Permalänk
Medlem

Pi 3 B+

Hej

Jag har den nya Pi modellen och blir inte klok. Jag tror jag inte begriper lite grundläggande saker så här kommer några frågor:

Kan man på ett enkelt sätt min Pi att få följande funktioner.
- HomeBridge och/eller Hassbian Hass.io - jag förstår inte riktigt skillnaden.
Hassbian är ett OS med Home Assistant installerat?
Hass.io funkar ej med nyaste Pi?

Sen läser jag om DietPi som verkar som ett snabbt och effektivt os. Kan jag få DietPi att funka som
- AirPlay
- Roon Bridge
-HomeBridge
- Home Assistant

Finns det inget sätt att få ett OS så man slipper all kodning i terminalen med konstiga tecken? Jag förstår att en del av charmen är just den biten men för mig skulle ett grafiskt gränssnitt underlätta.

Jag är säkert inte den första som är förvirrad. Jag tänker att samma Pi kan användas till olika saker samtidigt, eller är den för klen för det?

Mitt yttersta mål är egentligen att få in mer prylar i Apples Home App, t.ex. TV AV/PÅ, Dafang x2 kameror Vacuum V2 så den startas när man går hemifrån osv.

Jag har viss datorvana men upplever det ändå svårt att förstå.

Kommer det funka om jag installerar
DietPi
Home Assistant
HomeBridge
Shairsync (Airplay)

Kommer ju i sommar få el-portar till garage - de vill jag ju också få in i Homekit.

Känns som en djungel.

Permalänk
Inaktiv

1. Det är en djungel. Stöd för saker kommer och går, nya versioner gör så en sak fungerar och inte en annan etc etc.
2. Du kommer behöva programmera och göra skript. Ett grafiskt OS kommer inte vara till någon större hjälp.
3. Du ar absolut inte den första som är förvirrad, kan inte tänka mig att det är någon som inte är det.

Enda sättet att få det någorlunda enkelt är typ Google Home och bara använda saker som har perfekt stöd.

Det kommer nog räcka med att installera det du nämner, men jag hade gissat på många många långa kvällar för att få det att fungera hjälpligt, även om du vet precis exakt vad du gör.

Permalänk
Medlem

hass.io är det jag satsar på för tillfället, men poängen lär vara att du installerar basen och lägger till addons via appen - det finns alltså ingen möjlighet att lägga till scripts och installera saker vid sidan om utan att förstöra den enkelheten.

Men en addon till hass.io är en dockerinstallation så det kan ju vara vad som helst, så börja på det spåret, sedan om det visar sig att något saknas så har du i alla fall fått det mesta att fungera. Som jag förstår det så installerar du först hassbian och sedan hass.io innan det kommer dedikerade filer för 3 B+

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Skönt att höra att jag inte är allt för seg i skallen

Blev sugen på DietPi - men den nerladdade filen 7z vägrade packas upp som den skulle.

Försökte igår med Hassbian, men verkar ej funka. Får testa lite mer ikväll.

Men om jag väl får igång Home Assistant så hittar den prylarna automatiskt och jag kan sedan lägga dit homebridge som då blir "länken" till HomeKit och Apple Hem appen? Har jag fattat rätt då?

Jag har lyckats få till en HomeBridge server förut via Iphone appen HomeBridge men sen tog det stopp eftersom jag aldrig lyckades få config.json att funka som den skulle.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Fick igång Home Assitant igår med hjälp av Hassbian.

Funkar fint förutom att ja ej får igång WiFi. Var inne i sudo raspi-config och ändrade land, tid och Wifi men när jag startar om utan kabel så funkar det inte.

Hursomhelst så har jag några frågor.

Fått in alla mina Hue lampor och ska lägga till mina Trådfri lampor ikväll.

Fråga
- Dels har de konstiga namn - jag har bara fokuserat på Hem appen så i den är de rätt.
- Dels undrar jag om jag ni får in dem i HA och sedan får igång HomeBridge - kommer de hamna dubbelt då? Tänker att de redan är i Hem appen och sedan läggs till igen genom HomeBridge.
- Har 2 x Dafang kameror - hur får jag in dem?
- Har Xiaomi Vaccum 2 - hur får jag in den?

Tack på förhand.