Köpte projektor online

Permalänk
Medlem

Köpte projektor online

Jag kontrollerade funktionerna på projektorn.
Därefter tog jag ett beslut att den inte var något jag ville ha.

Enligt konsumentlagen har jag:

Du har rätt att undersöka varan

Du har rätt att undersöka varans egenskaper och funktion. Men tänk på att inte hantera varan mer än nödvändigt. Gör du det riskerar du att få ersätta säljaren för varans värdeminskning. För att säljaren ska ha rätt till ett värdeminskningsavdrag måste du ha fått information om det i samband med att du ingick avtalet.

Nu säger företaget jag köpte de,n från att en projektor är en förbrukningsvara. Ursäkta?
Jag har ju rätt att kontrollera funktionerna?

Någon som kan dessa lagar?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Vid onlineköp har du alltid (med några få undantag, typ bananer och programvaror) rätt till två veckors ångerrätt. Du har rätt att göra allt som krävs för att kontrollera varans funktionalitet, inklusive öppna alla förpackningar som krävs etc. Sedan måste du givetvis handskas försiktigt med varan, men det är ju en självklarhet.

Vilket företag är det som vi talar om? Det finns även många stora företag som har dålig koll på de regler som gäller. Har precis hamnat i en uppfriskande liten diskussion med Telia om skillnaden mellan reklamation och garanti, och att det inte är samma sak.

Permalänk
Medlem

Nej det låter märkligt. Visst är lampan en förbrukningsvara, men jag har svårt att tro att någon timmes användning i utvärderingssyfte skulle göra det omöjligt att lämna tillbaka den.

I värsta fall får de väl dra av 1:50000-del av priset för en ny lampa, eller vad brinntiden nu är. Kontakta din lokala konsumentrådgivare om du vill ha bättre hjälp.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

https://www.hallakonsument.se/angerratt

ring ARN annars så får du vägledning

Permalänk
Medlem

@kotz: Vad är INTE förbrukningsvara idag? Företaget lutar sig kanske mot att lampan anses vara en förslitningsvara, vilket på sin höjd berättigar till ett nyttoavdrag... vilket borde bli försvinnande lite i förhållande till lampans förväntande livslängd.

Edit: Jonny Myran hann före

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vid onlineköp har du alltid (med några få undantag, typ bananer och programvaror) rätt till två veckors ångerrätt. Du har rätt att göra allt som krävs för att kontrollera varans funktionalitet, inklusive öppna alla förpackningar som krävs etc. Sedan måste du givetvis handskas försiktigt med varan, men det är ju en självklarhet.

Vilket företag är det som vi talar om? Det finns även många stora företag som har dålig koll på de regler som gäller. Har precis hamnat i en uppfriskande liten diskussion med Telia om skillnaden mellan reklamation och garanti, och att det inte är samma sak.

Det är www.liontech.se

Står inget på deras hemsida om att en projektor skulle vara en förbrukningsvara eller att en projektor skulle stå utanför lagen

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@kotz: Liontech... i samma liga som Greattech. Lycka till!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

DAL reglerar ett köp via nätet, enl. denna så har du rätt att åberopa ångerrätten. Dem får inte neka dig denna med hänvisning att en ljuskälla skulle vara en förbrukningsvara. Om dem kan påvisa att du använt lampan på ett sätt som innebär att dess livslängd är förkortad så kan eventuellt en avgift tas ut motsvarande förbrukningen av lampan. Summan blir oavsett försumbar.

Men nej, dem får inte neka dig att åberopa ångerrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@kotz: Liontech... i samma liga som Greattech. Lycka till!

haha neeeeej

Tack alla i tråden.. Då vet jag mer i detta fall

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Taget från deras köpvillkor, fetstil på det som strider mot gällande lagstiftning.

Citat:

Vid ångerrätt rekommenderas konsumenten att meddela Liontech Computer Group AB angående eventuell retur inom fjorton (14) dagar från att konsumenten tagit emot varan/varorna eller haft väsentlig del av dem. Ångerrätten gäller dock EJ hygienvaror, datorprogram, spel, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Försegling avser även teknisk plombering, exempelvis serienummer. Ångerrätten gäller heller inte produkter konsumenten fått information om EJ ångerrätt vid/innan köp, vid köp av våra skräddarsydda datorpaket som byggs efter önskemål samt namn/tags som tillveras efter önskemål, specialbeställda varor, start av produkter som anses vara begagnade efter start, speciellt dessa med operativsystem och laddningsbara batterier, exemelvis mobiltelefoner, datorer mm. (vänligen kontakta Liontech Computer Group AB innan köp för råd om vad som gäller för enskilda produkter - support@liontech.se). Ångerrätten gäller endast ifall varan är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten är EJ tillämplig för företag.
OBS! Liontech Computer Group AB har rätt att ta en avgift för värdeminskning och/eller frakten tillbaka till leverantören som skiljer sig åt mellan produkter på grund av vikt och/eller volym.
Vid ångerrätt rekommenderas konsumenten att kontakta Liontech Computer Group AB:s support via e-post support@liontech.se eller göra en felanmälan via hemsidan (under "mitt konto") och skriva ångerrätt som orsak. Konsumenten skickar tillbaka returen efter att erhållit ett returnummer därefter, med en ifylld och underskriven ångerblankett (klicka här för att ladda ner ångerblankett - PDF), enligt samma information/villkor uppgivna under "reklamation" nedan.
OBS! Erhållande av returnummer utgör inte godkännande av ångerrätt utan godkänns först när Liontech Computer Group AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med villkoren ovan.

I övrigt så lämnar deras villkor mycket att önska när det kommer till att vara i linje med gällande rätt. I många fall så försöker dem här lägga fram villkor för köpet som ger sämre förutsättningar än de som regleras i lag. Deras upplysning gällande fraktkostnad vid ångerrätt är bland annat bristfällig, vid en tvist i ARN så skulle konsumenten troligtvis kunna få rätt i att inte behöva betala varken värdeminskningsavdrag eller fraktkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Taget från deras köpvillkor, fetstil på det som strider mot gällande lagstiftning.

I övrigt så lämnar deras villkor mycket att önska när det kommer till att vara i linje med gällande rätt. I många fall så försöker dem här lägga fram villkor för köpet som ger sämre förutsättningar än de som regleras i lag. Deras upplysning gällande fraktkostnad vid ångerrätt är bland annat bristfällig, vid en tvist i ARN så skulle konsumenten troligtvis kunna få rätt i att inte behöva betala varken värdeminskningsavdrag eller fraktkostnad.

Detta är svaret från dem.

Hej,
I detta fall tar vi tyvärr inte tillbaka den då detta är en förbrukningsvara.
Jag kollar upp om vi kan ta tillbaka den mot en avgift istället och återkommer.

Ha en trevlig dag!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@kotz: En projektor och dess lampa räknas inte som förbrukningsvara... Att något har en beräknad livslängd och att det är förbrukningsvara är två helt olika saker. tex har en bilmotor en beräknad livslängd på ca 40-60k mil, men det är inte en förbrukningsvara för det.

Stå på dig, företag kan inte skriva in saker i avtal som bryter mot svensk lag, så oavsett så har du 14 dagar ångerrätt. och det gäller från den dag du har meddelat företaget att du har ångrat köpet. Gå via ARN i värsta fall, men den där kommer du inte behöva betala något för, förutom möjligtvis frakten tillbaka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

haha neeeeej

Tack alla i tråden.. Då vet jag mer i detta fall

Vill bara tipsa om en tummregel jag går efter.
Har de under 1000 omdömen så är jag alltid skeptisk och undersöker rätt mycket om företaget.
Under 500 omdömen så ska dom ha typ 9,5 i betyg och man får ändå undersöka om det är legit eller om det är kusiner som lämnat betygen.
Du kan ju alltid testa maila företaget innan köp med och klargöra vad som gäller, även om du har lagen bakom dig.

Har hjälpt mig att slippa bli "lurad" iaf

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Stå på dig, företag kan inte skriva in saker i avtal som bryter mot svensk lag

Liten rättning här: Lagar kan vara dispositiva lagar eller icke dispositiva lagar. T.ex. är Köplag (1990:931) dispositiv medan är icke dispositiv Konsumentköplag (1990:932).

Och rättning till mig själv: Självklart så hade inte de brutit mot svensk lag om de skrev något som var motsägande mot en lag om lagen är dispositiv.

Till TS: Var noggrant med dina svar så brukar de flesta företagen ge sig. Listan över företag som gör fel vid ångerrätt/retur kan göras lång

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Detta är svaret från dem.

Hej,
I detta fall tar vi tyvärr inte tillbaka den då detta är en förbrukningsvara.
Jag kollar upp om vi kan ta tillbaka den mot en avgift istället och återkommer.

Ha en trevlig dag!

Deras bedömning att denna vara, som är av teknisk karaktär - skulle vara en förbrukningsvara så som lagstiftaren menar är felaktig. Stå på dig och meddela dem att ångerrätt även gäller ljuskällor.

Permalänk
Medlem

Jag har inte betalt för varan än. Måste jag göra det om det skulle gå till ARN?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag har inte betalt för varan än. Måste jag göra det om det skulle gå till ARN?

Nej, betala inte! Bestrid fakturan och hänvisa till att du valt att utnyttja ångerrätten.

Då blir det företaget som behöver dra dig till tingsrätten (vilket de knappast lär göra eftersom de sannolikt kommer förlora).

Betalar du behöver du krångla, lägga tid och energi på att driva ärendet och få tillbaka pengarna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag har inte betalt för varan än.

Mycket bra utgångsläge. Är fakturan via en kreditgivare eller har dem ställt denna direkt mot er själva? (Kreditgivare är t.ex Klarna, Svea Ekonomi etc)

Permalänk
Medlem

@kotz: liontech är katastrof på reklamationer,returer. Köper aldrig från dom numera.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Mycket bra utgångsläge. Är fakturan via en kreditgivare eller har dem ställt denna direkt mot er själva? (Kreditgivare är t.ex Klarna, Svea Ekonomi etc)

Via klarna.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Via klarna.

Kontakta klarna och säg hur det ligger till så kan dem frysa fakturan tills allt är uppgjort. Notera att klarna för det mesta alltid står på kundens sida och i detta fall har butiken gjort fel så klarna kommer inte klaga utan troligtvis stå på din sida och hjälpa dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Via klarna.

Då kommer du nog inte behöva ta omvägen via ARN. Klarna hjälper dig, lägg fram den info vi andra gett dig i tråden för Klarna (som förvisso redan bör veta detta).

Permalänk
Medlem

Jag talade med Klarna på chatten. De kunde inte hjälpa mig. Utan hänvisade mig till deras utredningsavdelning. ARN kan det ta upp emot 6 månader innan utredning är klar.

Detta är det sista jag fick från Liontech:

Hej,
Vi kan ta tillbaka den, men det tillkommer en liten returavgift som värdeminskning på varan då den är öppnad och använd.
Vi kan inte säga hur mycket det blir innan vi undersöker varan och uppskattar värdeminskningen därefter.
Ni kan skicka tillbaka den mot ångerrätt enligt nedan snarast möjligt så att Ni inte drabbas av ytterligare värdeminskning.
Just nu räknar vi ingen värdeminskning för tiden, men kommer att göra ifall returen tar för långt tid att nå oss.

Jag tänker skicka tillbaka varan och bestrida om de tar ut en extra avgift för projektorn i form av värdeminskning.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@kotz:
Stod det "Ej ångerätt" på ditt kvitto eller på orderbekräftelsen någonstans ?

Har hänt mig en gång och då stod det under produktnamn på orderbekräftelsen.
Detta via liontech

Permalänk
Medlem

Tror det handlar om ett en projektorlampa har en bestämd livslängd och att de räknar av lampans förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@kotz:
Stod det "Ej ångerätt" på ditt kvitto eller på orderbekräftelsen någonstans ?

Har hänt mig en gång och då stod det under produktnamn på orderbekräftelsen.
Detta via liontech

Det spelar ingen som helt roll huruvida de har skrivit ut att det inte är någon ångerrätt på kvitton/orderbekräftelser. En projektor är inte på något sätt en förbrukningsvara och ångerrätt kan således ej avsägas, hur man än skriver sina avtal. Inte ens om kunden skrivit på en lapp där det står att man är "fullt införstådd i att ångerrätt inte gäller för köpet", kan ångerrätten avtalas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag kontrollerade funktionerna på projektorn.
Därefter tog jag ett beslut att den inte var något jag ville ha.

Enligt konsumentlagen har jag:

Du har rätt att undersöka varan

Du har rätt att undersöka varans egenskaper och funktion. Men tänk på att inte hantera varan mer än nödvändigt. Gör du det riskerar du att få ersätta säljaren för varans värdeminskning. För att säljaren ska ha rätt till ett värdeminskningsavdrag måste du ha fått information om det i samband med att du ingick avtalet.

Nu säger företaget jag köpte de,n från att en projektor är en förbrukningsvara. Ursäkta?
Jag har ju rätt att kontrollera funktionerna?

Någon som kan dessa lagar?

Kort och gott: De har fel, du har rätt. Ångerrätten enligt distansavtalslagen ger dig full rätt att testa varan, vilket i detta fall innebär att använda den i någon timme. Så ta inget skit, begär att få skicka tillbaka och få pengarna tillbaka.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag talade med Klarna på chatten. De kunde inte hjälpa mig. Utan hänvisade mig till deras utredningsavdelning. ARN kan det ta upp emot 6 månader innan utredning är klar.

Detta är det sista jag fick från Liontech:

Hej,
Vi kan ta tillbaka den, men det tillkommer en liten returavgift som värdeminskning på varan då den är öppnad och använd.
Vi kan inte säga hur mycket det blir innan vi undersöker varan och uppskattar värdeminskningen därefter.
Ni kan skicka tillbaka den mot ångerrätt enligt nedan snarast möjligt så att Ni inte drabbas av ytterligare värdeminskning.
Just nu räknar vi ingen värdeminskning för tiden, men kommer att göra ifall returen tar för långt tid att nå oss.

Jag tänker skicka tillbaka varan och bestrida om de tar ut en extra avgift för projektorn i form av värdeminskning.

Står ju dock att:
"Just nu räknar vi ingen värdeminskning för tiden, men kommer att göra ifall returen tar för långt tid att nå oss"

Vilket antagligen är deras fula sätt att erkänna att de inte har någon rätt att ta ut värdeminskning de första två veckorna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag känner inte liontech, har aldrig handlat där.
Problematiken rent allmänt, vilket kanske gör det enklare för folk att förstå det som sker.

Företag vill tjäna pengar. Så enkelt är det.

Sen finns det lagar, t ex ångerrätten vid distansköp, fine.

Problemet är bara:
Varje projektor kag sett har en räknare på lampan. När ts har testat det hela så är det inte omöjligt att räknaren stegat upp från 0.

Ponera nu att ÅF tar tillbaka projjjen och sen säljer den till en ny köpare här på swec.
Hur många minuter tror ni det tar innan vi har en tråd:
”Köpte projektor, lampan står på 2 timmar, har dom sålt mig en begagnad vara som ny?!!!!!!!!!!!!!”

Helt enkelt, ”alla” kunder vill ha möjligheten att testa en vara, men ingen vill ha en testad vara i kartongen vid köp. Vad kallar vi det här? Moment 22? Paradox?

Mångas inställning verkar ju vara ”butikens problem. Det är lagen. Deal with it. Sälj som ”fyndvara”.
Problemet är ändå att det i slutändan då är kostnad för frakt, kostnad för en makulerad faktura hos klarna och sen kostnad för minskad vinst pga prissänkning till fyndavara, och sen en ny fraktkoastnad till nästa kund.

I slutändan leder väl detta till högre priser för oss kunder antar jag.

Jag försvarar inte butikerna men jag förstår samtligt att denna köp-hem-och-testa-ångerrätt är ett problem ur ett affärsperspektiv.
Är inte förvånad över beteendet då det i slutändan kokar ner till pengar.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Vill man kunna sälja en vara utan ångerrätt så får man sälja den via butik och inte via nätet, annars så säger lagen att köparen har rätt att ångra sig inom två veckor med full rätt att testa varan innan ånger. Alternativet är att man lägger på en slant på priset för att sedan kunna sälja den med rabatt om en kund väljer att utnyttja den lagstadgade ångerrätten. Tyvärr är det så det fungerar med distansavtalslagen och vill säljaren finnas på nätet är det bara att bita i det sura äpplet. Visst är det surt för säljaren att vi har ett så starkt konsumentskydd, men för dig som köpare är det kanske inte så dumt ändå när det kommer till kritan?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster