Skrivaren känner inte längre igen bläckpatronen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2018

Skrivaren känner inte längre igen bläckpatronen

Jag har en Epson WP-4025. Idag satt jag och skrev ut en del enklare färgbilder. När jag bytte program gjorde ett fel i drivrutinerna att en helsida skulle bli fylld med bläck i olika grå nyanser istället. Jag tryckte på soptunne-knappen på skrivaren men den behagade inte avbryta utskriften. Jag tar då och drar ur sladden och plockar sedan ut pappret, som tyvärr redan var 3/4-skrivet. När jag konverterat filerna för utskrift via ett annan program vill jag skriva ut dem som vanligt. Då hävdar skrivaren plötsligt att den inte kan känna känna av den svarta bläckpatronen och tvärnitar. I det här fallet är jag helt nöjd med rutor i de grundfärger som finns, men skrivaren går inte med på det.

I felmeddelandet har den svarta bläckpatronen ett stort kryss över sig och Epson börjar babbla om sina äääkta patroner. Tar jag ut patronen helt får jag samma meddelande. Det är också en fellampa tänd vid det svarta bläcket på själva skrivaren.

Jag har försökt rengöra chipet och avläsaren med en tops och lite ren sprit. Dragit ur sladden och väntat 10 min. Patronen klickar i som den ska, tagit ur och satt in flera gånger. Små rispor på chipet som indikerar god kontakt på chipets alla delar. Tar man ur alla patroner och sätter in dem igen hoppar alla utom svart snällt igång igen. Det är alltså en nästan ny, äkta Epson-patron och jag vill ogärna köpa en till och sedan ev. stå med två välfyllda patroner till en värdelös skrivare.

Någon som har några bra tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Chippade patroner är hopplöst. Om samma gäller för denna modell vet jag inte, men stora kopiatorer med chippade tonerkassetter kan man ta ur och sätta in max 3 gånger - sen anses den förbrukad.

Så om du plockat ur och i dina patroner flera gånger gissar jag på att de inte längre accepteras av skrivaren.

Kontakta Epson support är mitt tips.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2018

Problemet "löst"

Det var den chippade patronen som var problemet. När skrivaren stängdes av tolkades det tydligen som att jag tagit ur patronen - och därmed låstes den! ?=%&###-skitföretag! Fick till slut tag i en ny patron som behövde beställas från Tyskland. Ska köpa en ny skrivare, men nu har jag tid på mig att leta efter en vettig i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gigabyte
Registrerad
Aug 2008

Varför inte prova en laser i stället. Det bläcket torkar aldrig och ofta är priset lite mer normalt när man börjar skriva ut.
Bläckstråleskrivarnas bläck kostar typ 5 - 10 ggr mer än vad själva bläcket kostar. Justering för att skrivaren var så billig i början.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2018

@abki: Ska ha det i åtanke.