Permalänk
Medlem

Sprakade ljud i en Macbook pro

Hej.
Min dotter har en Macbook pro , ca 2år gammal
Hon surfar mm mest , och har spelet The sims ett tag nu oxå

Problemet som nu uppkommit är att när hon spelar detta spel , så börjar datorn spraka.
Kommer ifrån högersidan och hörs även tydligt på undersidan av datorn. ( Ej från HGT )

Dock verkar allt funka ok , och när man stänger ner Origin ( The sims) så avtar ljudet för att efter ca 15 sek sluta helt.

Jag är en PC kille helt i grunden och kommer ej helt överens med Mac, så jag är lite fundersam ...
Men Känns som att när man belastar processorn lite hårdare så uppkommer ljudet ???

Några tips o idéer ?

//Nisse72

Permalänk
Hedersmedlem

Om det låter när hon spelar, och avtar strax (men inte direkt) efteråt... kan det vara fläkten som låter? Det bör ju isåfall gå att bekräfta genom att belasta processorn med något och se om det blir samma effekt av det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hmmmm

Låter som det skulle kunna vara anledningen...
Jag har tidigare tänkt på att när hon spelar så har fläkten låtit rätt mycket , och detta har jag EJ hört tidigare.

Dum fråga ....
Hur belastar jag processorn på enklaste sett ??

Permalänk
Medlem

@Nisse72: cpu-z, AIDA64, vet inte vad som fungerar på mac

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nisse72:

Hmmmm

Låter som det skulle kunna vara anledningen...
Jag har tidigare tänkt på att när hon spelar så har fläkten låtit rätt mycket , och detta har jag EJ hört tidigare.

Dum fråga ....
Hur belastar jag processorn på enklaste sett ??

Lättast beror på. Du kan ju ladda hem något som Geekbench eller Prime95 t ex, men snabbast är nog att starta en terminal (Cmd+Space, skriv Terminal, tryck enter).
I den kan du skriva in "yes >/dev/null &" (&-tecknet är viktigt), trycka enter, sen pil upp och enter omkring 8 ggr, så att den kör en process per tråd processorn kan köra samtidigt.

Det enda den gör är att skriva ut och kasta bort tecknet "y", men det brukar ge 100% belastning av en kärna, så fläktarna lär varva upp ganska snabbt.
Det är bara till att stänga fönstret för att få stopp på belastningen sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200