MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Jag har vart sugen att ta MC kort i flera år nu men det har aldrig blivit av. Tanken är att ta kort för tung MC och sen köpa en 125CC eller en supermotard (pendlarhoj inom stan). Problemet är att det är så dyrt att köra helt via trafikskola, och jag känner ingen som aktivt kör MC som kan öva med mig. Är det någon som har bra råd gällande detta eller har ett bra estimat på vad det hade kostat att göra allt genom körskola? Är 29 nu och har inte kört något 2-hjuligt (förutom cykel) sedan jag sålde min Reiju Drac när jag var 18

Mitt kort kostade runt 17, men det var några år sedan nu så priserna kan ha gått upp.
Jag hade ingen tidigare erfarenhet av två hjul (aldrig ens haft moped). Tog, om jag minns rätt, 12 lektioner (8 under våren ena året, sedan 4 under våren därefter... hann inte med innan sommaren under första året så sköt lite på det). Men sedan gick uppkörningen superbra.

Skrivet av Tizzue:

Om du använder facebook så finns det grupper där man kan fråga efter folk som kan hjälpa dig att övningsköra. Dock så måste man ha egen hoj för det.

Stämmer bra, finns bland annat denna grupp: https://www.facebook.com/groups/1730632790530493
Kravet för de flesta är att du har egen MC + full utrustning. Jag har aldrig sett någon kräva betalning, men de flesta som söker erbjuder ersättning för soppa samt ev. fikastopp etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Tack för svar! Det känns ganska dyrt, hur många lektioner var det och hade du någon tidigare erfarenhet av 2-hjuligt?

Ingen tidigare erfarenhet nej..
Detta är totala kostnaden, med taxi till Risktvåan även inräknad.. Bussen till uppkörningen. = )
Tog väl 3 extra lektioner, köpte ett paket.
Dock kommer jag inte ihåg hur mycket paketet i sig kostade.
Köpte även en app för teorin, 200:- eller så klart bättre än den körskolan hade..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Eftersom här finns en hoj-tråd så antar jag det även finns fler än jag som servar sina moppar själv.
Grymt bra pris på Castrol Power1:

https://www.mekster.se/castrol-power-1-4t-10w-40-4l-462370.ht...

OBS! Varar bara till midnatt!

Nån som vet ifall denna funkar bra med Suzuki GSF1200 bandit 97?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har kört Castrol oljan i allt från 35 hästars stånkor till +150 hästars radfyror på 1000 cc.
Tjöööp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Har kört Castrol oljan i allt från 35 hästars stånkor till +150 hästars radfyror på 1000 cc.
Tjöööp!

Yes, gjorde det. Blev även en 4L dunk Castrol Edge 0W-30 A3/B4 Ti 4L till bilen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Jag har vart sugen att ta MC kort i flera år nu men det har aldrig blivit av. Tanken är att ta kort för tung MC och sen köpa en 125CC eller en supermotard (pendlarhoj inom stan). Problemet är att det är så dyrt att köra helt via trafikskola, och jag känner ingen som aktivt kör MC som kan öva med mig. Är det någon som har bra råd gällande detta eller har ett bra estimat på vad det hade kostat att göra allt genom körskola? Är 29 nu och har inte kört något 2-hjuligt (förutom cykel) sedan jag sålde min Reiju Drac när jag var 18

Jag grävde fram hur mycket det kostar att göra allt själv, eftersom det var så det blev för mig. det fanns helt enkelt inga tider på körskolan och jag hade redan köpt hoj.

2018 års priser.

Risk1+2: 4000kr. Teoriprov: 390kr (?) Körprov: 1650kr.

Med det sagt så kan jag inte svara på vad det kostar hos dig men det är ju säkert mellan 10-20k om du ska göra allt via körskolan. Förvisso en gedigen kurs säkert men samtidigt kan man klara det själv om man har någon att köra med. Jag hade lyxen att jag kunde åka ut med en i min bekantskapskrets 4-5 gånger i veckan och köra, det blev mest konbana så det var inte en massa kaffemys och knäskrap direkt. Jag hade heller aldrig kört motorcykel eller ens ägt en moped. Det tog mig 2 och en halv månad från första svängen på konbanan tills att jag klarade mitt trafikprov.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Mina kostnader förra året, aldrig kört hoj förut. Allt via skolan plus gick igenom allt som fanns på MC-jakten.se vintern/våren innan.
Kort kostnad: 18425kr
R1 - 1000kr
R2 - 3200kr
Lektioner - 1400kr + 1400kr + 2000kr + 2000kr + 2000kr + 2000kr
Teoriprov - 325kr
Uppkörning - 3100kr
Detta var i Västerås, tog ganska exakt 1månad från första körlektionen (24 Maj) till kort i handen (28 Juni).

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Har tittat lite på beggade cyklar men fast jag ej kan något samt ej har körkort så blir det lite svårt. Något man ska tänka på? Och hur skulle man kunna frakta den till sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tizzue:

Har tittat lite på beggade cyklar men fast jag ej kan något samt ej har körkort så blir det lite svårt. Något man ska tänka på? Och hur skulle man kunna frakta den till sig?

Du vill nog testköra innan du köper, så du vet att den passar dig.

Antingen behöver du någon som kan köra hem den åt dig, eller så köper du en som är relativt nära så att personen kanske kan köra den till dig och sen få skjuts hem typ. Men om du inte har något kort är det ju rätt svårt att testa den innan du ska köpa den också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du vill nog testköra innan du köper, så du vet att den passar dig.

Antingen behöver du någon som kan köra hem den åt dig, eller så köper du en som är relativt nära så att personen kanske kan köra den till dig och sen få skjuts hem typ. Men om du inte har något kort är det ju rätt svårt att testa den innan du ska köpa den också.

De flesta firmorna erbjuder hemkörning av hoj också. I vissa fall tom gratis, det beror lite på priset av hojen osv såklart.

Skrivet av Tizzue:

Har tittat lite på beggade cyklar men fast jag ej kan något samt ej har körkort så blir det lite svårt. Något man ska tänka på? Och hur skulle man kunna frakta den till sig?

Provkör, provkör, provkör är mitt tips. Men har du inget körkort är det ju väldigt svårt (omöjligt).
Jag köpte en ny hoj som var supernice en kort sträcka men annars nej. Fick sälja och köpa ny. Nu har jag en billig hoj medan jag kommer fram till vad jag verkligen vill ha.

Tips på nybörjar MC finns tidigare i tråden, en vanlig är Kawasaki ER-6 med ABS. Undvik 600cc och 1000cc då de brukar vara sportiga om nu inte det är ditt stuk.
Ska du ha en MC till övningskörning och även kunna köra upp på den måste du tänka på vikt och hästkrafter.
"ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3."

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Låg tyngdpunkt tycker jag är en bra egenskap när man ska öva. Jag tog mitt kort på en BMW1200GS från 2006.
Skön i kurvtagningarna, lätt att manövrera på lågfart samt inga som helst problem att klara inbromsningarna med den.
Idag kör jag en Tiger 800XC vilket jag direkt avråder från att öva på, har även en liten DRZ400S som är riktigt rolig.
Jag tog inga lektioner på körskola och kortet kostade under 10K. Tog ca 1.5månad

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Har tittat lite på beggade cyklar men fast jag ej kan något samt ej har körkort så blir det lite svårt. Något man ska tänka på? Och hur skulle man kunna frakta den till sig?

Jag vet inte vem som skulle låta någon som inte har hojkort att provköra innan köp? Ett bättre tips är kanske att köpa något som brukar funka bra för dom flesta. Körskolorna har exempelvis väldigt ofta nu för tiden Yamaha MT07, det är en jäkligt lättkörd hoj. Vill man inte köpa en så pass ny cykel så kan man kolla på tidigare populära modeller som följer samma stuk. Exempelvis: Kawasaki Er6, Yamaha FZ6, Honda CBF 600. Sedan är det bara att välja sin smärtgräns vad det får kosta. Efter att du tagit kortet kan du provköra hur mycket du vill. Det är mitt tips.

När jag köpte min Yamaha FZ6S2 så tog jag med en polare som körde hem den, det var kanske 6-7mil så inte direkt långt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Och hur skulle man kunna frakta den till sig?

Släp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Jag har vart sugen att ta MC kort i flera år nu men det har aldrig blivit av. Tanken är att ta kort för tung MC och sen köpa en 125CC eller en supermotard (pendlarhoj inom stan). Problemet är att det är så dyrt att köra helt via trafikskola, och jag känner ingen som aktivt kör MC som kan öva med mig. Är det någon som har bra råd gällande detta eller har ett bra estimat på vad det hade kostat att göra allt genom körskola? Är 29 nu och har inte kört något 2-hjuligt (förutom cykel) sedan jag sålde min Reiju Drac när jag var 18

Var lite i samma sits när jag köpte min moppe. Men kollade runt i bekantskapskretsen och på arbetsplatsen och hittade två personer som var villiga att vara handleda (inte folk jag kände innan riktigt).
Så med lite övningskörning privat, icke nämnvärd tidigare erfarenhet, 2.5 lektioner på trafikskola klarade jag att ta kortet för under 10kkr, kanske närmare 5. Men då räknar jag inte med egen hoj och all skyddsutrustning.

Om du ändå tänker ta A kort och köpa en hoj, varför inte köpa en du kan övningsköra med/tung mc? Hör med vänner och kollegor, du har nog en framtida handledare närmare än du tror

Annars skulle jag gissa på allt från 8000 till 25000 med mopederfarenhet bara på körskola, beror på person.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt tråd men hämtade upp min nya XSR900 2022 igår och bytte in min 2016. Riktigt nöjd såhär långt förutom att dom lyckats göra sitsen sämre. Blev 55 mil idag så totalt 65mil på den nu. Läge att boka in den där 100mila-servicen. 😂

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Har tittat lite på beggade cyklar men fast jag ej kan något samt ej har körkort så blir det lite svårt. Något man ska tänka på? Och hur skulle man kunna frakta den till sig?

Att tänka på för övningskörningshoj...
Först och främst: Rätt motorstorlek och effekt för A/A2/A1, vad du nu ska köra.

En motorcykel som du sitter bekvämt på, du får enkelt ned bägge fötterna i backen när du sitter på den, du behöver inte dubbelvika dig för att ha händerna på styret och fötterna på fotpinnarna, du ska sitta bekvämt.

Inom din budget! Köp inte en splitter ny Rongusaki WR650 för att det är vad någon sagt du ska börja med. Leta efter något inom budget (eller billigt).

Vad det gäller transport hem, fråga någon i bekantskapskretsen om hjälp, eller kolla med firman du (kanske) köper av.

Såg ett par kommentarer tidigare om att provköra! Och absolut, kan du göra det, do it! Jag köpte min första hoj utan att ens ha startat den, och var nöjd. Sen bytte jag ut den i år.

Skrivet av NoNamesWayne:

<Uppladdad bildlänk>
Vet inte om detta är rätt tråd men hämtade upp min nya XSR900 2022 igår och bytte in min 2016. Riktigt nöjd såhär långt förutom att dom lyckats göra sitsen sämre. Blev 55 mil idag så totalt 65mil på den nu. Läge att boka in den där 100mila-servicen. 😂

https://www.sweclockers.com/forum/trad/680000-bild-pa-din-mc-...

:>

Väldigt fin!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Såg ett par kommentarer tidigare om att provköra! Och absolut, kan du göra det, do it! Jag köpte min första hoj utan att ens ha startat den, och var nöjd. Sen bytte jag ut den i år.

Väldigt fin!

Köper man från ett företag så får man ju ofta någon garanti (några månader kanske), alternativt kan man väl förhandla sig till det om man nu inte kan provköra den på plats. Är de välrenommerade så skulle jag lita på dem om de säger att den är i bra skick.

Men skulle aldrig köpa av en privatperson utan att provköra och testa fjädring, känna lite på lager, motorns dragstyrka över hela registret etc etc. Köpt är köpt.

Permalänk
Medlem

Fick en godkänd uppkörning för någon vecka sedan efter ha börjat tro det aldrig skulle bli av

Tänkte passa på att fråga hur folk gör med glasögon när ni kör? Jag andas tungt och fuktigt uppenbarligen så hade aldrig kunnat köra motorcykel om det inte var för pinlock på visiret då det immar igen på ett par andetag. Som det är nu måste jag då köra med linser varje gång för annars immar glasögonen igen istället. Finns det någon lösning för det eller hur tänker folk?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av xawiahn:

Fick en godkänd uppkörning för någon vecka sedan efter ha börjat tro det aldrig skulle bli av

Tänkte passa på att fråga hur folk gör med glasögon när ni kör? Jag andas tungt och fuktigt uppenbarligen så hade aldrig kunnat köra motorcykel om det inte var för pinlock på visiret då det immar igen på ett par andetag. Som det är nu måste jag då köra med linser varje gång för annars immar glasögonen igen istället. Finns det någon lösning för det eller hur tänker folk?

Grattis!

Nu har jag inte glasögon själv men många jag kört med har använt antingen en mask (som man har separat över näsa/mun) eller någon sorts antifog-vätska på glasögonen.
Kanske vara värt att kolla på

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Fick en godkänd uppkörning för någon vecka sedan efter ha börjat tro det aldrig skulle bli av

Tänkte passa på att fråga hur folk gör med glasögon när ni kör? Jag andas tungt och fuktigt uppenbarligen så hade aldrig kunnat köra motorcykel om det inte var för pinlock på visiret då det immar igen på ett par andetag. Som det är nu måste jag då köra med linser varje gång för annars immar glasögonen igen istället. Finns det någon lösning för det eller hur tänker folk?

Grattis, välkommen till gänget!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Fick en godkänd uppkörning för någon vecka sedan efter ha börjat tro det aldrig skulle bli av

Tänkte passa på att fråga hur folk gör med glasögon när ni kör? Jag andas tungt och fuktigt uppenbarligen så hade aldrig kunnat köra motorcykel om det inte var för pinlock på visiret då det immar igen på ett par andetag. Som det är nu måste jag då köra med linser varje gång för annars immar glasögonen igen istället. Finns det någon lösning för det eller hur tänker folk?

Det finns väl hjälmar som har visir som tål fukt bättre? Brukar heta i stil med "anti-fog", har funkat för mig utom de kanske allra fuktigaste dagarna om man kör i regn. Men det finns också bättre hjälmar än den jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Fick en godkänd uppkörning för någon vecka sedan efter ha börjat tro det aldrig skulle bli av

Tänkte passa på att fråga hur folk gör med glasögon när ni kör? Jag andas tungt och fuktigt uppenbarligen så hade aldrig kunnat köra motorcykel om det inte var för pinlock på visiret då det immar igen på ett par andetag. Som det är nu måste jag då köra med linser varje gång för annars immar glasögonen igen istället. Finns det någon lösning för det eller hur tänker folk?

Grattis till lappen!
Kör med en Nolan n100-5 för att det går att ta på och av hjälmen utan att ta av sig glasögonen. Enda problemet jag har är vid stop, brukar bara öppna visiret ett snäpp, men senast jag körde i regn fick jag öppna fullt för att inte imma igen glasögonen helt. Så det är exakt som att köra utan pinlock. I rörelse har jag aldrig några problem med imma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Grattis!

Nu har jag inte glasögon själv men många jag kört med har använt antingen en mask (som man har separat över näsa/mun) eller någon sorts antifog-vätska på glasögonen.
Kanske vara värt att kolla på

Tack tack! Ja det kanske kan fungera med en mask av något slag, ska testa det! Även sådan spray kanske är något att ha även om jag känner mig otroligt skeptiskt till att det fungerar.

Skrivet av Levan:

Det finns väl hjälmar som har visir som tål fukt bättre? Brukar heta i stil med "anti-fog", har funkat för mig utom de kanske allra fuktigaste dagarna om man kör i regn. Men det finns också bättre hjälmar än den jag har.

Kanske skrev lite otydligt i mitt inlägg, men har pinlock på visiret så det immar inte igen alls. Det är mina glasögon om jag försöker köra med det

Skrivet av swesen:

Grattis till lappen!
Kör med en Nolan n100-5 för att det går att ta på och av hjälmen utan att ta av sig glasögonen. Enda problemet jag har är vid stop, brukar bara öppna visiret ett snäpp, men senast jag körde i regn fick jag öppna fullt för att inte imma igen glasögonen helt. Så det är exakt som att köra utan pinlock. I rörelse har jag aldrig några problem med imma.

Tack! Jag har en Shoei neotec 2 just nu men har förstås inte "hunnit" testat andra hjälmar ännu. Dock har jag uppfattat det som att neotec 2 ska ha ganska bra luftdrag när man kör? Men det är tyvärr inte i närheten av att räcka för att glasögonen inte ska imma igen för mig.

Permalänk
Skrivet av xawiahn:

Fick en godkänd uppkörning för någon vecka sedan efter ha börjat tro det aldrig skulle bli av

Tänkte passa på att fråga hur folk gör med glasögon när ni kör? Jag andas tungt och fuktigt uppenbarligen så hade aldrig kunnat köra motorcykel om det inte var för pinlock på visiret då det immar igen på ett par andetag. Som det är nu måste jag då köra med linser varje gång för annars immar glasögonen igen istället. Finns det någon lösning för det eller hur tänker folk?

Hade detta problemet, löste det genom att börja med månadslinser istället. Glasögon är ett jävla pill att greja med när man kör landsvägshoj och enduro.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xawiahn:

Fick en godkänd uppkörning för någon vecka sedan efter ha börjat tro det aldrig skulle bli av

Tänkte passa på att fråga hur folk gör med glasögon när ni kör? Jag andas tungt och fuktigt uppenbarligen så hade aldrig kunnat köra motorcykel om det inte var för pinlock på visiret då det immar igen på ett par andetag. Som det är nu måste jag då köra med linser varje gång för annars immar glasögonen igen istället. Finns det någon lösning för det eller hur tänker folk?

Jag gjorde laserOP för att slippa. Klarade inte av linser och det var meckigt med glasögon.

Så nu har jag frihet

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Hade detta problemet, löste det genom att börja med månadslinser istället. Glasögon är ett jävla pill att greja med när man kör landsvägshoj och enduro.

Det jag kör med nu men hade varit skönt att kunna köra med glasögon ibland. Ögonen brukar vara lite arga när man ska åka hem sent på kvällen om man haft linser hela dagen. Men det är kanske lika bra att vänja sig.

Skrivet av Lagerlöf:

Jag gjorde laserOP för att slippa. Klarade inte av linser och det var meckigt med glasögon.

Så nu har jag frihet

Har övervägt det ganska mycket. Blir kanske nästa investering. Nu med motorcykel har jag ju ännu mer incitament än tidigare 😬

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xawiahn:

Har övervägt det ganska mycket. Blir kanske nästa investering. Nu med motorcykel har jag ju ännu mer incitament än tidigare 😬

Det var exakt så jag kände. Alltid känt att det hade varit nice, men inte tillräckligt nice i någon situation Tills jag behövde jag hjälm så ofta (åkte skidor för sällan för att det skulle påverka).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Fick en godkänd uppkörning för någon vecka sedan efter ha börjat tro det aldrig skulle bli av

Tänkte passa på att fråga hur folk gör med glasögon när ni kör? Jag andas tungt och fuktigt uppenbarligen så hade aldrig kunnat köra motorcykel om det inte var för pinlock på visiret då det immar igen på ett par andetag. Som det är nu måste jag då köra med linser varje gång för annars immar glasögonen igen istället. Finns det någon lösning för det eller hur tänker folk?

Youzee kör jag med! Perfekt för enduro/cross eller motardåka.

Permalänk
Medlem

Tack för de bra svaren finns det någon som kan hjälpa mig i pm och se om det är bra pris på några av de jag tittar på just?
Och vad mer behöver man för övningsköra privat mer än skylt eller väst?

Permalänk
Skrivet av Tizzue:

Tack för de bra svaren finns det någon som kan hjälpa mig i pm och se om det är bra pris på några av de jag tittar på just?
Och vad mer behöver man för övningsköra privat mer än skylt eller väst?

Körkortstillstånd, som du kan ansöka om efter du gjort synundersökning.

Visa signatur

Argaste