varför lägga upp på instagram?

Permalänk

varför lägga upp på instagram?

jag har grubblat lite över varför man lägger ut de bilder man gör? det känns som om att man vill använda sin profil lite som ett varumärke. går det hela ut på att man ska ha så mycket likes och följare som möjligt? varför lägger man ut bilder på vad man äter för mat? status? populäritet?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Finns väl flera anledningar, dels lägger jag ut bilder som jag tycker är sevärda och som jag är nöjd med. Sen gillar jag att se vad mina kompisar gör. Hela ideen med instagram är att man ska se vad alla andra gör, gillar man inte det har man inte mycket att hämta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

För att dela med sig av sin hobby och ge inspiration till andra.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt olika beroende på konto.

En person kan ju dela bilderna för att visa sin umgängeskrets medans vissa lägger ut bilder för att marknadsföra sig själv/företag (precis som du var inne på lite i trådstarten).

Permalänk

att se vad sina vänner gör, sure. men det känns ändå mycket som om att instagram har mycket med att med hur populär man är som människa? vissa har 200 följare medans vissa har några tusen? det finns ju inte en chans att de känner alla dem?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HickeHiskelig:

jag har grubblat lite över varför man lägger ut de bilder man gör? det känns som om att man vill använda sin profil lite som ett varumärke. går det hela ut på att man ska ha så mycket likes och följare som möjligt? varför lägger man ut bilder på vad man äter för mat? status? populäritet?

Varför lägger folk upp bilder på sina barn och dylikt på offentliga facebook konton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

att se vad sina vänner gör, sure. men det känns ändå mycket som om att instagram har mycket med att med hur populär man är som människa? vissa har 200 följare medans vissa har några tusen? det finns ju inte en chans att de känner alla dem?

Sen när avgör det hur många man känner hur populär man är? (vad nu man menar med populär).

Själv använder jag inte sociala medier förutom forum då, men tycker det är olika saker. Har liksom inte tid att sitta att titta på ändlösa "perfekta" bilder hela dagarna samtidigt som min information blir såld på auktion.

Permalänk

@AdoringFan: jag undrar detsamma

jag sitter med en skoluppgft, därav trådstarten

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

10% stolta ögonblick, 10% komiska inslag, 80% fåfänga pga. skev självbild på ena eller andra hållet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

att se vad sina vänner gör, sure. men det känns ändå mycket som om att instagram har mycket med att med hur populär man är som människa? vissa har 200 följare medans vissa har några tusen? det finns ju inte en chans att de känner alla dem?

Precis, de med många följare lägger ju självklart inte upp bilder endast för sina vänner utan för att skapa karriär alternativt ifall de har en karriär utanför Instagram som resulterat i fler följare. Precis som med företags reklamer så följer även de flesta av dessa personer upp med statistik så de ska veta vad som fungerar bäst så de kan öka så mycket som möjligt i följare/gilla-markeringar/visningar.

Permalänk
Medlem

Hela idén med att lägga ut bilder på sig själv där man försöker pusha så många likes som möjligt har ju med att människan hela tiden söker bekräftelse Visa att man "finns" och vill liksom på något vis bli bekräftad som person. Låt säga att du fick 1000 likes på din senaste bild som du känner var perfekt. Någon inre instinkt kommer då hela tiden vilja ha mer, och mer efter varje bild. Får man inte mer så blir man väl också mer desperat, därav mycket "vågade" bilder som kanske har så mycket baktanke eller risktänkande. Enklast går det ju för tjejer som föds med rätt utseende, det är ju inte utan anledning vanliga tonårstjejer sitter med flera tusen följare, och väljer de att ta steget längre blir det snart hundra tusentals, nästa nivå är ju sk. modeller med flera miljoner.....

Bland yngre tonåringar har det en lite större betydelse hur många följare man har än vad en vuxen människa skulle orka bry sig om.

Själv har jag inget att visa upp och väljer därmed enbart Facebook för att kunna följa intressanta ämnen så som Formel 1 eller snacka med likasinnade om datorer eller vad det nu kan vara

Permalänk

@eucalyptus: jag håller med dig, men vad finns det för nackdelar med att man söker bekräftelse på det här sättet?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

@eucalyptus: jag håller med dig, men vad finns det för nackdelar med att man söker bekräftelse på det här sättet?

Nackdelar: Att personen som söker bekräftelse kanske blir självdestruktiv då kurvan börjar svikta och peka nedåt.

Yngre människor som kanske inte får så många följare eller likes blir undanstötta i skolan av de mer "populära" personerna.

Detta är nog ingen 5 minuters diskussion utan en hel vetenskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

@eucalyptus: jag håller med dig, men vad finns det för nackdelar med att man söker bekräftelse på det här sättet?

Att det aldrig kan ersätta mänsklig kontakt och bekräftelse.

Verklighetsbilden blir dessutom skev som fan när alla endast väljer att dela det som är bra i deras liv.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig: Undrar det samma. Gjort mig av med Facebook mm men har Instagram kvar men rätt meningslöst. Lägger upp en bild 2-3 ggr per år mest för skoj skull.

Gäller kanske alla Sociala medier:

Skrivet av eucalyptus:

Nackdelar: Att personen som söker bekräftelse kanske blir självdestruktiv då kurvan börjar svikta och peka nedåt.

Yngre människor som kanske inte får så många följare eller likes blir undanstötta i skolan av de mer "populära" personerna.

Detta är nog ingen 5 minuters diskussion utan en hel vetenskap

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

det känns också som att de som har många följare följer färre personer än de med få följare? varför tror ni det är så?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det känns också som att de som har många följare följer färre personer än de med få följare? varför tror ni det är så?

För att man inte orkar kolla igenom sitt flöde ifall det kommer en ny bild var tredje sekund? Ingen vill spendera tid åt att titta på bilder från folk man finner ointressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag har grubblat lite över varför man lägger ut de bilder man gör? det känns som om att man vill använda sin profil lite som ett varumärke. går det hela ut på att man ska ha så mycket likes och följare som möjligt? varför lägger man ut bilder på vad man äter för mat? status? populäritet?

Varför postar du dina åsikter om Instagram på ett forum?
Varför har man överhuvudtaget en elektronisk identitet?

Permalänk
Medlem

Glöm ej att det finns en hel del pengar att tjäna, om du har många följare. Kan ju vara rätt motiverande.

Permalänk

@Dunde: därför att jag vill skapa en diskussion om ämnet som jag känner att jag är i behov av just nu.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Vissa använder Instagram för att dela bilder som dom tycker är fina med andra människor, är det något dåligt?

Permalänk
Medlem

själv använder jag instagram som ett minnesbank typ, om jag vill minnas vissa saker och spara kort jag tycker om, sen vad folk tycker om dem spelar mindre roll :;D

Permalänk
Medlem

Olika anledningar.
Dela sitt intresse med andra likasinnande är väl en stor anledning. Därför jag använder twitter och pratar med andra som har samma intresse. Och framförallt följa alla dom personer som jag är intresserad utav.

Dom som följer är ju folk med ett intresse utav samma område.

Sen finns ju anledningen att tjäna pengar, vilket många gör.

Det spelar ingen roll om det är instagram, twitter eller andra SNS. Konstig skoluppgifter som specifikt behandlar instagram dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det känns också som att de som har många följare följer färre personer än de med få följare? varför tror ni det är så?

Detta är väl extremt logiskt?
Dom som har många följare är större personligheter, det är logiskt att dom får fler följare än dom följer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Detta är väl extremt logiskt?
Dom som har många följare är större personligheter, det är logiskt att dom får fler följare än dom följer.

Eftersom jag inte följer någon alls måste jag vara en helt unikt stor personlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HickeHiskelig:

@Dunde: därför att jag vill skapa en diskussion om ämnet som jag känner att jag är i behov av just nu.

Annars kan man börja fundera lite själv och lösa sina egna skoluppgifter, istället för att vänta på svar från ett forum

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

själv använder jag instagram som ett minnesbank typ, om jag vill minnas vissa saker och spara kort jag tycker om, sen vad folk tycker om dem spelar mindre roll :;D

Lägger du upp dina lösenord också på Instagram då?

Permalänk
Medlem

Är inte Instagram en modern version av de hemska "Hemmavidor" man fick genomlida på 80-talet så fort någon man kände hade varit på semester med familjen? Och då som nu förväntades man ljuga efteråt och påstå att det var jätteintressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Eftersom jag inte följer någon alls måste jag vara en helt unikt stor personlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, om du nu hade haft flera hundra tusen följare. Vilket du inte har.