varför lägga upp på instagram?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

varför lägga upp på instagram?

jag har grubblat lite över varför man lägger ut de bilder man gör? det känns som om att man vill använda sin profil lite som ett varumärke. går det hela ut på att man ska ha så mycket likes och följare som möjligt? varför lägger man ut bilder på vad man äter för mat? status? populäritet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014

Finns väl flera anledningar, dels lägger jag ut bilder som jag tycker är sevärda och som jag är nöjd med. Sen gillar jag att se vad mina kompisar gör. Hela ideen med instagram är att man ska se vad alla andra gör, gillar man inte det har man inte mycket att hämta.

Skickades från m.sweclockers.com

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

För att dela med sig av sin hobby och ge inspiration till andra.

i7 6700K | Z170 Pro Gaming | 2133Mhz 16GB | 1080Ti | 2x SSD 250+256GB | WD 1,5TB | Fractal 1000W | Cosmos II | Alphacool XPS Eisblock | Alphacool VP655 | Alphacool Eisbecher 150ml | Alphacool 360mm + 240mm + 140mm | Alphacool RAM-block | Alphacool 10/13mm | Heatkiller MB-Set | Aquacomputer Titan X (Pascal)| AOC Agon 27" 144Hz | Logitech G502 | CM Storm Quickfire Rapid-I

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Det är ju helt olika beroende på konto.

En person kan ju dela bilderna för att visa sin umgängeskrets medans vissa lägger ut bilder för att marknadsföra sig själv/företag (precis som du var inne på lite i trådstarten).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

att se vad sina vänner gör, sure. men det känns ändå mycket som om att instagram har mycket med att med hur populär man är som människa? vissa har 200 följare medans vissa har några tusen? det finns ju inte en chans att de känner alla dem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av HickeHiskelig:

jag har grubblat lite över varför man lägger ut de bilder man gör? det känns som om att man vill använda sin profil lite som ett varumärke. går det hela ut på att man ska ha så mycket likes och följare som möjligt? varför lägger man ut bilder på vad man äter för mat? status? populäritet?

Varför lägger folk upp bilder på sina barn och dylikt på offentliga facebook konton?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

att se vad sina vänner gör, sure. men det känns ändå mycket som om att instagram har mycket med att med hur populär man är som människa? vissa har 200 följare medans vissa har några tusen? det finns ju inte en chans att de känner alla dem?

Sen när avgör det hur många man känner hur populär man är? (vad nu man menar med populär).

Själv använder jag inte sociala medier förutom forum då, men tycker det är olika saker. Har liksom inte tid att sitta att titta på ändlösa "perfekta" bilder hela dagarna samtidigt som min information blir såld på auktion.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

@AdoringFan: jag undrar detsamma

jag sitter med en skoluppgft, därav trådstarten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2015

10% stolta ögonblick, 10% komiska inslag, 80% fåfänga pga. skev självbild på ena eller andra hållet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Jun 2016
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Precis, de med många följare lägger ju självklart inte upp bilder endast för sina vänner utan för att skapa karriär alternativt ifall de har en karriär utanför Instagram som resulterat i fler följare. Precis som med företags reklamer så följer även de flesta av dessa personer upp med statistik så de ska veta vad som fungerar bäst så de kan öka så mycket som möjligt i följare/gilla-markeringar/visningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Sep 2013

Hela idén med att lägga ut bilder på sig själv där man försöker pusha så många likes som möjligt har ju med att människan hela tiden söker bekräftelse Visa att man "finns" och vill liksom på något vis bli bekräftad som person. Låt säga att du fick 1000 likes på din senaste bild som du känner var perfekt. Någon inre instinkt kommer då hela tiden vilja ha mer, och mer efter varje bild. Får man inte mer så blir man väl också mer desperat, därav mycket "vågade" bilder som kanske har så mycket baktanke eller risktänkande. Enklast går det ju för tjejer som föds med rätt utseende, det är ju inte utan anledning vanliga tonårstjejer sitter med flera tusen följare, och väljer de att ta steget längre blir det snart hundra tusentals, nästa nivå är ju sk. modeller med flera miljoner.....

Bland yngre tonåringar har det en lite större betydelse hur många följare man har än vad en vuxen människa skulle orka bry sig om.

Själv har jag inget att visa upp och väljer därmed enbart Facebook för att kunna följa intressanta ämnen så som Formel 1 eller snacka med likasinnade om datorer eller vad det nu kan vara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

@eucalyptus: jag håller med dig, men vad finns det för nackdelar med att man söker bekräftelse på det här sättet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Sep 2013

@eucalyptus: jag håller med dig, men vad finns det för nackdelar med att man söker bekräftelse på det här sättet?

Nackdelar: Att personen som söker bekräftelse kanske blir självdestruktiv då kurvan börjar svikta och peka nedåt.

Yngre människor som kanske inte får så många följare eller likes blir undanstötta i skolan av de mer "populära" personerna.

Detta är nog ingen 5 minuters diskussion utan en hel vetenskap

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Att det aldrig kan ersätta mänsklig kontakt och bekräftelse.

Verklighetsbilden blir dessutom skev som fan när alla endast väljer att dela det som är bra i deras liv.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

@HickeHiskelig: Undrar det samma. Gjort mig av med Facebook mm men har Instagram kvar men rätt meningslöst. Lägger upp en bild 2-3 ggr per år mest för skoj skull.

Gäller kanske alla Sociala medier:

Skrivet av eucalyptus:

Nackdelar: Att personen som söker bekräftelse kanske blir självdestruktiv då kurvan börjar svikta och peka nedåt.

Yngre människor som kanske inte får så många följare eller likes blir undanstötta i skolan av de mer "populära" personerna.

Detta är nog ingen 5 minuters diskussion utan en hel vetenskap

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

det känns också som att de som har många följare följer färre personer än de med få följare? varför tror ni det är så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

det känns också som att de som har många följare följer färre personer än de med få följare? varför tror ni det är så?

För att man inte orkar kolla igenom sitt flöde ifall det kommer en ny bild var tredje sekund? Ingen vill spendera tid åt att titta på bilder från folk man finner ointressanta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Varför postar du dina åsikter om Instagram på ett forum?
Varför har man överhuvudtaget en elektronisk identitet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Glöm ej att det finns en hel del pengar att tjäna, om du har många följare. Kan ju vara rätt motiverande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

@Dunde: därför att jag vill skapa en diskussion om ämnet som jag känner att jag är i behov av just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Vissa använder Instagram för att dela bilder som dom tycker är fina med andra människor, är det något dåligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

själv använder jag instagram som ett minnesbank typ, om jag vill minnas vissa saker och spara kort jag tycker om, sen vad folk tycker om dem spelar mindre roll :;D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Olika anledningar.
Dela sitt intresse med andra likasinnande är väl en stor anledning. Därför jag använder twitter och pratar med andra som har samma intresse. Och framförallt följa alla dom personer som jag är intresserad utav.

Dom som följer är ju folk med ett intresse utav samma område.

Sen finns ju anledningen att tjäna pengar, vilket många gör.

Det spelar ingen roll om det är instagram, twitter eller andra SNS. Konstig skoluppgifter som specifikt behandlar instagram dock.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Detta är väl extremt logiskt?
Dom som har många följare är större personligheter, det är logiskt att dom får fler följare än dom följer.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Nivity:

Detta är väl extremt logiskt?
Dom som har många följare är större personligheter, det är logiskt att dom får fler följare än dom följer.

Eftersom jag inte följer någon alls måste jag vara en helt unikt stor personlighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

@Dunde: därför att jag vill skapa en diskussion om ämnet som jag känner att jag är i behov av just nu.

Annars kan man börja fundera lite själv och lösa sina egna skoluppgifter, istället för att vänta på svar från ett forum

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av aki04:

själv använder jag instagram som ett minnesbank typ, om jag vill minnas vissa saker och spara kort jag tycker om, sen vad folk tycker om dem spelar mindre roll :;D

Lägger du upp dina lösenord också på Instagram då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Är inte Instagram en modern version av de hemska "Hemmavidor" man fick genomlida på 80-talet så fort någon man kände hade varit på semester med familjen? Och då som nu förväntades man ljuga efteråt och påstå att det var jätteintressant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Dunde:

Eftersom jag inte följer någon alls måste jag vara en helt unikt stor personlighet.

Ja, om du nu hade haft flera hundra tusen följare. Vilket du inte har.