Windows File Manager släpps som öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Windows File Manager släpps som öppen källkod

Microsoft släpper nu Windows File Manager från 1990 som öppen källkod, samtidigt som denna blir kompatibel med moderna versioner av Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hörde jag Total Commander?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

En av Microsofts sämsta sidor är deras arbete med filsystem och generell filhantering eller policy kring detta.
Exempelvis så är det fortfarande NTFS som gäller (25 år gammalt) och det går fortfarande att få PathTooLongException.

Däremot så har alla deras verktyg att faktiskt hantera filer och kataloger varit bra. Jag minns inte detta verktyg men det är säkert också bra.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Hörde jag Total Commander?

Nja, Windows Commander
Total Commander namnbytet var långt senare.

WinFile var dock så sjukt coolt, från ms-dos till allt detta med win3 och filhanterar osv!

Lite som att Iphone nu fått en filhanterare, en ny värld öppnas.

Permalänk
Avstängd

Trevligt!
Hoppas att få se dom släppa mer open source.
Vore trevligt om dom släppte hela Windows 3.11 som open source.

Permalänk
Medlem

Norton Commander 4TW!!!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Norton Commander 4TW!!!

Fan! Du hann före!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Att Microsoft verkligen vågar! Tänk på de finansiella riskerna de tar på sig när de släpper källkod till snart 30 år gammal programvara.

Permalänk
Medlem

Windows Commander ftw! Eller ja Total Commander som det heter nu för tiden. Kör det faktiskt fortfarande, är nog en av de få programmen som följt med mig genom alla år. Kan ju i stort sett alla kortkommandon så blir extremt effektiv och man behöver aldrig använda musen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Fan! Du hann före!

fan ni han före

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@spda242 en 242 till!

Nu blev jag intresserad.. ;=)

Permalänk
Medlem

Liten textvägg:

Den där artikelbilden visar vilket otroligt fuckup allt som har med UI och läsbarhet blivit genom åren, en gång fanns det ett kontrakt som sköttes av MS, det var lätt att se, lätt att förstå och läsa, en kant var en kant och ett fönster under såg man tydligt. Inga suddiga clear types, transparens eller oklara gränser etc, nuförtiden så kan man lägga Discord, Photoshop, Steam, Slack ovanpå varandra och sedan ser man inte var fönsterna slutar och börjar, det finns inget utrymme i t ex Firefox att flytta fönstret för det är en eller flera tabbkanter i vägen... aja, kan skriva en hel artikel om det här om det skall vara så.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Man blir nästan lite nostalgisk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Men vi känner ju programmet som Filhanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

En av Microsofts sämsta sidor är deras arbete med filsystem och generell filhantering eller policy kring detta.
Exempelvis så är det fortfarande NTFS som gäller (25 år gammalt) och det går fortfarande att få PathTooLongException.

Däremot så har alla deras verktyg att faktiskt hantera filer och kataloger varit bra. Jag minns inte detta verktyg men det är säkert också bra.

PathTooLongException tror jag ska vara fixat i Windows 10. Sen att NTFS är 25år gammalt är sanning med modification. Den har ju uppdaterats en rad gånger, tror det är version 5 om inte högre. Men de lär väl sakta fasa ut mot ReFS på sikt (krävs en hel del utveckling där om det ska ersätta NTFS nån gång dock).

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Minnen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

PathTooLongException tror jag ska vara fixat i Windows 10. Sen att NTFS är 25år gammalt är sanning med modification. Den har ju uppdaterats en rad gånger, tror det är version 5 om inte högre. Men de lär väl sakta fasa ut mot ReFS på sikt (krävs en hel del utveckling där om det ska ersätta NTFS nån gång dock).

PathTooLongException (MAX_PATH) fixades i Framework version 4.6.2 vilket kom ut 2016. Detta betyder att alla filhanterare eller ens någon form av path-hantering som vill ha stöd för kunder utan denna version har en tredjepart eller en egen implementation av filsystemshantering än vad Microsoft har utvecklat.
https://blogs.msdn.microsoft.com/dotnet/2016/08/02/announcing...

Visst har NTFS uppdaterats men det är mer ett sätt att lappa ihop något som saknar otroligt viktiga funktioner från början. Att "fasa ut" ett filsystem borde vara totalt meningslöst då operativsystemet endast ska använda API-baserad åtkomst till datat. Om inte så har man gjort fel från början och då är det där som det ska lappas ihop först. Det kan mycket väl vara så att det är där Microsoft har gjort fel från början.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Utforskaren (windows 7) har fortfarande problem med långa sökvägar, vi har ofta strul med det på nätverksutdelningar på jobbet.

Fast nu är Win10 på väg in, kanske blir bra då.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

@spda242 en 242 till!

Nu blev jag intresserad.. ;=)

Det är precis vad du tror jag hänvisar till.
Första gången live på Ritz 1987

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

<Liten rant >
Man kräks fortfarande idag lika mycket på kodstilen
</Liten rant >

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Program Files
-> Maxis

Kan nästa underkatalog heta
-> Sim City

De har även Netscape som blev en väckarklocka för Microsoft.
Fick Microsoft att inse att detta

Inte var hur Internet ska upplevas i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som körde dosshell?
Den följde med MS-DOS 4.0, två år efter att NC kom.

Ett av de första försöken till GUI från microsoft och la faktiskt grunden för "File Manager", eller ja, till och med första fröt till Windows faktiskt.

Källa: mitt nick

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

#godaminnen

Går det att använda denna kod för att implementera en liknande File Manger i Linux?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter !
Utforskaren var ju som bäst då och har bara dummats ner med tiden.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig helt hemma i Windows 10 file explorer. Det jag direkt känner att jag saknar är att kunna ha flera mappar uppe i samma fönster, samt att se storleken på mappar.

Testade total commander. Visst, jag hade säkert kunna använda den om jag fick den att bli default i windows så jag kommer dit genom att klicka på "windows + e" (kanske man kan?). Dock är det så förbannat fult.

Funktion i all ära, men det är nog användarupplevelsen jag rankar högst. Klarar mig som sagt finfint med explorer i Windows 10

Permalänk
Skrivet av rektor:

Trevligt!
Hoppas att få se dom släppa mer open source.
Vore trevligt om dom släppte hela Windows 3.11 som open source.

kommer aldrig ske just för finns så mycket som delar win3.11 med dagens windows skulle bli som att dela windows 10

Permalänk

@Icte: ja det går det det är ju källkoden så allt kan skrivas om

Permalänk
Medlem

@Dosshell:

Ajjemän!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

@spda242: Ja du, jag kommer faktiskt inte ens ihåg, mer än att jag ibland gjorde enklare saker på föräldrarnas firma som då använde Microsoft Xenix. Det implementerade curses, så man kunde ta sig fram i menyer relativt effektivt, men jag hittar inte ens på nätet hur det kan ha sett ut. Då är vi ännu några år tillbaka i tiden.

Innan dess var det någon annan unix-liknande hybrid med rötterna i Israel. Fungerade förvånansvärt bra i den tidens nätverk... men även här är mina barnminnen ganska vaga, förutom att disketterna var större än skärmen! Det fanns nog inte ens plats för en filhanterare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Ingen mer än jag som körde dosshell?
Den följde med MS-DOS 4.0, två år efter att NC kom.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/37/DOS_Shell_Screen.png

Ett av de första försöken till GUI från microsoft och la faktiskt grunden för "File Manager", eller ja, till och med första fröt till Windows faktiskt.

Källa: mitt nick

Ja det var ett bra program

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3