dessa ligger på i försäkring eller byte av delar, men någon säger mig att 650:n är betydligt billigare att äga, stämmer det? Jag vill absolut inte känna att jag saknar något efter inköp men det känns ändå att jag vill ha ett tak på ca 200 000 kr, mestadels är det värstingmodellerna som ligger där.

Jag vill kunna köra långt, gärna i 20-mila stinter då och då.
Hur väl stämmer den utskrivna soppaförbrukningen?
650 enligt spec drar 0.43L/milen men frågan är vad den drar på motorvägen. Dessa modeller har mellan 15-17L tank medan andra märken kan ligga på 20-25L. Drar de ens någonstans i närheten av spec så duger 15-17L...

Vad tror ni om 650:n, kommer jag att sakna effekt om ett år eller två?

ZX-10R* är ca 2 sekunder snabbare på 400 meter, är det något man märker av nämnvärt? (jämfört med bil så är båda riktigt snabba)

Finns det någon sweetspot där allt bara stämmer?
(har bara hunnit harva Kawasaki idag, det återstår många andra märken)

/DS

Fick du ditt kort? Vad köpte du för hoj?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

[quote postid="19562910" userid="187312"

Mer vanliga MC är deras Norden 901 och svart/vitpilen i olika storlekar.
[/quote]

Lite illa att bo i Huskvarna utan att veta att de ens gör det 😅

Mja, Husky slutade ju tillverka riktiga motorcyklar och fokuserade på enduro-liknande fullt ut ett tag. Det är ju som sagt inte svenskägt längre heller. Värre om man inte visste om att Husky tillverkar annat än typ gräsklippare öht.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tack till er som svarat, det blir till att köpa huvtröja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

snart dags igen!

<Insert obligatorisk "köra-fort" kritik här>

/Triggad surgubbe.

Permalänk
Medlem

Polis och stopp

Ponera att man kör runt i stadtrafik och polisen åker bakom en och börjar blinka, är det stopp som gäller direkt?
Finns det någon möjlighet att eventuellt kunna dirigera till närmaste parkering/ficka eller liknade?

Hur hade ni gjort eller har det funkat för er?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc