HGST på väg bort?

Permalänk
Medlem

HGST på väg bort?

Hej, jag letade på prisjakt efter HGST-diskar men upptäckte att allt färre butiker säljer dessa numera. Är det någon här som har en aning om varför det är så?

Jag har sökt mycket efter vilka diskar som är tillförlitliga och HGST kommer ideligen upp som en av de bästa (bl.a. på backblaze.com). Därför är det lite irriterande att jag inte kan köpa dessa i en svensk lokal butik (jag är allmänt skeptisk till näthandel).

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Inte för att jag själv bryr mig om så mycket om vilken disk man använder då backup bör och kan tas från alla diskar samt att de flesta har schyssta garantier på dem.

Men måste fråga, varför skeptisk mot näthandel?

Det är nästan så att man får bättre villkor än från fysisk butik och när det gäller garantier för HDD så har alla tillverkare egen hantering av garantier som fungerar utmärkt om det nu skulle skita sig med butiken.

Permalänk
Medlem

ja, sett samma sak.
Western Digital äger dem dock numera, så misstänker att kvaliten blir "densamma" eller att man får köpa WDs Gold diskar eller liknande för att få HGST "kvalitet" eventuellt.

lite snabb googling gav dessutom detta
On October 19, 2015, Western Digital Corporation announced a decision from China's Ministry of Commerce ("MOFCOM") which enabled the company to integrate substantial portions of its HGST and WD subsidiaries under Western Digital Corporation ("Western Digital"), but they must offer both HGST and WD product brands in the market and maintain separate sales teams for two years from the date of the decision.[12][13][14] As such, as of October 19, 2015, HGST is a Western Digital brand, and no longer a separate entity.

WD köpte alltså HGST, och var tvungen att köra båda märkena aktivt i två år. dvs, nu kan de gå över till enbart WD, vilket förklarar varför HGST försvinner/försvunnit.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Hur kan du vara skeptisk till näthandel idag? Vad menar du med din skepticism? Bellerefon har dock svar på dina funderingar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hur kan du vara skeptisk till näthandel idag? Vad menar du med din skepticism? Bellerefon har dock svar på dina funderingar.

Hahaha jaaaaa skeptisk till näthandel låter som en replik från 90-talet

Våra liv är näthandel, finns inget man inte köper eller inte kan köpa på nätet

HGST var mycket populära diskar i företagslaptops för 10 år sedan. Någon särskild anledning du favoriserar just dessa?

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=rY0WxgSXdEE&feature=youtu.be&...

WD verkar ju också satsa hårt på SSDer nu efter köpet av Sandisk, så snart är det väl bara sjunkande skeppet Seagate kvar, som ju köpte upp Samsungs HDD avdelning. Inte mycket kvar mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hur kan du vara skeptisk till näthandel idag? Vad menar du med din skepticism?

Skrivet av eucalyptus:

Hahaha jaaaaa skeptisk till näthandel låter som en replik från 90-talet

Våra liv är näthandel, finns inget man inte köper eller inte kan köpa på nätet

Kan faktiskt förstå det, eftersom man slipper då att post-nord ska hantera halvdant förpackade HDDs som kanske kommer fram utan att ha kastats ut från 2m höjd. Man får den då i handen i butiken och kan själv hantera den så den kommer hem säkert.

Dock med detta sagt, du vet ju inte hur disken hanterats i butiken, eller på väg till butiken. Dock är det ofta pall-leveranser och dessa brukar vara rätt svåra att "tappa" utan att det märks iaf.

Permalänk
Avstängd

Det är väl dessutom bara Netonnet som lagerfört dessa i butik i Sverige?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

https://www.youtube.com/watch?v=rY0WxgSXdEE&feature=youtu.be&...

WD verkar ju också satsa hårt på SSDer nu efter köpet av Sandisk, så snart är det väl bara sjunkande skeppet Seagate kvar, som ju köpte upp Samsungs HDD avdelning. Inte mycket kvar mao.

Seagate har haft SSD i sortimentet ett tag. Och det går väl inte dåligt för dom? Jag tror inte SSD kommer ersätta hårddiskar helt på ett bra tag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

ja, sett samma sak.
Western Digital äger dem dock numera, så misstänker att kvaliten blir "densamma" eller att man får köpa WDs Gold diskar eller liknande för att få HGST "kvalitet" eventuellt.

lite snabb googling gav dessutom detta
On October 19, 2015, Western Digital Corporation announced a decision from China's Ministry of Commerce ("MOFCOM") which enabled the company to integrate substantial portions of its HGST and WD subsidiaries under Western Digital Corporation ("Western Digital"), but they must offer both HGST and WD product brands in the market and maintain separate sales teams for two years from the date of the decision.[12][13][14] As such, as of October 19, 2015, HGST is a Western Digital brand, and no longer a separate entity.

WD köpte alltså HGST, och var tvungen att köra båda märkena aktivt i två år. dvs, nu kan de gå över till enbart WD, vilket förklarar varför HGST försvinner/försvunnit.

Tack för svaret. Jag googlade faktiskt, men hittade inte just detta. Men det var precis nåt sånt här jag misstänkte, så det var bra att jag fick det bekräftat. Det blir väl att köpa WD Red då. Jag har såna i min andra NAS och det fungerar än så länge...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hahaha jaaaaa skeptisk till näthandel låter som en replik från 90-talet

Våra liv är näthandel, finns inget man inte köper eller inte kan köpa på nätet

HGST var mycket populära diskar i företagslaptops för 10 år sedan. Någon särskild anledning du favoriserar just dessa?

Jag tycker bara att det är bökigt att behöva skicka sker och ting. Bättre med en butik man kan åka till och lämna tillbaka skiten i om det går sönder. I vissa fall finns det dock inga alternativ till nätbutiker...

Som jag skrev i mitt första inlägg ville jag ha HGST då de statistiskt sett har en lägre felfrekvens hos bl.a. backblaze.com. Men, jag har fått tänka om.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Seagate har haft SSD i sortimentet ett tag. Och det går väl inte dåligt för dom? Jag tror inte SSD kommer ersätta hårddiskar helt på ett bra tag.

Seagate har inte SSD:er för konsumenter längre.

Det var ju 600-serien senast och det var många år sedan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Seagate har inte SSD:er för konsumenter längre.

Det var ju 600-serien senast och det var många år sedan.

Okej hade ingen koll på att de lagt ner SSD. Men deras SSHD är jag rätt säker finns kvar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Seagate har haft SSD i sortimentet ett tag. Och det går väl inte dåligt för dom? Jag tror inte SSD kommer ersätta hårddiskar helt på ett bra tag.

Seagate är ren 3:e part tillverkare.

De har Sandforce, en kontroller som var aktuell 5+ år sedan.
De har ingen NAND tillverkning, utan köper NAND på samma sätt som Corsair, Kingston, ADATA och KingFast kina SSDer... på öppna marknaden.

WD köpte för en enormt förmögenhet Sandisk av just denna anledning. De ville ha en modern kontroller-grund och NAND. Detta är ju varför de fick panik när Toshiba ville sälja sin del. Men som det är nu har de rett ut detta och de har Sandisks kontrollers (eg modifierade Marvell, men FW är deras), med deras SLC cache teknik som är utan tvekan bästa på marknaden. WD har även utvecklat en hel ny kontroller för deras nya WD 3D Black M.2 NVMe SSD, som... är imponerande. (960 EVO matchande, och tom slår Intel Optane 900p på en del saker).

Seagate... har nada. De satsar på dual accuator HDDs, för "HDD lever än" optimism.

Håller med, HDD kommer vara kvar ett tag, men där är ingen vinst i dem. De byggs idag så snålt och billigt de bara går. Du tjänar på 8-10TB diskarna, men 1TB är ren förlust och skräp man gör från överblivna delar mer eller mindre.

Finns en del av oss som har ersatt HDD rätt långt dock. Har HDD i några datorer, men många är HDD fria. Ena har 1+2+1+0,4TB SSD i sig istället. Diskar som jag vet kommer hålla längre än både GPU och CPU kraften som behövs. Varför ska jag då bråka med en HDD som lever 3 år om jag har tur, och idag är nere på absolut minsta garantinivån de kan ge (2år)?

Enda jag har HDD för är backup. Kall sådan. Där är de kanon än.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej hade ingen koll på att de lagt ner SSD. Men deras SSHD är jag rätt säker finns kvar.

Jo de finns, och WD har även själv satsat på den tekniken.
https://www.wdc.com/products/internal-storage/wd-blue-sshd.ht...

Personligen gör jag hellre egen SSHD i så fall. En valfri liten SSD (gamla 64GB Sandforce är kanon för detta tex), Intel moderkort med Rapid Repsonse och en HDD... och du har en flexibel och betydligt snabbare SSHD.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Finns en del av oss som har ersatt HDD rätt långt dock. Har HDD i några datorer, men många är HDD fria. Ena har 1+2+1+0,4TB SSD i sig istället. Diskar som jag vet kommer hålla längre än både GPU och CPU kraften som behövs. Varför ska jag då bråka med en HDD som lever 3 år om jag har tur, och idag är nere på absolut minsta garantinivån de kan ge (2år)?

Enda jag har HDD för är backup. Kall sådan. Där är de kanon än.

Konsoler tror jag även nästa gen kör hårddisk i alla fall i basmodellerna. Många påkostade spelburkar och workstations kör nog ren SSD och hårddisk via nätverk. (har själv planer på att skrota ut min Toshiba 7200rpm mot ssd.) Men tror de allra flesta kör någon 200-500GB ssd och några TB hårddisk.
Om du köper hårddiskar med 2 års garanti är det ju ett val du gör men det kostar inte mycket mer att välja ur serierna som har 5 år.

"och du har en flexibel och betydligt snabbare SSHD." Ja förutsatt att du har ett intel kort då. En SSHD från Seagate är säkert inte lika snabb. Men du behöver bara en enhet och det sköter sig själv, du kopplar bara in den. Det ena är enkelt och smidigt det andra presterar bättre. Jag har själv varit nöjd de gånger jag testat SSHD en ok kompromiss.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag tycker bara att det är bökigt att behöva skicka sker och ting. Bättre med en butik man kan åka till och lämna tillbaka skiten i om det går sönder.

Så vitt jag vet är det inte ovanligt att fysiska butiker inte hanterar serviceärenden på vissa varor, exempelvis just hårddiskar, och du måste ändå skicka på egen hand till tillverkarens anvisade serviceställe (dvs samma förfarande som när man handlar från en nätbutik).

För min del är den enda egentliga fördelen med fysiska butiker att man kan köpa en pryl och få den direkt i handen utan leveranstid, om de har den i lager.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

ja, sett samma sak.
Western Digital äger dem dock numera, så misstänker att kvaliten blir "densamma" eller att man får köpa WDs Gold diskar eller liknande för att få HGST "kvalitet" eventuellt.

lite snabb googling gav dessutom detta
On October 19, 2015, Western Digital Corporation announced a decision from China's Ministry of Commerce ("MOFCOM") which enabled the company to integrate substantial portions of its HGST and WD subsidiaries under Western Digital Corporation ("Western Digital"), but they must offer both HGST and WD product brands in the market and maintain separate sales teams for two years from the date of the decision.[12][13][14] As such, as of October 19, 2015, HGST is a Western Digital brand, and no longer a separate entity.

WD köpte alltså HGST, och var tvungen att köra båda märkena aktivt i två år. dvs, nu kan de gå över till enbart WD, vilket förklarar varför HGST försvinner/försvunnit.

Skrivet av Bläckman:

Tack för svaret. Jag googlade faktiskt, men hittade inte just detta. Men det var precis nåt sånt här jag misstänkte, så det var bra att jag fick det bekräftat. Det blir väl att köpa WD Red då. Jag har såna i min andra NAS och det fungerar än så länge...

Trode det var så enkelt att WD nu mer kör HGST brandade diskar för enterprise och WD för konsument. Vi får iaf fortfarande HGST märkta diskar i disklådor (Ultrastar He10 och He12).

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet är det inte ovanligt att fysiska butiker inte hanterar serviceärenden på vissa varor, exempelvis just hårddiskar, och du måste ändå skicka på egen hand till tillverkarens anvisade serviceställe (dvs samma förfarande som när man handlar från en nätbutik).

Otänkbart för min del. Har jag handlat en pryl från en butik så får dom skicka prylen dit den ska repareras. Detta är inget jag som kund ska ansvara för. Punkt!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Konsoler tror jag även nästa gen kör hårddisk i alla fall i basmodellerna.

Utan tvekan. Hoppas dock att en SSD eller utbytbar alt finns.
Eller att de kör M.2 + 2,5" HDD kombo, vilket hade varit bästa alt. Vissa spel vinner mycket på att ligga på SSD, vissa inte.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Många påkostade spelburkar och workstations kör nog ren SSD och hårddisk via nätverk. (har själv planer på att skrota ut min Toshiba 7200rpm mot ssd.)

Skulle säga att när man väl köpt sin första ordentliga 1TB SSD, så går man aldrig frivilligt tillbaka.
Lagring i all ära, det har man NAS eller HDD till, och 1TB räcker extremt långt för spel, OS osv om du inte ska ha filmer och familjens 20TB bilder

Har två vänner, och en släkting som gjort exakt detta också. De köpte en stor nog SSD för deras behov, och har inte sett tillbaka sedan dess. Ena vännen sitter på 1TB SSD och har inga problem att få plats med det som behövs där iaf.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Men tror de allra flesta kör någon 200-500GB ssd och några TB hårddisk.
Om du köper hårddiskar med 2 års garanti är det ju ett val du gör men det kostar inte mycket mer att välja ur serierna som har 5 år.

Mjo flesta har kombo, helt klart.
Men då SSDer storlek är alltid det som "åldras först", är det lite som att skjuta sig själv i foten. För du kommer sitta där en dag med 120-250GB SSD och den räcker inte platsen till... ska du nu köpa en till då, eller?

Och ang garantier... jag litar mer på en SSD med 3 år, än en HDD med 5 år. 5år garanti på SSD är dessutom mainstream, inte high-end-enterprise klass. HDD har sjunkande kvalité och har haft i åratal. Har några få 1TB HDD från tidigt 2000-tal, som går än. Men 1TB köpte för 1-2 år sedan trillar som flugor, tom innan ens garantitiden är ute. (Och ja du kan köpa bra HDDs... typ 8TB fina modeller, men... vf ska du med utrymmet till?, du kommer ju behöva backup också, och plötsligt är din prisvärda HDD köp dyrt som F för något du eg inte behöver).

Detta är ju vad TS också går alla extra vägar för att försöka få en HDD som de anser bättre, samt de vill undvika näthandel för man ska slippa problem när den går sönder. Det borde säga en hel del om "pålitligheten" av en HDD när man går så långa omvägar för att köpa dem.

Du själv väljer cherry pickade modeller och med extra lång garanti i hopp om att de ska hålla. Jag har Win 10 test maskin där hemma som kör på 5+ år gamla OCZ/Corsair SSDer som fungerar än och har massor med liv kvar. (Dvs det som marknaden påstår är de minst pålitliga diskarna som finns)

Skrivet av jOnÄTÄn:

"och du har en flexibel och betydligt snabbare SSHD." Ja förutsatt att du har ett intel kort då. En SSHD från Seagate är säkert inte lika snabb. Men du behöver bara en enhet och det sköter sig själv, du kopplar bara in den.

Sant, det är en begränsning. Men du måste välja just dessa budgetmodeller från Seagate eller WD. Du kan inte välja vilken HDD du vill ha, utan måste ta de modeller de har.

Det är klart... du kan ta en Enterprise SSHD, som seagate har, tex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2911535
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2911551
Men.. 3000kr för 1,2TB eller 1500kr för 900GB, gör en SSD billig i jämförelse, då du trots allt får... SSD prestanda.

I Intels val kan du välja exakt vilken SSD + HDD du vill... Och du kan lätt byta dem, precis som du vill. Du är dock begränsad till max 128GB Cache... men du kan ta tex 1TB SSD och använda 16-128GB av den till detta, och sedan köra vanliga systemet på resten (även om detta är knepigare). Så... 2 diskar, 2 partitioner och HDDn får cache.

Så båda valen har väl sina fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Otänkbart för min del. Har jag handlat en pryl från en butik så får dom skicka prylen dit den ska repareras. Detta är inget jag som kund ska ansvara för. Punkt!

Gäller bara ÅF garantin, inte tillverkargarantin.

Mao, en 5 års garantinivå tex kan du få 1-2år hos ÅF (beror på ÅF och typ av ärende), medan resterande år måste du kontakta tillverkaren själv, betala för frakten (som kostar en hel del på en HDD) och sedan får du en refurbished HDD (läs en trasig som de lappat och lagat och testat) tillbaka från någon annan som skickat in sin tidigare.

Ett tips är ju annars att välja en butikkedja som har både Online och fysisk butik, då kan du ofta ta sådana ärenden i butiken, men ovan garanti tid gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan faktiskt förstå det, eftersom man slipper då att post-nord ska hantera halvdant förpackade HDDs som kanske kommer fram utan att ha kastats ut från 2m höjd. Man får den då i handen i butiken och kan själv hantera den så den kommer hem säkert.

Dock med detta sagt, du vet ju inte hur disken hanterats i butiken, eller på väg till butiken. Dock är det ofta pall-leveranser och dessa brukar vara rätt svåra att "tappa" utan att det märks iaf.

Jag kan försäkra dig om att HDD:s inte kommer på pall till butikerna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag kan försäkra dig om att HDD:s inte kommer på pall till butikerna.

Då är de i samma farozon att tappas där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Otänkbart för min del. Har jag handlat en pryl från en butik så får dom skicka prylen dit den ska repareras. Detta är inget jag som kund ska ansvara för. Punkt!

Absolut, håller med till 100%. Jag har hört flera som råkat ut för det dock, just när det gäller hårddiskar. Frågan är hur det är rent juridiskt, om en butik ens har rätt att göra så, det vet jag inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då är de i samma farozon att tappas där med.

Det är mycket riktigt. Jag har bara varit med om att diskarna skickas i antistatiska påsar, i kartonger med "normalt" emballage.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är mycket riktigt. Jag har bara varit med om att diskarna skickas i antistatiska påsar, i kartonger med "normalt" emballage.

*suck*

Senast jag beställde HDD gjorde jag det lite mer i bulk dock, och bad dem lägga i tillverkarlåda om de kunde. Så jag fick de diskarna i en sådan, och den är robust som tusan. Men jag förstå att det är svårt att få diskar så idag. Förr fick man ju dessa plasthållare som var kanon. ESD påse och sedan en sådan utanpå.

Seagate gjorde ju enormt bra sådana faktiskt:

Blev som en kudde, som i kombo med låda och packmaterial var mer än nog för att hålla dem säkert. Men som sagt, HDD är budgetvara idag, så man snålar in på allt och du ska vara glad om du får en ESD påse öht idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

*suck*

Senast jag beställde HDD gjorde jag det lite mer i bulk dock, och bad dem lägga i tillverkarlåda om de kunde. Så jag fick de diskarna i en sådan, och den är robust som tusan. Men jag förstå att det är svårt att få diskar så idag. Förr fick man ju dessa plasthållare som var kanon. ESD påse och sedan en sådan utanpå.

Seagate gjorde ju enormt bra sådana faktiskt:
http://www.skyuser.co.uk/forum/attachments/general-chat/1559d1256152766-hard-drive-storage-solution-case.jpg

Blev som en kudde, som i kombo med låda och packmaterial var mer än nog för att hålla dem säkert. Men som sagt, HDD är budgetvara idag, så man snålar in på allt och du ska vara glad om du får en ESD påse öht idag.

Haha, någonting sådant har jag aldrig sett i alla fall och då har jag ändå handlat från de största aktörerna i Sverige, så som TechData, Ingram etc. Så är det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Haha, någonting sådant har jag aldrig sett i alla fall och då har jag ändå handlat från de största aktörerna i Sverige, så som TechData, Ingram etc. Så är det.

Detta är en modell XXL mot den jag fick:

Min är 12 diskar, varav 10 var fyllda. Varje disk ligger i ESD påse, har vadderade fickor som separerar diskarna var för sig. Du har skum/well skydd på samtliga sidor om disken, och den ligger säkert i sin "ficka".

Du kan självklart "tappa" denna också, men det ska mycket till för att skada dem, utan att förstöra lådan (så du ser skadan). Och gör du det anmäler du ju skadan så klart.

Och tipset fick jag av en bekant som när de beställer får liknande som detta i bulk... på en pall från leverantören.

Permalänk
Hedersmedlem

För något år sedan var det fortfarande en mer prisvärd kombo att köra SAS hårddiskar, och med filsystem som ZFS boosta prestandan med SSD. Prestandamässigt står sig denna kombination fortfarande riktigt bra.

NVMe borde med tiden närmast fasa ut alla andra lösningar och göra främst SATA men även SAS onödiga. Priserna kommer nog att falla relativt snabbt när det dyker upp standardiserade bladservrar med enkla insticksslott. Jag hoppas åtminstone på det, då det vore en ganska trevlig lösning för uppgraderingar om ett par år.

Seagate? Ja, frågan är vad som blir kvar om inte ens SAS hårddiskar är den mer säkra lösningen. Seagate gör trots allt riktigt bra 2,5 tums SAS hårddiskar, vilka både är snabba och tysta.

SATA var väl egentligen aldrig en riktigt bra lösning, men billigare än SAS. Att den "kompromissen" försvinner känns som en något viktigare prioritering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Gäller bara ÅF garantin, inte tillverkargarantin.

Mao, en 5 års garantinivå tex kan du få 1-2år hos ÅF (beror på ÅF och typ av ärende), medan resterande år måste du kontakta tillverkaren själv, betala för frakten (som kostar en hel del på en HDD) och sedan får du en refurbished HDD (läs en trasig som de lappat och lagat och testat) tillbaka från någon annan som skickat in sin tidigare.

Ett tips är ju annars att välja en butikkedja som har både Online och fysisk butik, då kan du ofta ta sådana ärenden i butiken, men ovan garanti tid gäller.

Naturligtvis pratar jag om garantin jag har från butiken alternativt reklammationsrätten. All annan utökad garanti hanteras ju direkt mot tillverkaren. Detta har jag lyckligtvis aldrig behövt använda mig utav.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Hedersmedlem

@Paddanx : Du länkar till nowdatarecovery i tråden och Malwarebytes spärrar som varandes en bluffsida. Känner inte till företaget men verkar vara någon curry-baserad historia. Byt helst ut den mot något annat om möjligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro