Permalänk
Medlem

1080ti eller vänta

Tjena!

Då mitt förra grafikkort tuppade av, är det nu dags för ett nytt. Spelar via laptop atm; vilket funkar bra. Ingen super-stress att köpa nytt dvs!

Vad skulle ni rekommendera? Ska jag skaffa begagnat 1080ti + vattenblock nu, eller vänta? Ser att 1180/2080 kommer i juni - tror ni priserna faller på 1080ti då?

Cheers

Permalänk
Medlem

Rent historiskt är det ju så att priser sjunker. Det har ju dock varit upp och nedvända världen den senaste tiden med stigande priser och hög efterfrågan. Min gissning är att priserna justeras nedåt en aning när "1180" kan släppas i en större mängd än ett begränsat första släpp. Det kan dock ta tid är min gissning...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Rent historiskt är det ju så att priser sjunker. Det har ju dock varit upp och nedvända världen den senaste tiden med stigande priser och hög efterfrågan. Min gissning är att priserna justeras nedåt en aning när "1180" kan släppas i en större mängd än ett begränsat första släpp. Det kan dock ta tid är min gissning...

Låter rimligt ^^ Hur länge efter släpp brukar det dröja tills större mängder släpps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Räkna med sen sommar/höst för volta, ifall man går på dagens rykten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad du ska spela för spel, vilken upplösning och hurvida du är extremt noga med att alltid kunna maxa spelen. Jag tror personligen att ett 1080ti kommer räcka lugnt tills nästa ti kort kommer, kanske får dra ner inställningar något på ett eller två AAA spel.

Permalänk
Avstängd

Som jag kommer göra köra med ett mindre krafter GPU tills priser blir lite mer normala och väntan på Volta eller något som kan driva 4k så har beställt GTX 1050 TI som kommer att funka bra oss mig då jag sitter på en 720p skärm i väntan på någon bra 4k skärm.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ingen idé iaf att köpa ett nytt GTX 1080 Ti efter att GTX 1180 kommit ut. Om det blir som det brukar så kommer GTX 1180 prestera lika bra eller bättre än GTX 1080 Ti, dra betydligt mindre ström än GTX 1080 Ti och vara billigare än GTX 1080 Ti. Även tveksamt att köpa ett begagnat GTX 1080 Ti för att spara lite pengar när GTX 1180 kommit.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

1080ti räcker garanterat; men mer prestanda för samma pris är ju väklommet :^)

Om 1180 inte kommer påverka priserna förrens om 1/2 år pallar jag inte vänta though >.<
Hörde Juni, men kanske för liten släppning då för avsevärd prissänkning av 1080ti?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det nu släpps i Juni räkna med flera månader innan det finns i lager hos återförsäljare med den nuvarande efterfrågan jag skulle inte bli förvånad om det kommer vara svårt om inte omöjligt att få tag på 1180 innan tidigast Sep-Okt men vem vet kanske till och med Nov-Dec hoppas dock jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Räkna med sen sommar/höst för volta, ifall man går på dagens rykten.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla rykten jag har sett indikerar att Volta inte kommer till konsumenter, mer än Titan V då. Läser man sig in på ryktena så är nästkommande generation Ampere/Turing.

Permalänk
Medlem

Finns info om prissättningen för 1180? Tippar på att 1180ti kommer dröja jäkla länge?

Cheers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kolla på marknaden då mining har rasat. Nu kommer det in många annonser på beg grafikkort. Då det finns stora mängder mining kort ute så kommer beg priserna nu minska kraftigt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord

Visa signatur

i7 7700K | Gigabyte Z270 | 16gb DDR4 | GTX1070 | Samsung EVO 960 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Finns info om prissättningen för 1180? Tippar på att 1180ti kommer dröja jäkla länge?

Cheers

Skickades från m.sweclockers.com

nVidia släpper alltid priserna i samband med launch så allt du hör innan dess är ren spekulation. Ingen vet helt enkelt och med tanke på miningskiten så går det heller inte att gissa. Drömmen hade ju varit 599$ som 1080 kostade vid lanch men 699+$ är väl mer troligt pga mining Sen justeras priserna ändå till den Svenska marknaden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av htoor:

Tar o drar en "Bra inlägg" och en FU här

Blir nog en 1080ti o vattenblock, som andra säger så sjunker beg priserna rätt ordentligt atm

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Tjena!

Då mitt förra grafikkort tuppade av, är det nu dags för ett nytt. Spelar via laptop atm; vilket funkar bra. Ingen super-stress att köpa nytt dvs!

Vad skulle ni rekommendera? Ska jag skaffa begagnat 1080ti + vattenblock nu, eller vänta? Ser att 1180/2080 kommer i juni - tror ni priserna faller på 1080ti då?

Cheers

Jag tycker att du borde vänta tills NVIDIA tar ut sin nya 2000- series, eftersom att dem kommer "performe" mycket bättre och så är grafikkortens priser dubblerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratek:

Jag tycker att du borde vänta tills NVIDIA tar ut sin nya 2000- series, eftersom att dem kommer "performe" mycket bättre och så är grafikkortens priser dubblerade.

Frågan är ju om inte 2000-serien också kommer vara dubblerade? S:
Sen också om 2080 kommer prestera bättre än 1080ti.

Permalänk
Medlem

Kan och kan, svåra är ju att det rör på sig. Jag började vänta på ”2080” kring november. Allt pekade på mars/april.
Nu blev det ingen lansering under GDC eller vad det nu hette, och ryktena är som ni säger allt från juni till sensommar/höst.

Idiotiska är ju att man redan väntat 4-5 månader så känns ju ännu me ovärt att köpa nu när man då likaväl kunde ha köpt i höst

Bästa är tamejfan att aldrig vänta utan bara göra slag i saken och vara nöjd med sitt köp.

Jag uppgraderar dock så sällan så för mig blir det att fortsätta vänta, sitter hellre 4-5 mån till utan ett vettigt kort ön köper på mig ett 1080 som kommer kännas gammalt innan jag knappt börjat använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan och kan, svåra är ju att det rör på sig. Jag började vänta på ”2080” kring november. Allt pekade på mars/april.
Nu blev det ingen lansering under GDC eller vad det nu hette, och ryktena är som ni säger allt från juni till sensommar/höst.

Idiotiska är ju att man redan väntat 4-5 månader så känns ju ännu me ovärt att köpa nu när man då likaväl kunde ha köpt i höst

Bästa är tamejfan att aldrig vänta utan bara göra slag i saken och vara nöjd med sitt köp.

Jag uppgraderar dock så sällan så för mig blir det att fortsätta vänta, sitter hellre 4-5 mån till utan ett vettigt kort ön köper på mig ett 1080 som kommer kännas gammalt innan jag knappt börjat använda det.

Hmm, jo, det är ju iofs sant! Sitter i samma sits typ. Kommer ha det här grafikkortet i 5 år, så vill ju ha "best bang for the buck".
Drar väl upp en köpes annons och ser vad folk har att erbjuda ^^

Permalänk
Medlem

Dock blir man lite misstänksam på om 2080/1180 kommer vara samma ökning som 980ti --> 1080 var. Titan V har ju ca. 26% bättre benchers än 1080ti, medans Titan XP hade 57% bättre än 980ti.

Permalänk
Medlem

@eligri: NVIDIA tänker sig att dem ska sluta supportra BITCOINS, eftersom att det inte går bra för deras marknad just nu, de sa att dem tänker "vänta" tills allt är över och grafikkorten är i sina vanliga priser. De tänkte att allt kommer ta sin tid till sommar, ungefär där någonstans

Permalänk
Medlem

Är inte allt snack om release för ny serie bara spekulationer? Finns väl inget officiellt uttalande från Nvidia gällande släpp av ny serie? Det som folk går på är att nvidia släppt med vissa intervaller so far, men det betyder ju inte att det blir så nu.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Är inte allt snack om release för ny serie bara spekulationer? Finns väl inget officiellt uttalande från Nvidia gällande släpp av ny serie? Det som folk går på är att nvidia släppt med vissa intervaller so far, men det betyder ju inte att det blir så nu.

Inte bara spekulationer. Rykten också. Borde finnas en hel del individer som har en bra aning om när nästa serie släpps innan det kommer något officiellt från Nvidia.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag funderar själv på att ersätta mitt 1060 3gb som var tänkt att vara temporärt i några veckor pga 980Ti rep... men så här 1.5år efter att det hände så tänker jag "kan nog vänta några månader till".

Problemet är priset, förstås. Att köpa ett 1080Ti för 9000kr idag när det *borde* vara nere på ca 7000kr känns fel, dessutom så om det kommer ut en ny generation (och inte bara en refresh) så kommer förmodligen kortet runt 6-7K matcha 1080Ti ändå. Nåja, om inte Nvidia bestämmer sig för att gå full retard och höja MSRP till mining standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratek:

@eligri: NVIDIA tänker sig att dem ska sluta supportra BITCOINS, eftersom att det inte går bra för deras marknad just nu, de sa att dem tänker "vänta" tills allt är över och grafikkorten är i sina vanliga priser. De tänkte att allt kommer ta sin tid till sommar, ungefär där någonstans

Är väl dock inte Bitcoin mining man använder grafikkorten till? S:

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag funderar själv på att ersätta mitt 1060 3gb som var tänkt att vara temporärt i några veckor pga 980Ti rep... men så här 1.5år efter att det hände så tänker jag "kan nog vänta några månader till".

Problemet är priset, förstås. Att köpa ett 1080Ti för 9000kr idag när det *borde* vara nere på ca 7000kr känns fel, dessutom så om det kommer ut en ny generation (och inte bara en refresh) så kommer förmodligen kortet runt 6-7K matcha 1080Ti ändå. Nåja, om inte Nvidia bestämmer sig för att gå full retard och höja MSRP till mining standard.

Går väl dock att köpa 1080ti begagnat för runt 6500kr?

Permalänk
Medlem

@eligri: YES, men det påverkar deras marknad så dem försöker göra något åt saken :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Som jag kommer göra köra med ett mindre krafter GPU tills priser blir lite mer normala och väntan på Volta eller något som kan driva 4k så har beställt GTX 1050 TI som kommer att funka bra oss mig då jag sitter på en 720p skärm i väntan på någon bra 4k skärm.

@superregg 720p skärm under 2018 OMEGALUL

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Nvidia väntar på att massproduktionen av GDDR6 ska ta fart, vilket sägs ske om 2-3 månader. Jag skulle tippa på en lansering sker juli-augusti tidigast, så det beror väl på om du kan vänta tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratek:

@eligri: NVIDIA tänker sig att dem ska sluta supportra BITCOINS, eftersom att det inte går bra för deras marknad just nu, de sa att dem tänker "vänta" tills allt är över och grafikkorten är i sina vanliga priser. De tänkte att allt kommer ta sin tid till sommar, ungefär där någonstans

Vad menar du? Vem använder sin Nvidia GPU till att mina bitcoin?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA