Forumdelen sponsras av

Hur får jag ut hdr från 1050ti till 75" 4K-skärm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008

Hur får jag ut hdr från 1050ti till 75" 4K-skärm?

TV: Samsung UE75KS800 - senaste FW.
Grafikkort: Nvidia GTX 1050 ti - senaste uppdatering.

Köpte en sladd som skulle klara 4k (har jag för mig). Kan kanske vara sladden som faktiskt inte klarar detta?
Isf kan någon länka en OK prissatt 3m-sladd för ändamålet.

Kopplar in TVn som skärm, kör standard-läget på Tvn med lite inställningar jag hittat och drar på ett 4k-sample och allt ser ut som skit, alltig smetar bara ut sig och färgerna är likt en psykadelisk tripp.

Kör jag samma sample via Plex fungerar det fint, inget smetande eller konstiga färgexplosioner.

Noterar att det finns ett HDR-läge under Windows 10.

Kör jag med det läget "PÅ" så ser bilden såhär konstig ut:

Kör jag utan så ser det normalt ut som bildskärm, men som sagt ovan ser ett 4K-material inte bra ut.

Sen undrar jag varför jag inte kan ställa TVn i Game mode om jag ex vill spela ett spel nu från PCn?

Samt vad jag egentligen behöver ändra för det ska bli 4K/hdr-bild? (Har ställt in HDMI UHD Color på HDMI 3), men får ingen indikation på att hdr-material spelas, TVn ställer ej heller om sig till HDR-settings när jag kör ett sample. Varför?

Bättre förklaring

Intel NUC :(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Akerhage:

TV: Samsung UE75KS800 - senaste FW.
Grafikkort: Nvidia GTX 1050 ti - senaste uppdatering.

Köpte en sladd som skulle klara 4k (har jag för mig). Kan kanske vara sladden som faktiskt inte klarar detta?
Isf kan någon länka en OK prissatt 3m-sladd för ändamålet.

Kopplar in TVn som skärm, kör standard-läget på Tvn med lite inställningar jag hittat och drar på ett 4k-sample och allt ser ut som skit, alltig smetar bara ut sig och färgerna är likt en psykadelisk tripp.

Kör jag samma sample via Plex fungerar det fint, inget smetande eller konstiga färgexplosioner.

Noterar att det finns ett HDR-läge under Windows 10.
https://i.imgur.com/tPwMlPJ.png

Kör jag med det läget "PÅ" så ser bilden såhär konstig ut:
https://i.imgur.com/p9KjR89.jpg

Kör jag utan så ser det normalt ut som bildskärm, men som sagt ovan ser ett 4K-material inte bra ut.

Sen undrar jag varför jag inte kan ställa TVn i Game mode om jag ex vill spela ett spel nu från PCn?

Samt vad jag egentligen behöver ändra för det ska bli 4K? (Har ställt in HDMI UHD Color på HDMI 3), men får ingen indikation på att 4K-material spelas, TVn ställer ej heller om sig till 4K-settings när jag kör ett sample. Varför?

Du ska inte behöva ställa in några särskilda inställningar, och HDR ska du inte röra .. då blir det bara konstigt. Det du eventuellt kan titta på är dina inställningar i "NVIDIA's kontrollpanel", och se vad som händer om du ändrar dina färginställningar där (som du finner under 1. Bildskärm - Ändra upplösning).

Har du testat något annat 4K-material? Angående sladd så ska alla HDMI-sladdar klassade som "High Speed" klara 4K (billigaste alternativet finns här, men du hittar säkert något liknande på Clas Ohlson, Elgiganten etc)

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

4K upplösning har du onekligen eftersom det står 3840x2160 i din bild. Om du sedan vill kunna köra UHD så måste du ha material spel eller film som sänder UHD till TV'n. Nu är det värt att notera att Windows 10 UHD läge och Nvidia drivrutiner har varit Fubar sedan länge så att få det att fungera med div. media spelare och filter är ett rent helvete.

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 12GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Noctua NH-U14S, CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008

Såhär är mina inställningar nu (ursäkta massa bilder, men enklast så)

Materialen jag testar är Samsungs egna testvideos.
Kommer från den här sidan
http://4kmedia.org/

Edit, kanske just den här filmen som är värst av någon anledning?
Andra videos är inte lika hemska, någon som kan testa spela via PC-TV och kolla?
http://4kmedia.org/samsung-chasing-light-4k-demo/

Inställningar PC

Såhär är skillnaden mellan Plex och PC via HDMI. (filmat med min potatis till mobilkamera)
Jag har en High Speed with Ethernet-kabel jag köpte, en HAMA.

Plex
https://vimeo.com/264111288

PC (HDMI)
https://vimeo.com/264111190

På frågan om annat material än 4K testats så kollade jag precis ett sample på
the.greatest.showman.2017.1080p.bluray.x264-sparks.sample som jag tycker verkar visas fint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008

Löste det genom att köra på detta.
YCbCr422 - färgformat
10bpc - färgdjup
Begränsad - utdata dynamiskt område.

Detta i samband med att köra windows 10 "Hdr och avancerad färg"-läge från bildskärmsegenskaper.

Detta gör att Skrivbordet blir väldigt grått och inte särskilt skoj att använda som monitor. Men för att spela upp HDR-klipp så fungerar nu dessa och ger samma fina färger och djup som via plex.

Kan dock inte köra ljudet via hdmi nu utan det går via spdif-out. Kör jag via hdmi och TVn blir bilden svart bara.

Trist bilden blir så grå ändå. Men antar man får kompromissa?

Krånglar ändå. Bilden blinkar bara efter jag ex avsluta ett spel. Gick bra att spela dock. Men sen tappa den allt efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

HDR i Windows 10 kräver 10 bits färgdjup. Detta innebär att om du kör 4K 60hz måste du använda YCbCr 4:2:2 chroma subsampling. 4:4:4 funkar inte över HDMI pga bandbredden som krävs (alternativet är att minska upplösningen eller välja 30hz). Det ska fungera över DP däremot.

På grund av att bildvisaren hanterar en HDR och en SDR signal olika blir den normala bilden i Windows gråaktig medan HDR funkar som det ska om du slår på HDR i Windows. Detta är således normalt och du bör därför slå igång HDR i Windows endast när du ska använda det. Det går att fixa den gråaktiga bilden via gamma-reglage men det orsakar andra bildfel vilket gör att det inte är att rekommendera. Enligt rykten kommer nästa uppdatering av Windows att lägga till ett reglage i inställningarna för hur gråaktig bilden ska vara med HDR påslaget. Huruvida detta är ett gamma-reglage eller inte vågar jag inte spekulera i.

Chassi: Fractal Design Define R4 | Mobo: Asus Z97-A | RAM: 16GB | GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X| CPU: Intel i5 4690K @ 4,6 GHz | Kylning: Noctua NH-U12S | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | HDD: 2TB+3TB WD Green intern + 500GB WD extern | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Skärm: Sony 65XE9005 (TV)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008

Tack. Har för mig jag testade detta på far cry 5. Men hdr-läget där blev inget vackert alls. Då hade jag igång hdr, såg för jävligt ut i windows. Men fungerade när jag då samtidigt i far cry satte igång hdr. Vet dock inte varför det såg så jävligt ut...eller om det är meningen det ska se ut så ens. Kan skicka bild ikväll sen

Skickades från m.sweclockers.com