Grand Theft Auto V är det mest inkomstbringande spelet någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Rockstars GTA V har dragit in motsvarande 50,3 miljarder kronor sedan lanseringen, vilket gör det till det mest inkomstbringande spelet genom tiderna.

Läs hela artikeln här

EDIT:
Räknar man med inflation är Space Invaders bland det mest inkomstbringande spelet någonstin $10.1 billion, följt av Pac-Man $7.43 billion (Estimated gross revenue US$ with 2017 inflation).
https://en.wikipedia.org/wiki/Arcade_game#List_of_highest-gro...

Kan tänka mig WoW lär slå GTA 5 också men svårt att hitta direkta siffror på det.

-

Skrivet av Masyve:

Nog för att konsoller står för kvantiteten men alltså, TVÅ PROCENT? Det trodde jag inte.

Skrivet av Peking:

Så knappt 1,9 miljoner exemplar till PC? Det trodde jag verkligen inte

Skrivet av MrShizzle:

Två procent var då inte mycket.. förstår att dem väljer att släppa spel till konsoler då det är en betydligt större garanti för inkomst. Som översta inlägget antyder, om man nu inte fått spelet i gåva.

Skrivet av lejonhead:

2% pc, ja skipa pc release i början verkar funkar bra.

Skrivet av Jace:

2% till PC? Men släppte de inte GTA V typ 2 år efter konsolerna? Go figure....

Skrivet av Cooling23:

Jag tror PC versionen säljer lite pga de flesta har redan köpt spelet till konsol på release dagen.

Skrivet av Vangen:

Man blir lite ställd över att se PC ligga så lågt nere i försäljningslistorna på per spel, Call of Duty, Battlefield och nu till och med GTA V.

Vad hände med PC Master Race och plattformen som har större möjligheter?

Skrivet av Laggzor:

GtaV har väl legat nånstans runt "top sellers" på steam varje sale det någonsin har varit i, och det är bara 2% av marknaden? jävlar vad spelet säljer bra på konsol, fast iofs är väl gta ett typiskt spel man ofta har på konsol

Det inte vara så enkelt att de inte räknat med digital försäljning? Eller tror ni steamspy har en felmarginal på ca 8miljoner?

Beträffande kommentarer som "släppa spel till konsoler då det är en betydligt större garanti för inkomst" och "Vad hände med PC Master Race och plattformen som har större möjligheter?", tja enligt steamspy har PUBG sålt över 30miljoner exemplar på enbart PC. Inte illa med tanke på att det är ett nytt IP som är knappt ett år gammalt, inte ens 5månader om man räknar bort early access tiden. Dessutom ett spel gjort av en tidigare okänd utvecklare.

Sedan kan man fundera på om något utav det här är tecken på en hälsosam marknad. Bortsett från PUBG verkar merparten utav de bästsäljande spelen vara samma slags smörja som innan fast i ny förpackning, eller i vissa fall tom gamla spel där GTA 5 och CSGO hörde till de bästsäljande spelen förra året. För att inte tala om all den här fokus mikrotransaktions skiten fått och det nya live service tänket.

Permalänk
Medlem

Konstigt att PC versionsn såld minst, mend et beror väl på att det dröjde mer än ett år innan PC släppet av GTA V och de flesta hade redan skaffat det på konsol. Jag har det på tre plattformat, först Xbox 360, sedan PS4 och PC!

Har för mig att PC versionen endast på släpptes på DVD skivor först om jag inte minns fel långt innan det kom till steam

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

https://www.bamse.se/wp-content/uploads/Bamse_kallkritik_LilleSkutt.jpg

Det inte vara så enkelt att de inte räknat med digital försäljning? Eller tror ni steamspy har en felmarginal på ca 8miljoner?

Sedan beträffande kommentarer som "släppa spel till konsoler då det är en betydligt större garanti för inkomst" och "Vad hände med PC Master Race och plattformen som har större möjligheter?", tja enligt steamspy har PUBG sålt över 30miljoner exemplar på enbart PC. Inte illa med tanke på att det är ett nytt IP som är knappt ett år gammalt, inte ens 5månader om man räknar bort early access tiden. Dessutom ett spel gjort av en tidigare okänd utvecklare.

Sedan kan man fundera på om något utav det här är tecken på en hälsosam marknad. Bortsett från PUBG verkar merparten utav de bästsäljande spelen vara samma slags smörja som innan fast i ny förpackning, eller i vissa fall tom gamla spel där GTA 5 och CSGO hörde till de bästsäljande spelen förra året. För att inte tala om all den här fokus mikrotransaktions skiten fått och det nya live service tänket.

Va? Vad menar du med din post här? Och varför tar du med min och många andras poster som inte har något med din bild eller text att göra? Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jace:

Va? Vad menar du med din post här? Och varför tar du med min och många andras poster som inte har något med din bild eller text att göra? Utveckla gärna.

Jag hittade ingen bild på Bamse där han säger "-Men för helvette, tänk ett steg till och kolla upp om de räknat med digital försäljning, kanin jävel", så den bilden fick duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jace:

2% till PC? Men släppte de inte GTA V typ 2 år efter konsolerna? Go figure....

Är nog ganska stor anledning till varför.
Undrar hur många som egentligen ville ha till PC, men inte orkade köpa igen sen när den väl släpptes.

Edit: Med tanke på 144 miljoner sålda ex för Minecraft (50% PC 2012, enligt nån pie chart på image search), så kanske GTAV sålt ca 50% PC om den verren släpptes samtidigt.

Permalänk
Medlem

Hur kan detta stämma ?

Spaceinvaders ligger en bra bit över 100 miljarder
Även Tetris och några till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag misstänker att intresset för GTA kommer sjunka ganska markant när Lezlie Benzie och hans bihang börjar saluföra det mystiska, i folkmun revolutionerande, massiva onlinespelet med arbetstiteln 'Everywhere'.

http://everywhere.game/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

EDIT:
Räknar man med inflation är Space Invaders bland det mest inkomstbringande spelet någonstin $10.1 billion, följt av Pac-Man $7.43 billion (Estimated gross revenue US$ with 2017 inflation).
https://en.wikipedia.org/wiki/Arcade_game#List_of_highest-gro...

Kan tänka mig WoW lär slå GTA 5 också men svårt att hitta direkta siffror på det.

Marketwatch verkar vara ett hemskt dåligt analysföretag. Artikeln innehåller faktafel, grafik som visar helt fel data och de har ingen konsekvens med vad de skriver i artikeln och de siffror/grafik de visar.

Den här är bra t.ex.
#17352724

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Då vet man att 2% fortfarande använder sig av DVD-enheter i datorn

Synd att de inte inräknade de digitala köpen hos PC.

Fysiska PC-spel nu för tiden är väl endast en kartong med en CD-key i?

Permalänk

10 miljoner sålda på Steam sedan ett par till miljoner förmodligen utanför Steam. Borde väl säkert bli ca 15% eller mer sålda till PC av dom 90 miljoner sålda spelen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag misstänker att intresset för GTA kommer sjunka ganska markant när Lezlie Benzie och hans bihang börjar saluföra det mystiska, i folkmun revolutionerande, massiva onlinespelet med arbetstiteln 'Everywhere'.

http://everywhere.game/

Sparsmakat med information på den sidan.

Jag gillade GTA singleplayer skarpt, och siffrorna är imponerande även utan digitala försäljningar.
Men jag tycker att laddtider, på bland flera minuter, tog udden av multiplayerdelen.
På något vis kändes inte MP delen riktigt färdig, tråkigt gränssnitt mellan "uppdrag" och buggigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

27% (2017) var PC-spelens del av kakan tydligen
PC 2017

Har en PS3 och PS4 men köpte det endast till PC faktiskt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Wow lär väl ligga nånstans 100-200 miljarder så beror på hur man definierar mest inkomstbringande spelet.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

27% (2017) var PC-spelens del av kakan tydligen
PC 2017

Har en PS3 och PS4 men köpte det endast till PC faktiskt...

Drygt att de räknar alla konsoler som en där i det diagrammet, eller vad det kallas.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag hittade ingen bild på Bamse där han säger "-Men för helvette, tänk ett steg till och kolla upp om de räknat med digital försäljning, kanin jävel", så den bilden fick duga.

Nej, det förklarar bara att du är en väldigt fördomsfull person som ser ner på alla som inte gillar att kolla upp allt de ser och hör direkt på 3 till 4 olika källor på nätet eller biblioteket. Om du nu så arrogant antyder på att jag ska läsa din kommentar en gång till tycker jag du ska läsa alla de poster du tog med i din igen. Många där som aldrig antytt på att de inte tagit med digitala försäljningar, samt förtjänar din arroganta attityd.

Sluta vara så bitter!

Permalänk
Medlem

Inte alls förvånande extremt roande, spenderat alldeles för många timmar på det, det enda jag hade önskat personligen skulle vara mer random events some I read dead redemption:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jace:

Nej, det förklarar bara att du är en väldigt fördomsfull person som ser ner på alla som inte gillar att kolla upp allt de ser och hör direkt på 3 till 4 olika källor på nätet eller biblioteket. Om du nu så arrogant antyder på att jag ska läsa din kommentar en gång till tycker jag du ska läsa alla de poster du tog med i din igen. Många där som aldrig antytt på att de inte tagit med digitala försäljningar, samt förtjänar din arroganta attityd.

Sluta vara så bitter!

Håller med om att personen hade en lite onödigt bitsk ton, men... det är svårt att inte bli trött när någon i den här tråden skriver "wut, 2% lol?" när ungefär femtioelva personer skrivit att de inte räknar med den digitala försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Fysiska PC-spel nu för tiden är väl endast en kartong med en CD-key i?

Inte alla, EA och Ubisoft spel har varit så dom senaste enstaka åren men GTA V hade 6-7 skivor har jag för mig, tog 1 timme att installera.

Permalänk
Medlem

50... miljarder?! o.O

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Jag har spelat det på PS4 och älskade single player som tog någon vecka att komma igenom. Men sedan? Vad är det som lockar folk? Springer ni runt på måfå istan, kör multiplayer eller spelar om kampanjen om och om igen?
Jag hatar att det går så himla bra för GTA V p.g.a. att de inte har nån som helst anledning att släppa en VIa med ny grym kampanj så länge V går så bra.
Får väl se fram mot Read Dead R II istället då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Sparsmakat med information på den sidan.

Jag gillade GTA singleplayer skarpt, och siffrorna är imponerande även utan digitala försäljningar.
Men jag tycker att laddtider, på bland flera minuter, tog udden av multiplayerdelen.
På något vis kändes inte MP delen riktigt färdig, tråkigt gränssnitt mellan "uppdrag" och buggigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är ju det som gör det hela så jävla spännande!

Permalänk
Medlem

Bara antal sålda spel som inte räknar med digital försäljning och inte minst alla micro-transactions.

GTA Online och dess shark cards har väl varit den överlägset mest lönsamma delen av GTA V? Siffrorna säger alltså inte mycket alls om verklig lönsamhet eller fördelningen mellan plattformarna. Med andra ord en ganska värdelös artikel.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4